Bukefalos 28 år!

Lite tränarfrågor

annaklara

Trådstartare
Hejsan, av ren nyfikenhet skulle jag hemskt gärna vilja att ni svarade på kommande frågor, alla angående tränare.

1. Skulle du kunna träna för en outbildad tränare, om du nu verkligen tyckte om personen ifråga?
2. Vad är en "bra tränare" enligt dig?
3. När du ska prova en tränare för första gången, vad har du för krav/förväntingar?
4. Vad tycker du är lagom pris t.ex. 1h lektion?
5. Vad tror/tycker du är ett vanligt fel tränare gör?
 
Sv: Lite tränarfrågor

1. Skulle du kunna träna för en outbildad tränare, om du nu verkligen tyckte om personen ifråga?
En tränare är inte outbildad. Men jag skulle väl ev kunna ha hjälp av någon som inte är någon tränare, så länge den tävlat högt och därmed kan ha några tips, men jag föredrar någon med både utbildning+erfarenhet.
2. Vad är en "bra tränare" enligt dig?
En tränare som förstår att även om det finns grunder inom ridningen -alltså sånt som är väl beprövat och det man "brukar" göra -så funkar allt inte på samma sätt för alla individer.
En tränare som engagerar sig i ekipaget. Jag ser gärna tränaren rida någon gång så att vi är på samma linje.
3. När du ska prova en tränare för första gången, vad har du för krav/förväntingar?
Jag är öppen för att testa så jag förväntar mig inget speciellt om ingen jag känner har skvallrat lite före :p Trivs jag inte med tränaren så rider jag inte mer för den.
4. Vad tycker du är lagom pris t.ex. 1h lektion?
400 ungefär
5. Vad tror/tycker du är ett vanligt fel tränare gör?
Att de tror att allt funkar på alla. Det tog tex mig ett bra tag att banka in i huvudet på olika tränare att övergångar, typ skritt-trav-skritt-trav INTE var bra för min häst. Hade en väldigt väldigt het häst som hade stora problem med att slappna av och skritta ordentligt. Då är jag inte ute efter att "snabba upp" hennes reaktioner. övergångarna hade den effekten att hon blev ännu hetare och inte kunde ta ett enda skrittsteg.... men till slut gick det fram...
Övergångar är ju annars något som man hör ofta...
 
Sv: Lite tränarfrågor

1. Skulle du kunna träna för en outbildad tränare, om du nu verkligen tyckte om personen ifråga?
Lätt! Om jag vet att jag och hästen kan utvecklas på rätt sätt, på rätt nivo
2. Vad är en "bra tränare" enligt dig?
En som man får ut mycket på bara en lektion(även om de bara är små steg. så länge man inte står och stampar på samma ställe), man känner att man utvecklas, får mål
3. När du ska prova en tränare för första gången, vad har du för krav/förväntingar?
Fysiken oss mellan tycker jag är viktig, att man känner att man har tagit ett litet steg åt rätt riktning efter dom första passen
4. Vad tycker du är lagom pris t.ex. 1h lektion?
Max 500, beror på vilken typ av tränare med (högt utbildad, ej utbildad mm.)
5. Vad tror/tycker du är ett vanligt fel tränare gör?
Snöar in sig på rasen (ex. du har en islandshäst, vi tränar ENBART tölt)
 
Sv: Lite tränarfrågor

1. Skulle du kunna träna för en outbildad tränare, om du nu verkligen tyckte om personen ifråga?
Javisst. Om jag tycker om personens TRÄNINGSMETOD, inte bara själva personen ;)
2. Vad är en "bra tränare" enligt dig?
En som lyssnar på eleven, hur den känner, hur den tänker. Nån att dela tankar och funderingar med. Någon att lyssna på och lära av. Och framförallt nån som ser till hästens bästa och går efter individens förutsättningar, utan stress och utan våld.
3. När du ska prova en tränare för första gången, vad har du för krav/förväntingar?
Jag har höga förväntningar på att tränaren ska vara som ovanstående beskrivet, antingen på flera punkter eller alla. Att magkänslan ska vara rätt. Att jag ska känna mig inspirerad och glad efter lektionen.
4. Vad tycker du är lagom pris t.ex. 1h lektion?
ca 150-250 kr. Kan tänka mig att betala mer för enstaka träning med nån riktigt duktig tränare.
5. Vad tror/tycker du är ett vanligt fel tränare gör?
De går efter en utritad mall som långt ifrån alla hästar klarar av. De tragglar med övningar hästen har svårt med istället för att vänta ut hästen, ge det några lektioner och komma runt problemet på nåt annat sätt. Men ffa: Man ger för svåra övningar och när hästen gör motstånd, gör man motstånd tillbaka, tills hästen ger vika.
 
Sv: Lite tränarfrågor

1. Skulle du kunna träna för en outbildad tränare, om du nu verkligen tyckte om personen ifråga?

Ja, min dressyr tränare är ej utbildad tränare men jag avgudar hennes mjuka sätt och så gillar jag hur ennes egna hästar ser ut och rids.

2. Vad är en "bra tränare" enligt dig?

En tränare som förstår och ser både mig och hästen. En tränare att ha som ett bollplank. Någon som genuint är interriserad av att få mig och min häst bättre. Samt någon som förstår att man måte förklara varör hästen gör som den gör när jag gör si eller så.

3. När du ska prova en tränare för första gången, vad har du för krav/förväntingar?

Att tränaren ska vara interisserad av mig och min häst och våra mål.

4. Vad tycker du är lagom pris t.ex. 1h lektion? 100-300

5. Vad tror/tycker du är ett vanligt fel tränare gör?


Förklarar dåligt. De förklara hur jag man ska få hästen till att tex. gå öppna men inte vad som ska göra vad, om du förstår vad jag menar.
Att en tränare säger ta mer i ytter men inte förklarar varför.
 
Sv: Lite tränarfrågor

1. Skulle du kunna träna för en outbildad tränare, om du nu verkligen tyckte om personen ifråga?
Ja, absolut. Bara för att någon har papper på någonting innebär det inte att den personen är bäst på att lära ut eller träna någon. Det innebär bara att personen var tillräckligt bra för att få papper på vad den kan.

2. Vad är en "bra tränare" enligt dig?
Någon som ser fel och vet hur felen ska fixas. En person som ser till individerna och inte behandlar mig och alla andra likadant.

3. När du ska prova en tränare för första gången, vad har du för krav/förväntingar?
Bra feedback på det jag gör.

4. Vad tycker du är lagom pris t.ex. 1h lektion?
Det beror helt på vem det är som ska ha betalt och om jag är själv eller delar tiden med andra.

5. Vad tror/tycker du är ett vanligt fel tränare gör?
Behandlar alla likadant.
Bryr sig inte om individen utan kör på med övningar som denne alltid kört med.
Inte utbildar sig själv.
 
Sv: Lite tränarfrågor

1. Skulle du kunna träna för en outbildad tränare, om du nu verkligen tyckte om personen ifråga?
Om tränaren hade presterat på tävlingsbanan så skulle jag nog kunna göra det, men jag vet inte om det räknas som outbildad?

2. Vad är en "bra tränare" enligt dig?
En som har samma prinsiper och värderingar som en själv. Skulle inte fungera med en tränare som vill att jag ska tränga hästen eller sparka på honom osv. En bra tränare ska kunna ta mig framåt i ridningen.

3. När du ska prova en tränare för första gången, vad har du för krav/förväntingar?
Gärna att tränaren belyser något som man inte tänkt på tidigare. Anledningen till att man provar en ny tränare är ju för att få nya tips och nya övningar för träning.

4. Vad tycker du är lagom pris t.ex. 1h lektion?
Beror på för vilken tränare. Jag betalar 100 kr för min veckotränare och 600 kr för en helg tränare som kommer från stockholm 4 ggr per temin.

5. Vad tror/tycker du är ett vanligt fel tränare gör?
En sak jag kan irritera mig på är att tränaren tror att eleven inte lyssnar när h*n pratar. Ibland hör man en tränare som ryter "Lyssna på mig!" Men sanningen är ju att det är svårt att höra normal samtalston i ett ridhus eller ännu värre utebana samtidigt som man ska focusera på hästen.
 
Sv: Lite tränarfrågor

1. Skulle du kunna träna för en outbildad tränare, om du nu verkligen tyckte om personen ifråga?
Jag skulle kunna ta lite hjälp av någon utan licens (t.ex en dressyrdomare el. liknande), men inte som huvudtränare av den enkla anledningen att jag måste ha dokumenterad, regelbunden träning för b-tränare för att få bli c-tränare själv, vilket jag planerar bli inom en snar framtid.

2. Vad är en "bra tränare" enligt dig?
En som planerar sina träningar, hjälper till att sätta upp lång- och kortsiktiga mål tillsammans med mig och min häst och framför allt - bra kommuniktation! Jag ser gärna att min tränare ringer och frågar hur det går efter en tävling, eller att jag känner att jag kan ringa när som helst om jag blir tveksam över något. Sedan värdesätter jag trovärdighet, konsekvens och ärlighet MEN inte om tränare då glömmer bort att vara ödmjuk.

3. När du ska prova en tränare för första gången, vad har du för krav/förväntingar?
Ungefär ovanstående. En trevlig attityd är också extra viktigt när jag skapar mig första intrycket av en person..

4. Vad tycker du är lagom pris t.ex. 1h lektion?
Det beror på vem jag tränar för, om det är ett engångstillfälle eller regelbunden träning. Om klubben t.ex har bjudit in en erkänd tränare vid 1-2 tillfällen kan jag tänka mig att betala lite mer för att testa vid enstaka tillfälle. Handlar det om regelbunden träning går min smärtgräns runt 500:- för 45 min privat träning.

5. Vad tror/tycker du är ett vanligt fel tränare gör?
Glömmer att kommunicera! Säger vad man ska göra eller,ännu värre, vad man gör jättefel men glömmer att säga hur, var, varför. Visst kan man alltid fråga själv som ryttare, men jag tycker det är tränarens uppgift att se till att ryttaren förstår alla signaler.

Min tränare brukar vända det till att fråga mig "hur kändes det där?" "varför tror du att han släppte högersidan nu?" det tycker jag är SUPER för då glömmer jag inte att tänka till samtidigt som jag utför - därför blir det lättare att återuppliva minnet när jag tränar hemma själv sen, då har jag verkligen förstått.
 
Sv: Lite tränarfrågor

1. Skulle du kunna träna för en outbildad tränare, om du nu verkligen tyckte om personen ifråga?

Ja, om jag känt personen ett tag och bildat mig en god uppfattning om ifall personen är kompetent eller inte.

2. Vad är en "bra tränare" enligt dig?

En tränare som är ENGAGERAD i sina elever och har intresse i att det går bra

3. När du ska prova en tränare för första gången, vad har du för krav/förväntingar?

Att tränaren hoppar upp på min häst och känner av de svårigheter eller problem som finns med just min häst. Ingen tränare kan enbart se från marken vad som händer uppe på hästryggen till 100%.

4. Vad tycker du är lagom pris t.ex. 1h lektion?

Allt mellan 250 till 350 kronor tycker jag är rimligt.

5. Vad tror/tycker du är ett vanligt fel tränare gör?

Att de inte riktigt ser vad som händer på hästryggen så de riktar in sig på fel saker. Vissa tränare haräven glömt bort de mest basala grundfelen man som ryttare gör vilket innebär att en hal massa tid åtgår i onödan för att rätta till dessa.
 
Sv: Lite tränarfrågor

1. Skulle du kunna träna för en outbildad tränare, om du nu verkligen tyckte om personen ifråga?
Absolut! Däremot skulle det nog röra sig om nån jag kände till/hört gott om innan, kanske inte skulle ta en helt okänd som inte hade meriter.

2. Vad är en "bra tränare" enligt dig?
Någon som är en bättre ryttare än jag och som är bra på att förmedla sin kunskap på ett sätt som jag förstår. Dessutom någon som är pedagogisk och ganska mjuk utan att vara mesig. Jag funkar inte med för stränga tränare som låter sura och arga, det är jag en för mesig person för ;).

3. När du ska prova en tränare för första gången, vad har du för krav/förväntingar?
Jag brukar faktiskt inte ha så stora förväntningar, mer "ja nu ska det blir kul att se vad det här blir!". Men på en första träning är det nog bra om tränaren lyssnar av ryttaren och försöker lära känna både hästen och ryttarens speciella behov, för att få en liten bild av hur denne ska "ta sig an dem".

4. Vad tycker du är lagom pris t.ex. 1h lektion?
Det är svårt att säga vad som är lagom generellt... jag skulle inte betala mer än 200 kr/halvtimme.

5. Vad tror/tycker du är ett vanligt fel tränare gör?
-
 
Sv: Lite tränarfrågor

1. Skulle du kunna träna för en outbildad tränare, om du nu verkligen tyckte om personen ifråga?
Jag rider ibland för en "outbildad"(i den mening att han inte har någon lärar-skolning, hästar har han skolning i genom alla år av tränande för olika tränare och eget arbete) tränare. Han har elever upp till Grand Prix och har själv tävlat och tränar på hög nivå. Han är även AR-riddare och har flera ringar, även om han inte anser sig rida AR. Jag rider dock mest för hans fru, som är utbildad ridlärare.
2. Vad är en "bra tränare" enligt dig?
Oj, vad svårt att svara på. Men det är väl en tränare som har erfarenhet, kunskap och utbildning nog att hjälpa de flesta hästar och ryttare. De bör ju då också vara något pedagogiska. En lysande tränare är allt detta och bra pedagog.
3. När du ska prova en tränare för första gången, vad har du för krav/förväntingar?
Jag kollar först hur den rider och på någon/några lektioner. Och testar inte rida om jag inte är hyfsat säker på att det är en kunnig(!) tränare. Jag har höga krav på en gedigen kunskap utan luckor. Jag vill ha en bra helhetssyn med hälsosam ridning som även kan funka på banan. Jag förväntar mig att min tränare ska ha god kunskap om hästar och människors psyke och biomekanik, samt god kunskap om utrustning.
4. Vad tycker du är lagom pris t.ex. 1h lektion?
Pris är mindre viktigt om jag är nöjd. Nu betalar jag 350 kr för ca 30-40 min på hemmaplan, 300 hos tränaren. Så klart är mindre trevligt. Men jag kan absolut betala mer också. Att snåla med pengar tror jag lite leder till att tränare inte utbildar sig. För det blir för dyrt för dem att överleva själva och sedan ha råd med någon form av fortbildning jämte sin vanliga träning. Man måste ju räkna in att det vi betalar för är tränarens tid, fortbildning samt resekostnad, pension, semester etc. Det är inte bara en vanlig timlön.
5. Vad tror/tycker du är ett vanligt fel tränare gör?
Jag tycker det är vanligt att det finns kunskapsluckor, att man är för låst vid traditioner utan att eg ha funderat så mycket kring varför saker ska vara på ett visst sätt, att man får veta för lite varför, att man får veta för lite om vad som sker i hästens/ryttarens kropp och varför och varför man rider en övning(vad var ursprungssyftet, det lär man sig ofta en del på att veta), kunskapsbrist rörande bett, att tränare inte ser rörelsestörningar, att en del tränare inte är pedagogiska nog, att man ser för lite till slitage-biten som ridning orsakar i hästens kropp och hur man minimerar den.

En sak jag tycker är märkligt i Sverige är att man accepterar att man ridit i en termin för samma tränare utan att särskilt mycket utveckling skett.
Jag vill att det ska hända lika mycket med mig och min häst på en lektion som det för många gör på en termin. Jag tror man behöver ställa lite högre krav på tränare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 233
Senast: AbCdE
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 358
Senast: inverterad
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 043
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp