Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

när du lastat vad har du haft för transport?? välj en så stabil som möjligt, bättre å låna dragbil än att ha ett wobbligt släp.

Jag hade en häst som din förut. så här löste jag det..

jag överdrev tryggheten för min häst, men jag tyckte det var viktigt att min häst aldrig började bli paralyserad vid lastningen.

1 i en vecka hade jag hästen o transporten öppen i en hage, all mat all godis, allt mums gav jag i transporten, det tog 2 dagar för min häst att äta höet på lastlämmen. sedan avancerade jag o gav innuti transporten. efter 2 veckor gick min häst upp i transporten när jag kom med höet, för då blev det godisregn vilket han snabbt räknat ut.

vi hade under denna tiden stagat upp med halmbalar under hela transporten sä den inte kunde kränga det minsta lilla.

steg 2 var att jag började hantera hästen i trailern, dvs jag sadlade borstade mm i transporten. helt enkelt så blev den vadaglig för hästen.

sedan så tog jag ut transporten ur hagen, och hade den på stallbacken, varje dag när jag tog ut hästen ur stallet till hagen så fick han gå upp i transporten o äta frukosthö där. i en vecka å sedan ut i hagen.då var transporten stängd, han märkte inte ens att vi stängde.

veckan därefter så körde jag en liten vända på typ 3minuter medans han åt hö.
vi ökade sedan dag för dag. den hästen åkte sedan efter ett år med på tävling i italien. han lastades o tävlades varje helg, han stod o sov timme in o ut i transporten på tävling.

Om du ska ta hjälp av någon, så gå inte på snacket utan kolla upp referenserna, spec om man lastat100 tals då bör man ha många referenser.

jag tappade hakan när en last expert hjälpte mej härom sist, hästen skulle inte ens ha benskydd enligt denna. då undrar man hur erfaren denne är????

Okeej,tack:) ska defintivt testa det där!! verkade väldigt smart att göra så:):)
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Jag har inte läst hel tråden, men jag har läst det inledande inlägget. Om din häst är extremt nervös kan det bero på detta:
Jag har hört att hästar som står uppbundna eller dyl. kan lägga sig ner då de är extremt stressade. Detta beror på att de helt enkelt ger upp, och inser att de inte kan springa ifrån faran, och då lägger sig ner och ger upp.
Det kan vara värt att kolla med en tränare.
Tahoi

Mm,okej,kan väl kanske vara så att hon bara ger upp då:/ men ska defintivt kolla med en tränare;) tack!
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Nej precis ta absolut inte bort främre bommen, och måste du tvärnita kan det ju va bra om hästen inte mossar in huvudet i fönstret !!!!!!!!!! visst kör lös men är bara dumt att ta bort bommen.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

varför är det så farligt då? för att det funkade? för att hon nu inte behöver oroa sig för att hästen ska kvävas ihjäl?
!

Att tvärbromsa med en häst i transporten är alltid en risk i sig.
Det är ju oerhört idiotiskt att göra det för att hästen har problem att stå i transporten.
Men du kanske tycker det är okej att slå in hästen också (för det kan ju vara farligt om den slänger sig på lämmen..). ? som exempel.

Jag vet inte i vilken (vilka) situation din tränare gjorde det men som jag förstod gjorde h*n det medan hästen låg.
Vad tror du då hade hänt om hästen glidit framåt och hamnat under bommen och sen rest sig i ren panik?
Och om den stod upp så finns det risk för allvarliga halsskador.
Jag förstår faktiskt inte hur mna kan tycka det är bättre att riskera att hästen skadar sig genom att göra en medveten tvärbromsning.

Har man inte tid att transportträna sin häst så ska man nog inte ge sig ut och tävla heller eftersom transporten är en stor del av själva grejen.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

min tränare hade en häst som gjorde som din, hon körde upp i 60 och bromsade HÅRT, nästan tvärstopp, sen dess har han stått som ett ljus!!

Hoppas hon bromsar utan bälte en gång! hästen har de inte lika bra som vi har de i bilen lilla du! väldigt dumt av en dålig tränare!HM!!!!!

häst som lägger sig i transporten e ju inte bra:S har faktiskt inte ett bra svar på detta!....men vad du än gör bromsa inte! öastning går ju inte ut på att skrämma hästen!.ställ in hästen stilla med bil å släp å ge den lite mat el något så den pysslar med något istället för att lägg sig!
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Har haft en häst (också arab) som gjorde precis sådär. Den slutade med det när den fick stå lös i transporten. Alltså inte bunden alls.

För jättemånga år sedan hade jag häst på ett ställe där en annan hästägare hade samma problem. Dom löste det hela med att lägga in en halmbal (!) under magen på hästen. Lastade hästen, lade in en hel halmbal under magen och åkte helt enkelt.
Det funkade för dom.
Vet inte om jag tycker att det är världens bästa tips själv, men om man provat allting annat kanske det är en sista möjlighet till lösning.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

En spontan tanke, ta ur allt, strö och kör henne lös som man gör med unghästar? eller är de förbjudet? (det har jag ej kollat) Då spelar det ju ingen roll om hon ligger eller ej, vissa hästar vill ju det :)
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

jaså har jag det? nej hästen trampar på dem med sin andra hov då han inte gillar dem helt enkelt.

självklart bromsade hon medans hästen stod upp, hur puckad kan man va igentligen?

anledningen till att jag använder skor är att jag inte har nåt horn att stå på, det har hästen. hästen springer inte sämre utan skydd, snarare tvärtom!


Sen måste man kunna tvärbromsa om man ska köra transport, ett ex är tex sånna där 2-1 filer... när det börjar smalna av så är det alltid nån idiot som ska emellan vilket resulterar i att man får kasta sig på bromsen, nu mera så går vi ut i mitten av vägen så att ingen kan komma emellan :devil:
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

jaså har jag det? nej hästen trampar på dem med sin andra hov då han inte gillar dem helt enkelt.
Ja han gör det säkert för att få av dem också.
En häst som inte gillar dem brukar annars ta stoooora steg.
Trampar han på dem bara genom att GÅ är de säkert alldeles för stora.

självklart bromsade hon medans hästen stod upp, hur puckad kan man va igentligen?
Det är ju det jag har undrat hela tiden. Hur puckad är man egentligen som gör så???
Om hästen står upp finns det stor risk för hals/nacksador.
För att inte tala om skadorna som kan uppstå om hästen skulle ramla omkull.

anledningen till att jag använder skor är att jag inte har nåt horn att stå på, det har hästen. hästen springer inte sämre utan skydd, snarare tvärtom!

Folk förr i tiden hade inte heller det. Vi klarar oss alldeles utmärkt utan skor om vi vänjer oss men det är ju en fråga om säkerhet.
Det är inte så skönt att bli trampad av någon med skor om du själv är barfota..


Sen måste man kunna tvärbromsa om man ska köra transport, ett ex är tex sånna där 2-1 filer... när det börjar smalna av så är det alltid nån idiot som ska emellan vilket resulterar i att man får kasta sig på bromsen, nu mera så går vi ut i mitten av vägen så att ingen kan komma emellan
Nej det måste man inte. Enda gången man måste tvärbrosa är för att undvika en olycka.
Den som kör får väl vara med uppmärksam om det nu händer "varje gång". Det har då aldrig hänt mig ens när jag kört med bil. Ser man någon som kommer i full fart bakom så antingen gasar man upp, eller så bromsar man ner så de hinner om innan.
Trafikvett & att vara uppmärksam i trafiken måste man lära sig innan man sätter på en kärra med djur efter sig för då är det ju extra viktigt.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

det märks att du inte har varit med om detta...

idioterna ligger precis bakom när de inser att shit det är ju slut nu! och då kastar de sig på gasen och bara ska om, tvärnita är det enda man kan göra annars kraschar de in i transporten och det vill vi inte!!

Min häst stannar utan för transporten och börjar gå runt och trampa sig själv på fötterna...

Jag har kört hästar lååångt många ggr, jag har aldrig varit med om någon skada! inte ens den gången ena hästen trillade omkull!

Precis efter en tävling där det var 30 + och mkt backar... 8 mil lång bana... han blev lite tröttare än vi trodde, men till nästa gång väntar vi mer än 3 timmar innan vi åker iväg!


Sen förstår jag inte hur det skulle kunna bli nackskador på hästen, det är ju bogen som tar i, så där är jag helt lost, men du får gärna förklara :idea:


folk förr i tiden hade inte glas på sina vägar, och de hade inte svart asfalt som man kan bränna sig på på sommaren heller, det går inte att jämför på något sätt, så sluta med det!

Och skor har mina hästar med då de sliter aldeles för mkt utan!!
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

ja du Kimmis, det är nog bara att konstatera att du har en del alternativa metoder. att ordinera tvär inbromsning på en häst som redan upplever obehag av yttersta grad i transporten är tydligen en av dem.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

när det handlar om en sån farlig sak så tycker jag det är viktigast att fixa det så fort som möjligt, hästen kan faktisk dö!

och sen ser jag inte det skadliga för hästen heller, och eftersom ingen vill berätta det så ser jag ingen anledning till att ändra min åsikt!

sen behöver inte hästen uppleva det som obehagligt bara för att den lägger sig ner, min tränares häst lärde sig att om han la sig ner så stannade de och han fick lite uppmärsamhet tills han ställde sig upp igen. och så höll de på var 5:e minut...
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Ok, fast då borde det funkar tvärtom också...

Hästen står jättefint-man tvingas tvärnita-hästen lär sig att står jag fint stannar transporten....

Jag har ingen lösning på TS problem men tvärnit verkar lite riskabelt tycker jag.

Citerar mig själv......frågan kvarstår, hur lär sig hästen?
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Det är ju så här att människor klarar av att hålla i mot en tvärbromsning i 7 km/h utan bälte, tänkt dig då en tvärbromsning i 60km/h, även om bommen tar mot bringan kan du ju tänka dig vilken kraft det blir med en 600 kg häst som kastas framåt!

Absolut den dummast iden jag nånsin har hört!
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

och sen ser jag inte det skadliga för hästen heller, och eftersom ingen vill berätta det så ser jag ingen anledning till att ändra min åsikt!

sen behöver inte hästen uppleva det som obehagligt bara för att den lägger sig ner....

Nä du vet ju självklart bäst, så det är väl ingen ide att ens kommentera. Aldrig sett dig ens överväga att ändra åsikt eller att möjligheten finns att du inte har rätt, trots att dina teorier strider mot de flestas.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Sen måste man kunna tvärbromsa om man ska köra transport, ett ex är tex sånna där 2-1 filer... när det börjar smalna av så är det alltid nån idiot som ska emellan vilket resulterar i att man får kasta sig på bromsen, nu mera så går vi ut i mitten av vägen så att ingen kan komma emellan :devil:

förstår inte de..jag har kört mycket transport i rusningstrafik och ja har aldrig behövt tvärnita pga av andra bilar..jag kollar hela tiden bakåt o framåt o åt sidorna och ser jag att de skulle kunna bli så så ser man de en bra bit innan och löser de så de inte blir så.

när dom nu vill kasta sej in i min fil då har ja redan backat av för längesen, då har ja långt kvar till bilen framför så man har ganska god marginal där.
man måste förutse sånt när man kör häst..de är inte bara att köra och ligga nära andra bilar också får de gå som de går.

aldrig att ja skulle kräva av min häst att han skulle stå i transporten och räkna med tvärnitar..de ska bara inte hända, de är ju som att vi skulle stå utan att hålla i oss på bussen och räkna med att bussen då o då tvärnitar för att de är andra dumma bilister..man ska kunna stå utan att behöva oroa sej för sånt och jag tycker att bra förare ska se sånt långt innan de händer.

då kanske de inte är så konstigt att många hästar inte gillar transporter om dom får räkna med att man tvärnitar då o då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Med tanke på att min unghäst i princip springer in i transporten av sig själv så vet jag att vi inte gör nåt fel när vi kör våra hästar.

Jag kan mkt väl ändra åsikt, men då får man faktiskt motivera sig oxå, och det tror jag du förstår!

Ang att en människa bara kan hålla emot 7 km/h med armarna så går det inte att jämföra, för hästen tar inte emot sig mer armarna och r byggd helt annorlunda, så det går inte att jämför.

när någon kan beskriva vad som händer i hästens kropp när man tvärbromsar ordenkligt så kan jag ändra åsikt, inte innan!

Att man sen aldrig ska tvärbromsa kan ingen säga, man kan aldrig förutse vad andra personer i trafiken gör! Man kan planera så gott det går, men man kan inte förutse varenda sak massor andra bilister gör!
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

kände bar a att jag ville berätta, en kompis häst som tävlat och åkt JÄTTEmycket. en dag när vi kom hem från tävling låg han i transporten och hyperventilerade, väldigt stressad. de försökte med droga honom och träna på att köra korta bitar långsamt men det fungerade ej... visade sig att hästen hade borelia(jag är 99% säker på att det var borelia...minnet kanske sviker) och därför tappade hästen balansen i transporten... efter medicinering åkar han nu som ingenting. kan vara värt att kolla upp. lycka till :)

ps. håller med de flesta och avråder Å DET STARKASTE från tvärbromsmetoden någon föreslog. låter ju livsfarligt!
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

kan hända att många hästar är sånna att de inte spelar så stor roll om man kör ryckigt eller liknande..dom gillar endå att åka..finns ju hästar som vart med om stora olyckor som sekunden efter springer in i nästa transport utan att bry sej..

men de finns hästar som är väldigt känsliga och dom ska inte behöva räkna med att man tvärnitar när dom åker, är hästen stressad eller liknande så kan de sluta ganska illa..om inte fysiskt så psykiskt för hästen..vissa hästar kräver att man kör väldigt lugnt och beräknar hela tiden att man inte riskerar att hamna så man måste bromsa för hårt.

sen är de väldigt lätt att dom tappar balansen om man bromsar hårt, speciellt om dom åker trångt och inte kan bredda nåt..därför många också lägger sej ner.
hästen kan liksom inte förbereda för en tvärnit..samma som dom inte kan förbereda för snäva svängar..därför man inte tar svänger för fort heller.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 891
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: Ava22
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp