Minkutsläpp - och hästar också!!

De jag haft närkontakt med anser att djur inte får ägas, arbeta eller utnyttjas.

Dvs i förlängningen är all mänsklig kontakt med djuren av ondo?
 
Oavsett vad man tycker om minkfarmar borde man begripa att man inte gör djuren en tjänst genom att släppa ut dem. Och att släppa ut hästar är ju ännu värre! Det första jag också tänkte på var att de utsläppta hästarna kunde komma ut på en väg och skada människor.
 
Vad är det för fel på folk? Nu har det alltså släppts ut minkar. Tack o lov stannade dom flesta på anläggningen.
Men dessutom har tio hästar släppts ut. Ska dom ha ihjäl folk också? Tänk om dom hamnat i trafiken?

https://sla.se/hjo/2018/08/19/5000-minkar-slapptes-ut-ur-sina

De är totala idioter som borde låsas in till de har fått något vett i skallen. Lär dock aldrig hända.

Edit: Att de får vett i skallen då. Jag har inga problem med att folk har åsikter men den här typen av aktivism är jag allergisk emot. Dels pga djurens lidande men också för att jag i jobbet är måltavla för samma typ av aktivister...
 
Oavsett vad man tycker om minkfarmar borde man begripa att man inte gör djuren en tjänst genom att släppa ut dem. Och att släppa ut hästar är ju ännu värre! Det första jag också tänkte på var att de utsläppta hästarna kunde komma ut på en väg och skada människor.

Jag har sett argumentet från aktivister att ”jo de inser att minkarna inte kommer överleva i det vilda, men då får de iallafall en tid i FRIHET och dör FRIA” osv...

Jag tycker det resonemanget är ännu vidrigare än att släppa ut dem för att man i sin egna lilla värld tror de kommer överleva och att man gör en god gärning för dem och naturen iom det ...😎
 
Jag har sett argumentet från aktivister att ”jo de inser att minkarna inte kommer överleva i det vilda, men då får de iallafall en tid i FRIHET och dör FRIA” osv...

Jag tycker det resonemanget är ännu vidrigare än att släppa ut dem för att man i sin egna lilla värld tror de kommer överleva och att man gör en god gärning för dem och naturen iom det ...😎
Så dem är helt okej med att alla djuren kommer svälta och gå en jäkligt långsam död till mötes?
Jävla nötter asså:meh::rage:
 
Så dem är helt okej med att alla djuren kommer svälta och gå en jäkligt långsam död till mötes?
Jävla nötter asså:meh::rage:

Jag vet inte hur ”djupt” de tänkt på, eller förstår den aspekten faktiskt. Jag har bara tagit del av argumentet, som för mig känns grundat mer på någon romantiserad föreställning och ”for the cause of a good deed” i frihetens namn typ....
 
Jag har sett argumentet från aktivister att ”jo de inser att minkarna inte kommer överleva i det vilda, men då får de iallafall en tid i FRIHET och dör FRIA” osv...

Jag tycker det resonemanget är ännu vidrigare än att släppa ut dem för att man i sin egna lilla värld tror de kommer överleva och att man gör en god gärning för dem och naturen iom det ...😎

Mitt ex var påväg att bli djurrättsaktivist, han är ex av en anledning. Han menade att minkarna hade instinkter och därför skulle överleva... Andra rovdjur, bilar och liknande tänkte han inte på. Visst någon av minkarna kan nog få fart på instinkten men med flera generationers avel av djur på bur så är nog stor del av instinkterna borta eller att de ligger lååångt bak i minnet...
 
Mitt ex var påväg att bli djurrättsaktivist, han är ex av en anledning. Han menade att minkarna hade instinkter och därför skulle överleva... Andra rovdjur, bilar och liknande tänkte han inte på. Visst någon av minkarna kan nog få fart på instinkten men med flera generationers avel av djur på bur så är nog stor del av instinkterna borta eller att de ligger lååångt bak i minnet...

Ja de far ju så otroligt illa 😞 aldrig varit utanför sina burar (även om det är ett helt fruktansvärt liv de har i bur i sig, det faktumet kvarstår ju😞)

Inte ens en tamkatt som vistats utomhus klarar sig ju som övergiven utan att fara ngt extremt illa när människor överger dem. Och då är de ändå vana vid att vara ute och att jaga massor med fåglar, möss osv.

Som sagt- jag tror ideologierna och resonemangen alltför ofta saknar genuin kunskap om djuren i grunden, och det blir mänskliga värderingar hos aktivisterna själva, som istället blir bärande, dvs deras mänskliga uppfattningar och förmänskligande av djuret, på bekostnad av djuret...
 
Jag har sett argumentet från aktivister att ”jo de inser att minkarna inte kommer överleva i det vilda, men då får de iallafall en tid i FRIHET och dör FRIA” osv...

Jag tycker det resonemanget är ännu vidrigare än att släppa ut dem för att man i sin egna lilla värld tror de kommer överleva och att man gör en god gärning för dem och naturen iom det ...😎

Men så bra, då kan vi ta av aktivisterna deras kläder, deras lägenhet, smartphones osv. Det vore ju naturligt att överleva utan de sakerna :cool:
 
Jag har sett argumentet från aktivister att ”jo de inser att minkarna inte kommer överleva i det vilda, men då får de iallafall en tid i FRIHET och dör FRIA” osv...

Jag tycker det resonemanget är ännu vidrigare än att släppa ut dem för att man i sin egna lilla värld tror de kommer överleva och att man gör en god gärning för dem och naturen iom det ...😎
Jag har fått argumentet att de utsläppta minkarna dör för en god sak och att man måste offra lite för att vinna....

Behöver nog inte skriva vad jag tycker om det
 
Jag har fått argumentet att de utsläppta minkarna dör för en god sak och att man måste offra lite för att vinna....

Behöver nog inte skriva vad jag tycker om det

Ja tyvärr är det nog rätt identiskt med det jag delgett här att jag tagit del av... om än lite annorlunda vinklat på tänket /argumentet .

Essensen blir likvärdig 😞
 
Dessutom gör minkarna skada i naturen har jag hört. De tar bla småfåglar.

De tar allt , dvs extrem åsamkan på faunan då de inte är en naturlig del av faunan här. Det är samma sak som när en annan art - växt eller djur som inte naturligt är del av den lokala faunan släpps ut/importeras av misstag .
Finns stora problem världen över ang det - googla så hittar du om du inte sedan tidigare är familjär med problemen :)
 
De tar allt , dvs extrem åsamkan på faunan då de inte är en naturlig del av faunan här. Det är samma sak som när en annan art - växt eller djur som inte naturligt är del av den lokala faunan släpps ut/importeras av misstag .
Finns stora problem världen över ang det - googla så hittar du om du inte sedan tidigare är familjär med problemen :)
Jodå jag vet. Jag har varit i Australien 😉
 
Jag missförstod att din post tydligen var ironisk 😅
Nej jag var inte ironisk (den här gången), men jag kanske uttryckte mig otydligt. Vad jag skulle säga var att jag är väl bekant med hur illa det kan bli om man släpper ut fel djur i en främmande fauna eftersom jag varit i Australien. Det mest klassiska exemplet på detta är väl när man tog kaniner till Australien och de förökade sig okontrollerat då förde man in räv som käkade upp en massa exotiska pungdjur som bara fanns i Australien.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 408
Senast: Juli0a
·
Anläggning Dom flesta av oss har nog någon gång hamnat i stall med konstigt folk eller kanske en märklig stallägare. Jag personligen tycker att...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
31 028
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 243
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp