Minkutsläpp - och hästar också!!

Innekattsägare använder exakt samma argument som minkuppfödarna och frimärkshästarnas ägare.
Jag tror absolut att innekatterna har det ok, dom vet ju inget annat om. Men naturligt är det inte.
Många raser av våra husdjur är inte heller naturliga dock, de skulle inte kunna klara sig naturligt i naturen. Även om man satte ut dem i skogen som små så skulle de i de flesta fall inte ha tillräckliga insikter för att leva drägligt, det syns även på de hemlösa katterna som hittas i tråkiga tillstånd efter ha fått klara sig själva.
De vilda djuren är rent naturligt skygga och skulle därför inte trivas i människans sällskap, medan de som människan har avlat fram är rent naturligt mer eller mindre glada i människor och vill ha deras sällskap.
Man kan ju diskutera hur "naturligt" det är men det faktum att vi har avlat fram dem så kvarstår och att de i flesta fallen skulle vantrivas om de inte bodde i närheten av människor som kunde ta hand om dem. Även om det kanske är bara av rent praktiska skäl, som fåret som behöver få hjälp med att klippa av sin päls. De är knappast naturliga i sig, då kan man ju inte ha dem naturligt också.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag hade inte haft något direkt emot om det hade lagts ut i skogen även om det inte hade varit klokt i och med att rävarna skulle ha svårare att klara sig själva. Jag tänkte snarare på det ramaskri som skulle ske :angel::p
Jag menade att om man föder upp rävar också, vad går deras kroppar till då, för jag gissar att isåfall föder man upp dem för deras päls också :meh::banghead:
Det blir ju bara en kedja av pälsfarmar som ger varandra köttet, och även om köttet isåfall skulle komma till nytta så känns det inte helt okej det heller.

Det är lite rungång där, så utanför pälsindustrin gör nog kropparna* inte sådär jättemycket nytta har du nog rätt i :)
(*förutom fettet då)
 
Klippningen är behaglig för kaninen. Man börjar på ryggen och när magen ska klippas så lägger man dem i knät upp och ner, med huvudet mellan kropp och arm. De ligger helt lugnt. Någon enstaka gång kan de sprattla till med det är sällsynt.
Jag har hört att man absolut inte ska lägga kaniner på rygg, stämmer inte det?
 
Många raser av våra husdjur är inte heller naturliga dock, de skulle inte kunna klara sig naturligt i naturen. Även om man satte ut dem i skogen som små så skulle de i de flesta fall inte ha tillräckliga insikter för att leva drägligt, det syns även på de hemlösa katterna som hittas i tråkiga tillstånd efter ha fått klara sig själva.
De vilda djuren är rent naturligt skygga och skulle därför inte trivas i människans sällskap, medan de som människan har avlat fram är rent naturligt mer eller mindre glada i människor och vill ha deras sällskap.
Man kan ju diskutera hur "naturligt" det är men det faktum att vi har avlat fram dem så kvarstår och att de i flesta fallen skulle vantrivas om de inte bodde i närheten av människor som kunde ta hand om dem. Även om det kanske är bara av rent praktiska skäl, som fåret som behöver få hjälp med att klippa av sin päls. De är knappast naturliga i sig, då kan man ju inte ha dem naturligt också.
Precis - vi har skapat dessa djur-raser och därför har vi också ansvaret för dem. Att släppa ut dem vind för våg i naturen vore ett riktig övergrepp och definitivt djurplågeri. Dvs tvärtemot vad man hävdar.
 
@Niyama det stämmer att man avråder från att lägga dem på rygg av olika anledningar - essensen är att om kaninen är rädd eller upplever obehag så går den in i stress om man gör det.

Lite hastig summerande som stämmer bra, från en veterinär :

http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/kanin/tycker-kaniner-om-att-ligga-pa-rygg-

Om man har kaniner som är tama och lugna så går det bra som flera kunniga svarar här, men ja - man behöver vara försiktig .
 
Tyvärr är det ganska stor skillnad på "ull och ull". De gotländska pälsfåren som är så vanliga här i sverige är avlade för att deras skinn lämpar sig så bra som möbelskinn. Den ullen är blank, har ganska grova strån som tål att nötas på, men det blir jäkligt stickiga (och tunga) tröjor... Så för att kunna ta vara på ullen behöver många lammproducenter ställa om i sin avel. Det innebär att vi blir av med delar av den lilla inkomst som finns på djuren idag - för vi får kompromissa med skinn och/eller köttkvalitet. Tyvärr finns det inte utrymme för några års omställning i budgeten, får är inte speciellt lönsamma...


Jag hoppas att dessa kanske kan gå ihop och köra kampanjer för den här goda sakens skull, så de får igång verksamheterna och produktionen och att folk får upp ögonen för dem och deras produkter. Att företagen som tillverkar inte minst friluftskläder gör detta till nåt positivt som de är stolta över och som blir till ett plus i försäljningsargumenten. Jag tror det kan bli jättestort, och hoppas att fårägarna och spinnerierna håller ut. Nya vindar blåser.....
 
Tyvärr är det ganska stor skillnad på "ull och ull". De gotländska pälsfåren som är så vanliga här i sverige är avlade för att deras skinn lämpar sig så bra som möbelskinn. Den ullen är blank, har ganska grova strån som tål att nötas på, men det blir jäkligt stickiga (och tunga) tröjor... Så för att kunna ta vara på ullen behöver många lammproducenter ställa om i sin avel. Det innebär att vi blir av med delar av den lilla inkomst som finns på djuren idag - för vi får kompromissa med skinn och/eller köttkvalitet. Tyvärr finns det inte utrymme för några års omställning i budgeten, får är inte speciellt lönsamma...
Aha....... :(
 
Nej, varför skulle man inte kunna göra det?

Alla kaniner jag haft (det är ett antal) har legat snällt vid klippning och när man vänder dem rätt igen är de som vanligt.
@mackan la in en länk om det. Jag har inte haft kaniner sen jag var barn men minns bara det där om att man inte får lägga kaninen på rygg.
 
Tyvärr är det ganska stor skillnad på "ull och ull". De gotländska pälsfåren som är så vanliga här i sverige är avlade för att deras skinn lämpar sig så bra som möbelskinn. Den ullen är blank, har ganska grova strån som tål att nötas på, men det blir jäkligt stickiga (och tunga) tröjor... Så för att kunna ta vara på ullen behöver många lammproducenter ställa om i sin avel. Det innebär att vi blir av med delar av den lilla inkomst som finns på djuren idag - för vi får kompromissa med skinn och/eller köttkvalitet. Tyvärr finns det inte utrymme för några års omställning i budgeten, får är inte speciellt lönsamma...
Jag funderade på att erkänna att jag inte tål kläder av ull och därför inte köper sånt :o så skönt att läsa att det kan finnas en anledning till det! :angel:
Personligen, om jag har kläder av ull mot naken hud (även om det är bara kragen mot halsen) så börjar det klia vansinnigt :crazy: Ibland kan jag även känna det genom de andra kläderna mellan hud och ull. Jag vill kunna vara miljövänlig och stödja mindre företag men det är går bara inte. Jag har en tröja av lamaull från Chile som går någorlunda bra ovanpå andra kläder, men that's it :o

Min guilty pleasure är polyester :o:love::o
 
Senast ändrad:
Det är lite rungång där, så utanför pälsindustrin gör nog kropparna* inte sådär jättemycket nytta har du nog rätt i :)
(*förutom fettet då)
:meh: Känns ju sådär. Men tack för informationen!

Precis - vi har skapat dessa djur-raser och därför har vi också ansvaret för dem. Att släppa ut dem vind för våg i naturen vore ett riktig övergrepp och definitivt djurplågeri. Dvs tvärtemot vad man hävdar.
:up:

Jag är osäker på hur mycket avlade på minkarna i minkfarmarna är dock om man ska återvända till ämnet lite grann. Jag menar, de har knappast fokuserat på deras mentalitet. Men jag undrar om de hade klarat sig även om de hade satts ut i minkens naturliga miljö. Hur mycket (eller lite) avel krävs det egentligen för att "förstöra"/minska på djurets natur så att de klarar sig naturen?
Fast deras päls är kanske nu sådan att de inte skulle klara sig ändå.
 
Apropå päls - finns det verkligen några modernt tänkande människor som har päls i dag? Den enda i min omgivning som jag kan komma på är min fin-i-kanten-granne som blev 97. Men modernare folk?

Jag undrar också över det, känns som päls är rätt ute. Har svårt att se hur pälsfarmar ens går runt om dom inte får sälja mycket till utlandet. Jag personligen och alla jag känner skulle vägra använda päls.
Det är synd om minkarna helt klart och dom har ett uruselt liv på farmarna.
Djurrättshaveristerna är helt galna och omdömeslösa som tänker med på att ses och höras istället för djurens bästa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 364
Senast: Juli0a
·
Anläggning Dom flesta av oss har nog någon gång hamnat i stall med konstigt folk eller kanske en märklig stallägare. Jag personligen tycker att...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
31 027
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 236
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp