Bukefalos 28 år!

Mattehjälp!!!

Lena Furberg

Trådstartare
X•28%=840 Hur räknar jag?? Hjärnsläpp!!! Help!
Och nästa: priset på en vara ökade först med 8% och sen med 14%, hur många % sammanlagt?
 
Senast ändrad:
Ok, hjärnsläppet lättade liiite och vi löste fråga 1 själva. Fråga 2 kvarstår....... HJÄLP!! (Mattehjälp till dotter i åk 9...)
 
TACK @prallan och @Hjartagna !!! Vi ska gå igenom metoderna i afton!

Men, den knepigaste frågan:
-Det är REA och alla stövlar är nedsatta med 40% Lisa vill köpa, men väntar till slutet av REA-perioden då man säljer stövlarna till 50% av REApriset. Lisa kan då köpa stövlarna 490:- billigare än när de såldes för fullt pris. Hur mycket skulle stövlarna ursprungligen ha kostat?

Alltså nu gick en säkring eller två i min skalle. Procent borde vara så LÄTT men jag hittar inte räknesättet här. Eller tanke-banan.....
 
Om stövlarna kostar 490:- när de säljs för 50% av ursprungspriset (dvs 490:- är halva ursprungspriset), vad kostar de då när de säljs för hela ursprungspriset? (Det där med 40% är bara ett villospår just här.)

Ändrat: Hm. Nu blev jag lite lurad också, men i det här fallet, eftersom det handlar om 50%, så spelar det faktiskt ingen roll huruvida de var nedsatta med 490:- eller om de kostade 490:- efter nedsättningen.

Och sidospår: min första tanke var: vilka billiga ridstövlar. :)
 
TACK @prallan och @Hjartagna !!! Vi ska gå igenom metoderna i afton!

Men, den knepigaste frågan:
-Det är REA och alla stövlar är nedsatta med 40% Lisa vill köpa, men väntar till slutet av REA-perioden då man säljer stövlarna till 50% av REApriset. Lisa kan då köpa stövlarna 490:- billigare än när de såldes för fullt pris. Hur mycket skulle stövlarna ursprungligen ha kostat?

Alltså nu gick en säkring eller två i min skalle. Procent borde vara så LÄTT men jag hittar inte räknesättet här. Eller tanke-banan.....
På samma sätt, ursprungspris * förändringsfaktor = nytt pris. X * 0,6 * 0,5 = 490
:)
 
Om stövlarna kostar 490:- när de säljs för 50% av ursprungspriset (dvs 490:- är halva ursprungspriset), vad kostar de då när de säljs för hela ursprungspriset? (Det där med 40% är bara ett villospår just här.)
Det är 50% rabatt på reapriset, tyvärr......- Jag hann också bli lite glad där en sekund eller två...
 
Jag har inte barn så det är möjligt att jag varken förstår eller vet hur det går till numera. Men är inte meningen att din dotter ska reda ut med sin lärare hur talen ska lösas? Hon får ju knappast förståelse för räkning om du gör hennes hemuppgifter.
 
Jag har inte barn så det är möjligt att jag varken förstår eller vet hur det går till numera. Men är inte meningen att din dotter ska reda ut med sin lärare hur talen ska lösas? Hon får ju knappast förståelse för räkning om du gör hennes hemuppgifter.
Vi reder ut dem tillsammans :-) Det är därför jag frågar efter proceduren/formeln, för att hon ska förstå. I matten räcker det inte med att man "kan" svaren, man måste också hela tiden kunna visa hur man kom fram till dem, och då måste hon kunna formlerna. Att hon inte lärt sig detta under mattelektionerna är en lång och väldigt tröttsam story som inte har med henne personligen att göra utan är ett stort och komplicerat, långvarigt problem med hennes klass.....
 
TACK @prallan och @Hjartagna !!! Vi ska gå igenom metoderna i afton!

Men, den knepigaste frågan:
-Det är REA och alla stövlar är nedsatta med 40% Lisa vill köpa, men väntar till slutet av REA-perioden då man säljer stövlarna till 50% av REApriset. Lisa kan då köpa stövlarna 490:- billigare än när de såldes för fullt pris. Hur mycket skulle stövlarna ursprungligen ha kostat?

Alltså nu gick en säkring eller två i min skalle. Procent borde vara så LÄTT men jag hittar inte räknesättet här. Eller tanke-banan.....
Man kan "förklara" uppgiften såhär;
X * 0,6 * 0,5 = 0,3X, alltså 30% av ursprungspriset, då har man fått 70% rabatt och rabatten vet vi är 490kr, vilket ger 0,7 * X = 490, som ger ursprungspriset 700kr.
 
-Det är REA och alla stövlar är nedsatta med 40% Lisa vill köpa, men väntar till slutet av REA-perioden då man säljer stövlarna till 50% av REApriset. Lisa kan då köpa stövlarna 490:- billigare än när de såldes för fullt pris. Hur mycket skulle stövlarna ursprungligen ha kostat?

Alltså nu gick en säkring eller två i min skalle. Procent borde vara så LÄTT men jag hittar inte räknesättet här. Eller tanke-banan.....

Vad gäller tankebanan skulle jag förklarat den såhär: Först sattes stövlarna ner med 40%, alltså kostade de 60% av ursprungspriset. I slutet av reaperioden sätts stövlarna ner 50% av reapriset, alltså halva reapriset->30% mot ursprungliga priset. 490 kronor är således 70% av ursprungliga priset eftersom det var det hon tjänade på affären. (490/70)*100 är ursprungliga priset.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 358
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 625
Senast: verser
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
369
Senast: Hellhound
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 577
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp