K

kristallen

Snälla, kan någon som har sina hästar på lösdrift berätta om det och vilka lagar som gäller för lösdrift. Skulle oxå vara intressant att få höra vad som varit positivt/negativt för era hästar när de började gå på lösdrift. Tacksam för svar :confused:
 
Har två av mina fyra på lösdrift. Ena islandshäst, den andre tvåårsarabhingst.

+
mycket ute i friska luften
rör sig när de själva vill
fri tillgång till sovplats
trygghet när det är dåligt väder/ insekter
minskar tiden vid in och utsläpp ( endast fodring)
håller hästarna torra och friska
fodra inne vid blåst/regn

-
att mocka bädden på våren!
inte mindre underhåll än boxar ( mockar jättenogannt)
svårt att ha hästar som har olika foderbehov tillsammans
de äter upp halmen
de skiter precis utanför och där måste man oxå mocka
lite mindre fysisk kontakt med hästarna. Viktigt att aktivera och träna unghästen ändå.

Jag tror på det stora hela att en fungerande lösdrift att det ultimata tillsammans med att det finns boxar ifall de blir boxvila av en eller annan anledning. Har tre boxar på fyra hästar samt en lösdrift för fyra. Så det blir två+ två med vissa byten då och då.

Vindskydd/ligghall måste man ha om hästen vistas ute mer än tolv timmar om jag minns rätt. God ventilation och säkra in/utgångar. Själv har jag ett plank ca två meter från öppningen så att det inte blåser in i hallen. Sedan har jag vattenflottör vilket ger ljummet vatten på vintern.
 
Hej! Jag kan bara hålla med i Desert Wind´s inlägg. Har tre shetlandsponnyer på lösdrift och det fungerar väldigt bra.
Jag tycker det ger friska, sunda, starka och glada hästar.
Mina unghästar rör sig mycket på ett naturligt sätt och har starka ben och senor, bra balans och friska lungor. Har aldrig haft någon hosthäst. De har fri tillgång på analyserat hö med bra värden. Jag kompletteringsfodrar en gång om dagen. Binder då upp dem i ligghallen och borstar.

Mina plus och minus:
+
Starka, friska, glada, sunda hästar!
Starka ben, nästan självmotionerande!
Bra flockgemenskap, de behöver inte testa rangordningen vid dagliga utsläpp.
Hovarna slits naturligt och blir starka.
Aldrig uttråkade hästar, inga ovanor tex. vävning eller krubbitning.

-
Jobbigt att mocka i hagen. (Det är bra att göra det för att minska mask och parasitangrepp)
Jobbigt att förklara och förklara för folk att ponnyerna inte behöver täcke på vintern. :mad: Deras päls är varm genom luftlager och den naturliga pälssättningen ska inte rubbas.

Det var nog det jag tänkte på... hälsar Inelin. :)
 
Vill tacka för ditt svar. Det är för mig ett intressant ämne och jag tror att om man får till det så blir det väldigt bra för hästarna. Roligt att höra både positiva och negativa åsikter. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 972
Senast: Cambrie
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 690
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 996
Senast: Tilde789
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 103
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp