Bukefalos 28 år!

"Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Man lär barnen att det är skillnad på saga och verklighet. Sen är det väldigt mkt i filmerna som inte är som de ser ut att vara. tex så var ju Herr Nilsson drogad. De barn jag sett på Skansen har alla haft hjälm när de suttit på ponnysarna.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag tycker inte du överreagerar.

Faktum är att jag nog inte ens låtit ett barn gå i närheten av en häst utan hjälm. Tänk om hästen blir rädd för barnet och skickar ut ett bakben. :crazy:
Väldigt ansvarslöst av mamman(?) tycker jag.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Har man själv hjälm och säkerhetsväst på sig när man rider har barnen lika så

Tycker det är en självklarhet men det är det ju inte för alla.

Är man så dum att man rider utan hjälm får man ju skylla sig själv??
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Om man tar med sig sitt barn till Skansen så får dom rida ponny med ledare utan hjälm!!!!!!???? Låt oss demonstrera!



Juuust for your information...

Jag tyckte ditt påstående lät Lite väl skumt, så jag tog mig friheten att maila Skansen och fråga...

Bifogar både mitt mail, och deras svar:

Jag till Skansen:
Hejsan.

Jag vill kontrollera en uppgift som jag fått om er barnridning som ni anordnar.
Uppgiftslämnaren påstår att ni på Skansen låter ryttarna rida utan hjälm. Stämmer detta?



Skansens svar:

Hej,

och nej. De är mycket noga med säkerheten på ponnyridningen. Ingen får rida på någon av våra hästar vare sig på området eller utanför utan hjälm hälsar XXX XXX som är avdelningssekreterare på zoologiska avdelningen,



Juuust so you know...


Har raderat avsändarens namn eftersom jag inte vet om jag får skriva ut henoms namn här.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Visst kan jag slänga upp en unge utan hjälm för att ta en bild, under säkra förutsättningar. Hon/han skulle aldrig få sitta själv på och utan någon som höll i. Men okej, visst är det dumt.
Men för barnens del i den åldern tycker jag det är viktigare att se till att skydda dem när de är på marken och bland hästarna, i stallet eller med vuxen i hagen t ex. Så i mitt stall måste barn bära hjälm även om de inte rider.

Jag har välhanterade hästar som är vana vid det allra mesta, men det är ändå ett litet människoliv som går där. Sedan är det också så att kan inte barnet uppföra sig åker det ut illa kvickt, ska man vara med i stallet får man lyssna och göra som man blir tillsagd, hålla lämplig nivå och inte springa bland hästarna eller i stallet.
Jag lär inte barnen att vara rädda, däremot ska de respektera vad de håller på med, precis som vi vuxna.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Appropå Skansen så kan jag bara säga att då har dom ändrat sina regler. Så har det inte alltid varit. Jag har själv jobbat med ponnyridning på Skansen. Men dom måste väl ge efter för tryck från hjälmtalibaner dom också. Vi hade aldrig någon olycka med barn på ponnyridningen. Däremot så blev det en del olyckor med ridningen som var när inte Skansen var öppet. Detta trots att dom (skötarna) då hade hjälm. Som sagt, hjälm är ingen trygghet för olyckor utan möjligen för förmildrande skador när olyckan redan hänt. Vill man ha säkerhet när man sitter på en häst så hjälper hjälmen föga. Jag sätter på mina barnbarn hjälm när dom ska rida men inte när man ska ta kort. Om mina hästar är så osäkra och instabila att man inte kan sätta upp någon för ett foto, ja då hjälper inte hjälmen till för att göra det säkrare. Så visst är det osäkerhet hos vuxna som gör att man försöker skrämma barnen med att hästar är farliga om man inte har hjälm!!! Jag blir innerligt trött på denna skräck för något absolut naturligt. Slappna av!!
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Hästar är flyktdjur, och den som inte förstår det bör inte hålla på med djur.

Även den mest välhanterade, väluppfostrade och trygga häst kan bli rädd (men chansen är mindre).

Sen som påstår annat lurar bara sig själv, och ev andra individer den lär upp... :grin:
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Fast bilen kan inte krocka ifall du inte har startat motorn, en väsentlig skillnad tycker jag. Vuxna kan göra som de vill men barn ska använda hjälm, liksom vuxna när barn och ungdomar ser på. Men det är ju min åsikt...

Mvh JV
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag blir innerligt trött på denna skräck för något absolut naturligt.

Vad är det som är naturligt?

Jag har en shettis som man i princip skulle kunna smälla av en bomb bredvid och hon skulle inte reagera. Men en gång, helt otippat, flög hon i luften för pyset som uppkommer när man öppnar en läskburk...:crazy:
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Precis min poäng!

Om en vuxen vill vara oansvarig och rida utan hjälm så var så god. Du riskerar ditt liv och din familjs lycka.
Men ett barns liv är inte till för att en vuxen ska få chansa med det bara för att det är "naturligt" (vilket det fö inte ens är...)
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag tror att debatten handlade om att ta ett kort på stillastående häst, inte rida!!!
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag har låtit små barn sitta på min häst utan hjälm två gånger. Båda gångerna stod jag och höll hästen från marken och en annan vuxen höll barnen också ståendes från marken. Nu har jag gått och köpt en liten hjälm så att jag kan känna mig lite lugnare och för att de ska tidigt lära sig säkerhetstänket när de är i stallet.

Dock fick jag höra häromdagen att när de gäller cykelhjälmar finns de inga som är anpassade till barn (upp till 7 år), hjälmarna är för tunga för deras nackmuskler. Detta borde även gälla ridhjälmar eller?
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag tror att debatten handlade om att ta ett kort på stillastående häst, inte rida!!!

Nej, inte om vi har diskuterat ponnyridning på Skansen. Du verkade inte tycka att hjälm behövdes där heller.

Min shettis stod för övrigt stilla precis innan hon "flög i luften" pga ljudet från läskburken. Hade ett barn suttit på i det ögonblicket, även om tanken inte var ridning utan att bara knäppa ett kort, hade säkerligen barnet trillat av hästen. Med ännu mer otur hade hästen kanske klivit på barnet. Olyckor kan hända, och händer tyvärr, snabbt...! Jag ser, fortfarande, inget fel på att skydda sig mot olyckor, utan att för den skull gå till överdrift. Det är knappast så att jag förespråkar att vaddera barn från topp till tå när de rider/sitter på en häst, men hjälm är faktiskt en minimumnivå.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Som bettysmatte sa så drog du själv in ridandet i tråden iom skansen-kommentaren som dessutom var helt felaktig.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Det känns som om jag inte är ensam i mitt tänkande ang ridhjälm vid häst i rörelse. (Även vid stillastående) Vid hantering vid häst i stallet är jag benhård.

Är alltså inte en "sjåpig" mormor.

Att man kan jämföra med ditt å datt,som tex att man ska sätta på sig bälte vid provsittning av bil, att säga att de vid Skansen inte använder hjälm vid ponnyridning bla.. Hur står den personen själv till hjälm på egna/andras barn vid ridning har vi inte fått klarhet i......?

Att man som mamma har både hjälm å ridväst på en häst å barnet inget, vad säger det?
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Denna diskussion kan ju på gå i evighet. Jag hävdar att hjälmar inte hindrar en enda olycka!!! Vill man vara rädd om sig så måste man lära sig hästkunskap! Man måste ha erfarenhet och känsla för hästen och dess beteende och man måste vara intresserad av hur hästar fungerar om man ska ha en chans att klara sig utan blessyrer. Jag har barn och barnbarn, jag lär dom hästvett för jag vill inte ha några olyckor. Att dom sedan sätter på sig hjälm när dom rider kommer inte att minska risken för att en olycka skall vara framme. Jag ser dagligen folk som tror att dom gör rätt när dom sätter på ungen hjälm och sedan kastar upp dom på en häst som dom inte kan kontrollera eller kommunicera med. Som jag ser det så är det på detta sätt: Vill du unvika olyckor, lär dig hästvett!!! Vill du mildra skadorna när olyckan kommer, sätt på dig hjälm. Jag sätter på ungarna hjälm när dom ska rida men jag sätter aldrig upp någon unge på en häst om jag inte vet att dom klarar det.
Att slå sig för bröstet och säga -Jag är en ansvarsfull förälder som säger åt ungen att rida med hjälm!, imponerar inte ett skit på mig när dom inte har en aning om hur hästen ungen rider på fungerar. Sist men inte minst vill jag säga att det behövs verkligen mycket skyddsutrustning många gånger då de som rider har sådan dålig kunskap att risken verkligen är överhängande för att det ska ske olyckor. Vill man förebygga olyckor med hästar så krävs det helt andra saker än att sätta på sig hjälm.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Men det ena behöver väl inte utesluta det andra... Jag sätter inte heller mina ungar på nån häst jag inte tror/vet att dom klarar av MEN, är olyckan framme känns det ändå skönt å veta att huvudet är extra skyddat...
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Exakt så!

Hästar är hästar, inte maskiner, och kommer därför aldrig att bli 100% pålitliga hur mycket hästvett man än har. Det är väl självklart att en hjälm inte ersätter hästvett och kunskap, det är det väl ingen som har hävdat, men den skyddar huvudet när det oväntade inträffar...
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Där skon klämmer, och orsaken till att Kenneth inte kan hålla med oss är att Kenneth själv låter sina barnbarn sitta upp utan hjälm vid fotografering.
Eftersom människor naturligt är funtande så att de inte kan ta kritik ens om den är riktad mot andra men kan stämma in på dom så är det per automatik att be Knneth att erkänna att h*n gör fel. Och det kommer i gå med jus denna användare.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag låter alla sitta upp på mina hästar utan hjälm för fotografering!!! Vill man man inte sitta upp på en häst för att man är rädd för att ramla av så minskar inte den risken om man sätter på sig hjälm.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 978
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 271
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 649
Senast: Soapbubble
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp