Min man var otrogen

Bukefalos 30 år!

Mina svar handlar om livserfarenhet, inte bara egen utan många andras som jag genom livet varit i kontakt med på ett eller annat vis och jag behöver ingen vuxenuppfostran som @Zinfernia m.fl. försöker med, gillar man inte inläggen så scrollar man bara förbi utan att svara på dom.

Himla trist att du råkat ut för otrohet är det iallafall och hur du väljer att berätta eller inte berätta är naturligtvis till sist ditt egna val.

Skärp dig, ditt inlägg ger inget positivt för @sthu. FÖRSÖK inse att det här är en enormt jobbig och känslig situation, och bevisligen har din livserfarenhet inte kommit så långt att du har fingertoppskänsla och vet när du går över gränsen.

@sthu: Om du känner att du mår bättre av att logga ut så gör det. Men känn absolut ingen skuld över hur du hanterar det här. Vi är alla olika och måste göra det som funkar för en själv.

Sidenote: Jag hade heller inte berättat något sådant här för mina föräldrar innan jag landat i det själv.

Instämmer med @Red_Chili jag hade aldrig berättat en sådan sak för min mamma. Och speciellt inte i ett känsligt, oavklarat skede. Hon hade fått veta när det var dags att flytta isär om det blev aktuellt att göra det, och då med en friserad version av den bakomliggande orsaken.
Det hade bara inneburit att jag fått ta resurser från att hantera mig själv för att lägga dem på att hantera mamma, vilket knappast är något som gör nytta för någon i det läget.
Samma här. Min pappa, 89, känner alldeles för mycket omsorg och kärlek till mig för att jag ska orka med honom när jag själv krisar. Det blir för mycket känslor att ha i rummet just då.

Skärp dig, ditt inlägg ger inget positivt för @sthu. FÖRSÖK inse att det här är en enormt jobbig och känslig situation, och bevisligen har din livserfarenhet inte kommit så långt att du har fingertoppskänsla och vet när du går över gränsen.

@sthu: Om du känner att du mår bättre av att logga ut så gör det. Men känn absolut ingen skuld över hur du hanterar det här. Vi är alla olika och måste göra det som funkar för en själv.

Sidenote: Jag hade heller inte berättat något sådant här för mina föräldrar innan jag landat i det själv.
Jag väljer att ignorera ditt utbrott, hade det varit mig det gällt hade jag berättat vad som hänt för mina föräldrar och speciellt min mamma, våran relation var kanske lite ovanlig genom att aldrig ha några hemligheter för varann utan berätta precis allting för varann oavsett vad det var, farsan var mest frånvarande och brydde sig inte, så funkade vår familj.

Jag väljer att ignorera ditt utbrott, hade det varit mig det gällt hade jag berättat vad som hänt för mina föräldrar och speciellt min mamma, våran relation var kanske lite ovanlig genom att aldrig ha några hemligheter för varann utan berätta precis allting för varann oavsett vad det var, farsan var mest frånvarande och brydde sig inte, så funkade vår familj.
Poängen är ju att så funkade ER familj. Andra familjer fungerar på andra sätt.
Ja, detta är ett öppet forum, men det är en känslig tråd och TS har ju bett specifikt om att slippa råd/pekpinnar i alla fall nu i krisläget. Hade det varit mig så hade jag valt att respektera det.

Plus 1!!

Jag tror jag loggar ut ett tag. Det blir för mycket, nästan en känsla av skuld, och återigen att jag hanterar det hela på fel sätt. Att det hade varit bättre att göra si eller så, bu eller bä. Jag orkar inte vara stark i det här mer nu, jag tänker bryta ihop och kanske komma igen lite senare. Eller fortsätta bryta ihop tills jag går sönder.

Jag förstår dig. Vi finns här. Imorgon, om en vecka, om en månad....Ta hand om dig. :heart

För vad det är värt, så instämmer jag i kören som säger att du gör inget fel .

Edit: Jag kan också varmt rekommendera att sätta medlemmar på ignore, om du känner att det hjälper något. Det har jag själv gjort med ett par stycken.

Senast ändrad:
Jag tror jag loggar ut ett tag. Det blir för mycket, nästan en känsla av skuld, och återigen att jag hanterar det hela på fel sätt. Att det hade varit bättre att göra si eller så, bu eller bä. Jag orkar inte vara stark i det här mer nu, jag tänker bryta ihop och kanske komma igen lite senare. Eller fortsätta bryta ihop tills jag går sönder.
Väljer du att logga ut men vill prata/skriva av dig eller what ever så har du mitt nummer. Jag skickar dig ett sms så kan du välja att svara när du orkar!
Försök att inte gå sönder på vägen, det blir ett helvete att plocka ihop bitarna sen ❤️

Känns det rätt så gör det. Jag förstår fullt ut att du inte berättar. Samtidigt har hela vår grundfamilj ett stort öppet sår efter att saker inte fått komma fram för några år sen. Kanske blir det bättre av att berätta, kanske inte. Men oavsett, det är inte din skuld, inte din skam. Du har inte gjort något fel, kom ihåg det.

Gick upp på övervåningen för lite snabbt pyssel. Hörde maken prata telefon och även om jag visste att det var hans morsa skrek varenda fiber i min kropp att det var tjejen han varit otrogen med, eller någon annan. Fruktansvärd känsla.
Denna känslan är när man är ihop med någon man inte kan lita på, men kommer konstant leva i denna känslan eller förnekelse, jag va ihop med en man som va otrogen för över 10 år sen. Never again. Det är skit svårt att lämna, fruktansvärt jobbigt, men när man väl kommit ut på andra sidan, så kommer det känns bra igen, men det tar tid. Den känslan av ångest och hur fruktansvärt dåligt man mår av en sån människa är aldrig värt det oavsett hur "bra det varit" annars, trust me :sorry: Men det är skit svårt när man är nere i ett djupt svart hål och tro det blir bättre. Men du förtjänar bättre. Det är bara riktigt jävla svårt att se hur dåligt ett förhållande är för en, när man är i det och hur jäkla abusive vissa partners är (man förnekar deras dåliga sidor och beteende extremt mycket)..

Även om han inte är fysisk våldsam mot dig, så är det psykisk terror som han håller på-. Ljuger, kommer inte hem, gör som han själv vill etc etc.

Du kommer fixa detta! även om det inte känns som det just nu.

Det finns inget "rätt" sätt att hantera sånt här, ingen kan heller se hela bilden utifrån text för livet är komplext.

Personligen skulle min förälder (singular då den andra är borta sen länge) vara den sista personen jag vill prata med i en liknande situation. Det skulle inte heller vara på kartan att umgås och slappna av i kris men det är ju väldigt olika hur man är, vad man har för relation och vad ens behov är. Sen tvivlar jag på att min förälder skulle vara så inkännande att denne märkte av mitt mående öht.

Du måste agera efter ditt behov och vad som känns bra för dig. Däremot är det bra om du har någon i verkliga livet som du kan anförtro dig åt, ventilera och prata ut hos. I svåra stunder är det bra att ha nån som finns där för en så man får älta och bearbeta det man varit med om för att på sikt kunna läka och hitta lösningar ❤️.

Min exman var också otrogen. Och jag hade jättesvårt för att prata med andra om det, rent generellt. För jag skämdes över att ha blivit bedragen av honom. Jag tyckte att det var så in i bomben pinsamt att jag inte hade kunnat ge honom det han ansåg att han behövde.
Vi pratade en del igår kväll, men det kändes mest som att det var mitt fel allting. Att jag har sagt och gjort saker som drivit iväg honom
För precis som du skrev här, så var det ju självklart mitt fel att han hade varit tvungen att söka sig till andra. Problemet var bara att han inte med ett enda ord hade berättat för mig att han var missnöjd med situationen. Hur skulle jag då kunnat göra något annorlunda? (Min bestämda åsikt är att den som är missnöjd med situationen i förhållandet ska berätta det för sin partner, annars är det omöjligt att få till någon förändring)

Jag hoppas @sthu att ni hittar en lösning på er situation som blir till det bästa för er.
Men, jag skulle önska att du ser att din man, precis som min exmake gjorde, följer skolboksexempel 1a på hur man bortförklarar otrohet. Hur man rättfärdigar sin egen brist på ansvar för situationen man satt sig själv och sin partner i. Det är så klassiskt. Pinsamt klassiskt.
Det är inte ditt fel att han varit otrogen! Ingen är felfri och du har kanske sagt saker som inte gjorde saken bättre. Men. Har han berättat för dig att han är missnöjd? Och framförallt, det var han som gjorde det aktiva valet att kliva utanför ert äktenskap, bakom ryggen på dig. DÄR är sveket. (Att han dessutom gjorde det genom att hålla sig oanträffbar gör saken ännu värre)

Nu börjar det likna en bekännelsetråd över andras otrohet och just att ge sin egen erfarenhet som grund för råd - har vi inte avfärdat det för flera sidor sedan?

TS liv är hennes liv och andra skitstövlar till makar har ingen relevans för hennes situation. Det hjälper inte TS.

Släpp era egna erfarenheter om elände och koncentrera er på att stötta TS.

Nu börjar det likna en bekännelsetråd över andras otrohet och just att ge sin egen erfarenhet som grund för råd - har vi inte avfärdat det för flera sidor sedan?

TS liv är hennes liv och andra skitstövlar till makar har ingen relevans för hennes situation. Det hjälper inte TS.

Släpp era egna erfarenheter om elände och koncentrera er på att stötta TS.
Jag tycker nog att @ameo s inlägg var väldigt relevant OCH stöttande för TS situation.

Jag vet inte alls vad jag vill. Pratade om att gå på konsert i höst för nån vecka sen. Igår tog han upp det igen och frågade om han skulle köpa biljetter. Jag kunde knappt svara.

Alimemazinet hjälper inte. Alls. Tabletten jag tog igår gjorde mig inte ens lite trött. Vårdteamet ringer idag, ska ta upp det då. För en "normal" människa är det kanske inte så farligt att vara sömnlös ett tag, men jag är rädd att det slår över åt ena eller andra hållet.

Men något positivt, den allra värsta ångesten har minskat. Nu är det mer.. förvirring och likgiltighet? som tagit överhanden.

Jag funderar på sjukskrivning. Men samtidigt tror jag det kan vara bra att komma iväg och tvingas tänka på annat på jobbet. Om jag kan tänka klart vill säga. Har semester en vecka till. Kan vara sjukskriven till tisdag utan intyg. Dessutom (inte mitt problem egentligen, men det blir det ändå), även om jag är sjukskriven ringer makens jobb och tjatar att han ska komma in och jobba. Han säger nej men de accepterar inte det känns det som. Han har alltid ställt upp men de meddelandena han fick igår.. Jösses. Det var som om han var livegen.
Det är inte mitt problem hur hans jobb löser sin skruttiga personalproblematik men indirekt påverkar det mig också. När de ringer flera gånger om dagen och tjatar och beter sig, det stressar på.

Jag vill bara säga att det inte är ett dugg konstigt att du inte kan svara på om ni ska på konsert i höst! Tycker verkligen inte du ska behöva försöka veta det nu. Det låter väldigt, väldigt ensamt att få den frågan av honom nu. Som om han inte förstår eller förmår ta ansvar för vilken kris han skapat i er relation och i ditt liv.

Hoppas du får bra stöd av vårdteamet idag.

Jag vet inte alls vad jag vill. Pratade om att gå på konsert i höst för nån vecka sen. Igår tog han upp det igen och frågade om han skulle köpa biljetter. Jag kunde knappt svara.

Alimemazinet hjälper inte. Alls. Tabletten jag tog igår gjorde mig inte ens lite trött. Vårdteamet ringer idag, ska ta upp det då. För en "normal" människa är det kanske inte så farligt att vara sömnlös ett tag, men jag är rädd att det slår över åt ena eller andra hållet.

Men något positivt, den allra värsta ångesten har minskat. Nu är det mer.. förvirring och likgiltighet? som tagit överhanden.

Jag funderar på sjukskrivning. Men samtidigt tror jag det kan vara bra att komma iväg och tvingas tänka på annat på jobbet. Om jag kan tänka klart vill säga. Har semester en vecka till. Kan vara sjukskriven till tisdag utan intyg. Dessutom (inte mitt problem egentligen, men det blir det ändå), även om jag är sjukskriven ringer makens jobb och tjatar att han ska komma in och jobba. Han säger nej men de accepterar inte det känns det som. Han har alltid ställt upp men de meddelandena han fick igår.. Jösses. Det var som om han var livegen.
Det är inte mitt problem hur hans jobb löser sin skruttiga personalproblematik men indirekt påverkar det mig också. När de ringer flera gånger om dagen och tjatar och beter sig, det stressar på.

Det låter lite som han vill att allt ska gå vidare som 'vanligt' och inte vill förändra er livssituation. Säg bara åt honom att han får vänta med att köpa biljetter tills ni vet hur ni går vidare.

Jag tycker att du ska fortsätta vara sjukskriven, men och andra sidan så fattar jag att det är bra för dig att komma iväg och tänka på annat, kanske tillfälligt, att alla tankar som snurrar dämpas. En lösning kanske är att vara sjukskriven på deltid? Då kommer du iväg från hemmet och kan andas lite, samtidigt som det inte tar på krafterna som ett heltidsjobb innebär. Börja med 75% sjukskrivning och trappa därefter ner successivt?

Och vet du, det absolut viktigaste nu är att du får sova. Sömnlöshet, extrem stress, ovanpå din diagnos är ett koncept för katastrof. Säg till vårdteamet att du behöver, tillfälligt, någonting i hästväg för att sova. Din make får vackert stanna hemma och vabba så du kan känna dig säker att lilleman blir väl omhändertagen när du sover. Du kommer att bli dåsig och med baksmälla möjligtvis yr av de tabletterna, det är ofrånkomligt. Men du måste får sova!!!

Jag vet inte om du har sömnproblem i vanliga fall? Men, ja de gamla metoderna. Så mörkt i sovrummet som möjligt, svalt, tystnad, eller om du sover bättre tex vågor som slår mot stranden eller liknande. Och, vilket är extremt mycket svårare att göra än att säga, försök tömma hjärnan. Kramar från mig och Megara.

Det låter lite som han vill att allt ska gå vidare som 'vanligt' och inte vill förändra er livssituation. Säg bara åt honom att han får vänta med att köpa biljetter tills ni vet hur ni går vidare.

Jag tycker att du ska fortsätta vara sjukskriven, men och andra sidan så fattar jag att det är bra för dig att komma iväg och tänka på annat, kanske tillfälligt, att alla tankar som snurrar dämpas. En lösning kanske är att vara sjukskriven på deltid? Då kommer du iväg från hemmet och kan andas lite, samtidigt som det inte tar på krafterna som ett heltidsjobb innebär. Börja med 75% sjukskrivning och trappa därefter ner successivt?

Och vet du, det absolut viktigaste nu är att du får sova. Sömnlöshet, extrem stress, ovanpå din diagnos är ett koncept för katastrof. Säg till vårdteamet att du behöver, tillfälligt, någonting i hästväg för att sova. Din make får vackert stanna hemma och vabba så du kan känna dig säker att lilleman blir väl omhändertagen när du sover. Du kommer att bli dåsig och med baksmälla möjligtvis yr av de tabletterna, det är ofrånkomligt. Men du måste får sova!!!

Jag vet inte om du har sömnproblem i vanliga fall? Men, ja de gamla metoderna. Så mörkt i sovrummet som möjligt, svalt, tystnad, eller om du sover bättre tex vågor som slår mot stranden eller liknande. Och, vilket är extremt mycket svårare att göra än att säga, försök tömma hjärnan. Kramar från mig och Megara.
Ja, han vill att allt ska bli som vanligt igen. Det vill jag med egentligen. Eller rättare sagt, att det aldrig hände. Too late liksom.

Jag har inga problem att sova i normalfallet. Men nu ligger jag bara och stirrar in i väggen större delen av natten. Jag känner ju att jag är på väg mot mani, eller nån slags mixed state. För trots att jag inte sover är jag inte trött. Jag är rätt energisk men kan inte ta för mig något.

Vårdteamet kan inte skriva ut medicin. Jag har ringt mottagningen som ringer mig imorgonbitti.

Jag önskar verkligen att han kunde stanna hemma och vabba. Men det är nästan mer stressande att hans jobb ringer varannan timme och tjatar, än att han åker in och jobbar ett pass. Han vabbar idag i varje fall. Alltid nåt.

Tycker att han gått kan ta och stänga av telefonen. Han kan meddela jobbet att han vabbar hela nästa vecka, sen stänga av luren/sätta den på ljudlöst.

Tycker också att sjukskrivning ett tag till, åtminstone på deltid, låter som en god idé. När du känner att du orkar, kom ihåg att meddela jobbet om sjukdom under semester så att du åtminstone får tillbaka semesterdagarna.

Väldigt tondöv dessutom att fråga om konsert i det läget du/ni är i nu. Snacka om att verkligen inte lägga någon vikt i hur han betett sig utan tror att det är "som vanligt".

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka