Bukefalos 28 år!

Magen har tagit ledigt. Vad göra?

Jag vet inte heller hur mycket jag behöver normalt. Jag har ett stillasittande jobb, rör genrellt lite på mig. Därför beräknades mitt behov vara ca 1340 kcal/dag. Nu har jag av olika anledningar inte kommit upp dit så ofta, men jobbar på det. Att äta 2 tabletter istället för 1, är inget merjobb för mig. Om det inte är just dessa som orsakar förstoppningen. Vilket det troligen inte är.
Och jag går inte ner ovanligt fort i vikt. Snarare en ganska normal takt.

Om din kropp normalt drivs runt på 1340 kcal/dag normalt sett (dvs viktstabilt) så låter det som att du är en betydligt mindre (som i kortare och tunnare byggd) person än en genomsnittlig, det är ju sånt som är omöjligt att veta över nätet. (Dagsbehov för en genomsnittlig kvinna i Sverige är väl ca 2000 kcal, mer om man rör sig mer än genomsnittet och mindre med stigande ålder). I så fall köper jag att en nedgång till ca 1100-1200 inte är lika extremlågt som jag tyckte först.

Jag skulle satsa på smoothies för att få i dig mer grönsaker och frukt för näringens skull, och äta mer fiberrik mat för att få mer fart på magen. Om det endast är den sista tiden du varit trött så kan det också bero på D-vitaminbrist och då skulle du kunna testa att tillföra det i separat tablett och dra ner multivitaminen till 1.
 
Senast ändrad:
@MissFideli

Kanske även kan hjälpa att sprida ut måltiderna på fler tillfällen över dagen, om du inte redan gör det, för att hålla magen igång. Jag har ju motsatt problem med en alltför aktiv mage, och tycker att motsatt lösning (med få måltider på en dag) funkar bäst då.
 
@MissFideli av nyfikenhet (du behöver givetvis inte svara) hur har du kommit fram till att du behöver 1430 kcl/ dag?

Riktlinjerna för någon som rör sig lite och är mellan 31-60 är 1800 kcl/ dag, med variation såklart.
Jag tycker det är supersvårt med sådant här. 🙈

Jag brukar göra en smoothie på vanilj yoghurt, frusen mango och ananas, baby spenat, ett äpple och en banan.
Brukar ha en skopa proteinpulver också, räcker till två portioner. Tycker det är väldigt mättande, spär ut med vatten/ mjölk för att få bättre konsistens.
 
@MissFideli av nyfikenhet (du behöver givetvis inte svara) hur har du kommit fram till att du behöver 1430 kcl/ dag?

Riktlinjerna för någon som rör sig lite och är mellan 31-60 är 1800 kcl/ dag, med variation såklart.
Jag tycker det är supersvårt med sådant här. 🙈

Jag brukar göra en smoothie på vanilj yoghurt, frusen mango och ananas, baby spenat, ett äpple och en banan.
Brukar ha en skopa proteinpulver också, räcker till två portioner. Tycker det är väldigt mättande, spär ut med vatten/ mjölk för att få bättre konsistens.

Det fanns nån räknare på nätet där man fyllde i bl.a hur mycket man rör sig, ålder osv.
 
Järnet i tabletterna kan mycket väl vara orsaken till förstoppning alt göra den värre. Du skulle kunna pröva MittVal Man som inte innehåller järn och se vad som händer. Blir det bättre så tänker jag att du kan ta ”kvinna” varannan-var tredje dag och ”man” övriga dagar.

Ingen dum tanke! Ska jämföra de 2.
 
@MissFideli av nyfikenhet (du behöver givetvis inte svara) hur har du kommit fram till att du behöver 1430 kcl/ dag?

Riktlinjerna för någon som rör sig lite och är mellan 31-60 är 1800 kcl/ dag, med variation såklart.
Jag tycker det är supersvårt med sådant här. 🙈

Jag brukar göra en smoothie på vanilj yoghurt, frusen mango och ananas, baby spenat, ett äpple och en banan.
Brukar ha en skopa proteinpulver också, räcker till två portioner. Tycker det är väldigt mättande, spär ut med vatten/ mjölk för att få bättre konsistens.

Men visst spelar det väl roll hur lång och tunt/bred man är i sin kroppsform också? En liten och tunn, rak person bör väl ha ett lägre basbehov för att behålla vikten, än en lång, bred/kurvig person? Men ja, alla såna där utsagor om kaloribehov, BMI osv är supersvåra och kräver ett stort lyssnade till sin egen kropp. Inte blir det lättare när en stor del av oss faktiskt behöver gå ner i vikt av hälsoskäl och för att kunna göra det man vill, samtidigt som det är väldigt vanligt med ätstörningar och en skev kroppsuppfattning. Inte en lätt balansgång.
 
Om din kropp normalt drivs runt på 1340 kcal/dag normalt sett (dvs viktstabilt) så låter det som att du är en betydligt mindre (som i kortare och tunnare byggd) person än en genomsnittlig, det är ju sånt som är omöjligt att veta över nätet. (Dagsbehov för en genomsnittlig kvinna i Sverige är väl ca 2000 kcal, mer om man rör sig mer än genomsnittet och mindre med stigande ålder). I så fall köper jag att en nedgång till ca 1100-1200 inte är lika extremlågt som jag tyckte först.

Jag skulle satsa på smoothies för att få i dig mer grönsaker och frukt för näringens skull, och äta mer fiberrik mat för att få mer fart på magen. Om det endast är den sista tiden du varit trött så kan det också bero på D-vitaminbrist och då skulle du kunna testa att tillföra det i separat tablett och dra ner multivitaminen till 1.

Jag är 43 år och ca 159 cm lång. Så ingen jätte. Jag har ätit dom ca 2,5 månader så det är inte bara ljuset. Men tipset ovan att testa nått för män för att minska järnintaget, gillade jag. Det ska jag testa. Ska också försöka få mig att prova smoothiesar. Mättar dom, så är det ju en bra sak att ha som måltid.
 
Inolaxol har varit min räddning när magen inte skött sig. Jag har tagit 2 gånger om dagen tilks jag får effekt och sen minskat till en dos per dag som underhållsdos.
 
Frukt & fibrer - finns flera varianter, kan orsaka bajsplosion vid stopp. Synneligen effektivt på många magar som tagit paus. Det kommer säkert komma svar som säger 'äh, det där provade jag när jag inte hade bajsat på 365 dagar, hände inte ett skit', men alla magar är olika och det som inte fungerar på en, fungerar på en annan.

frukt-och-fibrer-24-tuggt%c3%a4rningar-0.jpg
 
Frukt & fibrer - finns flera varianter, kan orsaka bajsplosion vid stopp. Synneligen effektivt på många magar som tagit paus. Det kommer säkert komma svar som säger 'äh, det där provade jag när jag inte hade bajsat på 365 dagar, hände inte ett skit', men alla magar är olika och det som inte fungerar på en, fungerar på en annan.

frukt-och-fibrer-24-tuggt%c3%a4rningar-0.jpg

Det är ju fler som promotat just dessa, så ska köpa hem. Får väl ta dom en ledig helg ifall det blir party 🥳
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
164 435
Senast: gul_zebra
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 668
Senast: Texaz
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 674
Senast: Limelight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp