Lilla hjärtat

Nu var han ju inte våldsam mot bara barnets mamma utan även barnets mormor. Alltså han försökte även mörda dem. Så att kunna skada barnet var nog inte så långt ifrån. Dessutom är det en risk man borde ta? Har personen visat sig vara våldsam så kan ju denne vara våldsam mot barnen. Galet att riskera det tycker jag. Att ens chansa.
Vissa fall är självklara, man vet redan från början. :(
 
Ja, det gör du förstås. Det verkade bara som att du tyckte att så länge man inte blev misshandlad själv, så var det ingen fara.
Jag förstår att det kan tolkas att jag tycker så, men det är inte så jag menar alls.
Nu är jag färgad av en alkoholiserad pappa och jag har pratat med andra personer som vuxit upp med alkohliserad pappa som också misshandlade mamman. Flera pratar om att pappan var två personer. En när han druckit och en när han var nykter. Jag vet precis vad de menar, pappa var så också. Världens snällaste som nykter och det var hemskt och skrämmande att se honom när han druckit. Känslan som jag fått från flera andra i samma situation har varit att om pappan inte druckit hade han inte slagit. Jag känner igen det med.
Därför tänker jag, om mamma dött och pappa funnits kvar, då är det inte så självklart att per automatik rycka oss från honom och säga "nej du är olämplig för du slog deras mamma när du drack". Hjälpen borde vara att få honom att vara nykter, för även om han gjorde oss illa genom att göra mamma illa så skulle steget vara långt till att slå på oss eller behandla oss illa på annat vis när mamma inte fanns där, och om han hade fått hjälp med det som var orsaken till varför han slog henne. Jag tror att om han fått hjälp och vi bott där (och det hade fungerat) hade vi mått bättre än om vi ryckts bort och placerats hos okända. I alla fall jag som är äldst och hade så många år med honom redan.

När jag däremot ser på situationen där en annan kvinna jag känner har blivit misshandlad, så kan jag se att situationen är inte alls lik, misshandeln av kvinnan sitter djupare i mannens person, känslan han ger är inte alls som om han vore två personer.

Det är det jag menar med att jag tycker att det är lite dubbelt och inte riktigt svart och vitt.

Det är lite som att stå på två plattor, ett ben på vardera. Den ena plattan står för "Alla som misshandlar barnens mamma ska förlora rätten till barnen eftersom misshandeln av mamman är misshandel av barnen" och på den andra plattan står det "ibland bör man låta situationen i varje fall vara det avgörande och utreda väldigt noga, och om man beslutar att barnen ska bo kvar ska det följas upp otroligt noga det med". Jag har alltså båda inställningarna.

Tråkigt att det tolkas som att jag tycker att "det är ingen fara" för så är det ju inte alls jag tänker.
Jag skulle bara önska att det skulle vara lättare att ta barnen från en miljö som är dålig, samtidigt som jag också tycker att det ska vara lättare och mer ett krav att fräldrar ska kunna få mer hjälp för ett fungerande umgänge med barnen. Oavsett om de bor hos dem eller i familjehem.
 
Lilla hjärtat låg död i flera dagar innan polisen tog sig in i lägenheten 🤬😭 hennes syskon var tydligen också i lägenheten.
Det är så sjukt att det är obegripligt för mig.

Hela situationen runt det här lilla barnet är så fruktansvärd att man saknar ord . Och hon är ju inte ensam 😢
Fallet Bobby är bland det värsta jag någonsin tagit del av och trots att det är så pass långt gången tid så bär jag med mig det jämt och tänker på det varje gång barn far illa.
Det här fallet är ytterligare outsägligt fruktansvärt 😢
 
Det är helt fruktansvärt det som har hänt. Blir också ledsen,arg och upprörd. Att lagändring måste till är väl glasklart efter denna domen . Barn har rätt till sina föräldrar men föräldrar ska inte alltid ha rätt till sina barn. Dessutom måste det ju till att föräldrarna ska visa drogfrihet både före och efter att de eventuellt fått tillbaka sina barn. Som jag förstod det så kan man inte ställa det kravet idag rätta mig gärna om jag har frl.
 
Hela situationen runt det här lilla barnet är så fruktansvärd att man saknar ord . Och hon är ju inte ensam 😢
Fallet Bobby är bland det värsta jag någonsin tagit del av och trots att det är så pass långt gången tid så bär jag med mig det jämt och tänker på det varje gång barn far illa.
Det här fallet är ytterligare outsägligt fruktansvärt 😢
Ja, jag minns också fallet Bobby klart och tydligt och det är ofattbart att vi har så sjuka människor i samhället med så mycket ont i sig. :rage: :rage: Såna människor har enligt mig förbrukat sin rätt att leva. Får obehagsrysningar och vill gråta än idag bara jag tänker på det. Stackars pojke som fick lida hela sitt liv i tysthet. 😭🤬
 
Fallet Michael som skedde 1990 är ju något liknande. Va anmält flera gånger av även distriktssköterska men socialen gjorde inget. Slutade med att iaf en? Blev dömd för tjänstefel.
 
Jag undrar däremot om man kanske har för låga krav/utbildning osv på dom som tar hand om tex barn och missbruksfall. Det borde inte vara möjligt att tex stapla orosanmälningar på hög, placera barn på hem med narkomaner och dömda kriminella osv.

Det kanske inte ska vara vanligt folk som tar hand om och beslutar om barns framtid.
De allra flesta är alldeles vanliga människor med omöjliga arbetssituationer.

Det är för övrigt oftast så att folk delar med sig av negativa erfarenheter, sällan de bra.
 
De allra flesta är alldeles vanliga människor med omöjliga arbetssituationer.

Det är för övrigt oftast så att folk delar med sig av negativa erfarenheter, sällan de bra.
Sedan kan det nog bli så att det fått ett dåligt rykte och då drar det till sig kanske fel arbetare? Att de anställer vem som för bristen på folk tex. Då blir det tyvärr en ond spiral.
 
Jag undrar däremot om man kanske har för låga krav/utbildning osv på dom som tar hand om tex barn och missbruksfall. Det borde inte vara möjligt att tex stapla orosanmälningar på hög, placera barn på hem med narkomaner och dömda kriminella osv.

Det kanske inte ska vara vanligt folk som tar hand om och beslutar om barns framtid.

Vet du vilken utbildning barnutredare har?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 159
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 436
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Sonen är konstant arg/upprörd/frustrerad/ledsen nuförtiden. Jämt. Hela dagen från att vi går upp tills han somnar är fylld av missnöje...
2
Svar
23
· Visningar
10 601
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 106
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp