Bukefalos 28 år!

"Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag tycker inte du överreagerar... Om man som vuxen individ, vid sina sinnes fulla bruk gör ett aktivt val att sitta på/rida/köra en häst utan hjälm är en sak...men att utsätta ett barn som inte kan förstå vidderna av faran är under all kritik....

Jag sätter mig ALDRIG i sadel utan hjälm, mina barn sätter sig ALDRIG i sadlen utan hjälm... det är mina regler... INGEN annan som vill sitta på / rida mina hästar gör det utan hjälm... det är MINA regler... Helt odiskutabelt....:devil:
 
Senast ändrad:
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Säkerhet i övrig hantering är a och o.... Men är man 2-3 år gammal så är det lite svårt att ta instruktion.... därför får små barn inte tulta runt hur som helst runt hästarna hos mig...

Där är vi överens... Jag kan inte begripa folk som låter sina små tulta runt kring hästben hur som helst... Vansinne...
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Har du tänkt på att om andra rider utan tex hjälm gör illa sig och blir invalida så är det bla DU som får betala för det.

Har du tänkt på att om du krockar med en bil vars förare/passagerare inte har bälte så kan ju de göra så att du får större skador än om de haft bältet på sig.

Jag vill då inte göra illa mig eller betala för andra pga onödig dumhet, det är en annan sak när det är ren och skär olycka och man har gjort det man kunnat för att minska skador som oftast innebär kostnader med...

Ja

Ja

Okej
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag kan lägga till en annons där någon vill hyra ut sina ponnyer.
På bilden sitter en 2 årin på en shetlandsponny. Mamman(?) håller i barnet som sitter utan hjälm, och utan sadel. En annan vuxen håller i hästen i huvudet... utan träns eller grimma övht.
Förvisso "bara" en shetalndsponny men imo så ett illa tänk.
 
Senast ändrad:
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Om ungen på 2 år skulle ut och rida så skulle jag reagera oavsett om ungen har hjälm eller inte. Om ni blir så upprörda över bilder på barn som sitter på hästar utan hjälm för att det som ni säger sänder fel signaler så hoppas jag verkligen att ni inte låter era barn titta på någonting ur Astrid Lindgrens värld. Herregud, där galopperar man över stock och sten utan en tillstymelse till hjälm. Era barn måste ju vara förstörda på Mio min mio, Bröderna Lejonhjärta, Ronja Rövardotter och för att inte nämna Pippi, hon tom galopperar i vinjetten helt sorglöst.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Förstår hur du resonerar och tänker.
Men på ett sätt kan vi inte förändra hela världen, vilket hon kanske insett. Jag tvivlar starkt på att de som rider utan vill ha tillsägelse från oss "bättre" som rider med. Det är inte vårat ansvar att rätta alla som gör fel, även om man ofta känner så. Vi får helt enkelt acceptera det faktum att det finns folk till allt, och alltid kommer finnas.

JO du jag vill ha tillsägelse om jag glömt hjälmen , har hänt kanske fem gånger.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Jag såg oxå annonsen, och det jag reagerade mest på var att hästen inte precis ser lugn och avslappnad ut, den ser i mina ögon både spänd och missnöjd ut, och då reagerar jag! Hade det lilla barnet suttit framför på lugnt skrittande häst hade jag kanske inte reagerat men detta ser varken lugnt eller harmoniskt ut...

Varmblodsvallack_30533867.htm

Tror det är denna annons TS sett...
 
Senast ändrad:
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Syftade mer på de som medvetet inte har hjälm på sig, sen att du har glömt hjälmen är väl snarare slump än dumstridighet.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Bilden visar en "mamma" som rider hästen i skritt, ingen stillastående häst. Hon håller i tyglarna med bägge händerna, med barnet imellan. Håller alltså barnet i mellan utan att hålla "fast" i barnet...

Att jämföra att "provsitta en bil utan bälte" är för mig en helt annan sak.

Klart man lär barnet att hjälm är en självklarhet när man rider.... Det är för mig vettig hästhantering.

Fast det var ju egentligen inte undran, utan låter man sina egna barn, andras barn osv sitta upp på sin egna häst utan ridhjälm när man rider?

Om man ska jämföra med bil, sätter man ett barn i bilen, vid provtur utan bälte och bilstol?
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Att även jämföra med Astrid Lindgrens filmer där de rider utan hjälm mm är för mig "fy skam".

Hur mycket är verkligt, vet hur filmer spelas in...!!!!

Tror man verkligen att man sätter ett barn att rida i full galopp över stock å sten utan hjälm? Klart det är "fejkat". Pratar man med de som spelar in film så finns det en massa man kan "fejka" som ser trovärdigt ut. Tror aldrig de skulle utsätta ett barn att rida så utan hjälm....
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Nu förstår jag.. Man menar alltså att barn ser att de rider utan hjälm? Hur förklarar man det för barnet?

Jag skulle aldrig sätta mitt barnbarn eller mig själv på en häst utan hjälm. Har man lärt skillnaden på verklighet å film så tror jag nog att barnet förstår. När barnet är äldre å inte ca 2 år.

Nu känns det som om jag hakar upp mig på en sak, men jag är väl lite "sjåpig" som mormor. Vill lära vettig hästhantering, som tex hjälm redan från början. Sån är jag...
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

I Astrid Lindgrens filmer användes inga hjälmar, jises!!! Om ni är så noga med "signaler" så måste ni ju hindra ungarna från att se dessa styggelser.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Två fel gör inte ett rätt...
Och dte är en enomr skillnad att barnen ser någon annan göra det, och att låta barnet rida utan hjälm själv. Droppa "Astrid lindgren-argumentet", det håller inte.


Bara för att barn slåss på film, eller att barn får skjuta ihjäl "människor" i dataspel innebär inte att det är något de anser är ok i verkligheten.
Ge dom lite kredit.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Om man tar med sig sitt barn till Skansen så får dom rida ponny med ledare utan hjälm!!!!!!???? Låt oss demonstrera!
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

*kl*

Andra får göra precis hur de vill, men här hemma hos oss rider ingen utan hjälm och numera heller inte utan väst. Systerdotter på ett och ett halvt får gärna vara med i stallet men då under benhård övervakning.Inga barn kring hästbenen av respekt för/mot både barn/häst. Jag blir glad om ngn påpekar att jag inte har hjälmen när jag drar iväg ut på stallbacken för att sitta upp. För i så fall har jag helt enkelt glömt den.

//

Jimma som lätt glömmer även mycket viktiga saker
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Om man tar med sig sitt barn till Skansen så får dom rida ponny med ledare utan hjälm!!!!!!???? Låt oss demonstrera!

Så med andra ord anser du det helt ok att rida utan hjälm, oavsett???

Jag anser att om man anordnar ponnyridning är man skyldig att ha hjälm till utlånandes...Jag skulle ALDRIG låta mina ungar åka vare sig ponny, åsna eller häst utan hjälm...
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

*kl*

Jag tycker nog bilden ger fel signaler som en annonsbild men jag kanske inte skulle reagera lika mycket om jag såg den privat. En säljare av en häst som man är spekulant på är ju betydligt viktigare att känna förtroende för dennes omdöme än en random person på internet.
Men jag tycker det är ganska suspekt att mamman hade ridväst (utöver hjälm), de flesta ryttare brukar inte använda säkerhetsväst om hästen inte är skvättig eller jobbig att rida på något sätt (bortsett från när man hoppar) pga. att risken för avramling ökar. Då kan man undra om denna häst var orubbligt stencool eller har vissa kända tendenser för sig som ökar risken för att ryttaren ska ramla av ... Om hästen sedan är i rörelse också så tror jag eventuella impulser för hästen att göra något oväntat blir större än om den bara står stilla rakt upp och ner.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Om man tar med sig sitt barn till Skansen så får dom rida ponny med ledare utan hjälm!!!!!!???? Låt oss demonstrera!

Det undrar jag faktiskt? Har inte varit på Skansen på många år, men har sett ponnyridning på andra håll, och där MED hjälm.

Men vad är det vi diskuterar egentligen? Förstår inte varför du så envist verkar tycka att det är bra att barn rider utan hjälm? Ju fler exempel du drar upp, ju värre blir det ju. Inte bättre.

Här är en länk till ponnyridning på Skansen, och jag tycker då att det ser ut som om barnet har en hjälm på huvudet?
http://www.skansen.se/aktivitet/ponnyridning-barn-0
 
Senast ändrad:
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Tja, jag hade inte reagerat alls om man satt upp ungen där för fotografering.

Vet inte hur det var med er andra men som ponnyunge flög man ju av 10 gånger på en ridtur. Man bara borstade bort gruset och hämtade hästen -man slog sig aldrig. Annat är det nu som vuxen där en avramling känns som man bryter varje ben i kroppen och man är handikappad i en månad.

Sett ur den synvinkeln har nog mamma bättre användning för hjäm och väst än barnet.
 
Sv: "Mamman har hjälm å ridväst men inte barnet"!

Om man tar med sig sitt barn till Skansen så får dom rida ponny med ledare utan hjälm!!!!!!???? Låt oss demonstrera!

Eh vem är utan hjälm när de rider? Ledarna eller ryttarna?

Är det ryttarna anser jag att Skansen brister kraftigt i sitt ansvar. Vad händer om ryttaren faller av och får en skallskada?

Och att Skansen gör det (OM de gör det, vilket jag tvivlar på) så anser inte jag det vara någon sorts standard för vad som är ok...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 529
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 650
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 209
Senast: Gunnar
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 740
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp