Magen har tagit ledigt. Vad göra?

Tips ang havregrynsgröten - jag gör den på 50/50 vatten och mjölk (och salt tillsatt såklart). Sen mjölk ovanpå också såklart. Tycker gröten blir smakligare när jag gör den på mjölk. Sen har jag kanel i kastrullen som kokar ihop i gröten, i synnerhet om jag har rivet äpple eller äppelmos till.

Gröt var något jag lärde mig äta först i vuxen ålder, jag fick klökningar bara av att tänka på gröt förr nu älskar jag min havregrynsgröt. Jag tror jag lyssnade på nån podd eller om det var radioprogram där gunde svahn och någon annan toppidrottare diskuterade havregrynsgröt i typ en timme och hur de tillagade den och hur viktig den var för dem, de var lyriska och jag kände i dagar efter att jag hade lyssnat att jag var sugen på detta i mitt tycke vämjeliga, kunde inte riktigt släppa tanken. Så där nånstans provade jag och fann mig gilla havregrynsgröt. Med tiden har jag utarbetat hur min gröt smakar som bäst, och just att göra den på hälften mjölk gjorde stor skillnad för att jag skulle tycka om det. Idag kan jag äta havregrynsgröt som lunch, mellanmål eller kvällsmat, inte bara som frukosträtt utan närsom.
 
Tips ang havregrynsgröten - jag gör den på 50/50 vatten och mjölk (och salt tillsatt såklart). Sen mjölk ovanpå också såklart. Tycker gröten blir smakligare när jag gör den på mjölk. Sen har jag kanel i kastrullen som kokar ihop i gröten, i synnerhet om jag har rivet äpple eller äppelmos till.

Gröt var något jag lärde mig äta först i vuxen ålder, jag fick klökningar bara av att tänka på gröt förr nu älskar jag min havregrynsgröt. Jag tror jag lyssnade på nån podd eller om det var radioprogram där gunde svahn och någon annan toppidrottare diskuterade havregrynsgröt i typ en timme och hur de tillagade den och hur viktig den var för dem, de var lyriska och jag kände i dagar efter att jag hade lyssnat att jag var sugen på detta i mitt tycke vämjeliga, kunde inte riktigt släppa tanken. Så där nånstans provade jag och fann mig gilla havregrynsgröt. Med tiden har jag utarbetat hur min gröt smakar som bäst, och just att göra den på hälften mjölk gjorde stor skillnad för att jag skulle tycka om det. Idag kan jag äta havregrynsgröt som lunch, mellanmål eller kvällsmat, inte bara som frukosträtt utan närsom.
Jag håller helt med, jag gör det enbart på mjölk, klarar verkligen inte av när den är gjord på vatten. Det är som klibbigt klister enligt mig om den görs på vatten. (slajmigt på något vis)
 
@MissFideli av nyfikenhet (du behöver givetvis inte svara) hur har du kommit fram till att du behöver 1430 kcl/ dag?

Riktlinjerna för någon som rör sig lite och är mellan 31-60 är 1800 kcl/ dag, med variation såklart.
Jag tycker det är supersvårt med sådant här. 🙈

Jag brukar göra en smoothie på vanilj yoghurt, frusen mango och ananas, baby spenat, ett äpple och en banan.
Brukar ha en skopa proteinpulver också, räcker till två portioner. Tycker det är väldigt mättande, spär ut med vatten/ mjölk för att få bättre konsistens.

Jag skulle ga upp kraftigt i vikt om jag at 1800, eller mer, kalorier per dag.

<snip>


Normalt ska en kvinna äta ca 2000 kcal/dag. Så att enbart äta hälften låter som du att du äter alldeles för lite.

<snip>

Nu har jag Hypothyroidism sa min amnesomsattning ar langsam, men i perioder har jag behovt vara nere pa straxt under 1000 kalorier per dag for att inte ga upp i vikt. Att saga att man som kvinna "SKA" ata 2000 kalorier ger i manga fall helt fel bild.
 
Jag skulle ga upp kraftigt i vikt om jag at 1800, eller mer, kalorier per dag.



Nu har jag Hypothyroidism sa min amnesomsattning ar langsam, men i perioder har jag behovt vara nere pa straxt under 1000 kalorier per dag for att inte ga upp i vikt. Att saga att man som kvinna "SKA" ata 2000 kalorier ger i manga fall helt fel bild.

Men @Dopy (och fler i tråden) utgår ju gissningsvis från friska människor. Därav att kvinnor normalt behöver si och så mycket. Hen sa inte att en kvinna "ska" äta en viss mängd.
 
Om man har svårt att få i sig tillräckligt och alla näringsämnen på grund av restriktivt ätande (tex vid dignosen undvikande/restriktiv ätstörning ARFID) kan man få näringsdrycker utskrivna. De ger alla näringsämnen inkl vitaminer och mineraler.
Kunskapen om ARFID är tyvärr bristfällig men det finns hjälp att få!
 
Vi har fått bra hjälp via dietist, och framförallt äntligen förståelse! 🙏🏻 Inom maten så har vi dock inte kommit så mycket längre med att kunna äta, men sonen ville självmant smaka en bit julskinka här om dagen, och igår smakade han (och åt upp!!!) en hel potatisbulle, det var som högsta vinsten ungefär! :love: Däremot så kan han i dag röra och t.o.m. ha saker på tallriken som han inte kunnat ha innan, och jag hoppas att intresset väcks att smaka tillslut.

Men annars så har vi föräldrar iallafall landat i att det är som det är, och han kommer inte svälta ihjäl. Däremot så får vi koka makaroner eller potatis varje dag eftersom det är typ det enda han äter, men det är ju som det är. Han ligger bra på längd och viktkurvan nu så jag känner ingen oro. Han äter som sagt makaroner, potatis (om den är rätt kokt) mackor utan frön, majs,gurka,ärtor,morötter, gröt, youghurt utan bitar i, löskokt ägg, bullens kokkorv (i princip det enda ”köttet”) strips, ost, dricker mjölk, och kan ibland äta kall prinskorv. Det är ungefär allt.

Det värsta var som under skolan innan vi fick specialkost godkänt. Han åt oftast inte på hela dagen, sen klagade lärarna på att han inte kunde sitta still och inte lyssnade. Konstigt när man inte fått något i magen sen kl 6 på morgonen… Men efter att vi äntligen fick intyg av dietisten på selektiv ätstörning så fick han specialkost och har alltid en liten bytta med makaroner, sen får han självklart ta av andra maten också om han blir nyfiken.

Jag gjorde lasagne här om dagen, och han sa att han tyckte det luktade gott, aldrig hänt innan! Jag hoppas han snart vågar släppa in lite nya smaker, men annars så är det som sagt som det är.

Nu blev det så där långt och jag svävade iväg igen, men jag vill verkligen få ur mig att det INTE handlar om att man är kräsen eller liknande. Jag har kämpat med näbbar och klor sen sonen var 1,5 år (nu fyller han 9) att det inte handlar om att han är bortskämd. Detta måste lyftas fram mer, och det är inte alls säkert att det ”växer bort” i vuxen ålder, utan det finns massor av människor som har det så här. Det känns som sagt som om det börjar ”okejas” bland barn, men detta följer oftast med livet ut och det måste okejas för vuxna också!
det finns som du säger bland vuxna också. Jag har jobbat med en chef som princip bara åt smörgåsar på vitt bröd.
 
Men @Dopy (och fler i tråden) utgår ju gissningsvis från friska människor. Därav att kvinnor normalt behöver si och så mycket. Hen sa inte att en kvinna "ska" äta en viss mängd.

Problemet när man kläcker ur sig en siffra är ju att det inte framgår hur brett "normalintervallet" är. I ett sånt här fall handlar det knappast om att alla varierar kring samma medelvärde, man först får titta på en medelvärdestabell utifrån kroppsstorlek och sedan variera därifrån efter aktivitet, egen nivå av omsättning osv. Den enda siffran utgår från en "normalkvinna" (:bag:) .

Om man är 75% av denna "normalkvinna" (tar mig själv som exempel för att inte peka ut någon annan), så kan man faktiskt konstatera att det åtminstone för mig är ganska rätt att landa på 75% av "normalförbrukning" (något justerat uppåt, vilket också verkar rimligt vid en gissning eftersom hjärna och dylika energiförbrukare ändå är proportionellt större än en linjär nedskalning).
 
Tänk vad härligt om vi kunde få ha en sån här tråd utan inlägg i stil med ”jag blir minsann tjock om jag äter mer än x kalorier per dygn”. Jag tycker det är så sjukt tröttsamt och onödigt.

Tänk på att det är många som läser den här typen av trådar. Om du bryr dig om att inte göra livet svårare än det behöver vara för de som har eller är i riskzon för ätstörning så föreslår jag att du helst inte skriver sådan inlägg alls eller i andra hand iaf inte skriver ut antal kalorier utan formulerar dig på annat sätt.
 
Problemet när man kläcker ur sig en siffra är ju att det inte framgår hur brett "normalintervallet" är. I ett sånt här fall handlar det knappast om att alla varierar kring samma medelvärde, man först får titta på en medelvärdestabell utifrån kroppsstorlek och sedan variera därifrån efter aktivitet, egen nivå av omsättning osv. Den enda siffran utgår från en "normalkvinna" (:bag:) .

Om man är 75% av denna "normalkvinna" (tar mig själv som exempel för att inte peka ut någon annan), så kan man faktiskt konstatera att det åtminstone för mig är ganska rätt att landa på 75% av "normalförbrukning" (något justerat uppåt, vilket också verkar rimligt vid en gissning eftersom hjärna och dylika energiförbrukare ändå är proportionellt större än en linjär nedskalning).
Fast vissa uppgifter i tråden om hur lite man kan äta utan att gå upp är ju helt befängda. Även om det finns en variation så är den inte så stor som det ibland hävdas.
 
Jag håller helt med, jag gör det enbart på mjölk, klarar verkligen inte av när den är gjord på vatten. Det är som klibbigt klister enligt mig om den görs på vatten. (slajmigt på något vis)

Har hört att det blir väldigt gott att göra den på vispgrädde men har inte provat själv!
 
Problemet när man kläcker ur sig en siffra är ju att det inte framgår hur brett "normalintervallet" är. I ett sånt här fall handlar det knappast om att alla varierar kring samma medelvärde, man först får titta på en medelvärdestabell utifrån kroppsstorlek och sedan variera därifrån efter aktivitet, egen nivå av omsättning osv. Den enda siffran utgår från en "normalkvinna" (:bag:) .

Om man är 75% av denna "normalkvinna" (tar mig själv som exempel för att inte peka ut någon annan), så kan man faktiskt konstatera att det åtminstone för mig är ganska rätt att landa på 75% av "normalförbrukning" (något justerat uppåt, vilket också verkar rimligt vid en gissning eftersom hjärna och dylika energiförbrukare ändå är proportionellt större än en linjär nedskalning).

Men det var ju inte vad jag kommenterade? Jag tror du missförstod mitt avsikt i inlägget. Det var endast ett påpekande att användaren inte påstått att någon "SKA" äta si eller så. Användaren använde ett annat ord med betydligt friare tolkning än ordet "ska".
 
Tänk vad härligt om vi kunde få ha en sån här tråd utan inlägg i stil med ”jag blir minsann tjock om jag äter mer än x kalorier per dygn”. Jag tycker det är så sjukt tröttsamt och onödigt.

Tänk på att det är många som läser den här typen av trådar. Om du bryr dig om att inte göra livet svårare än det behöver vara för de som har eller är i riskzon för ätstörning så föreslår jag att du helst inte skriver sådan inlägg alls eller i andra hand iaf inte skriver ut antal kalorier utan formulerar dig på annat sätt.

Men verkligen. Hur många oroande trådar har vi inte sett nu kring vikt? Ändå skrivs det ut kalorier till höger och vänster med det ena märkliga påståendet efter det andra.
 
Tänk vad härligt om vi kunde få ha en sån här tråd utan inlägg i stil med ”jag blir minsann tjock om jag äter mer än x kalorier per dygn”. Jag tycker det är så sjukt tröttsamt och onödigt.

Tänk på att det är många som läser den här typen av trådar. Om du bryr dig om att inte göra livet svårare än det behöver vara för de som har eller är i riskzon för ätstörning så föreslår jag att du helst inte skriver sådan inlägg alls eller i andra hand iaf inte skriver ut antal kalorier utan formulerar dig på annat sätt.

Man kan låta bli att kommentera bestämt hur mycket man ska äta också. Även det kan späda på ett ätstört beteende. Att så bestämt skriva att man minsann ska äta så många kalorier, är lika illa det.
 
Man kan låta bli att kommentera bestämt hur mycket man ska äta också. Även det kan späda på ett ätstört beteende. Att så bestämt skriva att man minsann ska äta så många kalorier, är lika illa det.

På vilket sätt är det verkligen "lika illa"? Det är väl inte heller någon i tråden som uttryckligen skrivit "man ska äta si och så mycket", eller har jag missat nått inlägg?

Jag förstår inte alls hur du kan jämföra det med risken att spä på en sjukdom som kan ha en dödlig utgång.
 
På vilket sätt är det verkligen "lika illa"? Det är väl inte heller någon i tråden som uttryckligen skrivit "man ska äta si och så mycket", eller har jag missat nått inlägg?

Jag förstår inte alls hur du kan jämföra det med risken att spä på en sjukdom som kan ha en dödlig utgång.

Därför att om jag är en sån som går upp i vikt av 1700 eller 2000 kcal, så får det mig garanterat att se mig onormal, konstig och liknande om det uttrycks som det normala.
Jag har själv gått behandling för ätstörning, så jag är fullt medveten om vad som kan spä på känslorna. Du verkar dock bara kunna de det från ett håll. Ätstörning är inte så enkelt.
 
Därför att om jag är en sån som går upp i vikt av 1700 eller 2000 kcal, så får det mig garanterat att se mig onormal, konstig och liknande om det uttrycks som det normala.
Jag har själv gått behandling för ätstörning, så jag är fullt medveten om vad som kan spä på känslorna. Du verkar dock bara kunna de det från ett håll. Ätstörning är inte så enkelt.

Nej, jag ser det verkligen inte bara från "ett håll" som både haft fetma och hetsätningsproblematik. Jag tycker ändå inte att det är lika illa.
 
Jag älskar havregrynsgröt, även om den bara är kokad på vatten. Jag klipper i små bitar av torkad frukt, just nu helst mango. Kardemumma är gott i!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 912
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
162 995
Senast: gul_zebra
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 543
Senast: Texaz
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 507
Senast: Limelight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp