Bukefalos 28 år!

Mattehjälp!!!

HAH! Hade vi rätt?!? Fast vi räknade på ett annat sätt med ett exempel som test och så får man ju inte göra...! TACK!!!!!!!!!

Det får man väl? Alla sätt är bra utom de som inte fungerar! Sedan finns det tjusiga (mer generella) sätt och mindre tjusiga men ack så funktionsdugliga sätt, men den skillnaden kan man välja att ge katten i till en början. Det är liksom nästa steg efter att ha förstått vad det är man pysslar med. Och för att förstå den vardagsnära matematiken så är ju exempel med lätta siffror kungliga verktyg. / Krus som är matematiklärare (och älskar sitt jobb :love:)
 
Senast ändrad:
Och jag tänker att första steget är att förstå, på vilket vis som helst. Sen kommer att tänka rätt och omedelbart se vilka formler man ska använda. Men, som sagt, alla lär sig olika.

Jag skrev ingenstans att man måste köra tunga vägen direkt, men det kan vara trevligt att få den svåra vägen presenterad på silverfat, gärna med länk till den lättare, så man kan orka försöka förstå den svåra och på så sätt komma vidare.

Sorry för trådkap!
 
TACK @prallan och @Hjartagna !!! Vi ska gå igenom metoderna i afton!

Men, den knepigaste frågan:
-Det är REA och alla stövlar är nedsatta med 40% Lisa vill köpa, men väntar till slutet av REA-perioden då man säljer stövlarna till 50% av REApriset. Lisa kan då köpa stövlarna 490:- billigare än när de såldes för fullt pris. Hur mycket skulle stövlarna ursprungligen ha kostat?

Alltså nu gick en säkring eller två i min skalle. Procent borde vara så LÄTT men jag hittar inte räknesättet här. Eller tanke-banan.....
Procent betyder hundradelar och det kan man lära sig på några sekunder. Det viktigaste på den här nivån är att lära sig ställa upp problemen matematiskt, klarar man det så brukar själva uträkningen vara enkel.

"Det är REA och alla stövlars ursprungspris [ X ] är nedsatt med 40% [multiplicera med 1-40/100 = 60/100] Lisa vill köpa, men väntar till slutet av REA-perioden då man säljer stövlarna till 50% av REApriset [multiplicera med 50/100]. Lisa kan då köpa stövlarna 490:- billigare än när de såldes för fullt pris [ = X - 490]. Hur mycket skulle stövlarna ursprungligen ha kostat?"

Översatt till matematiska termer har vi alltså direkt från texten:

X * (60/100) * (50/100) = X - 490

Har man kommit så långt är ekvationen en barnlek att lösa:

X = 700
 
Procent betyder hundradelar och det kan man lära sig på några sekunder. Det viktigaste på den här nivån är att lära sig ställa upp problemen matematiskt, klarar man det så brukar själva uträkningen vara enkel.

"Det är REA och alla stövlars ursprungspris [ X ] är nedsatt med 40% [multiplicera med 1-40/100 = 60/100] Lisa vill köpa, men väntar till slutet av REA-perioden då man säljer stövlarna till 50% av REApriset [multiplicera med 50/100]. Lisa kan då köpa stövlarna 490:- billigare än när de såldes för fullt pris [ = X - 490]. Hur mycket skulle stövlarna ursprungligen ha kostat?"

Översatt till matematiska termer har vi alltså direkt från texten:

X * (60/100) * (50/100) = X - 490

Har man kommit så långt är ekvationen en barnlek att lösa:

X = 700
Jeeperz!!
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 625
Senast: verser
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 063
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 278
Senast: Lobelia
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp