"Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Tror man verkligen att man genom att sätta på en hjälm på ett barn, att man förhindrar olyckor? Är det så man lär barnen? Inte jag.

Enligt de flesta här så är inte argumentet åt det hållet. Man lär väl inte barn att om de bär hjälm så är de trygga....?

Vettig hästhantering verkar vara en vettig tråd att starta och vi vet vem som ska börja....
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Hon menar nog statligt(?) att vi alla får betala för dem som skadar sig värre/ mer "i onödan".
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Tycker ingen här har sagt att hjälmen löser alla problemen, men självklart är den ju jättebra OM olyckan skulle vara framme. Vilket kan hända närsomhälst och självklart ska man ta tag i stituationen när den uppstår. Men ska man begära av en 2-åring att kunna behärska situationen och handla därefter? Jösses, ett barn på två år, växer ju så det knakar på alla sätt och vis. Det är upp till föräldrarna att se till att barnet är så säkert som möjligt. Och det är det med en LÄMPLIG ponny och med LÄMPLIG utrustning.

Fast du är en duktig förare så hoppas jag att du har bälte, för din egen skull och trots att du cyklar bra så hoppas jag att du har hjälm i trafiken, för det händer olyckor då man minst anar det... Annars får du skylla dig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Om man tycker att man får skylla sig själv om man skadar sig utan att ha hjälm så tycker jag att man får skylla sig själv om man ger sig in i något man inte kan!!! Olycksrisken minskas inte med hjälm men kunskap och erfarenhet minskar olyckor. Jag hindrar hellre mitt barn från att rida en osäker häst än att jag sätter på ungen hjälm och slänger upp denne. Det betyder att mina insatser minskar olycksrisken betydligt mer än era. Notera att jag aldrig sagt att man inte ska ha hjälm, jag säger bara att säkerheten sitter inte i hjälmen och risken att man skrämmer sina barn till att tro att hästar är farliga utan hjälm men säkra bara man har kruka på huvudet. Dessutom så är andelen skador betydligt högre än den skulle behöva vara pga dålig kunskap om hästars beteende. Alla benbrott och andra skador som orsakas av okunskap och ointresse för hästerfarenhet är ju betydlig. Dessa ryttare har med all säkerhet hjälm på sig och detta är i min mening falsk säkerhet. Man rider hästar man inte klarar av men eftersom man har hjälm så är man ju "säker". Det finns stall där man inte får gå in om man inte har hjälm på huvudet!!!
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Du har själv skrivit att du låter dina barnbarn sitta upp på hästar utan hjälm för fotografering, så därmed tillhör du dom som sagt att man inte behöver ha hjälm vid fotografering.

Du försöker vrida på saker och ting, och påstå att de som är för hjälm är de som tror att de kan slänga upp sina barn/barnbarn på vilken häst som helst så länge de har hjälm... Vilket är rätt bissart att påstå. Jag är rätt säker på att 90% av de som är här i tråden inte skulle sätta upp sina barn/barnbarn på vilken häst som helst bara för att de har hjälm på sig. Jag tillhör inte dessa 90%, men dte är för att jag varken har barn eller barnbarn annars skulle jag ha tillhört den del som inte släpper upp dom på knäppa hästar.

Hjälmen är bra, något annat kan Ingen påstå, den förhindrar inte olyckor men den förhindrar allvarliga skador.

Kanske dags att droppa argumentet "hjälm förhindrar inte olyckor"...
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Men snälla Herr Kenneth, du förstår inte riktigt att vi andra inte vare sig säger eller tror att någon är SÄKER på en häst enbart för att man har störtkruka.... du måste lära dig LÄSA det vi skriver....

En hockey-spelare är duktig på skridskor, han hanterar isen och skären och kan sin sak...men han har ÄNDÅ hjälm på sig....

Är det då falsk säkerhet som i att han är lärd att isen är FARLIG utan hjälm eller är det vishet att han KANSKE hamnar i ett läge där han åker omkull och då är isen brutal mot ett oskyddat huvud....?!?

Jag tror att du Herr Kenneth, inte har så många fler argument å komma med och därför hakar upp dig på samma hela tiden... tycker det är väldigt trist att du har så mkt fördomar om hästfolk i allmänhet och dessutom fördummar vår intelligens i tron om att vi skulle vara ett gäng bimbos som tror att en hjälm kan förhindra en olycka....:grin:
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Därför att barn lär sig vara rädda för hästar om dom inte har hjälm. Barn lär sig att bara man har hjälm så är man trygg.

Mina 2 små har hjälm när de får "åka" häst. De är inte rädda för hästarna, tvärtom.
Jag säger inte att de ska ha hjälm för att hästarna är farliga, utan för att det är högt upp och man kan ramla.
De är 3 och 4 år och är ibland med i stallet och borstar osv. Vi lär dem att i stallet springer man inte runt hästarna, och att man inte skriker och kryper runt där hästen står.

Min dotter på nu 17 tog på sig hjälm när hon red , utan att jag sa nåt, för hon är rädd om det hon har i huvudet, inte pga rädsla.
Och hon visste mkt väl att man kan skada sig även med hjälm, men att det, om man har tur, kan bli mindre skador.

Jag skulle mkt väl kunna tänka mej att ta ett kort på hästen utan hjälm, då jag är vuxen och känner hästen, men det är mitt val.
Ett barn ska ha hjälm, då det inte är gammalt nog att förstå följderna av att ramla på huvudet.

30980430.jpg
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Känns som att det inte är nån större vits att komma med argument, då du uppenbarligen inte läser inläggen ordentligt.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Tror man verkligen att man genom att sätta på en hjälm på ett barn, att man förhindrar olyckor? Är det så man lär barnen? Inte jag.

Enligt de flesta här så är inte argumentet åt det hållet. Man lär väl inte barn att om de bär hjälm så är de trygga....?

Vettig hästhantering verkar vara en vettig tråd att starta och vi vet vem som ska börja....

Ehh... nä det menar jag inte, jag undrar hur övriga typer av hjälmar hanteras cykel tex. där är det lag på att barn ska ha hjälm.

Vad menar du?
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Nej det var inte riktat till dig. Ursäkta om jag var otydlig.

Det verkar som någon här i tråden tror att vi lär barnen att bär de hjälm så förhindrar vi olyckor. Bara för att man sätter på ett barn en hjälm så är de trygga...


Kenneth:
Därför att barn lär sig vara rädda för hästar om dom inte har hjälm. Barn lär sig att bara man har hjälm så är man trygg.



Som sagt, hjälmen förhindrar inte om en olycka blir, men skyddar, som de flesta redan skrivit...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 962
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 269
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 649
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp