Mäta ner..

Sv: Mäta ner..

vad använder man för metoder? *nyfiken*

Det är mkt.
Som att låta ponnyn stå i en spilta och inte släppas ut.
Att inte ge den vatten
Inte ridas så att musklerna försvinner
Sedan rida stenhårt innan mätningen
Fila ner hovarna, så att det nästen inte finns några kvar
Muta mätmannen, och ev veterinären. Förr i tiden, det är det säkert fortf. hette det 1000kr per centimeter.

Ja det finns mkt hemskt som man kan utsätta sin ponny för:eek:
 
Sv: Mäta ner..

fattar inte hur människor skulle vilja plåga sina hästar/ponnys sådär bara för att göra dom mindre!!:cry: :mad:
 
Sv: Mäta ner..

Jag hade så klart inte skadat min häst för att kunna mäta ner henne. fråga en expert idag och hon sa att domarna var jätte hårda till och med mot D-ponnysar på tävlingar, men kan få betala jätte mkt pengar om dom inte är exakta.. men däremot kan man mäta upp d-ponnysar till hästar. men det får nog bli att jag köpen en d-ponny i så fal. tackk för alla svar.:idea:
 
Sv: Mäta ner..

du kan ju få den att stegra och så rycker du undan bakhovarna för den så den faller pladask bakåt på manken i betonggolv, då slår du av tornutskotten i manken och hästen krymper flera cm.. :idea:




:smirk:

förstår inte hur du kan tänka så:eek: jag gör allt för att min häst ska ha de så bra som möjligt skulle ALDRIG skada henne
 
Sv: Mäta ner..

Jag hoppas verkligen att ni inte tror att jag skulle göra sånna här saker bara för att få henne mindre för det skulle jag aldrig göra.
Jag bara undra om man kunde mäta ner dom för min kompis sa det fast jag visste inte om de va sant så jag var tvungen att fråga.
 
Sv: Mäta ner..

ser du smirken? det betyder att det är på skämt.. dock vet jag 2 hästar som slagit över på stallgång och fått tornutskotten brutna så de blev 4-5 cm lägre i manken.. inget man gör medvetet men hästen blir ju mindre..

mäta upp är inget problem, då är det upp till DIG som tävlar den mindre ponnyn mot de större hästarna och får det svårare.. men tävlar du stor häst bland ponnier så lär det bli ett jäkla liv för då är det ju DU som har det mycket lättare..
 
Sv: Mäta ner..

Skulle inte funka! Speciellt inte med de nya reglerna när kontrollmätning kan ske på tävlingsplatsen.

Om du nu lyckas få den stackars hästen att verka 7 cm(!) lägre på mätning skulle det synas på läng väg att den är för stor sedan.
 
Sv: Mäta ner..

Hejsan.. Vet inte riktigt om detta hör till denna avdeling men. Jag har en häst på 155cm.. och jag skulle gärna vilja mäta ner henne till D-ponny. Är det någon som vet vart jag ska vända mig? Snälla svara:p :bump:

Jag orkar inte ens kommentera detta... alla andra har gjort det så bra redan...
 
Sv: Mäta ner..

mäta upp är inget problem, då är det upp till DIG som tävlar den mindre ponnyn mot de större hästarna och får det svårare.. men tävlar du stor häst bland ponnier så lär det bli ett jäkla liv för då är det ju DU som har det mycket lättare.

Man mäter inte upp heller, utan tar licens för häst. Man kan ju inte mäta upp en ponny från 144 till 150.. ;)
 
Sv: Mäta ner..

jaja men det är ju densamma.. att tävla ponny bland storhäst :p jag tävlar inte själv så..
 
Sv: Mäta ner..

Knapplån

Min häst är ungefär 149-150 cm i mankhöjd, men jag skulle för det aldrig mäta ner henne till d-ponny. Det är orättvist mot de "riktiga" d-ponnyerna. Det finns en gräns på 148, och hästar över det är storhästar, så är det bara.

Köper man en häst bör man veta mankhöjden, och vill man tävla så tycker jag att man ska köpa en ponny som håller måttet på riktigt.
 
Sv: Mäta ner..

FYY, på er människor som kommer med hemska och väldigt läskiga förslag... Jag vet att ni inte är seriösa, men ändå.. SHIT alltså ... DÅLIGT...
 
Sv: Mäta ner..

FYY, på er människor som kommer med hemska och väldigt läskiga förslag... Jag vet att ni inte är seriösa, men ändå.. SHIT alltså ... DÅLIGT...

Ehh, folk skriver ju hur man inte ska göra. Varför är man dum om man skriver det på ett ironiskt sätt:crazy: ?
Det är väl de som har planer på att mäta ner sin häst som är dumma:crazy:
 
Sv: Mäta ner..

jaja men det är ju densamma.. att tävla ponny bland storhäst :p jag tävlar inte själv så..

Det ÄR faktiskt inte samma sak. Vilka klasser du får tävla beror nämligen på vilken storlek det är på ponnyn egentligen. Så uttrycket "mäta upp" är vilseledande.

En C-ponny får inte tävla lika högt som en D-ponny i storhästklasser, kommer nu inte ihåg exakt var gränserna går men det beror ju tex på att de blir svårt och ibland farligt att hoppa en C-ponny på storhästbana när det kommer kombinationer.
 
Sv: Mäta ner..

Jag är noll insatt på ponny, men hörde ngnstans att det numera kontrollmäts på tävlingar även om ponnyn har gilitigt mätintyg?
Ngn som vet om det stämmer?

Fö så kan man få en ponny/häst lägre/högre utan djurplågeri! Mäter man den hemma är det inte alls ovanligt att den är en eller ett par cm lägre än om man mäter den borta där det är lite stressigt, tex på en tävling.
Likaså så kan man rida ett träningspass innan mätningen, en lugn och väl avrastad häst kan helt normalt vara ngn cm lägre än en som tas direkt ur stallet på morgonen!
Även om jag inte kan ponny så har jag varit "omgiven" av ponnyer som tävlat i många år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 917
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 222
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp