Vilken jobbig situation, förstår verkligen att det är tufft nu
@sthu . Tänker att det bästa du kan göra just nu är det du gör, att försöka överleva en dag i taget och söka den hjälp som finns att få. Och sedan får ni ta det därifrån, allteftersom. Hur ni ska göra på längre sikt är inget som behöver avgöras på stört, och jag ser inte att det finns något självklart svar på det utan det måste ni som är involverade bestämma utifrån vad ni vill och känner.
- - - du får läsa mer om du vill och orkar, men nedanstående är mer reflektioner på vad andra skrivit om situationen än råd till dig - - -
Flera skriver att det självklart skulle vara tack och hej från deras sida eftersom det handlar om en otrohet. Nu är min inställning i och för sig att en otrohet inte nödvändigtvis är omöjligt att komma över, beroende på saker och ting, men jag tycker nog inte heller att detta är en "vanlig" otrohet.
Det här verkar mer handla om att vara osäker på en grundläggande identitetsdel, ens sexualitet, vilket jag känner är oerhört svårt för någon utomstående att bedöma vad som är oförlåtligt och inte.
Visst var det fel att planera och genomföra en dejt bakom ryggen, men jag kan också ha viss förståelse för att en vuxen man kan vara oerhört ensam och vilsen med sina funderingar om en så central del för ens livsval. Dumt ja och han är inte ursäktad, han borde förstås ha vänt sig till andra kanaler för rådgivning, men jag kan litegrann förstå "logiken" i att testa för att man tror/hoppas att det ska vara så enkelt att få svar på sin fundering.
Borde han vänt sig till sin partner med dessa funderingar? I teorin ska man kunna dela allt, men jag har även förståelse för att detta inte var något han tog upp med sin partner som första väg. Och i mina ögon handlar det inte om brist på förtroende eller tillit, utan snarare att det inte handlar om partnern alls utan om hans egen vilsenhet och (nu gissar jag) brist på andra kanaler än sin partner eller en tinderdejt för att rodda i sina funderingar.
Men sen tror jag tyvärr inte att det är så enkelt att han fått något svar på detta för att en dejt inte kändes rätt. Att i vuxen ålder komma på att man kanske är gay eller bi, tror jag inte är något som bara poppar upp och då är det nog inte heller något som bara stängs ner lika snabbt.
Jag vill inte säga någonting om vad som bör göras och inte, jag tycker att det är lika rätt att komma fram till att man inte vill/kan fortsätta relationen efter det som hänt som att komma fram till att man vill fortsätta leva tillsammans och att kärleken fortfarande är stark. Och att inse att man tänder på samma kön, säger ju inte att man inte fortfarande också tänder på det andra könet, och säger framför allt inte att det som varit tidigare inte skulle varit äkta.
Jag tänker att det är lätt att en massa tvivel och tankar kommer och att det är bra att prata både enskilt och tillsammans. Nu är allt framme i ljuset, och då finns det alla möjligheter att kunna prata igenom allt för att kunna landa i det som känns bäst. Och den som skapat allt detta, måste verkligen vara beredd på att steppa fram i det.