Bukefalos 28 år!

Lösdrift med egen box?

Sv: Lösdrift med egen box?

Jag är mest nyfiken nu: Vad är tanken med att de ska äta i box, vilken mängd på box osv?
Eller står dem inne i flertalet timmar per dygn för att äta upp sig/vila upp sig?
Jag förstår inte riktigt det praktiska att ställa in dem i box för att de exempelvis går tillsammans med hästar som inte ska äta lika mycket.
Eller tvärtom, att de ska äta mindre men då lär de väl hetsäta igen när de kommer ut?
Det är där jag har svårt att se den foderrelaterade lösningen på problemet :)
Förutom att ordna lösdrifter där det finns olika behov. Jag tror man måste gå djupare än så med det problemet och tyvärr tycker jag många är lite för lata på foderlösningar speciellt på lösdrifter, man antar att det ska funka och att en lösdrift är likamed att släppa ihop en bunt hästar och ett vindskydd + fri tillgång på mat så är allt bra.



Tycker de lösdrifter som en del här i tråden nämner verkligen låter förskräckliga..har ni verkligen inte tillgång till en stalldel som är till människans fördel i alla fall där ni gör i ordning hästarna?
Lösdrift är bra, men det ska ju vara ordentligt planerat och praktiskt.
 
Sv: Lösdrift med egen box?

*KL*

Jag har dålig koll på hur det generellt sett ser ut då jag inte kikat runt för jag har egen gård och hästarna hemma :)

Men jag kommer bygga en ligghall inom en snar framtid och stall med två boxar har jag redan. Boxarna kommer användas vid skötsel och ifall dom av någon anledning någon gång skulle behöva sova inne, annars kommer dom få gå ute med tillgång till ligghallen :) Det är det optimala för mig personligen. Men jag ser inget behov av att mina hästar ska behöva komma in flera ggr om dagen utan dom får äta ute.
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Vi har boxar i stallet som har utgångar till vinterhagen i stället för vanlig lösdrift. Sen finns det vanliga boxar om man vill ta in sin häst men den biten får man själv sköta.
 
Sv: Lösdrift med egen box?

KL

Min häst ska få flytta in i en lösdrift när hon kommer hem i slutet av månaden. Det känns som jag hittat den ultimata lösdriften måste jag säga. Själva lösdriften består av 5 hästar när den är "full" och dom har fri tillgång på hö samt en jättefin ligghall där även vatten och en skötsel-, sjukbox finns. I ett av de andra stallen finns tillgång till ytterligare en box om man skulle behöva samt självklart att där finns sadelkammare, fikarum, toa, dusch, paddock och ridhus och anlagda ridvägar! Jag är sjukt nöjd över att jag hittade detta och riktigt längtar tills tjejen får flytta in. :)
Det jag oroar mig lite över är om det visar sig att min inte alls trivs eller fungerar i lösdrift. Då måste jag lösa det på något sätt och förhoppningsvis finns det kanske plats i stallet för henne då. Hon själv är världens snällaste och har aldrig haft problem med andra hästar men därmed inte sagt att andra hästar inte kan ha problem med henne. :)

När jag letade lösdrift var det väldigt många som just hade dåligt med övriga utrymmen. Åtminstone här runt mig (Göteborgsområdet) och som hade platser lediga. Det fanns superbilliga platser för bara några hundralappar men de låg knasigt till och det var egentligen bara en hage med vindskydd och en barack att ha sakerna i. I bästa fall någon ridväg. Min är konvalescent efter en senskada hon ådragit sig i hagen, och ska sättas igång försiktigt när hon kommer hem och därför var bra ridvägar ganska viktigt samt mycket utevistelse så hon får röra sig.

Det kommer nog att dyka upp alla möjliga olika alternativ på lösdrifter med tiden. Precis som det gjort med stall. Idag kan man ju välja och vraka på mängder av olika lösningar. :)
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Fast har hästarna så olika behov är dem verkligen lämpade att gå tillsammans då, om det är så extrem skillnad att de måste vara ifrån varandra flera timmar varje dag?

Låter otroligt bökigt, för bökigt för att bara avhjälpa med några boxar.
Bättre då med exempelvis två eller tre lösdrifter där det är uppdelat per behov.

Tyvärr verkar många hästar bara klumpas ihop och anta ska funka. Synd att så få lösdrifter verkar vara planerade får man ju uppfattningen om.

Brhöver verkligen hästarna gå ihop dygnet runt? Man rider ju ut och gör andra saker, så ge mat extra utanför hagen tycker jag är mer hästvänligt än att alla ska ha lika mycket. Vilket det inte blir ändå :( Ska man dela upp efter behov så måste man ta hänsyn till sto/valack/hingst också och då blir det många vindskydd att bygga. Kostnadsfråga. Vi har fyra hagar men den sista där min står i är det nödvändigt att ta ut två och ge dom extra mat (gamla hästar). Man skulle kunna ge dom kraftfoder men varför det när vi har ett optimalt hösilage. Det tar tid att äta , men då blir damerna så glada när gubbarna kommer tillbaka:D
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Vi tar anlays på enslilaget och beräknar ut en gemensam foderstat rätt över.
Fri tillgång fungerar inte på dessa matglada pojkar. Vi har testat.
Vill man ge mer/ mindre så får man själv hitta en lösning.
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Förutom en helt egen box så står min häst på en lösdrift med allt du frågar efter. Med duktiga stallägare som ser till att alla inackorderade sköter sig så har det inte heller hänt att boxen varit omockad eller skitig. De flesta har hästen aldrig inne eller max ngr timmar i undantagsfall. Då är det svårt att "misslyckas" med mockningen.

Om man inte velat använda någon av de boxar som finns så har vi haft skötselhus i anslutning till sadelkammaren.
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Dom får höt uppdelat under dagen så ingen fri tillgång, en äter mindre på fri tillgång än uppdelat och tappar i vikt en kan utan problem trycka i sig 25 kg och skulle se ut som en övergödd julgris och en som skulle klara det.

2 av dom får bara mat i krubban och den tredje får oxå hackad lusen då hon äter långsamt hinner hon inte få i sig det hon behöver ute hon är även den som inte slappnar av ute riktigt.

Kan även skriva att ingen blir mobbad i hagen alla äter ur samma hö hög och alla samsas i ligghallen.

Så för mej är det ingen skillnad på fordringar, skötsel eller träning oavsett box eller ute.

Till hösten kommer jag även fixa höautomat till hagen och något som gör att ponnyn kommer åt mer hö än dom stora.

Inne står dom när jag är i stallet eller rider så mellan 3-5 timmar
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift med egen box?

Jag har två boxar till fyra ponnyer, det går att med ett enkelt grepp göra stallgången till två boxar till som är lagliga till mina b-ponnyer. Har separat uppvärmd sadelkammare och i sommar anlägger vi ridbana.

Har vi råd så kommer vi köpa en grovfoderstation från Active stable så det blir lätt att individanpassa mängden grovfoder. Har halm i ligghallen så det finns att pilla i.

Har tidigare haft ponny på lösdrift på gård med "alla" faciliteter utom ridhus. Det finns :)
 
Sv: Lösdrift med egen box?

vi har så alla gårpålösdiftmen där finns även box till alla hästar om de skulle behövas.. e asskönt å ha de så
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Dandylinn: håller med om att man inte helt och hållet kan lösa olika näringsbehov med hästarna åtskilda endast några timmar. Däremot kan det ju vara en bit på vägen om man har en som behöver lite mer och ge den extra tex lucern och extra hö inne i boxen. Visst vore det idealt att alltid ha endast hästar med precis samma behov i en lösdrift, men så är ju inte alltid fallet.

Sen har vi ju, åter igen, de hästarna som av en eller annan anledning kan behöva få vara ifred och då är ju en egen box ett alternativ. Dessa tycker jag glöms bort när man bestämmer sig för att ha hästar i lösdrift. Tycker att det blir lite väl svartvitt ibland när folk bestämmer sig för att bara "naturligt" är det enda som gäller och inte ser mer till individen.

Dessutom så är det fortfarande väldigt vanligt att lösdrift innebär att det inte finns vettiga utrymmen för oss människor i form av förvaring, skötsel och arbetsmiljö för hovslagare, vet mm. Frågar man efter sådant så tycker folk att "Vadå, det är ju en lösdrift!". Jag tycker att det är synd att det fortfarande är så antingen eller. MEN, det låter hoppfullt att det verkar komma alternativ! :)
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Jag tror väldigt mycket kommer ske på marknaden gällande lösdrift Framöver , främst ur ekonomiskt perspektiv för stora anläggningar som vill hänga med i tiden och samtidigt spara på ekonomi i fråga om arbetskraft .
Ska bli spännande med Strömsholm och flyinges nya lösdrifter och utvärdering av dessa framåt i tiden .

Islandshäst verksamhet ligger ju redan långt framme i fråga om lösdrift men samtidigt bekvämligheter i faciliteter .
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Har ibland allvarligt funderat på ha en islandshäst nästa gång just för att på islandshästställen verkar det finnas mer det jag söker. Dock har jag ännu inte hittat något sådant heller i mina krokar, men jag får väl helt enkelt leta mer! Fast dessutom är jag en hopplös sucker för ponnykorsningar av brittiskt slag :D
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Jag tycker att min häst bor väldigt bra.
Han är i stor hage med sin flock på dagen och under "innetiden" harvhan sin box men i anslutning till en mindre hage. Han går alltså ut och in som han vill, har fri tillgång på hö i boxen i ett slowfeeding nät. Stallet har två boxar varav den andra oxå har egen hage. Hästarna ser varandra från hagarna och boxarna.
Han älskar det och jag älskar det.
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Precis så har vi våra (islands)hästar hemma, dock ej fri tillgång på foder. Lösdrift med rymlig ligghall och stall med boxar samt "alla" faciliteter jag behöver (sadelkammare, spolplatta med varmvatten vid behov, uppbindningsplatser, utrymme för packning av höpåsar m.m. De får grovfoder flera gånger per dag och kraft en gång/dag, oftast i box men ibland i varsin balja ute i hagen. Ligghallen + en bit utanför ingången är gjuten, vi har utöver det en ganska stor hårdgjord yta omkring ingången till ligghallen samt den grind där in-/utsläpp oftast sker. Ridbanan är relativt enkel men hyfsat stor och funktionell, väldränerad och nästintill alltid ridbar oavsett väder. Enligt mig är det här helt klart den optimala lösningen, men det beror ju på vad man vill ha ut av sitt hästägande. För en kanske en hage att rida något pass i då och då i räcker bra, för en annan är ridhus med alla faciliteter krav 1 på listan, en tredje vill ha stora hagar i första hand etc. Så länge hästarna mår bra och får den omvårdnad de behöver tror jag de flesta alternativ kan fungera ganska bra.
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Jag kan bara hålla med dig! Har eget stall + lösdrift, och skulle jag nån gång behöva hyra in mig nånstans skulle jag vilja ha kombon lösdrift med tillgång till box.
Mina visar rätt tydligt att de gärna står kvar i boxen emellanåt när jag tagit in dom för skötseln, då står dom med rumpan mot dörren och vill inte gå ut. Annars står de vid dörren och väntar... och då har jag en stor ligghall på 70kvm för 1 häst och 1 ponny som funkar bra ihop.

Ex på sommaren när det är varmt. Hur ska hästen veta att den ska gå in i ligghallen för att vila inför en träning på em/kväll? Mina går in där när de behöver det, men de kan ju inte planera framåt direkt... Om jag ska träna (alltså ex rida för instruktör) och vill ha en hyfsat pigg häst så tar jag in henne på box så får hon stå där några timmar innan träningen.

Min förra häst var en spejare, hon stod väldigt sällan i ligghallen för där hade hon inte koll på omvärlden. Spelade inte någon roll hur väder och vind var, möjligtvis om jag hade höt därinne kunde hon stå där. Det innebar också att jag tyckte det var skönt att ställa in henne ibland innan ridning. Där slappnade hon av på ett helt annat sätt.

Och om det är ju fortfarande skillnad om man tar in på box på em och ut på kvällen, mot att de ska stå inne en hel natt. Det blir mer utevistelse och är oftast lättare att fixa (om man ska hjäpas åt), än att ta ut hästar på morgonen som det blir med vanlig boxuppstallning.
 
Sv: Lösdrift med egen box?

Jag har min ena på lösdrift och den andra på box/annan hage på samma gård. Jag har två boxar i stallet. Lösdriften ligger en liten bit från stallet. Iom att jag arbetar på gården så kan jag klämma in att hämta honom eller rida eller lämna i luckor i mitt schema. Ibland hinner jag inte allt i stöten sas. Så då får han antingen stå i min andra hästs box eller den andra jag har. Min andra box är ibland tom och ibland har jag annan häst där i.

Jag ser det som bra träning att klara av att ensam vara på box med, inte bara gå i storflock på lösdrift.
Jag kan också ge honom ev tillskott etc då.

Gården är eg inte ett ställe för lösdrift. Det är en träningsanläggning med uppstallning. Men iom att gårdsägarna har sina 30 polohästar på lösdrift har min och en till häst fått lov att gå där.
Jag har alla min lösdriftares prylar i stallet där jag har min andra häst. Vi får också nyttja ridhusen och ridbanorna.

Till våra lösdriftare finns ett utestall. Gården har annars 70 boxar. Så något brukar gå att ordna i vanliga stallarna med. Om skada skulle ske..
Jag har då också möjlighet att köra iväg med min uppstallade häst om det nu skulle skita sig och jag har fullt i min andra box. Han är välkommen hos vänner isf.

Min lösdriftare har inget behov av att in och vila eller äta. Han tar för sig av maten ute och äter det han behöver. Han vilar också hej vilt då det behövs. Han är ung och frisk.
Min gamling däremot är 30 år och bor därför på box. Han behöver in och vila. Alltså är inte lösdrift grejen för honom.
Han kommer att få gå på bete i sommar, med lösdriftshus. Men han får nog komma in vila en hel del i vanliga boxen. Han är för gammal för att vänja om sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 313
Senast: Whirlie
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 497
Senast: mackan
·
Anläggning Ska bygga lösdrift för två hästar och klurar på bra lösningar gällande sjukbox. På gården finns befintlig ladugård som i framtiden ska...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 316
Senast: kardemumma
·
Hästmänniskan Hej, vet inte riktigt om tråden ligger rätt men chansar på att den ska vara här. Annars får moderator flytta tråden. Det är så att...
Svar
3
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp