Bukefalos 28 år!

Min far har tappat livsviljan!!!!- Hund?

KungTulle

Trådstartare
Min far är rätt sjuklig, och verkar ha tappat stinget helt pga sjukdom. (67 år).

Jag funderar starkt på att ge honom en hund i terapeutiskt syfte.

Han är mycket hundkunnig dvs hade militärt utbildad hund (Schäfer) förr.

Han orkar att ta ut hunden på kortare promenader, och det finns vänner till mig som skulle ta hunden på längre promenader flera gånger i veckan. Jag är iregel i staden en gång i veckan och skulle ta mig an om rastning den dagen. Och så får ju min far träffa MIG oftare eftersom jag måste rasta hunden då.


Jag tänkte mig en liten till mellanstor hund som också är litet till åren. Gärna en hund som ingen vill ta hand om. ( Så min fars ta hand om instinkter vaknar till liv, han kan ju inte gärna dö då , eftersom han måste ta hand om hunden).

Om pappa blir alldeles för dålig till slut, eller dör så finns det en kompis i samma stad som nu är dagmamma för en annan hund en tik, som skulle kunna ta över hunden.

Vad tycker ni? Är det en bra eller dålig ide????? hunden skulle få det bra, och min far skulle antagligen MÅ såååå väldigt mycket bättre. Han bor i höghus med hiss och det är bara ett kvarter bort en park.

Exakt vilken ras vet jag inte, det kan ju vara en lämplig blandrashund också.

/Kung Tulle
 
Sv: Min far har tappat livsviljan!!!!- Hund?

Så länge som ni har en plan för hur det ska ordnas utifall att det inte skulle funka med din far, så tycker jag att det låter bra.
Och som sagt, gärna en lugnare ras som också är vuxen och som inte behöver alldeles för mycket fysisk och psykisk motion, så att din far orkar och inte ser det som en börda.

Blir det en blandras, se till att det inte är arbetande raser inblandat.
 
Sv: Min far har tappat livsviljan!!!!- Hund?

Precis så tänkte jag oxå.. :-)

Jag tror det kan vara en god idé. Min far, som är nybliven pensionär och som nyligen gjort sig av med sin gamla hund, kommer varje morgon kl 7 och går ut med min äldsta hund. Han saknar hundpromenaderna och vill komma ut och röra på sig.
 
Sv: Min far har tappat livsviljan!!!!- Hund?

Det finns en perfekt annons ibland hundannonserna ju......
En medelålders malteserherre som vill komma till någon äldre....
Bild på hunden, den ser inte lastgammal ut utan jag tror att den kan liva upp en person som mår dåligt!
Har själv haft med mina russlar på ålderdomshemmet när jag jobbade som undersköterska. SUCCÉ
 
Sv: Min far har tappat livsviljan!!!!- Hund?

Jag vet bara att det hjälper med djur...För tvåår sen åkta jag avkastad. Resultatet blev ingen ridning på ett år och jag är fortfarande sjukskriven...Depressionen kom sakta men säkert....orkade inte ens gå ner för trappan o hämta posten.

Han som hjälpte mig tillbaka är en schäferkille på snart två år, jag fick honom av min pojkvän...som sagt han behövde mig och man blev tvungen att gå ut.

Jag har å andra sidan alltid velat ha en hund, men ändå....

Har även en släkting med en mkt svår tonårsdepression som har blivit mkt hjälpt av att vara här hos mig med hästarna och hunden...
 
Sv: Min far har tappat livsviljan!!!!- Hund?

Låter som en bra idé. Inte nog med att din pappa får nån som behöver honom, hundmänniskor brukar ju också lätt få kontakt med andra hundmänniskor i t.ex. en promenadvänlig park!
Har du dessutom fixat med en ersättare ifall att hund inte passar honom eller ifall att han inte orkar med så är det ju "bara" att hitta rätt hund. Jag skulle nog tro att en vuxen och kanske lite äldre hund hade passat din far bäst och skaffar man en vuxen hund så är det ju lättare att välja efter individ istället för efter ras.
 
Sv: Min far har tappat livsviljan!!!!- Hund?

Svår fråga, för samtidigt som det låter som en superb idé så är ju förutsättningen för att den skall vara så superb att din far faktiskt vill ha en hund.
Och hur vet man det?
Det skulle vara en överraskning om jag förstod det rätt?
+ att han kanske inte vet att han vill ha en förrän han har den!
Det är nog en bra idé, men jag håller med Bebben. Det skall finnas en plan B om far inte är med på noterna.
 
Sv: Min far har tappat livsviljan!!!!- Hund?

Nej jag har inte tänkt överraska honom utan ge en hint och låta ideen mogna hos honom!

Fast jag har kollat runt litet på annonser och så...bara för att se hur marknaden är för "begagnade" hundar... :)

Men det enda just nu som prismässigt är överkomligt är en Irländsk Varghund för 1000:-. :devil:

Fast på den skulle han ju närmast kunna rida till affären och banken, he he. :rofl:

/KT
 
Sv: Min far har tappat livsviljan!!!!- Hund?

I vilken del av landet befinner ni er? Det finns ju ett flertal omplaceringsorganisationer som har hundar som inte syns på annons. Men det kan ju bli lite mer än en tusenlapp.
 
Sv: Min far har tappat livsviljan!!!!- Hund?

I Skåne finns vi.

Problemet är att tex djurens vänner ställer väldigt stränga krav.

Naturligtvis ska hunden få komme till ett bra hem. Men min pappa är inte så bra på att få sin lägenhet att se ut som en ikea interiör. Och en besökare som ej känner honom skulle nog bara se alla hans lådor med verktyg etc, och inte en duktig hundmänniska.Troligen kommer vi om det blir aktuellt leta lokalt efter hund, först och främst genom djungeltelegrafen! Och genom internetannonser etc.

/KT
 
Sv: Min far har tappat livsviljan!!!!- Hund?

Nä men det låter väl bra, att han skall få vara med och bestämma lite!!!
Lycka till!
 
Sv: Min far har tappat livsviljan!!!!- Hund?

När farsan skaffade hund blev han mycket piggare och socialare... Jag tycker att din ide låter ypperlig!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 003
Senast: Snurrfian
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 322
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 690
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 521
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp