Bukefalos 28 år!

Mattehjälp!!!

Vi reder ut dem tillsammans :-) Det är därför jag frågar efter proceduren/formeln, för att hon ska förstå. I matten räcker det inte med att man "kan" svaren, man måste också hela tiden kunna visa hur man kom fram till dem, och då måste hon kunna formlerna. Att hon inte lärt sig detta under mattelektionerna är en lång och väldigt tröttsam story som inte har med henne personligen att göra utan är ett stort och komplicerat, långvarigt problem med hennes klass.....
Om hela klassen får för dålig matteundervisning är det väl så problemet borde angripas? Men du behöver absolut inte dra historien, jag reagerade bara på det jag uppfattade som olycklig curling.
 
Om hela klassen får för dålig matteundervisning är det väl så problemet borde angripas? Men du behöver absolut inte dra historien, jag reagerade bara på det jag uppfattade som olycklig curling.
Du har absolut helt rätt! Och utan att dra en alldeles för lång story så har problemet inte gått att lösa trots idoga försök :banghead: och nu är det bara ett par månader kvar av högstadiet, så..... Det gäller alltså inte enbart matten.
 
Du har absolut helt rätt! Och utan att dra en alldeles för lång story så har problemet inte gått att lösa trots idoga försök :banghead: och nu är det bara ett par månader kvar av högstadiet, så..... Det gäller alltså inte enbart matten.
Man får se det det positivt, nu får ju föräldern också lära sig :)

Prallan mfl. har gett bra svar, viktigaste är att lära sig ställa upp ordentliga ekvationer istället för att försöka "tänka ut" uppgiften för det blir det så mycket lättare då och det är också ett måste när svårighetsgraden ökar.
 
Usch, det låter hemskt!
Jag har berättat dethär förut, men drar det igen.

Matteläraren drog en snabb genomgång (någon skum formel) och sa sedan att vi skulle börja räkna. Jag bad honom upprepa och han snäste åt mig att jag borde ha lyssnat. Jag förklarade att jag lyssnat men inte förstått ett piss, men då sa han att det inte är hans jobb att förklara för mig.
Jag gick ut ur rummet.
 
Snälla @prallan @Wysiwyg @Gnapp @Klara och @Hjartagna ..... här sitter vi på lördagkvällen och pluggar matte och förstår en hel del men stupar just nu på en enkel fråga: Priset på en vara ökar i två steg; först med 8% sen med 14%. Hur många procent ökade varan sammanlagt ? Vi har en teori men litar inte på den.....
 
Och mer utförligt:

Ursprungligt pris: X
Pris efter första ökningen: Y = 1.08*X
Pris efter andra ökningen: Z = 1.14*Y = 1.14*1.08*X = 1.2312*X

Så slutpriset Z är ca 23% högre än ursprungspriset.

Kanske inte blev mer utförligt :p
 
Antag att varan kostar 100 kr. Den ökar med 8%: multiplicera med 1.08. Sen ökar den med 14%: multiplicera med 1.14. (123.nånting).
Ökningen i kronor är skillnaden. (23.nånting)
Ökningen i procent är skillnaden delat med ursprungspriset. (23.nånting / 100) och så multiplicera tillbaks med hundra för att få det i procent. Så japp.
 
Antag att varan kostar 100 kr. Den ökar med 8%: multiplicera med 1.08. Sen ökar den med 14%: multiplicera med 1.14. (123.nånting).
Ökningen i kronor är skillnaden. (23.nånting)
Ökningen i procent är skillnaden delat med ursprungspriset. (23.nånting / 100) och så multiplicera tillbaks med hundra för att få det i procent. Så japp.
Det var så vi gjorde! :-)
 
Det var så vi gjorde! :-)
Jag har klarat mig igenom en hyfsad mängd universitetsmatte på det sättet. :) Jag tycker inte det är fel i sig. Men man får inte gripas av panik om varan råkade kosta 52.95 från början istället för något praktiskt jämnt delbart. När man väl har gripbara siffror kan det vara lättare att inse hur formeln sen ska se ut och hur man ska förklara det mer matematiskt.
 
Det var så vi gjorde! :-)

Jag har klarat mig igenom en hyfsad mängd universitetsmatte på det sättet. :) Jag tycker inte det är fel i sig. Men man får inte gripas av panik om varan råkade kosta 52.95 från början istället för något praktiskt jämnt delbart. När man väl har gripbara siffror kan det vara lättare att inse hur formeln sen ska se ut och hur man ska förklara det mer matematiskt.

Det du gjorde är exakt samma som det jag gjorde:
Ursprungligt pris: X
Pris efter första ökningen: Y = 1.08*X
Pris efter andra ökningen: Z = 1.14*Y = 1.14*1.08*X = 1.2312*X

Fast mer "greppbart" :)

Inom matten finns det ofta många sätt att tänka, men i grunden är de samma sak :)
Vissa saker tycker jag är lättare att se mer abstrakt, till exempel procent :)
 
Så är det ju. Man behöver hitta den väg och de tankesätt som fungerar för en själv - men i slutänden är det samma resultat oavsett vad.

Absolut!
Men ibland är det bra att lära sig de tunga vägarna, de ger ofta en lättare framtid och ett mer effektivt tankesätt för liknande problem. I alla fall har det varit så för mig och jag har sett samma tydliga mönster för många andra i min klass. :)

tillägg: men ska man inte läsa matte på högre nivå så är det skitsamma! :p
 
Och jag tänker att första steget är att förstå, på vilket vis som helst. Sen kommer att tänka rätt och omedelbart se vilka formler man ska använda. Men, som sagt, alla lär sig olika.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 365
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 626
Senast: verser
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
371
Senast: Hellhound
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 586
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp