Min älsklingshäst ska säljas - hjälp!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hejsan!
Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom hästbranschen via den hårda vägen. Det är nämligen så att jag är medryttare/fodervärd på en häst som ägs av en kvinna sombor på Irland under vinterhalvåret och bor i Sverige under sommarhalvåret. Till en början var avtalet att all min energi skulle gå ut på att ta hand om hästen. Jag skulle inte mocka eller någonting annat. Tiden gick och jag blev snabbt ännu mer förälskad i denna fina häst och jag blev snabbt villig till att hjälpa till mer i stallet.

Problemet är nu att ägaren har börjat utnyttja detta för mycket. Vi är tre minderåriga bästa kompisar i stallet. En 12-åring, en 14-åring (mig) och en 16-åring. Det har gått så långt att hon nu tvingat på oss alla att mocka 12+ boxar på vardagarna och om vi inte gör det så hotar hon oss med att sälja våra älsklingshästar. Vi är om sagt minderåriga vilket gör att denna utpressningen inte är laglig, samt så har vi inte tid med så många boxar på grund av skolan. Det finns inga andra i stallet som kan hjälpa till, och det måste ju mockas åt hästarna. Det hela är en otroligt komplicerad situation och mycket kan förändras. Det ändå jag ser fraför mig är just nu hur min älsklingshäst ska säljas och att jag aldrig ska få träffa henne igen. Jag älskar henne med hela mitt hjärta och kommer göra allt för att köpa henne. Problemet är bara att jag har skilda föräldrar, vilket gör att vi inte har råd med en häst. Jag klarar inte av att släppa taget om denna häst då hon är en "one in a million-häst".

Ägaren har även sagt att vi gnäller och att vi brde skärpa oss här hemma i Sverige, "Tolv boxar delat på tre är ju inte så mycket på en vardag. Nu får ni ta er i kragen.". Vi har pratat med våra föräldrar och vi alla är mycket upprörda. Jag klarar som sagt inte av att bara släppa hästen. Jag älskar henne för mycket. Samtidigt känner jag mig otroligt emotionellt utnyttjad.
Har ni några tips på hur jag kan lösa denna situationen utan att bli tvungen att släppa taget om denna häst?

Jag misstänker att jag känner denna personen och isåfall stämmer inte riktigt upplägget du skriver att du haft med hästen du tagit hand om. OM det är personen jag känner köper och säljer den personen hästar och ponnyer och den hårda sanningen är att antingen köper du ponnyn själv (du dör inte av att den säljs även om det känns så när man är ett barn) eller så fortsätter du att sköta om den tills den säljs. Ingen tvingar dig att mocka 3-4 boxar per dag om du inte vill. Självklart kan man inte förvänta sig att rida gratis utan att ge något tillbaka.
 
Då ska man nog ha kontakter, kryllar inte direkt av hästägare som vill hålla en 14 åring med egen häst /ponny eller ens ha ungdomar som medryttare vad jag vet?
Så är det, men ts nuvarande alternativ är sämre. En ägare som bor på Irland, levande djur, brist på vuxen närvaro, mycket av stallets skötsel lagt på en 16, 14 och 12 åring. Det är för mycket varningstecken för mig som förälder.
 
Så är det, men ts nuvarande alternativ är sämre. En ägare som bor på Irland, levande djur, brist på vuxen närvaro, mycket av stallets skötsel lagt på en 16, 14 och 12 åring. Det är för mycket varningstecken för mig som förälder.
Är ju inte säkert det är så illa irl som ts upplever det. Man kan ju tolka saker på ett annat vis när man är barn, tänker på försäljning osv.
 
Det är ett oseriöst försäljningsstall som vill tjäna pengar på verksamheten. Kvinnan har inte hästar där som står till förfogande gratis i all evighet att rida på för minderåriga. Situationen utnyttjas då man blir lätt fäster sig vid hästarna. Vem står för försäkring om något händer. Om en häst blir skadad vem tar ansvaret, är dom försäkrade överhuvudtaget. Jag hade inte ridit en oförsäkrad häst om det händer något.
 
Jag misstänker att jag känner denna personen och isåfall stämmer inte riktigt upplägget du skriver att du haft med hästen du tagit hand om. OM det är personen jag känner köper och säljer den personen hästar och ponnyer och den hårda sanningen är att antingen köper du ponnyn själv (du dör inte av att den säljs även om det känns så när man är ett barn) eller så fortsätter du att sköta om den tills den säljs. Ingen tvingar dig att mocka 3-4 boxar per dag om du inte vill. Självklart kan man inte förvänta sig att rida gratis utan att ge något tillbaka.
TS skriver att det är en ny omständighet pga Corna att de måste mocka, du är kanske mindre uppdaterad?
 
Jag vet inte om jag tycker det låter som utpressning, utan snarare att så är läget. Ägaren sitter fast i ett annat land och kan inte ta sig hem i nuläget, så för att hästarna ska kunna stanna kvar måste någon ta hand om dom. Ni har erbjudit er att göra det och får i gengäld fri tillgång till dessa hästar. Har man ingen annan som kan ta hand om hästarna i ett sådant här oplanerat läge så blir man ju tvungen att sälja.
 
Så är det, men ts nuvarande alternativ är sämre. En ägare som bor på Irland, levande djur, brist på vuxen närvaro, mycket av stallets skötsel lagt på en 16, 14 och 12 åring. Det är för mycket varningstecken för mig som förälder.
Fast nu har det ju fungerat fram till corona kom verkar det som, det är kaos i ganska många stall just nu och folk får göra så gott dom kan. Om nu inte dessa yngre vill hjälpa till så får ju andra rycka in och göra så gott dom kan.

Det finns ju ingen som tvingar någon eller utpressar någon utan läget är som det är nu och man får ta till vissa åtgärder som inte hade gjorts annars i normala fall. Det är få som är förberedda på sådana här extrema situationer.
 
Hejsan!
Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom hästbranschen via den hårda vägen. Det är nämligen så att jag är medryttare/fodervärd på en häst som ägs av en kvinna sombor på Irland under vinterhalvåret och bor i Sverige under sommarhalvåret. Till en början var avtalet att all min energi skulle gå ut på att ta hand om hästen. Jag skulle inte mocka eller någonting annat. Tiden gick och jag blev snabbt ännu mer förälskad i denna fina häst och jag blev snabbt villig till att hjälpa till mer i stallet.

Problemet är nu att ägaren har börjat utnyttja detta för mycket. Vi är tre minderåriga bästa kompisar i stallet. En 12-åring, en 14-åring (mig) och en 16-åring. Det har gått så långt att hon nu tvingat på oss alla att mocka 12+ boxar på vardagarna och om vi inte gör det så hotar hon oss med att sälja våra älsklingshästar. Vi är om sagt minderåriga vilket gör att denna utpressningen inte är laglig, samt så har vi inte tid med så många boxar på grund av skolan. Det finns inga andra i stallet som kan hjälpa till, och det måste ju mockas åt hästarna. Det hela är en otroligt komplicerad situation och mycket kan förändras. Det ändå jag ser fraför mig är just nu hur min älsklingshäst ska säljas och att jag aldrig ska få träffa henne igen. Jag älskar henne med hela mitt hjärta och kommer göra allt för att köpa henne. Problemet är bara att jag har skilda föräldrar, vilket gör att vi inte har råd med en häst. Jag klarar inte av att släppa taget om denna häst då hon är en "one in a million-häst".

Ägaren har även sagt att vi gnäller och att vi brde skärpa oss här hemma i Sverige, "Tolv boxar delat på tre är ju inte så mycket på en vardag. Nu får ni ta er i kragen.". Vi har pratat med våra föräldrar och vi alla är mycket upprörda. Jag klarar som sagt inte av att bara släppa hästen. Jag älskar henne för mycket. Samtidigt känner jag mig otroligt emotionellt utnyttjad.
Har ni några tips på hur jag kan lösa denna situationen utan att bli tvungen att släppa taget om denna häst?

Tack för alla era kommentarer och era olika åsikter. Det är naturligtvis svårt att beskriva en sådan här komplicerad situation via internet, men jag känner ändå att jag har fått ut något av kommentarerna jag har fått. Jag uppdaterar i framtiden om hur det blir. Tack ❤️
 
Tack för alla era kommentarer och era olika åsikter. Det är naturligtvis svårt att beskriva en sådan här komplicerad situation via internet, men jag känner ändå att jag har fått ut något av kommentarerna jag har fått. Jag uppdaterar i framtiden om hur det blir. Tack ❤

Nästa gång du skriver om såna här "dilemma" så är mitt tips att inte outa någon såhär. Jag kollade upp detta och det är väldigt enkelt för andra också att göra och som sagt så driver hon ett försäljningstall. Att gnälla över att få mocka lite när man får erbjudande om att rida typ så mkt man orkar och vill är enligt mig bortskämt och barnsligt. Det är inte som att hon planerade att bli fast utomlands. Normalt sett så betalar man för att vara medryttare/fodervärd och du är ändå 14 år gammal så nog förstår du att ingen håller ett stall fullt med hästar och ponnyer för att andra ska rida gratis?! Håller även fast vid att köp ponnyn eller hitta annat ställe att rida på.
 
Tack för alla era kommentarer och era olika åsikter. Det är naturligtvis svårt att beskriva en sådan här komplicerad situation via internet, men jag känner ändå att jag har fått ut något av kommentarerna jag har fått. Jag uppdaterar i framtiden om hur det blir. Tack ❤
Det låter inte alls så komplicerat. Däremot låter det som om du och dina vänner inte förstår vad hästar kostar att hålla. Det är ingen hjälteinsats att komma och rida och ”ta hand om” en häst. I ”ta hand om” ingår givetvis mockning och matning.
om man får rida obegränsat är det inte konstigt att ägaren vill ha mer hjälp än att du borstar och rider. Det är mer konstigt att du inte förstår det. En häst kostar flera hundra per dygn, det är stora pengar.
 
Det låter inte alls så komplicerat. Däremot låter det som om du och dina vänner inte förstår vad hästar kostar att hålla. Det är ingen hjälteinsats att komma och rida och ”ta hand om” en häst. I ”ta hand om” ingår givetvis mockning och matning.
om man får rida obegränsat är det inte konstigt att ägaren vill ha mer hjälp än att du borstar och rider. Det är mer konstigt att du inte förstår det. En häst kostar flera hundra per dygn, det är stora pengar.
Fast det blir inte tid till så värst mycket ridning om man ska fixa för fyra hästar och hinna med skolan på vardagar.
 
Nästa gång du skriver om såna här "dilemma" så är mitt tips att inte outa någon såhär. Jag kollade upp detta och det är väldigt enkelt för andra också att göra och som sagt så driver hon ett försäljningstall. Att gnälla över att få mocka lite när man får erbjudande om att rida typ så mkt man orkar och vill är enligt mig bortskämt och barnsligt. Det är inte som att hon planerade att bli fast utomlands. Normalt sett så betalar man för att vara medryttare/fodervärd och du är ändå 14 år gammal så nog förstår du att ingen håller ett stall fullt med hästar och ponnyer för att andra ska rida gratis?! Håller även fast vid att köp ponnyn eller hitta annat ställe att rida på.

Jag tycker inte att det är det minsta ansvarigt att låta minderåriga ta så stort ansvar för sina hästar som den här personen verkar ha gjort (oavsett anledning). Det ska inte vara de minderårigas ansvar. Det måste finnas en vuxen som ansvarar för hästarna på plats. Att ha minderåriga som jobbar gratis för en måste hanteras med mer ansvar än så. Och är man inte intresserad av det att ta det ansvaret så tycker jag att det är mycket bättre att tacka för tiden man samarbetat och säga åt de minderåriga att man förnärvarande inte kan erbjuda något. Sen får man leta upp en eller flera myndiga personer som kan hjälpa till. Det låter väldigt dåligt hanterat! Som en person som tycker att det är väldigt praktiskt att ha ett gäng barn som mockar och gör grovjobbet för att man inte hittar en vuxen som är villig att hjälpa till.

Sen håller jag med om att man inte ska räkna med att få rida gratis. När jag var 14 år hade jag gladeligen mockat 4-5 boxar om dagen för att få rida! Inga problem! Men med det upplägget som TS beskriver hade jag inte fått göra det för mina föräldrar då det låter väldigt märkligt...

Men som medryttare som betalar genom att arbeta, inga problem! Men man kan inte lägga ett för stort ansvar på minderåriga. Inte ok.
 
Det låter inte alls så komplicerat. Däremot låter det som om du och dina vänner inte förstår vad hästar kostar att hålla. Det är ingen hjälteinsats att komma och rida och ”ta hand om” en häst. I ”ta hand om” ingår givetvis mockning och matning.
om man får rida obegränsat är det inte konstigt att ägaren vill ha mer hjälp än att du borstar och rider. Det är mer konstigt att du inte förstår det. En häst kostar flera hundra per dygn, det är stora pengar.

Citatet nedan gör att det dyker upp en röd flagg för min del. Att kräva att en minderårig medryttare mockar och fixar i stallet för att få är en sak och fullständigt naturligt. Men att ha minderåriga hästskötare/medryttare/stallpersonal utan att det finns någon myndig person där är en varningssignal för mig.

Det finns inga andra i stallet som kan hjälpa till, och det måste ju mockas åt hästarna.
 
Och vad händer när någon av barnen/ungdomarna blir sjuk eller får förhinder?
Om bara en av dom kan den dagen. När en av dom blir själv med tolv boxar?
Och om ingen av dom kan?

Är man vuxen med verksamhet måste man ju ordna det för sej, och man har ett vuxenansvar.
Man kan prata med ungdomarna/barnen pedagogiskt och klokt utan vare sej hot eller sura miner.
Hästarna kan komma att behöva säljas, det är ju ett försäljningsstall, men måste man ställa det som ett hot för att få folk att hjälpa till?
 
Tack för alla era kommentarer och era olika åsikter. Det är naturligtvis svårt att beskriva en sådan här komplicerad situation via internet, men jag känner ändå att jag har fått ut något av kommentarerna jag har fått. Jag uppdaterar i framtiden om hur det blir. Tack ❤
Jag tycker du har skrivit och förklarat väldigt bra, tydligt och korrekt utifrån din sida av myntet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 754
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 363
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp