Finns det inte stödgrupper för personer som utsatts för våld i nära relation i er delstat? Tänker att det skulle vara en hjälp för henne och ett sätt för er att rikta er utåt från er lilla bubbla av elände. När du beskriver situationen låter det som att ni är en liten ö vilket inte är så bra när man mår dåligt. Man bara förstärker det som är besvärligt. Att träffa andra i andra stadier av samma typer av situation är oftast bra. Man kan prata mer öppet om situationen utan att belasta varandra.Ingen skuldbeläggning sker och visst är jag uppe och gör saker, men kommer förbi och kramar en stund här och där. Föreslår ofta någon aktivitet (promenad, något kreativt, etc) och hon nappar ofta. Hon vet nog själv vad hon behöver göra för att må bättre, men är dels trött efter att ha varit uppe med sonen och dels trött av depression/hopplöshet.
För det mesta är hon ändå funktionell och gör saker, men det kommer och går lite i vågor på några dagar beroende på vad som sker runtom och hur sonen har det.
Jag tror mycket på att det inte är en svår depression egentligen utan mycket av det är situationen. Därmed tror jag inte heller att det är något direkt medberoende eller osundhet i att ge henne stöttning både emotionellt och praktiskt, men när det övergår i mer inre psykologi än yttre faktorer så måste jag agera annorlunda. Hade det bara varit ren depression hade det varit enklare, då hade jag bara fokuserat på sonen och mig själv först, men nu är det ändå så att vi är inflätade i en stressig situation bortom vår kontroll, och den är värst för min fru. Jag har en bättre situation på det stora hela. Det blir bara svårt ibland att dra gränser mellan situationen och hennes inre problem/känslor/depression, särskilt på de riktigt dåliga dagarna.
Och jag tror inte hon var deprimerad när vi träffades, men däremot i en enormt svår situation med sonen och exmaken och livet. Den situationen är lite bättre, men det tar tid.
Jag tänker tillexempel på när ni tittade på dokumentären om svensk natur och du fick hemlängtan, det hade jag personligen tyckt varit väldigt jobbigt om jag var din partner eftersom det är jag och min situation som tvingar dig bort från det du längtar efter. En ytterligare belastning på en redan svår situation. Istället hade du kanske kunnat umgås med andra med svensk anknytning och fått ut ditt behov av prata om din längtan till Sverige där. De personerna kan ju också möta dig i det.
Gemensamt kanske ni kan gå med i någon grupp med andra föräldrar till barn med funktionshinder, det brukar ju inte minst vara bra för barnen att umgås med andra barn med funktionshinder för att få känna sig lite mer som alla andra i något sammanhang.
Helt enkelt sträck ur ut från familjebubblan hitta andra i liknande situationer (inte som helhet kanske men i delar).