Min man var otrogen

Bukefalos 30 år!

Jag tänker att de funderingar han har haft kring om han är gay, ändå säger att det finns något som skaver för honom. Det hade jag velat bena i, i dina skor. Där tänker jag att det finns mycket missad kommunikation.
Det kan ju ha legat och skavt sedan tonåren och behöver väl inte vara relaterat till relationen egentligen? Klimatet runt sexualitet har ändrats nu och det kan vara det som påverkat agerandet snarare än någonting annat.

Jag fastnade litet här. I grunden hade jag känt mig lika sviken och förbigången som @sthu beskriver, om jag var i samma situation. Samtidigt tänker jag att en sådan fundering som hennes make ruvat på, nog kan vara bland det absolut svåraste att ta upp med sin partner. Det ursäktar definitivt inte otroheten, vill jag vara tydlig med. Men jag kan föreställa mig att lyfta frågan om osäkerhet på sin egen sexualitet i någon mån är att släppa ut anden ur flaskan; att man i förlängningen eventuellt är mer attraherad av någon annan (med annat kön) än sin maka, eller åtminstone att man inte känner att man attraheras lika mycket av partnern som man "borde", kan vara ickereversibelt liksom.
Ja klart det är en jättesvår sak att ta upp! Men ändå - den här lösningen är ju hundra gånger värre?
Det verkar ju inte ha varit en impulsiv handling, men jag kan inte för mitt liv begripa hur han tänkte att det här skulle bli oavsett utfall på hans ”experiment”?

Det kan ju ha legat och skavt sedan tonåren och behöver väl inte vara relaterat till relationen egentligen? Klimatet runt sexualitet har ändrats nu och det kan vara det som påverkat agerandet snarare än någonting annat.
Ja, det är jag med på. Men jag tänker också att om man är kvinna och lever med en man som grunnar på om han är bög - då reser det för mig frågor och funderingar kring hur han sett och ser på oss. Lite mer i detalj än enbart frågan om han vill fortsätta ihop eller inte. Var finns jag och var finns vi, i de funderingarna? Även om han nu menar att samkönat sex inte var hans grej (hur han nu vet att det gäller generellt, inte enbart den man han gick i säng med).

Att man är attraherad av andra/annat betyder ju inte att ens partner är mindre attraktiv eller att man inte älskar den.
Just det tror jag är en stor bit i sammanhanget. I de allra flesta andra fall håller jag absolut med om det du skriver. Men här är det kanske inte nödvändigtvis så, tänker jag. Anar man att man kanske tänder på män snarare än kvinnor (eller vice versa), så innebär det ju faktiskt att man kanske inte längre tänder på sin partner eller älskar den. Och har man släppt ut den osäkerheten till diskussion i relationen så tror jag att många skulle se den som de facto avslutad.

Vilket jag alltså inte ser som ursäkt för att inte ta upp det, det är ju oundvikligt i förlängningen, mer att jag förstår om man drar sig för att göra det.

Just det tror jag är en stor bit i sammanhanget. I de allra flesta andra fall håller jag absolut med om det du skriver. Men här är det kanske inte nödvändigtvis så, tänker jag. Anar man att man kanske tänder på män snarare än kvinnor (eller vice versa), så innebär det ju faktiskt att man kanske inte längre tänder på sin partner eller älskar den. Och har man släppt ut den osäkerheten till diskussion i relationen så tror jag att många skulle se den som de facto avslutad.

Vilket jag alltså inte ser som ursäkt för att inte ta upp det, det är ju oundvikligt i förlängningen, mer att jag förstår om man drar sig för att göra det.

Jag kan bara säga att jag inte håller med men tänker inte gå in med mina egna tankar för att det är ändå ts tråd och mina tankar och åsikter kring detta är ganska orelevanta i sammanhanget.

Fast om det är så att ens funderingar handlar om ifall man tänder på män UTÖVER kvinnor - varför måste man testa det om man är i en relation med en kvinna som man vill vara med och tänder på?

Ja, det är jag med på. Men jag tänker också att om man är kvinna och lever med en man som grunnar på om han är bög - då reser det för mig frågor och funderingar kring hur han sett och ser på oss. Lite mer i detalj än enbart frågan om han vill fortsätta ihop eller inte. Var finns jag och var finns vi, i de funderingarna? Även om han nu menar att samkönat sex inte var hans grej (hur han nu vet att det gäller generellt, inte enbart den man han gick i säng med).
Ingen aning, jag antar att jag kan föreställa mig en massa olika komplicerade och helt ologiska känslor. Men det är kanske bara för att jag läst en massa tonårsromansfantasyböcker (som Twilight) där hjältinnan är förälskad i allt mellan 2-3 personer och har antagit att det är fullt möjligt, annars skulle de inte varit så extremt populära.

Jag skulle nog inte vilja förutsätta att ts eller deras förhållande behöver vara inblandad/orsak eller liknande i sin pojkväns inre röra, som kanske lika gärna kan vara driven av olika religiösa grejor och rädslor från barndomen.

Sedan antar jag att det är möjligt att man på något plan skulle kunna gissa om det var fel snubbe eller fel kön, men ingen aning.

Tänker bara att det skulle kunna vara en möjlighet att killen säger som det är, inte att det alls måste vara så, men att det är en möjlighet bland andra.

Jag känner att jag behöver prata med någon. Vart vänder jag mig?
Alltså bara jag, utan honom.
Kolla om du har någon försäkring via arbetsgivare, privat eller facket. När jag var i en kris så tipsade min psykolog mig om att kolla upp det (gick privat vilket var dyrt..) visade sig att jag hade tre försäkringar som täckte 10,10 och 6 gånger utan kostnad i kris. Går att få digitalt också oftast. Var inga problem med någon av bolagen att bedöma det som kris trots att det inte rörde närmsta familjen utan något helt annat men där jag var satt insett krisstillstånd. Kändes väldigt skönt att veta. Det blir lätt dyrt privat.

Kolla om du har någon försäkring via arbetsgivare, privat eller facket. När jag var i en kris så tipsade min psykolog mig om att kolla upp det (gick privat vilket var dyrt..) visade sig att jag hade tre försäkringar som täckte 10,10 och 6 gånger utan kostnad i kris. Går att få digitalt också oftast. Var inga problem med någon av bolagen att bedöma det som kris trots att det inte rörde närmsta familjen utan något helt annat men där jag var satt insett krisstillstånd. Kändes väldigt skönt att veta. Det blir lätt dyrt privat.
Åh vilket bra tips! Har en hälsoförsäkring via facket. Ska kolla om jag kan använda den.

Åh vilket bra tips! Har en hälsoförsäkring via facket. Ska kolla om jag kan använda den.
Kolla upp det, såg att du skrivit att du inte var i ”kris” men jag tänker att du definitivt kan hävda detta som en krisreaktion/kristillstånd gentemot försäkringen, skilsmässa eller separation räknas tex som kris i många bolag och du kan ju säga att du funderat på det och behöver hjälp att lite akut få perspektiv på dina tankar. Nu bor jag i en större stad så erbjöds fysisk tid direkt men de var tydliga redan då med att det även går att ha digitala samtal.

Kolla upp det, såg att du skrivit att du inte var i ”kris” men jag tänker att du definitivt kan hävda detta som en krisreaktion/kristillstånd gentemot försäkringen, skilsmässa eller separation räknas tex som kris i många bolag och du kan ju säga att du funderat på det och behöver hjälp att lite akut få perspektiv på dina tankar. Nu bor jag i en större stad så erbjöds fysisk tid direkt men de var tydliga redan då med att det även går att ha digitala samtal.
Har kontaktat dem för samtalsstöd. Det ingick i sjukförsäkringen. Det lär bli digitalt, men på ett sätt känns det bättre. Någon som är långt bort och ingen risk att man ses på byn liksom.

Har kontaktat dem för samtalsstöd. Det ingick i sjukförsäkringen. Det lär bli digitalt, men på ett sätt känns det bättre. Någon som är långt bort och ingen risk att man ses på byn liksom.
Vad skönt. Börja där. Sen när känslorna lagt sig lite kan det nog vara en god idé med gemensam terapi också är min erfarenhet, så ni förstår varför ni hamnade här (med bådas perspektiv i beaktande) och hur ni går vidare på ett bra sätt ihop eller isär med tanke på att ni har ett barn ihop. Jag tillhör dem som nog som du hade känt att otroheten var ett mindre svek än tilliten, och jag gissar att din man inte heller mår bra just nu och kanske behöver hjälp på eget håll också för att sortera sig lite. Ta hand om dig ❤️

Har inte så mycket att tillägga förutom att jag beklagar vad du behöver hantera nu, och en påminnelse om att fokusera på just dina känslor kring det här. Vad vi i tråden, han, eller någon annan tycker är irrelevant för dig. Din relation, dina känslor, ditt beslut. Kom ihåg det :heart: Du behöver inte ge vika för någon.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka