Bukefalos 28 år!

Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

jag tycker att det finns otroligt mkt bevis för att NH verkligen är den bästa metoden. Hästen gör allt för sin ägare, följer utan mekaniska hjälpmedel. hur ska man uppnå det utan NH?
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Tja vill man ha hästen som en integritetslös slav- så visst.

Tur att de inte kan prata.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

ja men du måste väl ändå hålla med om att chansen är mindre att en häst springer på en människa om den har respekten och tycker att människan är ranghög. Om inte hästen ser dig som ranghög är det ju bara för den att springa över dig. Nu har ju hästar oftast ingen anledning att springa över dig, men i en pressad situation kan en sådan grej hända och då är det en stor fördel om hästen vet att mig springer man inte över.

I paniksituationer är det flykt som gäller- även människor trampar ner varandra i samma situation.

Det är dokumenterat att hästar i princip aldrig kliver på en människa- om de kan undvika det.

Här låter det hela tiden som att hästar är livsfarliga.
Man kan då skaffa guldfiskar istället.
Hundar bits o katter rivs- farliga djur- de med:grin:

Om man lär sig att läsa hästar o tänker på säkerheten, så eliminerar man olyckstatistiken.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det finns hästar som gör allt för sina ägare, sen finns det hästar som inte gör precis allt. Har man en sådan individ som gör allt kan man vara väldigt glad och tacksam över det. Vissa är väldigt glada att vara till lags andra bryr sig inte så mycket om det. Ytterligare några ifrågasätter. Varför det?
Varför kan jag inte istället göra såhär eller såhär? Och jag tror att det är med de individerna som partnerskapet blir extra viktigt. De måste man motivera extra mycket till att prestera. För de förstår inte vitsen av att bara lyda. :-D
Hmm, jag tycker det låter lite som en beskrivning av mig själv... ha ha ha
Detta är oavsett NH eller inte. Hästarna skiter i vad vi kallar de. De vill veta om vi är trovärdiga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Du ser inget eget felagerande, då du är så ung o ändå har råkat ut för hästar som "anfaller"?

Om man känner sin häst släpper man inte in inte ont anande människor till en farlig häst.
Det är ditt ansvar att se till att det inte kan ske!!!!!

Sen undrar jag verkligen vad du menar med- anfalla.
För mig låter situationerna som om den bara är ouppfostrad o går iväg.
Inte schysst behandlad.
Du pratar om partnerskap istället för ledarskap, men hur gör du i en sådan här situation när din partner är "ouppfostrad"? Jag tycker att du biter dig själv i svansen med ditt resonenmang. Om du använder ordet ouppfostrad kan du också använda ordet ledarskap. För den som fostrar är ju den som leder. "Så här gör man". "Så här gör man inte".
En person som inte förstår vad det handlar om blir inte bättre på hästhantering för att man kallar det partnerskap i stället för ledarskap. Ledare finns överallt, i alla situationer, bland människor och djur. Och så finns det de som försöker vara ledare men inte klarar det och måste ta till våld för att bli sedda och hörda.
Jag tror att det är bra att dessa diskussioner kommer upp, och att man ifrågasätter vad många håller på med, men jag tror också på ordet ledarskap.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

kl

Hur gör ni "andra" när ni får hantera helt okända hästar då ?
Hur säkra är ni på ert ledarskap då?
Ponera att ni får hem en ganska odräglig hingst på 2 år som ni ska ta ut o in i en hage te x....har ni den pondusen direkt att hästen respekterar er eller vill ni helst låta bli ?

Parlli o co skulle ju aldrig tveka, inte jag heller.

Ledaskap, teamwork, vänskap whatever...det är medfött för en del, inlärt för andra och en del lär sig aldrig....och det är dom som aldrig fattar vitsen som gör NH till nåt stölligt...man måste veta vad man gör, när man ska göra det och varför man gör det...helst utan att slå upp i boken först :D
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Mina hästar följer mig. Men baske mig att jag skulle kalla det NH. Aldrig i livet.

Däremot har jag något många saknar och aldrig kommer få. Hur många fjantövningar eller rep de än vifftar med.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det där är ju en olycka. Då hjälper inget ledarskap i världen.
Burr. Otäckt.

jusst detta hände mig för ett tag sedan. min häst trampade på eltråden när jag skulle ta in han från hagen. han är MYCKET NH tränad pga av sin osäkerhet som unghäst och att han kräver en stark ledare för att överhuvud taget fungera med människor!

en häst som bli skrämd tar oftast ett eller flera regäla skutt rakt framåt, och bryr sig inte nämnvärt om det står en liten människa framför o viftar. min häst, som följer mig vart jag än går och litar på mig i ALLA situationer, ställde sig på eltråden och fick flera ordentliga stötar! han tog ett snabbt steg bakåt och väntade sedan på vad jag gjorde! kan tillägga att han INTE betedde sig så innan jag började med aktiv NH träning. han sprang då gladeligen rakt över både mig och alla andra i hans närhet!

så visst detta var en ren olycka men med rätt träning kan reaktionen minskas avsevärt eller tom helt utebli! jag kan ju bara skriva av mina egna erfarenheter från hästar jag själv har jobbat med och den säger att detta funkar! jag har 26 års erfarenhet av hästar, är utbildad hästskötare samt har jobbat som unghästberidare och med inkörning av travhästar. jag tror att jag har provat allt som går att göra med en häst och NH är det som har funkat bäst för mig. det är viktigt att ha ett bra ledarskap och det handlar inte om att dominera hästen som någon skrev utan om att jag helt enkelt leder min häst. många hästar klarar inte av att vara ledare och blir "lättade" och mycket mer lätt hanterade när dom själva slipper "ta beslut" utan att dom litar på att jag inte sätter dom i en farlig situation!

jag lär mig nya saker varje dag jag hanterar en häst och det är dom sakerna man måste lära sig att tolka! alla hästar fungerar inte likadant utan är egna individer precis som vi människor!

vill man sedan ändra på ordet "ledarskap" så varför inte?? kalla det vad ni vill!! det är innehållet i träningen och resultatet av den som är viktigt!
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Vi är så imponerade så! :bow: :bow: :bow:

Är det inte tur att NH finns, för dom som inte är så fantastiskt perfekta som du?

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Mina hästar följer mig. Men baske mig att jag skulle kalla det NH. Aldrig i livet.

Däremot har jag något många saknar och aldrig kommer få. Hur många fjantövningar eller rep de än vifftar med.

vet du ens vad NH står för?? NATURAL HORSEMANSHIP=naturlig hästhållning.
det handlar inte om att göra fjantiga övningar ellet att viffta med ett rep! utan om hur du hanterar din häst! borde inte alla sträva efter att hästarna skell leva så naturligt det går??
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Vi är så imponerade så! :bow: :bow: :bow:

Är det inte tur att NH finns, för dom som inte är så fantastiskt perfekta som du?

LIA

antar att det va mig du menade *ler*
jag är så långt i från perfekt man kan komma tror jag.. vad det nu är som är perfekt?!?
men jag har åtakommit en del under åren och det är jag stolt över! som jag skrev tidigare så bli man aldrig fullärd! jag lär mig nya saker hela tiden! och jag tar även bort saker som inte längre fungerar eller där jag hittar en annan väg att tackla problemet!
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Nej, det var alls inte riktat till dig, utan till Älgen som svarade så "trevligt" på Fias inlägg.
Jag är på samma spår som du när det gäller Natural Horsemanship. :laugh:

LIA
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Det där är ju en olycka. Då hjälper inget ledarskap i världen.
Burr. Otäckt.

jo jag tror absolut att ledarskap hade kunnat lösa den situationen... hästen som sprang över mig räknas som "den snälla" som aldrig gör nåt och därav hade jag inte brytt mig så mkt... den andra hästen som alla andra var rädda för skulle aldrig tänka tanken att springa över mig...

otäckt kan jag lova att det var! jag fick 3 exakt likadana smälla i huvudet (ungefär som när man får se samma smäll ur olika vinklar på film) och jag vet än idag inte om det var 3 olika smällar eller om min hjärna bara.. hakade upp sig på nåt konstigt sätt
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Hade du hästen bakom dig?:crazy:
Om man har hästen på sidan om sig- är risken mkt mindre.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Nh står inte för naturlig hästHÅLLNING:p
Det är skillnad på hantering och hästhållning...faktiskt.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Jag är inte perfekt, men kamratskap med häst kan man få UTAN att hålla på med NH.
Jag opponerar mig endast mot att NH skulle vara den enda sanna vägen. Ingenting annat
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

LIA:Jo jag vill att min häst ska vilja bli ledd av mig.vilja!
OCH att vi ska vara bra vänner!
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

klart jag hade hästen bakom mig, grinden är ett hål i stängslet och man får inte plats 2 hästar och en människa på bredden där helt enkelt...

annars kan jag ha hästen lika gärna 2 meter framför som 2 meter bakom, numera skickar jag ena hästen framför in i grinden och den andra går bakom.(och jag har inga kablar i marken längre :p )

risken om man är på sidan är om det kommer nåt från sidan som hästen är rädd för, och då är man så pass nära att den inte hinner ändra riktning... när jag leder brukar jag vilja ha säkerhetsavstånd till mina hästar om det är okänd mark... hemma kan vi gå jätte nära o gosa med varann.


vad man har för position när man leder sin häst är helt enkelt där man känner sig tryggast för ska man vara krass så finns det inte nåt ställe som är 100% säkert.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

Då har du m a o lärt dig ngt:bow:
Hade du 2 st hästar bakom dig?

Det där med säkerhetsavstånd.
Hästen känner ju att du fjärmar dig- är otrygg.
en häst som går vid sidan hoppar sällan just åt det hållet. Däremot far de gärna iväg- framåt o har du inte ögon i nacken så ser du inte på vilken sida den kommer o kanske flyttar dig åt samma håll.
 
Sv: Ledarskap bör omformuleras till partnerskap.

jaså det var ju konstigt, jag har varit med om flera gånger att hästar visst kan kliva på människor. Hur många har inte blivit trampade på fötterna, eller fått ett hästhuvud i skallen.?
Hästar går ju i princip på den som är lägre i rang inom flocken, dom delar ut både sparkar till höger och vänster.

Älgen: Vi kan väl strunta i vad man ska kalla det NH vanligt förnuft osv, själva ordet spelar ju ingen roll!
Okej det var ju bra att dina hästar följer dig, det gör dom väl antagligen för att dom är vana att göra det men vad händer i en pressad situtation? Om du inte är ledare för din häst så är ju hästen automatiskt ledare för dig (Ja det är så dom fungerar). I en pressad situation så kommer ju då inte hästen att vända sig till dig för att få hjälp , utan han kommer att själv ta initiativet. Vi kommer ju aldrig att kunna ändra en hästs naturligabeteende?
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 201
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 572
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 627
Senast: Jerseyite
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 656
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp