Bukefalos 28 år!

Månads kostnaden för häst

Ja, annars är det väldigt dåliga värden med tanke på att högpresterande hästar klarar sig på bara grovfoder om det har bra värden.

Lägger också sjuka summor (i min värld iaf :p) på kraftfoder just nu, vårt grovfoder är anpassat efter ponnier (som stallet var fullt av innan) och så släpar jag hem en ung, smal akhal teke. Dåååligt för plånboken!

Till hösten ska jag leta bättre grovfoder :) Absolut bästa sättet att spara in på foderkostnaden :)
 
Du kan ju bli medryttare istället. Jag var medryttare i 14 år (sammanlagt 6 hästar) innan jag köpte egen häst, det lärde jag mig massor på som jag har nytta av nu.
Ja, har ju haft medryttarponnyer men just nu ser det inte riktigt ut som att någon behöver hjälp och hittar ingenstans att rida ju ;) Vill mest veta kostnaden för att kunna fåreda på vad det kostar i månaden för framtiden. Men som sagt, letar efter medryttarponny men om man hittar en ponny att ha som foder så vill man ju gärna hellre ta den chansen. Ska dock ha medryttare till ponnyn sådana fall och då ska jag ta ungefär 500kr i mån så då betalar medryttaren skoning.

Men 3500kr i månaden låter ju bra och nästan som att vi har råd med det ;) Min kompis har också ensamstående mamma och dom har precis skaffat foderhäst så undrade lite hur dom hade råd, alltså hur mycket det egentligen kostar.

Tack till alla som har svarat.
 
Ja, har ju haft medryttarponnyer men just nu ser det inte riktigt ut som att någon behöver hjälp och hittar ingenstans att rida ju ;) Vill mest veta kostnaden för att kunna fåreda på vad det kostar i månaden för framtiden. Men som sagt, letar efter medryttarponny men om man hittar en ponny att ha som foder så vill man ju gärna hellre ta den chansen. Ska dock ha medryttare till ponnyn sådana fall och då ska jag ta ungefär 500kr i mån så då betalar medryttaren skoning.

Men 3500kr i månaden låter ju bra och nästan som att vi har råd med det ;) Min kompis har också ensamstående mamma och dom har precis skaffat foderhäst så undrade lite hur dom hade råd, alltså hur mycket det egentligen kostar.

Tack till alla som har svarat.
Okej nej, tänk inte så. Du har inte ens en häst och du planerar redan att ha en medryttare bara för att ha råd?
Jag tycker verkligen att man ska ha både råd och tid att ha häst när man skaffar häst, annars kan man själv bli medryttare. Dyker det senare upp någon situation där du inte längre har tid så är det dags att tänka på medryttare. Men aldrig "medryttaren kommer betala skoning" eller betala utgifter. Att ens medryttaren skulle betala skulle vara ett stort plus imo.
 
Okej nej, tänk inte så. Du har inte ens en häst och du planerar redan att ha en medryttare bara för att ha råd?
Jag tycker verkligen att man ska ha både råd och tid att ha häst när man skaffar häst, annars kan man själv bli medryttare. Dyker det senare upp någon situation där du inte längre har tid så är det dags att tänka på medryttare. Men aldrig "medryttaren kommer betala skoning" eller betala utgifter. Att ens medryttaren skulle betala skulle vara ett stort plus imo.
Nej menar ju inte så... Men det sur ju intre precis ljust ut på medryttarponny fronten så tänkte att jag själv kan skaffa foderponny och då öppna möjlighet för en person att få en medryttarponny. Sen är det ju bara ett plus om personen kan tänka sig att betala också. Har ju tiden som behövs för att ha en ponny. Har till och med en stallplats som den kan vara på. Och har en person som gärna hjälper till att rida osv.

Alltså det var ju inte menat som någon hjälp ekonomiskt. Mest att det hade varit i ett stort plus. Har själv fått betala 500kr i mån för att få rida 2 dagar i veckan. Finns ju folk som tar hur mycket som helst ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 085
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 343
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp