"Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag låter alla sitta upp på mina hästar utan hjälm för fotografering!!! Vill man man inte sitta upp på en häst för att man är rädd för att ramla av så minskar inte den risken om man sätter på sig hjälm.

NÄ, men man minskar risken för allvarlig SKADA på själva skallen om man har hjälm....
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Och att ta på sig bältet när man åker bil minskar inte risken för att krocka. :bump:

// Jimma
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Du försvarar dina oansvariga handlingar genom att försöka vrida på saker och ting så det Låter bättre än det är.
Hade du till 110% säkerhet kunnat lova och veta att en häst som du sätter upp en ryttare utan hjälm på, om så bara för att bli fotograferad, inte kommer reagera för Något så skulle dina argument fungera. Nu kan du inte det, inte ens med dina egna hästar. En häst kan Alltid reagera eftersom de är individer och inte en robot.
Och därmed är ditt argument "bara vid fotografering för hjälmen förebygger inte olyckor bara skador" förkastligt eftersom det förvisso inte hindrar en olyckla från att hända, men en hjälm förebygger alltid skallskador vid en avramling. Ryttaren kan fortfarande få skallskador, men den skadar sig inte så illa som den skulle gjort om den inte haft hjälm.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Fast som jag begriper det så menar nog inte kenneth att det är fel att använda hjälm, däremot att det inte hindrar olyckor och det har h*n fullständigt rätt i, däremot skyddar det lite extra om olyckan är framme.
Så det beror ju också på hur man väljer att tolka saker och ting.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Nej Kenneth anser att det är helt ok att sätta upp barn på en häst för foto, utan hjälm.
Det har Kenneth skrivit, och även skrivit att henoms egna barn och barnbarn får sitta till häst utan hjälm.
S e n... efter ett tag, började argumenten om att det inte hindrar olyckor.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Som slutord i denna debatt så vill jag säga att man skrämmer sina barn om man lär dom att det enda som skyddar är hjälm. Det gör att barn inte vågar vara omkring hästar för att dom tror att det är farligt. Hästar är inte farliga och ju mer man kan om dom desto säkrare kan man vara. Att genom att bara propsa på hjälm i alla sammanhang så inger man barnen en falsk säkerhet. Säkerhet ligger i kunskap och erfarenhet. Hjälm kan man sätta på sig för att eventuellt mildra en skada om olyckan är framme, men olyckan i sig har man inte förhindrat.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Dina argument tryter och du envisas med att dra upp argumentet att hjjälm inte förhindrar en olycka men det är ju inte därför man sätter på en hjälm. Man sätter på en hjälm för att skydda mot skador, inte olyckor.

Man skrämmer inte upp barn med en hjälm, man lär dom att vara ansvarsfulla och skydda det dom har innanför pannbenet.

Alla hästar Kan vara farliga, och eftersom de är självtänkande individer så kan man aldrig var säker på vad som kan hända. Även den mest väluppostrad häst är farlig i fel sitation. Alla hästar, utan något som helst undantag, är farliga i fel situation. Varje häst har sin situation som triggar deras reaktion.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

att man skrämmer sina barn om man lär dom att det enda som skyddar är hjälm.

Så tramsigt! Det är väl ingen som blir rädd för en hjälm? I så fall måste du säga något väldigt konstigt om hjälmen?

Det gör att barn inte vågar vara omkring hästar för att dom tror att det är farligt. Hästar är inte farliga och ju mer man kan om dom desto säkrare kan man vara.

Det är väl klart att något som väger flera hundra kilo, och som är levande och dessutom ett flyktdjur, kan vara farligt? Jag har haft min häst i 4 år och *peppar, peppar" inte ramlat av ännu, men det är inget som säger att jag inte skulle kunna göra det. Därför sitter jag alltid till häst med hjälm, och när jag rider även väst. Varför INTE? Varken hjälmen eller västen bits...

Hjälm kan man sätta på sig för att eventuellt mildra en skada om olyckan är framme, men olyckan i sig har man inte förhindrat.

Men självklart. Hjälm kan innebära skillnaden mellan helt oskadd och en allvarlig skallskada. Det är väl en himla STOR skillnad???

Det jag inte kan förstå, alls, är varför du verkar ha ett sådant fruktansvärt motstånd till hjälm? Är du för fåfäng, för snål, eller vad är det?
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Vad är det som får dig att tro att det ena utesluter det andra? Barn kan faktiskt lära sig att handskas med hästar på hästens villkor OCH bära hjälm.

// Jimma
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag har inte sett en enda tråd om hur viktigt det är att lära barn hästvett!!! Jag tror att det beror på att så många vuxna helt saknar detta och kan därför inte lära ut det. Vuxna tror att dom gjort sitt genom att sätta på ungen hjälm men man har inte åstakommit ett skit med det. Ungen är ju precis lika okunnig som innan om hur man beter sig runt hästar så därför händer det så mycket olyckor. Jag ser mindre hästkunskap och mera skyddsutrustning vilket jag tycker är en sorglig utveckling.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Men så skapa en tråd om "vikten att lära ut hästvett" då.

Jag tror inte som du, jag har sett Massor av vuxna som lär ut hästvett till sina barn, Och ändå är ansvarsfull nog att sätta på en hjälm på barnen...
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Men du generaliserar... Hästvett är viktigt ur alla aspekter, både som förebyggande och förhindrade av olyckor MEN trots allt handlar det om gigantiska djur med rotade instinkter och ett oförutsägbart beteende...

Man kan ALDRIG garantera ett djur, vare sig det handlar om hundar, katter, hästar eller marsvin och en klok människa använder sig av sina kunskaper för att läsa djuret MEN använder adekvat skyddsutrustning....

Mina barn har djurvett men dom har även ett säkerhetstänk som talar om att man sätter ett skydd på kroppsdelarna som är i behov av det...dvs huvudet...Kan inte riktigt förstå hur du kan mena att hästvett skulle ersätta hjälmen.... kunskapen skyddar inte huvudet om du plockar backen...
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Därför att barn lär sig vara rädda för hästar om dom inte har hjälm. Barn lär sig att bara man har hjälm så är man trygg.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

En gång har jag låtit min pojkvän ta av sig hjälmen när han red hästen hemma. Det var precis innan han skulle sitta av efter ridpasset och det var så jäkla snggt ljus ute&min fina häst var så fin :love: så av med hjälmen, ta en bild, hoppa av - klart.
Bilden är förstorad och hänger på min vägg hemma, den bästa någonsin :love: :angel:

Så när det gäller att vara ute efter en snygg bild tycker jag att det är OK att ta av hjälmen en liten sväng.. vet ett par som har suttit på hästar på bröllopsbilden, och det förstör ju faktiskt en del med en hjälm till brudklänning& kostym då :angel:

Barn utan hjälm - Nej. Har svårt att se det bra. I utklädningssyfte som med halloweenkostymen där någon står bredvid och håller i så kan ju även det bli ett underbart fint minne för livet, och det sker ju under kontrollerade former så ;) beror ju helt på hur gamla dom är också.. en 2-åring har ju ingen balans i kroppen överhuvudtaget liksom, medans en 9-åring förmodligen kan klamra sig fast om hästen gör ett litet skutt.

Men att sitta hemma på ridbanan och köra ett pass utan hjälm ser jag ingen anledning till..

säkerhetsväst är ett annat ämne.. och folk kommer alltid att tycka olika om allt det här, så vi kan säkert fortsätta den här tråden ett par sidor till ;)
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Vad är det för fel på säker hästhantering OCH hjälm?

Hur det är är så är det levande djur och hjälmen finns av en anledning.
Det är ju knappast någon som ramlar av hästen för att det är roligt, att då slå huvudet i något med eller utan hjälm kan göra en vesäntlig skillnad på ev skador.

Sen kan man inte skydda sig mot allt nej, men för det behöver man inte vara dumdristig.

Precis vad jag försöker förmedla i mitt stall :bow::bow::bow:
:bow:
Minimera risken nu när det ändå finns bra och "självklar" utrustning för det :)
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag tycker inte du överreagerar... Om man som vuxen individ, vid sina sinnes fulla bruk gör ett aktivt val att sitta på/rida/köra en häst utan hjälm är en sak...men att utsätta ett barn som inte kan förstå vidderna av faran är under all kritik....

Jag sätter mig ALDRIG i sadel utan hjälm, mina barn sätter sig ALDRIG i sadlen utan hjälm... det är mina regler... INGEN annan som vill sitta på / rida mina hästar gör det utan hjälm... det är MINA regler... Helt odiskutabelt....:devil:

Samma här!
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Därför att barn lär sig vara rädda för hästar om dom inte har hjälm. Barn lär sig att bara man har hjälm så är man trygg.

Mina barn är 2,3 och 5 år. De är näst intill orädda för hästar men undrar " varför skulle någon av våra kompisar göra så(rida utan hjälm)? vi vill ju ha dem kvar" (citat från 5-åringen nu i veckan)

Du förmedlar det du tror på själv. Om du tror att du lär ut rädsla i samband med förespråkande av hjälm så blir det naturligtvis så...

Mina barn har lärt sig att det är ett skydd men ingen garanti, man kan skada sig på¨många sätt, men utan hjälm rider man inte...och inte cyklar heller för den delen, eller utan bälte i bilen osv och finns bälte i bussen/tåget så används det..Självklart!
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Därför att barn lär sig vara rädda för hästar om dom inte har hjälm. Barn lär sig att bara man har hjälm så är man trygg.

Vilket högkvalificerat "bullshit"

Barn lär sig säkerhetstänk genom att använda hjälp...
Barn lär sig se en häst för vad den ÄR= Ett DJUR
Barn lär sig att ta hand om sig själva och visa tillräcklig respekt att kunna inse att skydda sitt huvud
Barn ges en möjlighet till att kunna fortsätta inom hästeriet utan att drabbas av alltför ALLVARLIGA OHJÄLPLIGA HUVUDskador som dessutom kan ge en mkt stor RÄDSLA i ett förlängt förlopp... Du min vän, kan inte veta mkt om den mänskliga psykologin, ej heller om lärandet i sig eftersom du har så extremt starka felaktiga fördomar...
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Vilket högkvalificerat "bullshit"

Barn lär sig säkerhetstänk genom att använda hjälp...
Barn lär sig se en häst för vad den ÄR= Ett DJUR
Barn lär sig att ta hand om sig själva och visa tillräcklig respekt att kunna inse att skydda sitt huvud
Barn ges en möjlighet till att kunna fortsätta inom hästeriet utan att drabbas av alltför ALLVARLIGA OHJÄLPLIGA HUVUDskador som dessutom kan ge en mkt stor RÄDSLA i ett förlängt förlopp... Du min vän, kan inte veta mkt om den mänskliga psykologin, ej heller om lärandet i sig eftersom du har så extremt starka felaktiga fördomar...

håller med, håller med.. :bow: :bow: :bow:
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Därför att barn lär sig vara rädda för hästar om dom inte har hjälm. Barn lär sig att bara man har hjälm så är man trygg.


Ehh...vad menar du? Gäller det alla typer av hjälmar?

Det beror väl på vad man säger medans man sätter på ungen hjälmen? Om man ens säger nåt alls....
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 923
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 648
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp