Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Ur säkta min dumma fråga. Men varför är det farligt att hästen lägger sej i transporten?

Frågan är inte alls dum. Men det kan vara svårt för hästen att ta sig upp i en rullande transport. Tappar den balansen så kan det sluta illa. Min gamla fjording la sig ner för att sova lungt och stilla. När vi sålde föl till Finland så reste dom i 33-35 timmar. Dom låg ner mycket.MEN då åkte dom lastbil med.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Ok.Tack för svaret.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

min tränare hade en häst som gjorde som din, hon körde upp i 60 och bromsade HÅRT, nästan tvärstopp, sen dess har han stått som ett ljus!

de tävlade ju ganska så mkt så hon hade inte tid att stanna helatiden, då fick hon det tipset... det tog ett tag innan hon genomförde det, och första gången bromsade hon för lite... men när hon väl hade gjort det så räckte det med en gång, och hon ångrar det inte!

Vad skulle syftet vara med det? Lärde sig hästen att stå för att hon la på en tvärnit?
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

japp, hästen har inte lagt sig ner sen dess! men den hästen var ju inte heller stressad utan han hade lärt sig att om han la sig ner så stannade ju transporten = jätte skönt för honom...

men med tanke på att det är så farligt och att man inte bara kan stanna överallt så tycker jag att man kan göra det för hästen måste ju stå på sina ben! Vad gör man annars om man måste tvärbromsa?

vet tex en gång vid sån här 2-1 filer så var morsan tvungen att kasta sig på bromsen för att det var en som promt skulle om... tack lov hade vi ingen häst i transporten då!

eller vad gör ni om det är på motorvägen och närmsta avfart är 20 min bort? skulle man förlåta sig själv om hästen var död sen? jag vet iaf vad mitt val skulle vara, men nu har jag ju aldrig haft en häst som har åkt dåligt i transporten... för mig är det tvärtom, jag får stanna för att kolla så hästarna verkligen lever :rofl:
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Ok, fast då borde det funkar tvärtom också...

Hästen står jättefint-man tvingas tvärnita-hästen lär sig att står jag fint stannar transporten....

Jag har ingen lösning på TS problem men tvärnit verkar lite riskabelt tycker jag.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Till TS

Jag red en lippizaner för några år sen som oxå började lägga sig, det löste sig enkelt genom att vi fäste grimskaftet långt fram i släpet, dvs ej i bommen, helst längst ned längst fram (brukar finnas fästringar där oxå)
värt ett försök?
Och att hon fick stå brett bak.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

jo fast det handlar ju inte om tvärtnit tvärnit liksom... ja du fattar... men det ska ändå kännas rejält... jag persoligen kan tycka att det är värt det... men vi är ju olika!

men nu har jag ju aldrig varit i den situationen, så jag kanske inte alls gör det om jag skulle hamna där... men... ja...
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

ta ut hela mellanväggen om de inte hjälper att bara flytta den åt sidan och sen kör extremt lugnt så hästen omöjligt kan tappa balansen.

låt hästen stå i transporten regelbundet och åk kanske bara några minuter och sen lasta ut igen och fortsätt så tills hästen är lung och säker i transporten och åk inte för långa sträckor.

hästar behöver inte visa stress utåt, dom kan verka lugn även ifall dom är hyperstressade.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Okeej,Lady_Mike det ska jag testa.:D Men neej,hon har faktiskt inte fått nån mat under resan:/
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Har hört att det beror på att hsäten har lättare att hålla balansen då! :)
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

min tränare hade en häst som gjorde som din, hon körde upp i 60 och bromsade HÅRT, nästan tvärstopp, sen dess har han stått som ett ljus!

de tävlade ju ganska så mkt så hon hade inte tid att stanna helatiden, då fick hon det tipset... det tog ett tag innan hon genomförde det, och första gången bromsade hon för lite... men när hon väl hade gjort det så räckte det med en gång, och hon ångrar det inte!

Anledningen att hästar lägger sig ner i trailern är att det är ett symptom i det yttersta på att hästen känner sig trängd. dvs det är den mest extrema konkreta responsen på klaustrofobi och obehag, när ett flyktdjur känner sig oerhört trängd, men inte har ngnstans att ta vägen.

Med andra ord - fruktansvärd lösning på att försöka kväva ett sånt beteende hos ett djur som känner sig som det gör. Folk borde skämmas.

TS: ta bort allt vad mellanväggar heter, och vänj in hästen långsamt vid att åka. tyvärr får du nog börja om från början om hon har en olycka bakomsig och sen dessutom börjat reagera mer för att ni som du säger kört ovant och lite fort kanske. det tar tid att omprogrammera ett beteende men du eliminerar åtminstonde det du kan genom att minska klaustrofobin genom att ta bort mellanväggen.
det som kan hjälpa ytterilgare är typen av trailer. boggie självklart, för stabilare körning, och ljus och luftig, gärna med fönster fram på bägge sidor om hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Okej,tack för det rådet! Nu ska jag bara försöka hitta en bra transport;)
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

när du lastat vad har du haft för transport?? välj en så stabil som möjligt, bättre å låna dragbil än att ha ett wobbligt släp.

Jag hade en häst som din förut. så här löste jag det..

jag överdrev tryggheten för min häst, men jag tyckte det var viktigt att min häst aldrig började bli paralyserad vid lastningen.

1 i en vecka hade jag hästen o transporten öppen i en hage, all mat all godis, allt mums gav jag i transporten, det tog 2 dagar för min häst att äta höet på lastlämmen. sedan avancerade jag o gav innuti transporten. efter 2 veckor gick min häst upp i transporten när jag kom med höet, för då blev det godisregn vilket han snabbt räknat ut.

vi hade under denna tiden stagat upp med halmbalar under hela transporten sä den inte kunde kränga det minsta lilla.

steg 2 var att jag började hantera hästen i trailern, dvs jag sadlade borstade mm i transporten. helt enkelt så blev den vadaglig för hästen.

sedan så tog jag ut transporten ur hagen, och hade den på stallbacken, varje dag när jag tog ut hästen ur stallet till hagen så fick han gå upp i transporten o äta frukosthö där. i en vecka å sedan ut i hagen.då var transporten stängd, han märkte inte ens att vi stängde.

veckan därefter så körde jag en liten vända på typ 3minuter medans han åt hö.
vi ökade sedan dag för dag. den hästen åkte sedan efter ett år med på tävling i italien. han lastades o tävlades varje helg, han stod o sov timme in o ut i transporten på tävling.

Om du ska ta hjälp av någon, så gå inte på snacket utan kolla upp referenserna, spec om man lastat100 tals då bör man ha många referenser.

jag tappade hakan när en last expert hjälpte mej härom sist, hästen skulle inte ens ha benskydd enligt denna. då undrar man hur erfaren denne är????
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

men herre gud, varför skulle den behöva skydd? kan inte hästen stå på sina egna ben :confused:

har aldrig skydd på mina hästar när de åker transport, skydden hjälper ändå inte mot de skadorna som är riktigt illa, och det enda som händer med mina är att de trampar sönder skydden på väg in i transporten :crazy:

jag har åkt lååånga sträckor i vanlig transport, inga problem, än så länge iaf.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

så du lastar nån annans häst du inte känner ovet hur den beter sig åt o inte tar försiktighetsåtgärder???

jag var glad vid den lastningen att jag var envis o krävde att hästen skulle ha skydd. trots att jag blev förlöjligad...

visst skydden hjälper ju inte under resan, men nog har man nytta av dem vid lastningen om man inte har en kuse som bara knallar rakt upp!
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Jag har inte läst hel tråden, men jag har läst det inledande inlägget. Om din häst är extremt nervös kan det bero på detta:
Jag har hört att hästar som står uppbundna eller dyl. kan lägga sig ner då de är extremt stressade. Detta beror på att de helt enkelt ger upp, och inser att de inte kan springa ifrån faran, och då lägger sig ner och ger upp.
Det kan vara värt att kolla med en tränare.
Tahoi
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Jag säger som ÅKE:
Ta bort mellanväggen!

Jag hade provat att ta bort mellanväggen och även bom och sedan låtit henne stå lös.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

jag är ingen last expert och lastar aldrig nån annan häst än mina egna!

om jag var lastexpert så vet jag inte hur jag skulle göra... det beror på situationen.
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 971
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: Coras star
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 739
Senast: Ava22
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp