Bukefalos 28 år!

Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

ja 2 hästar... man orkar väl inte gå 2 ggr (rullar med ögonen i sarkasm)

nej nej det tror jag inte, jag aktar mig inte för hästen jag talar bara om att detta är mitt personliga område samma sak som att när du pratar med en människa vill du inte ha deras ansikte 10 cm från ditt... hästar har oxå personligt utrymme, och jag säger helt enkelt flytta dig här är jag.

och ang att de blir rädda och kanske springer åt fel hål för att jag skulle flytta mig åt samma så är det precis det jag menar... folk lär sina hästar att folk flyttar på sig, jag flyttar mig aldrig för en häst ALDRIG, för har jag gjort det en gång så lär det hände betydligt oftare efter det :cool:

varje olycka måste man väl försöka lära sig nåt av? som när jag tappade båda stigbyglarna men hoppade ändå eftersom jag satt på den snälla hästen... resultatet av det var att jag tappade 4 dagar i minnet... tydligen så trilla jag av och landade på huvudet... numera om jag tappar stigbyglarna så stannar jag istället :angel:

mkt dumt har jag gjort i mina dagar, jag har inte varit rätt om livet det minsta faktiskt. Nu mer är jag rätt rädd om mig... min reumatiska sjukdom gör att jag inte kan åka i backen utan att göra mig jätte illa liksom... men jag saknar ibland den gamla goda tiden när man var helt orädd haha, men jag är nog igentligen en bättre hästmänniska nu (tror och hoppas jag iaf)
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

jaså det var ju konstigt, jag har varit med om flera gånger att hästar visst kan kliva på människor. Hur många har inte blivit trampade på fötterna, eller fått ett hästhuvud i skallen.?
Hästar går ju i princip på den som är lägre i rang inom flocken, dom delar ut både sparkar till höger och vänster.

Men vad har du träffat på för hästar?
Förstår att du tycker att de är farliga:eek:

Det gäller att hålla rätt på sina egna fossingar.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jag har träffat hur många hästar som helst, har hållt på med hästar sedan jag var 5 år . Tvivlar på att jag bara skulle ha träffat "konstiga" hästar....
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Om du nu inte tycker att NH är en bra ide, hur skulle du få ordning på en häst som te.x sparkas och inte håller avstånd osv?
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Om du ALDRIG flyttar dig kan jag förstå att olyckor kan hända.

Har DU aldrig RÅKAT komma åt ngn annan människa?

En normalt funtad häst lär sig inte att börja knuffa en människa för det.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

det kanske inte var riktat till mig, men det är väl snarare så att en normalt funtad häst faktikst LÄR sig att dom kommer undan med en sådan sak som att knuffa en människa eller kliva på. Då är det väl klart att dom gör det igen?
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Man lär den Vett o etikett- genom daglig hantering.
Hästen går i skola, inte Boot camp.

Den måste få en chans att lära sig VAD just DU vill.
Det kan skilja sig radikalt från vad uppfödaren ville.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

det kanske inte var riktat till mig, men det är väl snarare så att en normalt funtad häst faktikst LÄR sig att dom kommer undan med en sådan sak som att knuffa en människa eller kliva på. Då är det väl klart att dom gör det igen?
Varför är det självklart????
Man måste ju särskilja på om det är medvetet eller om det ej var meningen- kunna läsa hästen o inte tro att de alla är rent jävliga. Så funkar inte hästar, däremot om man bossar runt dem kan de bli så.

Knuffas den- ja då är man konsekvent o säger- Nej! o belönar sen bättre uppförande.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

det är möjligt att jag inte har normalt funtade hästar och för mig finns det inget råka putta till... jag har blivit översprungen 1 gång och det var den olyckan som helt klart var mitt eget fel och jag hade kunnat göra många saker annorlunda för att undvika det.

de flesta hästar upplever jag knuffar ganska mkt... tex när jag jobbade på kliniken och man skulle leda hästar, det var mer regel än undantag att de puffade på en med bogen... något mina hästar aldrig skulle göra.


dessutom lär sig hästen en 1 gång... iaf mina, en gång räcker oavsett om det är ett komando som ska läras in eller om det är en olat... men jag kanske har extra smarta hästar? vad vet jag?
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

ja och den snabbaste inlärningsmetoden måste väl ändå vara att man är konsekvent och inte låter hästen springa över en? Jag vill inte behöva ha ögon i nacken hela tiden och hela tiden flytta mig när hästen kommer farande. Jag vill att hästen ska ha respekt för mig och inte se mig som en hög med löv som den kan springa över!

Det går säkert att lära en häst "vett och etikett" genom daglig hantering, men det tar ju så himla mycket längre tid, varför inte hantera hästen på det sättet som den förstår och är van vid inom flocken? hästen ser inte det som någonting negativt eftersom det är helt naturligt för den.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jag ställde en fråga tidigare ang horsemanship

Hur gör ni "andra" när ni får hantera helt okända hästar då ?
Hur säkra är ni på ert ledarskap då?
Ponera att ni får hem en ganska odräglig hingst på 2 år som ni ska ta ut o in i en hage te x....har ni den pondusen direkt att hästen respekterar er eller vill ni helst låta bli ?
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Ja NH har blivit gångbart iom att det är en quick fix.
Folk orkar inte ta sig den tiden som det tar att lära känna sin häst.
Inget tålamod o 0 tolerans.

Dessa ska inte ha unghästar- anser jag. :cool:

Vad skulle repet o spöt motsvara i hästspråk?

Ryggar de varandra i absurdum?:mad: Nej o åter nej.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Om man är en liten klen människa kan man kompensera det genom att vara ettrig:bump:
Man får hästen att förstå att man inte tål knuffar.
Har man däremot själv en tuff attityd kan man räkna med att få tillbaka- likvärdigt.
what goes around comes around- om vi nu måste ha amerikanska- lite tuffare uttryck- än de gamla hederliga svenska- som man bäddar får man ligga:bow:
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

LIA:Jo jag vill att min häst ska vilja bli ledd av mig.vilja!
OCH att vi ska vara bra vänner!
Var det riktat till mig eller Fia?
Vad vill du ha sagt? :confused:

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Så under tiden man "lär känna" sin häst så ska den få kliva på en osv? Det kan hända att NH är en quick fix men vad är fel med det? Varför skulle jag lära känna min häst sämre bara för att den har respekt för mig nästan från början? Jag tycker vrkligen att NH är likamed tålamod, man har tålamod och är otroligt konsekvent. Repet och spöet (som man inte ens måste använda! ) är ju bara en förstärkning, inget tortyrredskap!
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

och ja en häst ryggar för en ranghög häst när denne backar mot den.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jag är inte perfekt,
Du lurade mig att tro att du tycker det. "Däremot har jag något många saknar och aldrig kommer få."

men kamratskap med häst kan man få UTAN att hålla på med NH.
Vem har sagt annat?

Jag opponerar mig endast mot att NH skulle vara den enda sanna vägen. Ingenting annat
Återigen, vem har sagt det? Natural Horsemanship ÄR en bra väg att vandra med sina hästar, det anser även jag. Men den enda sanna vägen??? Det vanliga anti-NH-snacket!

Mina hästar följer mig. Men baske mig att jag skulle kalla det NH. Aldrig i livet.
Hur många fjantövningar eller rep de än vifftar med.
Du kanske skulle ta reda på vad NH är först och uttala dig därefter?

Nh står inte för naturlig hästHÅLLNING
Det är skillnad på hantering och hästhållning...faktiskt.
Orden står ännu mindre för hantering, om man ska vara noga. Natural Horsemanship= Naturligt Hästmannaskap= det närmaste jag vet. Det innebär hästhållning, hantering, kunskap, förståelse, insikt, förnuft, attityd mm, mm.

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Man tar tag i ev. problem OM o NÄR det dyker upp. Alla är inte bestialiska beräknande monster.
Jag har en dotter som är benägen att kliva av mig skorna. Ska jag tukta henne? Nej. Jag ser till att inte ha henne i haserna;)
Sen har även VI en skyldighet att lära oss att se upp*återigen läsa av hästen*- iom att vi är så sköra.

Lär er att hantera ERA känslor, så kommer den energi ni förmedlar att ge trygga hästar.
Ju fler erfarenheter- desto tryggare blir man i sitt hästhanterande.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Tillägg:
Hellre mental träning för hästmänniskor än att dominera hästarna. Just så gör mobbare- osäkra individer som blir mer självsäkra av att bossa dem som är försvarslösa.
Det kan man istället göra via kunskap om hur både man själv o hästen fungerar. Insikt!
Bassning av ngn riktigt kunnig hästmänniska är inte heller illa.:devil:
Jag har fått min beskärda del o är tacksam för det idag..
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Vad menar du med pressad situation?
Mina hästar litar på mig.
Exvis råkade några komma lösa på starkt trafikerad landsväg med mycket tung trafik.
Grannen försökte förgäves få fast dem under tiden han ringde mig. Jag tar mig dit, hysteriska hästar,lastbilar hela kittet. Busvisslar. Skocken kommer fram till mig och stannar och låter sig lugnt fångas in.;)
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 302
Senast: Bison
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
982
Senast: Queen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 740
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 634
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp