Bukefalos 28 år!

Lobelias meditations och mindfulnesscenter (Ulvlek)

paket med röst har delats ut av brevbäraren* och extraröst lagd på QL och det då blev lottning mellan QL och hemlig

*om jag fattat rollen rätt. Då paket (röst) skulle ges under DL och användas så snart som möjligt borde det vara tekniskt möjligt att ha skett. Eller? Jag är skitdålig på alla roller som folk verkar veta vad de betyder och bara "jamen självklart elvisp, den gör ju så att alla byter roller ett steg åt höger, alla vet hur den funkar" och jag känner mest att jag inte fattar nåt, trots att jag försöker läsa mig till vad som står i reglerna.
Ytterst tveksamt såvida brevis inte får ge paket till sig själv. Skulle som brevis inte våga skicka nånting utan att vara rätt säker på att det är en god så tidigt i leken och om man inte vet vad som står på spel.
 
Fast där måste jag hålla med @Elo - jag trodde inte heller att de onda skillsen var i spel DL1. 🙂
Tro ska man göra i kyrkan.
Jag tänker att enda gången man känner sig säker är när man har kontroll.

jag funderar lite i samma banor som @fio här - hur är scenariot om både hemlig och Elo är ulv?
Har hemlig en viktigare ulvroll och Elo en mindre viktig, är det en utjämningsgrej?
 
Tro ska man göra i kyrkan.
Jag tänker att enda gången man känner sig säker är när man har kontroll.

jag funderar lite i samma banor som @fio här - hur är scenariot om både hemlig och Elo är ulv?
Har hemlig en viktigare ulvroll och Elo en mindre viktig, är det en utjämningsgrej?

Nej. Man känner sig säker när man TROR att man har kontroll.

Men jag fattar ju tydligen inget av spelreglerna?

Och nej, jag är inte ulv.
 
Ja, det var lite skrivande för skrivandets skull. Jag fick en massa skit förra spelet för att jag skrev för lite, visste att jag inte skulle hinna under arbetsdagen så det var mycket ett "jag har sett det, men hinner inte reagera just nu).



Bara för att det är klart för andra behöver det inte vara klart för mig. Jag har sett att andra skrivit men för mig är det inte alls klart vad som hänt eller exakt hur det hänt.

För mig så finns det två scenarion
- förhäxning en röst på hemlig har inte räknats.
- paket med röst har delats ut av brevbäraren* och extraröst lagd på QL och det då blev lottning mellan QL och hemlig

*om jag fattat rollen rätt. Då paket (röst) skulle ges under DL och användas så snart som möjligt borde det vara tekniskt möjligt att ha skett. Eller? Jag är skitdålig på alla roller som folk verkar veta vad de betyder och bara "jamen självklart elvisp, den gör ju så att alla byter roller ett steg åt höger, alla vet hur den funkar" och jag känner mest att jag inte fattar nåt, trots att jag försöker läsa mig till vad som står i reglerna.

Utifrån första scenariot så är det onda i farten, och som flera har frågat sig, är det för att ondgöra hemlig för att vi skall lockas till att lyncha hen eller om de har försökt rädda en ond. Det som kan verka ont är att hemlig inte försökte rädda sig själv (= visste att hen skulle räddas) eller att hen är god men utan roll (= bättre att förlora en god bybo än en potentiellt 'viktigare' god med roll).

För nu hamnar nog hemlig i "potentiell ulv" högen för nu. Men jag är tillräckligt tveksam för att ev inte rösta så i kväll (Beroende på vad som händer framöver naturligtvis) och istället ha ögonen på hen.
Som ond skulle jag försökt rädda mig själv, som @fio sa.

Jag har väldigt ont om tid idag, som jag flaggade för i anmälan men ska försöka komma med lite tankar nu.
 
Heffaklumpen - kommer med ett inlägg där hon går igenom alla.

Cirkus - q kan inte ha vetat nåt om cirkus, men sa att cirkus som ulv skulle kunnat använda en förhäxning redan till första DL. Noterar det och litar inte på cirkus. Det gör jag i och för sig aldrig, hon är en vass spelare.

Elo - hängde inte riktigt med på var förhäxningen kom ifrån. Okunnig god eller ond som spelar god?

Frågan är ju om häxan försökte rädda en kollega eller bara ville sprida förvirring. Om det är en räddning så ger det Elo till ulv, eftersom QueenLilith var god och jag vet min roll.

Känns som även LenaH skulle kunna vara slug nog att som häxa använda sin förmåga. Och med andra rösten på en god sticker det ju ut för mig. Samtidigt, hon förstår väl att hon skulle bli kollad just därför, så kanske är osannolikt hon är ulv just därför.

Äsch, jag vet inte :p.
 
Ytterst tveksamt såvida brevis inte får ge paket till sig själv. Skulle som brevis inte våga skicka nånting utan att vara rätt säker på att det är en god så tidigt i leken och om man inte vet vad som står på spel.

Varför skulle man inte våga skicka?

Är det en sådan där oskriven regel igen (a la 'ängeln skyddar alltid sig själv första natten") som alla (veteraner) tycker är självklara och därför aldrig nämner? Skulle inte brevbäraren också kunna tycka att använda förmågan så mycket som möjligt för att den riskerar att åka ut. Brevbäraren själv sitter ju inne på *vem* som fått extra röst och kan då, med hjälp av detta, ev. lista ut rollerna hos folk?
 
Varför skulle man inte våga skicka?

Är det en sådan där oskriven regel igen (a la 'ängeln skyddar alltid sig själv första natten") som alla (veteraner) tycker är självklara och därför aldrig nämner? Skulle inte brevbäraren också kunna tycka att använda förmågan så mycket som möjligt för att den riskerar att åka ut. Brevbäraren själv sitter ju inne på *vem* som fått extra röst och kan då, med hjälp av detta, ev. lista ut rollerna hos folk?
Eftersom brevbäraren är en god roll vill ju den helst skicka till en god. Att redan innan första dl känna sig så pass säker att den vågar skicka är ganska osannolikt. Om lyan får chansen till en extra röst kan ju det göra ganska mycket skada.
 
Nu är jag här igen och ska läsa igenom leken en gång till.

@Lobelia @Ceta, när (om) häxan använder sin förmåga, får spionen då veta vem som förhäxades? Kanske dum fråga, men vad jag minns så har jag aldrig lekt i en led med både häxa och spion :)
 
Varför skulle man inte våga skicka?

Är det en sådan där oskriven regel igen (a la 'ängeln skyddar alltid sig själv första natten") som alla (veteraner) tycker är självklara och därför aldrig nämner? Skulle inte brevbäraren också kunna tycka att använda förmågan så mycket som möjligt för att den riskerar att åka ut. Brevbäraren själv sitter ju inne på *vem* som fått extra röst och kan då, med hjälp av detta, ev. lista ut rollerna hos folk?
What Klara said.

En extraröst ihop med förhäxnningen kan ställa till vädigt mycket skada om den hamnar hos de onda
 
Röstlista DL1 - 21.30

17.49 Heffaklumpen röstar på Elo
18.55 Madalitso röstar på QueenLilith
19.25 hemlig röstar på Olive
19:33 Cirkus röstar på hemlig
19:48 Klara röstar på fio
19:52 Elo röstar på Heffaklumpen
19:53 Queenlilith röstar på hemlig
20:58 karamelldrottningen röstar på Klara
21.09 Olive röstar på Elo
21.14 LenaH röstar på QueenLilith
21.24 qitis röstar på Hemlig
21.28 fio röstar på LenaH

Om jag nu ska teoria om några fler än bara hemlig.

Om en av rösterna på hemlig inte räknas, då har antingen QL, Cirkus eller quitis röst räknats bort. Vilket borde godförklara den röstande vars röst trollats bort (har svårt att tro att häxan skulle slösa sin förmåga på en ond som röstar). Problemet är väl bara att vi vet att både QL och q var goda så i det här fallet hjälper det liksom inte. Frågan är då om Cirkus är ond eller god?

Vi vet ju också att QL var god, Mada och LenaH röstar på henne, kan det eventuellt gömma sig en ond röst där?

Olive och Heffa röstar på mig. Jag vet att jag är god, men svårt att säga om det automatiskt ondförklarar någon som röstar på mig. Dock vet jag ju också nu då, eftersom jag tolkat dag DL helt fel, att häxan lagt upp mig, QL och hemlig till lottning. Det skulle mycket väl kunna vara så att en röst på mig och en på QL är ulvar (tex Olive och LenaH som kommer med andrarösterna) just för att få till lottningen (oavsett om lottningen var för att försöka rädda en ulv (hemlig) eller bara för att skapa oreda och kasta misstänksamhet överallt.

I så fall så har vi antagligen två ulvar till bland uddarösterna.

EDIT: rätt person på rätt plats.
 
Senast ändrad:
Om en av rösterna på hemlig inte räknas, då har antingen QL, LenaH eller quitis röst räknats bort. Vilket borde godförklara den röstande vars röst trollats bort (har svårt att tro att häxan skulle slösa sin förmåga på en ond som röstar). Problemet är väl bara att vi vet att både QL och q var goda så i det här fallet hjälper det liksom inte. Frågan är då om LenaH är ond eller god?
Fast det var jag som röstade på hemlig inte LenaH.
 
Jämföra den öppna röstningen med utfallet? Iofs svårare med häxa och förtrollning med i spelet men borde inte vara omöjligt.
Ja men vad skulle det ge?
Hur ska man kunna veta någons roll utifrån det? Mer än var den lag sin/a röst/er?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 294
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 157
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 628
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 941
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp