Bukefalos 28 år!

Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Innan du rycker saker ur dess samanhang så läs gärna inlgget jag svarade på från början.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

och ja en häst ryggar för en ranghög häst när denne backar mot den.

Faktist inte en regel.

Det finns ranglåga individer som kan få utbrott på allt styrande.

Och just detta med sk rangordning har många missförstått.
För att gränserna flyter i en flock.

Allt beror på situationen.

Det är inte först A, Sedan B, vidare C

Utan A kan mota med C, B motar med A men går undan för C.
Ledarstoet står inte alls alltid först vid grinden.

Som exempel kan jag ta två olika tillfällen.

A är ledarsto.
Hon styr och ställer, äter först och håller rent runt sig.
Hon går först i väg till vattnet och därefter följer dom andra med.

Hittils är alltså allt efter "reglementet".

Men så händer det nåt i hagen. Ett rådjur, en hund, en älg eller en skum person närmar sig flocken.

Ledarmärr A står vakt och har stora näsborrar.
Därefter drar hon iväg i motsatt håll.
Då kan märr F ta över, gå fram och kolla och säga till att det inte var nåt farligt...
Övriga flockmedlemmar går dit och spanar och efter en stund så kommer
då Märr A

A märra kan också spåra ur vid t.ex fölning och bli hackkyckling.
Och den lägst rangade kan då ta över hela flocken under sommaren.

Sedan händer det diverse saker, märr A försöker ta tillbaka sin ställning men tyvärr funkar det inte utan då är det nån annan som styr.

VAd jag vill säga är att människan vill figurera som en ledarmärr.
Men man skall inte tro att det fungerar alltid.

Exempel 2
Du som ledarmärr skall lasta och hästen går inte på.
En främmande tar över grimskaftet och hästen går på direkt.

Inget har skett förutom byte av förare på grimskaftet.

AM
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Ja undrar vilken syn du ha på nh, de har aldri varit repfjantande o sånt bara, de handlar om vanli hantering me sunt bonntänk i grunden..
sen e de alle dessa metoder som koms på
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Nu har jag läst inlägget du svarade på, men ser ingen anledning att ändra något i mitt eget.

Du kommer med div felaktiga påståenden om Natural Horsemanship, vilket visar hur lite du vet om det. Så brer du ut dig om din egen förträfflighet när det gäller hästar, men varför skulle det stämma bättre?

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

kl

För att återknyta det som diskussionen handlade om så var det ju om man inte kunde fokusera på ett partnerskap i stället för ett ledarskap.

För mig är det utveckling. Min personliga utveckling. Inte hästens han skiter i vad jag kallar det bara han kan lita på mig. Kanske har man rentav en dag integrerat ledarskapet i sig själv och har det naturligt i sig. När det behövs.
Men man kan också släppa det i stunder när det inte behövs.

Kanske har förresten det mesta redan sagt i den här tråden för nu har ju diskussionen börjat handla om NH eller inte NH och det var ju faktiskt inte frågan. Alla strävar ju efter partnerskap vad jag förstår, eller de flesta i alla fall.


Partnerskap är ett bra ord. Heja för det.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Varför inte ledarskap, partnerskap, vänskap, kompisskap osv? Jag förstår inte varför det måste vara det ena eller andra.

Finns det någon som inte vill vara den som fattar avgörande beslut i samvaron med sin häst? Som bestämmer var på vägen vi ska gå, som bestämmer var stängslet ska vara, som bestämmer om det ska tränas idag eller inte osv, osv?

Det är inget fel på ordet ledarskap i sig eller dess betydelse. Allt kan ju användas på fel sätt, men inte sjutton slutar vi med annat av den orsaken.

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Varför inte ledarskap, partnerskap, vänskap, kompisskap osv? Jag förstår inte varför det måste vara det ena eller andra.

Finns det någon som inte vill vara den som fattar avgörande beslut i samvaron med sin häst? Som bestämmer var på vägen vi ska gå, som bestämmer var stängslet ska vara, som bestämmer om det ska tränas idag eller inte osv, osv?

För att det inte var frågan just nu. För att det blir tjatigt att bara tjata om ledarskap. Det pratas så himla mycket om ledarskap. I var varannan tråd så handlar det om ledarskap. Jag tyckte det var roligt att det för en gångs skull handlade om partnerskap. Det andra stycket förstår jag inte alls Lia???
Vad menar du med det? Jag antar att du menar att ett partnerskap innefattar ett ledarskap. Det gör det ju. Men det är ju själva grunden. Nästa steg är partnerskap. Jag mötte en gång en farbror här utanför som hade ridit på en jättestor häst till och från Spanien. Farbrodern var jätteliten och hästen jättestor. De hade ett partnerskap. Ibland överlät han till hästen att bestämma tempo. Det var tvunget. Annars blev inte hästen lika glad och samarbetsvillig och det var nödvändigt att ha en samarbetsvillig häst. Bland annat i närheten av Autobahn. Fast han red nog inte på Autobahn. Jag kommer inte ihåg allt han berättade men förtroendet som han och hästen visade varandra var imponerande. Partners.

Alltså jag mötte farbrorn när han kom ridande på den där hästen...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jag tror att en del har funnit sitt sätt- den enkla vägen- att dominera över hästen o kan inte se ngt annat.

Det finns även folk i ngt högre positioner som missbrukar sin ställning.

Att man är en ledare innerbär inte att man är en god sdn- Så nej. Just nu missbrukas eller missförstås ledarskap å det grövsta- på bred front.

Det behövs kurser, men framför allt erfarenhet av vad ett gott ledarskap innebär o hur man går tillväga.

Om man nu är väldigt hästrädd kan man rida på ridskola längre, istället för att ta sig vatten över huvudet.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Inget är svart eller vitt. Dominans enbart dominans funkar inte. Jo, då kan man få hästen att underkasta sig men rätt var det är så ger den tillbaks, det tror jag. Jag träffade en gång en liten tunisisk hingst jag blev så förtjust i och ville ta hit. Blev avrådd, med motiveringen att den dagen hästen fattade att jag var som jag var skulle jag få stora problem. Den var HÅRT hanterad från början till slut. Alla har sin stil och det är viktigt att min häst och jag hittar vad som funkar för oss. Förresten är det väl lite olika från häst till häst. De är så himla olika i psyket. Mjuka, hårda, känsliga, ängsliga, mindre känsliga och allt på en skala. Jag kommer just från promenad med en trevlig häst som man måste vara så jädrans konsekvent med. Men schysst annars får man bank. :)
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

KL

Samspelta, med ett bra ledarskap:love:

Har alltid funnit detta med horsemanship med ledarskap och avslappnade övningar, både med väldigt dominanta och super känsliga hästar.
Med min egen häst har jag kommit ihop med och vi har blivit samspelta där jag har ledarrollen.
Vi har jätte kul ihop, från båda håll..Är han pigg en dag busar vi i skogen, ibland blir det dressyr, mm mm, vad som passar oss för dagen,:laugh: men jag har ledarollen..A och O för mig..
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

aja jag ger upp diskussionen här i allafall, det är ju inte så troligt att vi någonsin kommer tycka likadant. Huvudsaken är väl att vi alla bryr oss om våra hästar.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Ja, jag hoppar också av diskussionen nu. Tror inte heller att vi kommer fram till samma ståndpunkt i slutänden, men det är väl bra. Vore tråkigt om alla tyckte lika. Och som du skrev, huvudsaken är att vi bryr oss om våra hästar!
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Talet om ledarskap tjatigt? Kanske det, men det kan väl ändå inte vara anledning att byta ut ordet? Det tjatas mycket mer om andra ord på Buke, ska vi byta ut dom också? Vill man inte diskutera ledarskap så är det ju så lätt att låta bli!?
Dessutom undrar jag som sagt om inte somliga missuppfattat betydelsen av ordet?

Vad menar du med det? Jag antar att du menar att ett partnerskap innefattar ett ledarskap. Det gör det ju. Men det är ju själva grunden. Nästa steg är partnerskap.
Nej, det menar jag inte. Jag menar att ledarskap är en sak för sig, vilket inte utesluter även kamratskap, teamwork mm i ett förhållande med sin häst.
Däremot är jag egentligen tveksam till parterskap, eftersom det uttrycket står för ett specifikt förhållande, människor emellan.

Farbrodern var jätteliten och hästen jättestor. De hade ett partnerskap. Ibland överlät han till hästen att bestämma tempo. Det var tvunget. Annars blev inte hästen lika glad och samarbetsvillig och det var nödvändigt att ha en samarbetsvillig häst. Bland annat i närheten av Autobahn.
Undrar om du tänkte rätt här? Samarbete/teamwork var det säkert fråga om. Men utan ledarskap?? Skulle inte tro det. För inte tror du väl att hästen fick bestämma var och hur dom skulle färdas vid autobahn eller andra stora vägar?

Ersätta ledarskap med partnerskap? Då har man nog missförstått vad orden innebär och betyder.

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Ersätta ledarskap med partnerskap? Då har man nog missförstått vad orden innebär och betyder.
du borde nog läsa varför tråden skapades;)
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

För mig är ledarskapet integrerat i min personlighet. Därför behöver jag inte göra så stor affär av det. Utan kan klättra upp några pinnhål och börja se vad jag och mina hästar kan uppnå, när jag INTE är så fixerad vid att vara så förbannat bossig, observera självkritiken. Bossar hästarna gör man när det behövs, inte annars.

Och sluta med det där att jag inte skulle visa hästarna vägen. Jag är väl ingen idiot heller. Men nu så ska jag faktiskt packa och sen ska jag faktiskt åka bort.
Så även jag lämnar denna fantastiskt inspirerande och trevliga diskussion.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

För mig är ledarskapet numera integrerat i min personlighet.
Så bra. Det underlättar om man har det i sig och slipper kämpa för det.

Bossar hästarna gör man när det behövs, inte annars.
Håller med om det.

Och sluta med det där att jag inte skulle visa hästarna vägen. Jag är väl ingen idiot heller.
Nu förstår jag inte. Du tog ju upp en farbror som ridit tor Spanien, och jag kommenterade att han säkerligen använt sig av ledarskap under tiden.

Jag ifrågasätter hur dom tänker, dom som vill ersätta ledarskap med lallande på kompisnivå. Jag anser att ledarskap är en nödvändighet även om man samtidigt kan ha ett förtroligt vänskapsförhållande med hästen, byggt på ömsesidig respekt. Om du tycker jag tänker fel, förklara gärna hur!
Du kommer väl tillbaka från bort så småningom. :)

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Du provocerar.
"Lallande på kompisnivå".
Det är inte alls vad jag pratar om.
Näfan. Nu går jag och packar.
Bye bye.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Men faktiskt har LIA en point där. kamratskap/teamwork kan inte fungera utan ett "ledarskap" i botten..Men allt måste vara i harmoni.
Ledarskap i domaninsens tecken fungerar aldrig i längden och dom som inte förstår det får problem senare..det är som att dominera en hund att vilja vara med dig och lyda dig. det gör den kanske pga rädsla först men sen vill den bara fly ifrån dig.
Mina djur ska VILJA vara med mig, jag kanske tränar dom tuffare än gemene man och dåär det extra viktigt att vara "vänner", därför släpper jag mycket på gränserna fast dom ändå vet vart dom går, men lite brall , lite bus och lite snusförnuftighet får man väl tåla.
Fastdå jobbar jag ju med den underbaraste hästrasen i världen också.....varmblodstravaren :love:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Att som du förespråkar- immunicera häststackarn mot allt- gör man av en anledning.
I ditt fall kan det dock vara befogat.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Men det är ju precis det jag skrivit om och om igen. Kan inte jag få gå och packa min resv... nej min ikea-påse snart :o
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 072
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 033
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 599
Senast: Jerseyite
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 481
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp