Bukefalos 28 år!

"Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Dana

Trådstartare
Reagerade på en annons som var ute på en häst till salu, med bild.

Kanske överreagerar jag, men kände att det såg inte riktigt bra ut. Jag hade aldrig gjort så. Har själv ett barnbarn på 2 år.

Bilden var antagligen på mamman med både hjälm å ridväst, sittande på en häst och ett litet barn, ca 2-3 år framför. Barnet hade ingen hjälm eller ridväst....

Jag är väldigt noga, speciellt med andra. Kanske är en "sjåpig" mormor.

Kom ju fram några barn i somras och ville provrida våra hästar när föräldrarna var med. Vi flyttade hästarna från ena betet till det andra betet. Förklarade då att vi inte hade hjälmar med oss bla. Fick ett svar som jag inte riktigt räknat med, men jag var benhård.

Är det bara jag som är löjlig?......
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Nej, jag tycker inte att du överreagerar. Jag tycker också att det ser hemskt illa ut med de bilder som man ser lite titt som tätt där man satt upp ett litet barn utan hjälm på en bjässehäst. Antagligen, om det är en annons, för att visa vilken snäll häst man har... Man sänder helt fel signaler även till barnet, tycker jag. Det ÄR farligt att rida, och man behöver redan som liten vänjas vid att man inte ska sitta alls på en häst utan hjälm.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Det går till överdrift man inte kan ta en bild utan hjälm. Det här ämnet är så fruktansvärt uttjatat så det har blivit löjligt. Det är som att man skulle vara tvungen att sätta på sig bältet om man ska provsitta en bil hos bilhandlaren. Annars ger det "fel signaler".
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag tycker inte man rider utan hjälm. Och mitt barn skulle aldrig få rida utan.

Däremot kan jag erkänna att vi i helgen tog kort när hon (9 år) sitter på vår häst (21årig tant på 1.35) utan hjälm. Vi tog nämligen halloween-kort i full utklädsel. Dock stod sambon bakom henne och höll henne. Hon satt i damsits barbacka eftersom hon hade vid klänning.
Nu är tant i såna tillfällen ungefär lika rörlig som en sten, hon är väldigt rädd om sin lillmatte, men hon skulle aldrig få sitta på henne och skritta runt ens utan hjälm.

Hon tyckte att jag var lite märklig som tyckte hon skulle sitta på hästen utan hjälm, men bara sitta still i 3 minuter med sambo som höll henne lite osynligt gick bra. :)
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Det går till överdrift man inte kan ta en bild utan hjälm. Det här ämnet är så fruktansvärt uttjatat så det har blivit löjligt. Det är som att man skulle vara tvungen att sätta på sig bältet om man ska provsitta en bil hos bilhandlaren. Annars ger det "fel signaler".

Fast att bara sitta på en häst utan hjälm kan innebära en ganska stor fara, när som helst utan förvarning kan de faktisk explodera och flyga iväg och då har man inte en chans att sitta kvar. Den risken finns inte när man provsitter en bil.
Ett barn som är 2-3 år kan inte avgöra själv om denne bör ha hjälm eller inte och man riskerar faktiskt mer eller mindre barnets liv då även om det är världens snällaste häst.

Personligen tycker jag att alla som rider utan hjälm är iditiska och jag skulle helst se lika många säkerhetsvästar som hjälmar på.

Men det är ju visst lite fegt och för nybörjare att använda hjärnan..

Ja förlåt det är ju fult också att använda säkerhetsutrustning!
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

En bil hos bilhandlaren kan inte få för sig att bli rädd och reagera...

Rider du utan hjälm?
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Det går till överdrift man inte kan ta en bild utan hjälm. Det här ämnet är så fruktansvärt uttjatat så det har blivit löjligt. Det är som att man skulle vara tvungen att sätta på sig bältet om man ska provsitta en bil hos bilhandlaren. Annars ger det "fel signaler".

Jag tycker inte detta går att jämföra alls. Du kan ju köra en bil en kortare sträcka utan att riskera att du slår dig (om du inte kör i trafik och sakta). Men även den snällaste häst kan bli rädd för ngt och fara iväg i full fart.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Fast att bara vara nära hästar kan vara lika farligt för en 2-3 åring.. Hästen kan ju som du säger plötsligt explodera utan förvarning och spinga över en sån liten människa... Varför reagerar man inte på det ??

Personligen tycker jag det är rätt vanligt att man ser små människor tulta omkring bland hästben... Men det är inte många som ondgör sig över det... Personligen har jag ju sett minst lika många bilder på väldigt små människor som står och håller en stor häst i grimskaft... Men ingen reagerar över att det skulle vara farligt. Men råkar barnet... om så bara för ett ögonblick befinna sig på hästen... då reageras det...

Personligen sällar jag mig till dem som anser att barn skall ha skyddsutrustning när de rider... Men jag tillhör även dem som inte tillåter små barn hållas hur som helst kring hästarna heller. Men jan kan ändå ha förståelse för att man omedvetet råkar förbise en sån detalj som hjälm och skyddsväst när man i ögonblickets ingivelse hivar upp en liten unge framför en ryttare för att ta ett kort.

Förmodligen var kortet som sådant kanske inte alls taget för en tänkt säljannons från början. Utan snarare tänkt till familjealbumet. Om man medvetet går ut för att fotografera för en säljannons så tar man väl ändå inte en sån bild.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag blir förbannad för att folk tror att säkerhet i samband med hästhantering sitter i hjälmen. Om man sätter upp en unge på en häst för att ta en bild så har man naturligtvis försäkrat sig om att det är säkert. Om meteorer och plötsliga rovdjursattacker uppträder så kan det bli tokigt. Då kan man ju besämma sig för att sluta med hästar öht och låsa in sig resten av livet. Varför har folk inte flytvästar på sig på kryssningar? eller bälte på sig på bussar och tåg. Det kan ju hända något??? Varför röker folk när man med säkerhet kan säga att dom kommer troligen utveckla kol eller cancer, där kan man snacka om signaler. Hjälmen hindrar inte olyckor, bra hästhantering gör däremot det. Jag sätter gärna upp mitt barn på en välhanterad och trygg häst för en fotografering än att jag förser ungen med hjälm och sätter upp henne/honom på en otrygg och dåligt hanterad häst. Sluta och lär ungarna att vara rädda och lär dom vettig hästhantering istället.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Vad är det för fel på säker hästhantering OCH hjälm?

Hur det är är så är det levande djur och hjälmen finns av en anledning.
Det är ju knappast någon som ramlar av hästen för att det är roligt, att då slå huvudet i något med eller utan hjälm kan göra en vesäntlig skillnad på ev skador.

Sen kan man inte skydda sig mot allt nej, men för det behöver man inte vara dumdristig.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

jag utgår från att hästen stod still på bilden, då skulle jag inte reagerat. Dom kanske bara slängde upp ungen för att ta en gullig bild och sen ner men ungen igen. Man vet ju inte liksom, men jag skulle nog inte haft en sådan bild i en annons dock.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Min personliga åsikt är att alla omyndiga personer ska bära hjälm vid ridning, sen när de är myndiga så får de själva bestämma om de ska ha hjälm eller ej. Jag skulle aldrig sätta upp min 2åriga son (om jag hade ngn) på en häst utan hjälm, detta även på supersnäll häst. Skulle heller inte acceptera rökning. Ang. kryssningar så finns det ju betydligt värre saker att oroa sig för än att båten ska sjunka, och lite har de väl lärt sig sen Titanic ang. säkerheten.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Vet inte om du missförstod mitt inlägg... Kanske jag var otydlig... eller övertydlig. Eller så är ditt svar inte riktat till mig...

Du och jag är helt överens....

Skall ungen sitta där för den korta stund det tar att fotografera har jag inga synpunkter på att hjälmen saknas... Inte heller om man sätter upp en unge på en hästrygg ensam den lilla stunden....

Skall barn rida själva... en längre stund... självklart skyddsutrustning på...

Säkerhet i övrig hantering är a och o.... Men är man 2-3 år gammal så är det lite svårt att ta instruktion.... därför får små barn inte tulta runt hur som helst runt hästarna hos mig...
 
Senast ändrad:
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Kom igen. :confused: Överlag har vi en hög användning av hjälm o säkerhetsväst i Sverige i jämförelse med ridsporten i andra länder.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag kan förstå att man inte vill låta någon rida på sina hästar utan hjälm.

Vad jag inte kan förstå är varför man promt ska lägga sig i det när andra främlingar gör det. Är det för din egen skull du startar en tråd bakom ryggen på dom?

Rider man min häst har man minst hjälm.
Rider någon annan en annans häst utan hjälm skiter jag i det, det går inte ut över djuren.

Åker någon i min bil har denne bälte. Om någon annan åker i en annan bil skiter jag i om denne har bälte.

Jag har bättre saker att oja mig för.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Rider man min häst har man minst hjälm.
Rider någon annan en annans häst utan hjälm skiter jag i det, det går inte ut över djuren.

Åker någon i min bil har denne bälte. Om någon annan åker i en annan bil skiter jag i om denne har bälte.

Jag har bättre saker att oja mig för.

Har du tänkt på att om andra rider utan tex hjälm gör illa sig och blir invalida så är det bla DU som får betala för det.

Har du tänkt på att om du krockar med en bil vars förare/passagerare inte har bälte så kan ju de göra så att du får större skador än om de haft bältet på sig.

Jag vill då inte göra illa mig eller betala för andra pga onödig dumhet, det är en annan sak när det är ren och skär olycka och man har gjort det man kunnat för att minska skador som oftast innebär kostnader med...
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Det är upp till var och en vilken utrustning man använder. Går det åt pipsvängen får man ta smällen, thats it. Så att vi lägger oss i andras egensaker har egentligen ingen betydelse, utan bäddar snarare för konflikter.

Sen kan man självklart ha åsikter, men det finns inget rätt och fel..
MEN..
Den som rider utan har uppenbarligen inget viktigt att skydda.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Har du tänkt på att om andra rider utan tex hjälm gör illa sig och blir invalida så är det bla DU som får betala för det.

Fast om det inte är på hennes häst kan knappst hon bli skydlig? Med tanke på att hon skriver att på hennes häst RIDER ALLA med hjälm..
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Fast om det inte är på hennes häst kan knappst hon bli skydlig? Med tanke på att hon skriver att på hennes häst RIDER ALLA med hjälm..

Nej hon är inte skyldig rent krasst, men att inte bry sig så medverkar man ju inte heller till att det ska bli bättre.

Om hon bryr sig om att även andra ska ha hjälm och påpekar det så är det nog någon som tar på sig det även om säkerligen inte alla gör det men då har hon gjort vad hon kan som medmänniska.

Hur som helst gör du illa dig och behöver åka till sjukhuset så går bla mina skattepengar för att se till att du får den vård du behöver.
Jag sponsrar gärna det om du tex vid en ridolycka försökt skydda dig med en ridhjälm, säkerhetsväst, säkerhetstigbyglar osv.
Rider du utan hjälm och ramlar av så är jag faktiskt inte lika pigg på att betala för din vård.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Nej hon är inte skyldig rent krasst, men att inte bry sig så medverkar man ju inte heller till att det ska bli bättre.

Om hon bryr sig om att även andra ska ha hjälm och påpekar det så är det nog någon som tar på sig det även om säkerligen inte alla gör det men då har hon gjort vad hon kan som medmänniska.

Förstår hur du resonerar och tänker.
Men på ett sätt kan vi inte förändra hela världen, vilket hon kanske insett. Jag tvivlar starkt på att de som rider utan vill ha tillsägelse från oss "bättre" som rider med. Det är inte vårat ansvar att rätta alla som gör fel, även om man ofta känner så. Vi får helt enkelt acceptera det faktum att det finns folk till allt, och alltid kommer finnas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 975
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 271
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 649
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp