Matsvinn Hur gör ni?

Diabetikern

Trådstartare
Hemma hos mig slängs det mer än vad som skulle behövas vilket är enormt störande.

Vi har blivit bättre. Jag är av den devisen att mat inte ska slängas MEN jag köper också på mig mer än jag äter. Hela frysen är full av diverse (men när man väl ska laga mat så verkar frys och kyl alltid tom) Jag är nog lite av en hoarder när det kommer till mat.

Genom veckomenyer har matsvinnet blivit mindre men det är ofta jag får slänga frukt och grönt för det hinns inte lagas till. Matlådor som blivit stående eller delar av en middag som kan vara "bra" att spara.

Hur gör ni hemma?

Jag har tur som har en matglad sambo som äter det mesta så har vi lagat mat vi inte gillar så brukar det slinka ner hos sambon ändå så får jag ta något annat. Jag är lite kräsen när det kommer till viss mat. Än så länge så är det bara en rätt som vi rådissade bägge två misslyckat försök till linsgryta... våra matvrak till hundar åt det inte heller så det är numer en rätt som är förbjuden. Jag kommer inte ihåg just hur långt jag frångick grundreceptet men det är inget jag kommer testa igen iallafall :D

Tror min diabetes ligger till grund för att alltid ha mat hemma. När jag bodde själv fick jag slänga mycket mer så ja har blivit bättre.

Äter jag ute på buffé så går jag flera omgångar för att inte plocka åt för mycket och behöva slänga.

Visst tar jag något som jag tycker smakar riktigt äckligt då äter jag det inte. Som tur är händer det inte så ofta.

Så vad är era tips för att få ned matsvinnet hemma? :)
 
Vi har haft väldigt stort matsvinn.. Tyvärr! Men vi jobbar på det och försöker alltid använda rester om det finns i nästa dags matlagning så långt det går. Småbarn är ju fantastiska med att kunna äta som möss och kleta ut resten på bordet, det löser vi med att hundarna får deras matrester så långt det går (allt passar dock inte hundmagar)
 
Förr handlade jag mat varannan dag just för att handla det som behövdes, Körde ändå förbi mataffären på vägen hem. Detta gjorde att det var minimalt med svinn, tom frys osv.

Sedan började jag handla på Reko, och fick då tyvärr slänga mer mat. Insåg varför efter ett tag och har nu lärt mig att laga mer mat på fryst / torkat än innan. Förr visste jag inte att fryst zucchini fungerar lika bra som färsk i en gryta, trodde man var tvungen att förvälla broccoli för att kunna frysa in osv. Nu köper jag massor på hösten och fryser in as is och sedan kastar jag bara med i formen/grytan. Många grytor går i slowcookern så när jag kommer hem tar jag fram det jag inte vill ha mosigt, tex blomkål och drar i den fryst, på 15 min hinner den tina och bli lite varm i en gryta.

Sedan, jag lagar också lite för lite mat, just för att inte få över. Jag vill inte ha rester som jag inte kan göra annan mat av. Tex köttfärs är OK för det kan bli köttfärssås en dag och köttfärspaj eller lasagne andra. Men att äta sås två dagar i rad, nej tack…
 
Jag har höns och minigrisar, odlar mkt själv så är det lättare att vara "rädd om" maten. Föder upp köttdjur, så samma sak där- blir lättare att hushålla när man själv gör allt jobb runtomkring. Det smittar över på den del vi köper. Blast, skal och sånt åker till hönsen eller minigrisarna, kött/benrester och kaffesump etc åker i komposten men det blir inte så mycket svinn :)
I övrigt storhandlar vi och försöker göra mkt storkok och äter matlådor under veckorna.
 
Planerar alla måltider och köper bara för de plus mellanmål, frukost osv. Lägger aldrig upp mer än ffa barnen äter och blir de nåt svinn så finns hundar, katter och kaniner som delar glatt.

Har väldigt bra koll på hur mycket mat som går åt så blir aldrig rester heller. Vi är heller inte kräsna med utgången mat. 😊
 
Åh, hoppas på tips 😅

Är jättedålig på detta just nu. När jag var sambo lagades det och åts massor och jag har inte riktigt lyckats justera till att bara handla för en person (som dessutom inte är lika taggad på att laga matlådor jämt) ännu 😬
 
Mitt svinn kommer av att jag köper för mycket grönsaker och frukt. Jag tycker ju det är som godis, och överskattar hur mycket jag hinner äta. Jag har dock blivit bättre och bättre på att lägga det i rätt ordning i kylen; det som ska ätas fort högst upp, det som håller längre längst ner. Och så jobbar jag mig nedåt. Lättast är det nu på vintern, eftersom jag köper efter säsong, och de flesta kålsorter och rotfrukter kan ligga väldigt länge.

Så mitt tips är väl att se till att köpa frukt och grönt som håller länge. Och storhandlar du för t.ex. en månad, så köp bara grönt för en vecka och handla det lite oftare helt enkelt :)

En annan sak du kan göra är att bestämma dig för att inte handla mat på en vecka eller två. Då lär du dig ganska fort att improvisera med det du har.
 
Jag har inte slängt en enda matbit sedan jag flyttade hemifrån i maj.

Jag vet inte riktigt hur jag gör men kanske något så här:
1. Köper bara saker jag gillar.
2. Lyckas jag laga något som jag inte gillar äter jag upp det ändå. Inte något alla kan göra antar jag men ja, jag tvingar i mig det och gör en mental notering om att aldrig laga det igen.
3. Har något varit i kylen lite för länge hamnar det i frysen. Oftast handlar det om grönsaker eller frukt.
4. Innan jag bestämmer mig för vad jag ska göra för matlåda kollar jag runt i skåpen vad jag har. Finns det lite frysta tomater, paprika, morötter, hel fryst kyckling och lite köttfärs i något hörn blir det köttfärssås eller kanske kycklinggryta. Då köper jag bara till det jag behöver för att det ska bli bra matlådor. Har aldrig typ grädde hemma om jag inte vet att jag kommer laga matlåda på grädden snart osv.
5. Om någon matlåda blir över hamnar de i frysen och jag tar dem nästa vecka.
 
Slänger inte så mycket. Slängde mer förr i tiden när jag lagde mycket mat efter recept, då blev det ofta halva burkar kvar av olika ingredienser som slängdes. Numer handlar jag ca 1 gång per vecka och lagar mat av det jag har hemma. Det som händer att det slängs är mjölkprodukter som varit öppna länge, och så kokar jag oftast lte extra ris och pasta. Överblivet ris åker ibland ner i frysen och äts senare. Alla kött-rester hamnar i en pytt-i-panna-påse i frysen och tas fram när det finns några kokta potatisar över. Bröd brukar jag ta upp i frysen så det äts upp vart efter, grönsaker är jag tyvärr ingen storkonsumt av, det som köps brukar vara till någon speciell rätt som jag planerat att laga, så de brukar gå åt.
 
Jag skriver shoppinglistor, planerar innan butiksbesöket vad som ska handlas så att det räcker tills det är dags att handla nästa gång. Väl i butiken så vill jag bara hem igen, så jag tar det som står på listan och sällan något mer.

Min planering av mat är också så att maträtter med mycket sallad och sådant som blir dåligt fort, det äts först. Mat som håller sig längre äter jag senare. Jag väljer också medvetet bort vissa varor som har kort hållbarhet och som jag märkt att jag sällan hinner äta upp, även om jag tycker om dem. Det spelar tex ingen roll att jag egentligen älskar kiwi, för hälften av gångerna de köps så slängs de också eftersom de inte äts upp i tid.

I kylskåpet är jag också (för det mesta) noga med att sätta in nya saker bakom de äldre, så att det med kortast hållbarhet är längst fram och blir taget först. Matlådor förvaras i frys här, inte i kyl, just för att de ska hålla länge.
 
Jag har höns 😇

(Så ingen minskning av onödig-mat-tips).

Haha! Jag läste trådrubriken och skulle just lansera detta svar men någon hade hunnit före. Höns och kompost, det löser saken. Getter skulle ev kunna ha samma effekt.

Men förutom det så har jag på senare år blivit mycket bättre på att matplanera veckovis eller ännu längre i förväg. Med utrymme för att kasta om eller improvisera men ändå mycket mer med tänket 1) vad har jag som behöver ätas upp nu 2) vad kan jag göra för roligt med det och 3) kan det eventuellt bli rester till något annat eller går det till en lunchportion som arkiveras i frysen:

Inte så mycket "jag är hungrig nu åker jag och handlar och ser vad jag är/blir sugen på" för det hade en tendens att samla på mer random saker som kunde bli över, alternativt att det fattades ingredienser till något som jag annars kanske hade kunnat knåpa ihop av andra rester/beståndsdelar.

Stora skafferier utomhus med odlingar av flera sorters grönsaker underlättar också väldigt, när man kan gå gå ut och ta vad som behövs och lämna resten till nästa matlagningssession, eller även där bunkra i frysen eller i inläggningar med lång hållbarhet.
 
Senast ändrad:
En annan sak jag kom på är att eftersom jag köper havrealternativ till mjölkprodukter håller de mycket längre. Tror aldrig jag har varit med om att en öppnad förpackning havredryck blir dålig, och då använder jag den bara till varm choklad sådär en gång i månaden eller till och med inte på flera månader. Havrefraiche och matlagningsgrädde håller inte riktigt lika länge, men fortfarande mycket längre än mjölkalternativet. Jättepraktiskt när en är ensamhushåll i alla fall :)
 
Jag tänker att det mycket beror på vilka förutsättningar man har?

Vi har en stor matkällare, vilket innebär att vi har ett helt rum att förvara mat i. Det är fantastiskt! Inget behöver därför slängas pga platsbrist, utan matrester förvaras i burkar eller täckta formar. Det gör tillexempel att allt som blir över vid jul, vilket är mängder, inte behöver slängas eftersom det inte får plats i kylskåpet, och istället kan man äta rester i dagar.

Sen är matkällaren verkligen perfekt för frukt och grönt. Jag går ofta i perioder, antingen äter jag frukt varje dag eller så äter jag ingen frukt alls på flera veckor. Med matkällare är det inget problem :) Frukten håller sig jättefin i minst en månad, ofta längre, och på så sätt kan jag fortsätta köpa frukt utan att behöva vara rädd för att få slänga.

Sen gör vi alltid upp en plan för veckans måltider innan vi handlar och planerar in dem efter utgångsdatum, så att allt hinner ätas upp innan det blir dåligt. Vi fryser även in sådant med kort datum som vi inte kommer hinna äta upp, och vi fryser in rester också. Inte bara kompletta mål utan blir det bara ris eller pasta över så fryser vi in det, och det kan sedan ätas med någon annan rest. Likadant när man bara får den andra delen av måltiden kvar.

Mitt framtida stora problem gällande matsvinn är att jag är extremt nojig med bäst före-datum. Det mesta går att lösa genom att kasta i frysen, men mjölk är ett problem. Som det är nu öppnar jag bara en ny mjölk om den gamla gått ut eller känns läskig, och låter den gamla stå kvar till föräldrarna, men när jag bor ensam kommer inte det gå. Önskar att man kunde köpa mjölk på deciliter istället för på liter 😅
 
Jag tänker att det mycket beror på vilka förutsättningar man har?

Vi har en stor matkällare, vilket innebär att vi har ett helt rum att förvara mat i. Det är fantastiskt! Inget behöver därför slängas pga platsbrist, utan matrester förvaras i burkar eller täckta formar. Det gör tillexempel att allt som blir över vid jul, vilket är mängder, inte behöver slängas eftersom det inte får plats i kylskåpet, och istället kan man äta rester i dagar.

Sen är matkällaren verkligen perfekt för frukt och grönt. Jag går ofta i perioder, antingen äter jag frukt varje dag eller så äter jag ingen frukt alls på flera veckor. Med matkällare är det inget problem :) Frukten håller sig jättefin i minst en månad, ofta längre, och på så sätt kan jag fortsätta köpa frukt utan att behöva vara rädd för att få slänga.

Sen gör vi alltid upp en plan för veckans måltider innan vi handlar och planerar in dem efter utgångsdatum, så att allt hinner ätas upp innan det blir dåligt. Vi fryser även in sådant med kort datum som vi inte kommer hinna äta upp, och vi fryser in rester också. Inte bara kompletta mål utan blir det bara ris eller pasta över så fryser vi in det, och det kan sedan ätas med någon annan rest. Likadant när man bara får den andra delen av måltiden kvar.

Mitt framtida stora problem gällande matsvinn är att jag är extremt nojig med bäst före-datum. Det mesta går att lösa genom att kasta i frysen, men mjölk är ett problem. Som det är nu öppnar jag bara en ny mjölk om den gamla gått ut eller känns läskig, och låter den gamla stå kvar till föräldrarna, men när jag bor ensam kommer inte det gå. Önskar att man kunde köpa mjölk på deciliter istället för på liter 😅

Det finns mjölk i 3 dl förpackning!
typ:
7310865058058.jpg


Brukar köpa när vi till exempel ska på utflykt.
 
En annan sak jag kom på är att eftersom jag köper havrealternativ till mjölkprodukter håller de mycket längre. Tror aldrig jag har varit med om att en öppnad förpackning havredryck blir dålig, och då använder jag den bara till varm choklad sådär en gång i månaden eller till och med inte på flera månader. Havrefraiche och matlagningsgrädde håller inte riktigt lika länge, men fortfarande mycket längre än mjölkalternativet. Jättepraktiskt när en är ensamhushåll i alla fall :)
Oj, jag funderade på att testa havredryck, men när jag läste att de bara håller i 5 dagar bestämde jag mig för att det inte var värt det. Inte en chans att jag använder upp den på 5 dagar liksom. Samma med mandelmjölk som jag älskar. Vågar inte köpa pga den korta hållbarheten.
En mjölk kan ju ändå hålla sig en vecka eller mer efter bäst före.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 520
Senast: Exile
·
Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
1 007
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 771
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 720
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp