Lyans egen tråd nr2.

Om jag hade börjat äta nyttigt och träna hade jag kunnat vara nere på min målvikt på sex veckor. Men jag klarar inte det 😭

Tror du att ångesten skulle försvinna om du nådde din målvikt?


Jag tror absolut att du skulle må bättre om du åt nyttigare. Men inte pga vikten utan pga att kroppen helt enkelt fungerar ävsevärt mycket bättre om den får den näring den behöver.

Kan du snälla försöka släppa det här med vikten, jag vet att det är skitsvårt iom att din hjärna är så fokuserat på det, men ditt mående är så enormt mycket viktigare än vad du väger.
Dessutom om du får i dig tillräckligt med nyttig mat och kan hålla ditt blodsocker på en jämn nivå, så kommer behovet för att äta stora mängder onyttig mat mest sannolikt minka.

Skulle du kunna fråga någon om de kan handla mat åt dig? Nyttiga saker som du kan äta, så slipper du åka till affären själv? Evt finns det något ställe som levererar ut mat hem till folk? Om du vill så kan jag kolla upp för dig, pm'a din adress i så fall. ❤ :)
 
Senast ändrad:
För att jag känner mig ful, äcklig och misslyckad.
Jag har vägt 7kg mer än nu och då var jag definitivt inte smal. Inte direkt tjock men rejält mullig.

OM du nu faktiskt var mullig, vilket jag tvekar på, men okej - so what?? Jag känner massor med mulliga människor som inte alls är fula, äckliga eller misslyckade, snarare tvärt om!
Det gör helt säkert du med om du tänker efter, för inte tycker du väl att alla överviktiga är misslyckade och fula...?
 
Tror du att ångesten skulle försvinna om du nådde din målvikt?


Jag tror absolut att du skulle må bättre om du åt nyttigare. Men inte pga vikten utan pga att kroppen helt enkelt fungerar ävsevärt mycket bättre om den får den näring den behöver.

Kan du snälla försöka släppa det här med vikten, jag vet att det är skitsvårt iom att din hjärna är så fokuserat på det, men ditt mående är så enormt mycket viktigare än vad du väger.
Dessutom om du får i dig tillräckligt med nyttig mat och kan hålla ditt blodsocker på en jämn nivå, så kommer behovet för att äta stora mängder onyttig mat mest sannolikt minka.

Skulle du kunna fråga någon om de kan handla mat åt dig? Nyttiga saker som du kan äta, så slipper du åka till affären själv? Evt finns det något ställe som levererar ut mat hem till folk? Om du vill så kan jag kolla upp för dig, pm'a din adress i så fall. ❤ :)
OM du nu faktiskt var mullig, vilket jag tvekar på, men okej - so what?? Jag känner massor med mulliga människor som inte alls är fula, äckliga eller misslyckade, snarare tvärt om!
Det gör helt säkert du med om du tänker efter, för inte tycker du väl att alla överviktiga är misslyckade och fula...?
En stor del av ångesten skulle det för då skulle jag inte känna mig fet och äcklig.

Problemet med maten är att jag kan bara äta vissa saker åt gången. Vilket nu under snart ett år varit baguette och skagenröra. Sista tiden har det dock skiftat lite mot hallonsorbet och mangotärningar. Jag har jättesvårt att äta något annat om jag inte får det serverat och jag klarar inte att laga mat, inte ens att koka ris 😞

Jag har försökt med att handla nyttigt men det slutar bara med att jag får slänga en massa mat.

Andra människor är inte jag. Hur andra ser ut påverkar inte hur jag ser ut utan de får se ut hur de vill. Det enda som påverkar är när jag ser tjejer som ser ut som jag vill se ut för då blir jag avundsjuk och får ännu mer ångest för min vikt
 
Var hos sköterska idag och bröt ihop totalt när jag var där. Hon skulle försöka ordna tid med läkaren men jag kan inte se vad det skulle kunna fixa. Jag är så trött hela tiden, orkar ingenting. Jag vet inte ens om jag vill orka någonting längre. Kan inte sluta gråta. Men vad spelar det för roll? Ingen alls. Ingenting kam förändra mig
 
Allt! Hela jag är ett misslyckande som jag bara får bekräftat gång på gång. Allt jag gör måste jag tvinga mig till. Jag varken vill eller orkar gå ur sängen. Jag har konstant dåligt samvete och är avundsjuk på andra vilket gör att jag mår ännu sämre
 
Allt! Hela jag är ett misslyckande som jag bara får bekräftat gång på gång. Allt jag gör måste jag tvinga mig till. Jag varken vill eller orkar gå ur sängen. Jag har konstant dåligt samvete och är avundsjuk på andra vilket gör att jag mår ännu sämre

Önskar så att du kunde få hjälp att strukturera om ditt liv så det blev lättare för dig.

Det att inte vilja eller orka gå ut ur sängen är ju ett resultat av din sjukdom, är man så långt nere som du verkar vara just nu så är det jättesvårt att ta sig ur det på egen hand. Förstår absolut att du skulle vilja orka själv, men det är som med alla andra sjukdomar - man är inte misslyckad om man inte kan "fixa" sig själv...

Hur blev det med din samtalskontakt egentligen?
 
Önskar så att du kunde få hjälp att strukturera om ditt liv så det blev lättare för dig.

Det att inte vilja eller orka gå ut ur sängen är ju ett resultat av din sjukdom, är man så långt nere som du verkar vara just nu så är det jättesvårt att ta sig ur det på egen hand. Förstår absolut att du skulle vilja orka själv, men det är som med alla andra sjukdomar - man är inte misslyckad om man inte kan "fixa" sig själv...

Hur blev det med din samtalskontakt egentligen?
Jag vet inte hur sådan hjälp skulle kunna se ut för att få det att funka. Skulle tro att det ör omöjligt 😞

Just nu funkar det hjälpligt men då tar jag både elvanse, dubbel attentin, dubbel lamictal och synefrin och ibland något annat uppiggande plus coca cola och det kan jag inte tänka mig är bra. Har ofta ont i bröstkorgen och är yr.

Jag har inte hört något och som det ser ut nu så kan jag inte se hur det skulle kunna hjälpa. Att prata hjälper inte. Det bara pekar ut allting jag inte klarar
 
Duschat. Känner mig så äcklad av min kropp. Jag vill inte ha sommar, vill inte visa mig så som jag ser ut nu. Och inte blir det bättre av att folk runt omkring mig äter duktigt och tappar vikt och jag klarar ingenting utan bara ligger ock blir fet 😢
 
Har du läst tråden ang. att få hjälp med ätstörningar?

Det känns som om ditt fokus på vikten (samt hetsätningen?) har eskalerat och att det förstör väldigt mycket för dig nu. Det behöver inte vara så. :heart
Nej, har inte läst den. Jag vet precis hur jag ska göra för att lösa allt med vikten och maten. Problemet är att jag är för oduglig för att göra rätt. Det som förstör är att jag har gått upp i vikt pga att jag inte kan äta vettigt trots att jag vet hur man gör
 
Nej, har inte läst den. Jag vet precis hur jag ska göra för att lösa allt med vikten och maten. Problemet är att jag är för oduglig för att göra rätt. Det som förstör är att jag har gått upp i vikt pga att jag inte kan äta vettigt trots att jag vet hur man gör

Dvs du har samma problem som i princip alla andra.... Att veta vad man "borde" äta är en helt annan sak än att ha ett bra och hälsosamt förhållande till mat.
 
Nu är det dåliga självförtroende som talar till dig.
Jag upplever verkligen inte dig som lat eller fet.
Var snäll mot dig själv :heart
Nej, det är det inte. Jag skulle kunna upp och cykla om jag bara tog mig i kragen men jag ligger bara kvar i sängen 😞
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 867
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 576
Senast: Lobelia
·
Mat Har lite tråkigheter med min hormonbalans och kroppen spelar några illustiga spratt under den nya behandlingen. Kom att tänka på min Go2...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
15 858
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp