Bukefalos 28 år!

Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Nej det är ni och många med er som inte använder de mest korrekta benämningarna. All ridning med nosen bakom lodlinjen genom ögat är FEL sorts ridning.

.

Men det är likförbannat inte LDR på den bilden. Det är lång och låg.

kan du lägga in en bild på lång och låg då om det där är LDR för dig?

Den bilden är hästen inte rund , den är lång och låg. Den går i en avslappningsform.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Den bilden är hästen inte rund , den är lång och låg. Den går i en avslappningsform.


Jag antar att du menar rund enbart om hästen går med nosen bakom LGÖ och att formen inte kan kallas rund om hästen går med nosen framför LGÖ?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Nä den är inte rund för att den är lång i formen = lång och låg = avslappningsform.

Jag väntar fortfarande på en bild, det blir lite enklare att förstå vad du menar då.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

För att kunna rida LDR måste hästen vara lösgjord och framme för hjälperna.

Hästen på bilden går i en utmärkt LDR med en aktiv överlinje, aktiva bakben med manke uppe och i balans.

Den kan tom gå lite djupare när man lägger ner.

djuprund.jpg

Nej inte alls i en utmärkt LDR. Hästen går med vikten för mycket på framdelen och dessutom med nosen bakom LGÖ som är skadligt ovsett var man placerar hästens huvud höjdmässigt.

Sadeln ser ut att sitta för långt fram också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Nä den är inte rund för att den är lång i formen = lång och låg = avslappningsform.

Formen kan vara rund trots att formen är mycket låg. Det beror på undertrampet. Fotot jag citerade i senaste kommentaren före denna från mig som går med nosen bakom LGÖ har inget vidare undertramp.


Och nu lämnar jag denna sajten ännu en gång tror jag det känns som. Samma osympatiska personer härjar fritt med sitt otrevliga sätt utan att moderatorer lyfter ett finger och det har gått 5 år sedan jag var här regelbundet! Har ni inga liv utanför här? Men det är väl som så att ni är osympatiska eftersom ni inte har ett tillfredsställande liv?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

det torde vara logiskt attdet inte finns det, och att regelverket istället fokuserar på att hästen inte får ha synbart obehag pga formen. det gör att tävlingsstewarderna har större inflytande och makt att säga ifrån, än om bilder på exakt nivå skulle vara ramen. Rätt många ryttare skulle nog isåfall överklaga och hävda att det minsann inte såg ut som på bilden osv osv osv.

Okej. Tack för den. Bra svar. :)
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Formen kan vara rund trots att formen är mycket låg. Det beror på undertrampet. Fotot jag citerade i senaste kommentaren före denna från mig som går med nosen bakom LGÖ har inget vidare undertramp.


Och nu lämnar jag denna sajten ännu en gång tror jag det känns som. Samma osympatiska personer härjar fritt med sitt otrevliga sätt utan att moderatorer lyfter ett finger och det har gått 5 år sedan jag var här regelbundet! Har ni inga liv utanför här? Men det är väl som så att ni är osympatiska eftersom ni inte har ett tillfredsställande liv?

Jag skrev att formen inte är rund för att den är lång. Klart den kan vara låg och rund , det är ju det som är LDR! LDR= Low Deep and Round. Vad jag ville se från dig var en bild på vad du tycker är lång och låg.

Det andra du skrev inlägget vittnar mer om ett tjurigt barn som inte tål att bli emotsagd så ja då kanske inte ett diskussionsforum är rätt för dig :)
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Hej!
Jag vill lära mig genom att höra olika sidor (flera har jag fått grepp om redan) - och din sida är värdefull för mig för att jag skall kunna bilda mig en egen uppfattning. Det skulle hjälpa mig oerhört om du ville lägga in en bild som du tycker visar LDR i sin mildaste form, och sen även en riktigt bra Lång + låg där hästen i dina ögon arbetar optimalt för formen och dess syfte.
:)

(Snälla, gå inte... )
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Fel. Energi måste finnas där, och hästen ska ta stöd. Punkt.

Ja, jag vet att det måste finnas, men jag svarade på detta:

Ursprungligen postat av Sammet
Efter lite fundering så är väll min egentliga fråga, den form som rids utav akademiska ryttare, där hästen går lång, låg och framåt, hur skiljer den sig från LDR!?[/I][/B]
Och den frågan känner jag att en AR ryttare bäst kan svara på.

Det blir då framtungt, men du kanske har filmsnutt där det finns energi o stöd o till det ej framtungt?, någonstans måste ju någon ha filmat detta så det finns att visa.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Så du menar att även den klassiska mästaren Klimke är ute o cyklar?

Ja där ser man....

Vad står LGÖ för?
Du är så låst vid din enda värdering så det är klart att det skiner sig.

Du måste titta på vnklingen av bakbenen o ryggen-inte bara var den har huvudet.

Din bild från förr visade på en häst som bara travade på som i hagen- utan just bakbenen väl med.
 
Senast ändrad:
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Bilden ovan är rollkür och skadlig för hästen.



Detta är en korrekt form LDR. Öppen ganaschvinkel som någon skrev. Mycket bra. I denna form ska man inte sitta ned på hästen utan rida i lätt sits i trav och galopp. Att hästen går så här kan bero på dels att den är avspänd och söker sig framåt nedåt mot bettet på korrekt sätt och/eller att den är trött. Så ta det försiktigt att arbeta hästen efter att den börjat vilja gå så här.
Uttalandet säger en hel del.
Så här gör en genomarbetad häst- om man vill att den ska göra det
Det är ...återigen inget självändamål att rida så, utan en check för den mindre rutinerade ryttaren att hästen själv söker sig dit som avslappning. Man länger bara ut tygeln o hästen följer den.
Man kan inte träna hästen i denna alltför låga formen o den får inte ridas i obalans- då kommer den ovillkorligen att komma upp. Rider man detta utan fjong från bakdelen o för sakta finns det ingen vits med det alls- belastar bara framdelen än mer.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Jag tror att det är svårt att förlika sig med att träningen hos de de främsta i världen som gör så fina uppvisningar - också har en baksida. Jag tycker fortfarande efter så många år att det känns i hjärtat att se hästarna... http://horsesforlife.com/ARollkurPictogram/



Formen kan vara rund trots att formen är mycket låg. Det beror på undertrampet. Fotot jag citerade i senaste kommentaren före denna från mig som går med nosen bakom LGÖ har inget vidare undertramp.


Och nu lämnar jag denna sajten ännu en gång tror jag det känns som. Samma osympatiska personer härjar fritt med sitt otrevliga sätt utan att moderatorer lyfter ett finger och det har gått 5 år sedan jag var här regelbundet! Har ni inga liv utanför här? Men det är väl som så att ni är osympatiska eftersom ni inte har ett tillfredsställande liv?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Jag tror att det är svårt att förlika sig med att träningen hos de de främsta i världen som gör så fina uppvisningar - också har en baksida. Jag tycker fortfarande efter så många år att det känns i hjärtat att se hästarna... http://horsesforlife.com/ARollkurPictogram/

Det inte bara känns, det skär i hjärtat på mig att se hur dessa otroligt snälla och talangfulla djur blir så fullständigt överkörda. Jag kommer aldrig kunna ha någon respekt för en tävlingsgren där detta anses vara en okej träningsform. Detta är rent djurplågeri!

/Migo
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Jag antar att du menar rund enbart om hästen går med nosen bakom LGÖ och att formen inte kan kallas rund om hästen går med nosen framför LGÖ?

Snälla, förklara vad LGÖ står för.
Min fantasi har begränsningar.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Det inte bara känns, det skär i hjärtat på mig att se hur dessa otroligt snälla och talangfulla djur blir så fullständigt överkörda. Jag kommer aldrig kunna ha någon respekt för en tävlingsgren där detta anses vara en okej träningsform. Detta är rent djurplågeri!
/Migo

Jag instämmer.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Min fantasi säger mig att det betyder Lodlinjen Genom Ögat.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Aha. Fattade jag fel att ni förespråkar LDR? Eller är ni emot LDR? Vilken LDR förespråkar ni om någon? Har ni foto som beskriver?

vad spelar det för roll? svaren du fått stämmer oavsett och dina egna svar är ute och cyklar. LDR är inte lång och låg.
du var ju här och härjade för några år sen om samma sak och nosen framför lod och hela visan. Två fel gör inte ett rätt för den skull.
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Jag tror att det är svårt att förlika sig med att träningen hos de de främsta i världen som gör så fina uppvisningar - också har en baksida. Jag tycker fortfarande efter så många år att det känns i hjärtat att se hästarna... http://horsesforlife.com/ARollkurPictogram/

Jag är inte för extrem form på det sättet som visas under långa pass som man har sett det är jag verkligen inte. Men det blir lite patetiskt att visa alla dessa munnar, de allra flesta ser inte mer störda eller oroliga ut i munnen än hästar som rids i annan form eller för den delen vilken hobbyhäst som helst.:confused: Jag satt sett bilder o filmer både med och utan stång på detta forum (och andra) där hästarna ser mer störda ut (inkl min egen) Det där har väl inget med fakta om metoden att göra?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Nej det är ni och många med er som inte använder de mest korrekta benämningarna. All ridning med nosen bakom lodlinjen genom ögat är FEL sorts ridning.

Menar du att hästen till varje pris aldrig får vara bakom lod? Gäller det oavsett vad som händer i resten av kroppen? Regel nummer ett? Eller vad är det allra viktigaste i din välrdsbild?
 
Sv: Low deep round, hur ser en sådan häst ut?

Ja jag har inte påstått något annat heller. (Bilderna visade hästar som reds LDR.) Vart gränserna går är ju det svåra, men det är delvis därför de har tidsgränser på framridningar tex. När det gäller tvång lär det vara i princip omöjligt att avgöra för steward på framridning. Tvång syns ju inte alltid.

KL
När det gäller LDR i allmänhet så visar ju eliten i världen att de kan hantera detta, men den stora massan som inte rider så bra tar ju efter och de klarar inte av det (inte alla) Har sett många exempel på ryttare som rider sina hästar så, men problemet för dem är att de fastnar där. De kan inte rida hästen i en form med näsan framme sedan. När de försöker rida sina hästar djupa och runda tappar de suget fram till bettet och kan sedan inte variera formen. Att eliten vet vad de gör är en sak, men hur ska instruktörer och ryttare längre ner på stegen lära sig att inte experimentera för mycket med detta? Det krävs mycket god ridkunskap och den som inte har det förlorar istället för att vinna på att försöka sig på detta. Eliten i sig är ju inte problemet här utan de med betydligt mindre kunskap. Många vill säkert rida som sina idoler, men tränarna borde i större utsträckning hindra detta när eleverna inte klarar av det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 539
H
Hästhantering Förstår mig inget på alla dessa annonser med bilder på hästar med mulen långt bakom lodplanet! Varför annonserar folk med sådana...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 320
Senast: axel
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
2 975
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp