Minkutsläpp - och hästar också!!

Vad är bäst me att fånga djur i bensaxar osv för fåfänga??

Och minkar har det inte bra i burar för burarna är alldeles för små. Det är inte på något sätt förenliga med svensk lag att de ska kunna utföra sina naturliga beteenden dvs simma mm för minkar.
Kan du förklara dina frågor till @Mia_R . För mig känns det som oerhört knepiga frågor till någon som säger att man INTE ska köpa päls från vare sig buruppfödda djur eller djur fångade i fällor
 
@Niyama Jag är inte insatt i pälsindustrin, men av det lilla jag hört så är ju Saga Mink och liknande välansedda och en kvalitetsstämpel i hela världen, så om det är eftertraktat så kommer säkert rika kineser att föredra det varumärket före andra inhemska märken. Sverige ensamt kommer knappast kunna försörja hela efterfrågan, men Norden tillsammans kanske kan?

@Mia_R Absolut, money talks, och så länge det finns efterfrågan (vilket det kommer finnas utanför Norden) så kommer farmarna finnas kvar någonstans i världen.
Men hur kan rika kineser vara ett försvar för svenska minkfarmar? Jag kan inte komma på ett enda argument överhuvudtaget för pälsdjursuppfödning.
 
Kvalitetsstämpel kanske för pälskvalitet, inte för att de tar hand om minkarna bäst. Om man bara kollar på bilderna från dokumentären som gick på SVT så hade minkarna det bättre i Kina än här...

Det är ju hemskt att det är så, man hoppas ju på att Sverige ändå ska arbeta hårt för en så bra djurhållning som möjligt, oavsett djurart. :cry:
 
Men hur kan rika kineser vara ett försvar för svenska minkfarmar? Jag kan inte komma på ett enda argument överhuvudtaget för pälsdjursuppfödning.

Det är inte så att jag försvarar minkindustrin, men jag tror inte att vårt förbud mot pälsindustrin gör så stor skillnad för världens minkar. Efterfrågan finns ju kvar.

Jag trodde att minkarna hade det bättre här än i många asiatiska pälsfarmar, att deras djurhållning och avliviningsformer inte var lika reglerade som vår, men det kanske inte alls är fallet.
 
Det är inte så att jag försvarar minkindustrin, men jag tror inte att vårt förbud mot pälsindustrin gör så stor skillnad för världens minkar. Efterfrågan finns ju kvar.

Jag trodde att minkarna hade det bättre här än i många asiatiska pälsfarmar, att deras djurhållning och avliviningsformer inte var lika reglerade som vår, men det kanske inte alls är fallet.
Även om efterfrågan finns kvar behöver vi ju inte möta den. För de minkar som slipper födas in i minimala burar gör det en jäkla skillnad.
 
Det är inte så att jag försvarar minkindustrin, men jag tror inte att vårt förbud mot pälsindustrin gör så stor skillnad för världens minkar. Efterfrågan finns ju kvar.

Jag trodde att minkarna hade det bättre här än i många asiatiska pälsfarmar, att deras djurhållning och avliviningsformer inte var lika reglerade som vår, men det kanske inte alls är fallet.
Att barnarbete är förbjudet i Sverige hjälper ju inte barn i de länder där det förekommer.
 
Det är inte så att jag försvarar minkindustrin, men jag tror inte att vårt förbud mot pälsindustrin gör så stor skillnad för världens minkar. Efterfrågan finns ju kvar.

Fast fler och fler länder har förbjudit eller är påväg att förbjuda pälsdjursfarmar och flera stora varumärken har slutat eller är påväg att sluta använda päls i sina klädkollektioner. Det sprider sig, rätt fort dessutom, och jag tänker att ju fler länder (och människor såklart) som tycker det här är oacceptabelt desto fler kommer att haka på. Jag tror man måste ändra på vad som anses normalt för att kunna göra en förändring. :)
 
Vad är bäst me att fånga djur i bensaxar osv för fåfänga??

Och minkar har det inte bra i burar för burarna är alldeles för små. Det är inte på något sätt förenliga med svensk lag att de ska kunna utföra sina naturliga beteenden dvs simma mm för minkar.
Visa mig gärna var jag har skrivit att det skulle vara "bäst", eller ens "bra"?
 
Jag jämför minkarnas leverne i bur med innekatter i en etta på Söder, eller ridhästars som står i en fyrkantshage dag ut och dag in. Inget borde få vara tillåtet.
Och jag tror att dom djuren tas om hand väl och inte mår dåligt det minsta.
En katt i en etta är inte alls jämförbart med hur minkarna har det. En katt i en liten bur med gallergolv är jämförbart. Eller en häst i liten box utan strö som aldrig tas ut ur boxen över huvud taget. Minkhållningen är vidrig!
 
En katt i en etta är inte alls jämförbart med hur minkarna har det. En katt i en liten bur med gallergolv är jämförbart. Eller en häst i liten box utan strö som aldrig tas ut ur boxen över huvud taget. Minkhållningen är vidrig!
JAG jämför. Djuren har ingen möjlighet att utöva några naturliga beteenden. Katten får inte jaga o smyga, minken får inte simma. hästen får inte ens beta....och alla tre är det djur som rör sig över STOOOOORA ytor i fritt tillstånd.
Har du innekatt o hästen i fyrkantshage?
 
Jag tror att vi har några missförstånd att reda ut här.

1. Det här handlar om minkar, inte om grisar.
2. Att andra djur har det lika illa eller sämre, gör inte minkfarmarna bättre.
3. OM tråden hade handlat om grisar eller höns i industriell produktion i Sverige, hade jag mycket väl kunnat skriva att jag inte fattar hur sådan djurhållning kan vara tillåten.
4. Det är alltså inte djurvänligt att släppa ut minkar, men om det är inte heller djurvänligt att ha dem i burar.
5. Vad importerat griskött har med min rätt att ha synpunkter på minkfarmar att göra, går mig förbi. (I sammanhanget kan man ju undra hur minkfodret har producerats, förstås.)
Just minkfodret är ofta gjort på slaktrester. Samma foder säljs dyrt till hundägare som "färskfoder på svenska råvaror" - det är ingen slump att flera färskfodertillverkare även driver minkfarm...
 
Har du innekatt o hästen i fyrkantshage?

Men va ? 😳 Nej det har nog @Trani inte att döma av hennes inlägg tippar jag . Eller vad menar du?

Förstår inte hur du kan likställa en mink i en bur med en innekatt som kan klättra, busa och röra sig inomhus, eller med en häst som vistas ute i stor hage 8-9 timmar om dagen och utöver det motioneras.

Sen bortsett från det, så har jag oerhört svårt för resonemanget allmänt att ”jamen andra kommer fortsätta så vad ska vi i Sverige göra” osv.
Det blir ju helt horribelt bakvänt om det är så man resonerar ang problem i världen, oavsett ämne. 🙄
@Elegant machinery

I min värld genom hela människans existens historiskt så är det en förutsättning att sopa framför egen dörr för att få till förändring - Det gäller även stora globala förändringar !
 
Senast ändrad:
Men va ? 😳 Nej det har nog @Trani inte att döma av hennes inlägg tippar jag . Eller vad menar du?

Förstår inte hur du kan likställa en mink i en bur med en innekatt som kan klättra, busa och röra sig inomhus, eller med en häst som vistas ute i stor hage 8-9 timmar om dagen och utöver det motioneras.

Sen bortsett från det, så har jag oerhört svårt för resonemanget allmänt att ”jamen andra kommer fortsätta så vad ska vi i Sverige göra” osv.
Det blir ju helt horribelt bakvänt om det är så man resonerar ang problem i världen, oavsett ämne. 🙄
@Elegant machinery

I min värld genom hela människans existens historiskt så är det en förutsättning att sopa framför egen dörr för att få till förändring - Det gäller även stora globala förändringar !
Om du såg så anser jag att djur ska kunna utöva naturliga beteenden.
Och det kan inte innekatter, hästar i fyrkantshagar och minkar i bur - så nä, jag ser ingen skillnad.

Dom hålls enbart så för att människan satt sig över deras behov.

Jag skrev också att dom inte mår dåligt trots detta.

Jag har alltså inte innekatt, köper inte päls och skulle inte ställa min häst i ett stall där den inte kan sträcka ut i galopp i hagen i en flock och inte få beta.
 
Om du såg så anser jag att djur ska kunna utöva naturliga beteenden.
Och det kan inte innekatter, hästar i fyrkantshagar och minkar i bur - så nä, jag ser ingen skillnad.

Dom hålls enbart så för att människan satt sig över deras behov.

Jag skrev också att dom inte mår dåligt trots detta.

Jag har alltså inte innekatt, köper inte päls och skulle inte ställa min häst i ett stall där den inte kan sträcka ut i galopp i hagen i en flock och inte få beta.

Jag ser inget större fel med innekatter med ett anpassat hem.

Men, hästar har enligt lagen rätt till att ha en hage där de kan galoppera i. Det står inga mått men det är för att hästar är olika stora. Så kommer inspektören till de som har för små hagar måste ägaren göra en större annars blir det påföljder.
Så upplever du att du har hästar i din närhet som inte får alla villkor uppfyllda så ring till länsstyrelsen.
 
https://www.falkopingstidning.se/ar...-helgens-utslapp-var-ingen-isolerad-handelse/
"Enligt Dalén befann sig gruppen på ett djurrättsläger i Skaraborg innan tillslaget mot minkbonden och hästgården i Hjo.

– De hade hyrt en scoutgård i Töreboda kommun under förespegling att de skulle hålla en yogakurs. I själva verket handlade det om ett så kallat djurrättsläger då de rekryterar nya unga medlemmar till att begå brott. På lägret lär man ut metoderna som sedan omsätts i praktisk handling, som i Hjo.

En annan vanlig metod som lärs ut är enligt Johan Dalén att ha med sig en flagga ifall de skulle bli påkomna på någon gård."

Ja, är det inte nassar så är det djurrättsaktivister som har kurs i lagbrott i dom Skaraborgska skogarna.
 
https://www.falkopingstidning.se/ar...-helgens-utslapp-var-ingen-isolerad-handelse/
"Enligt Dalén befann sig gruppen på ett djurrättsläger i Skaraborg innan tillslaget mot minkbonden och hästgården i Hjo.

– De hade hyrt en scoutgård i Töreboda kommun under förespegling att de skulle hålla en yogakurs. I själva verket handlade det om ett så kallat djurrättsläger då de rekryterar nya unga medlemmar till att begå brott. På lägret lär man ut metoderna som sedan omsätts i praktisk handling, som i Hjo.

En annan vanlig metod som lärs ut är enligt Johan Dalén att ha med sig en flagga ifall de skulle bli påkomna på någon gård."

Ja, är det inte nassar så är det djurrättsaktivister som har kurs i lagbrott i dom Skaraborgska skogarna.

Ni som verkar kunna allt om aktivister, vilken grupp handlar detta om?
 
Jag ser inget större fel med innekatter med ett anpassat hem.

Men, hästar har enligt lagen rätt till att ha en hage där de kan galoppera i. Det står inga mått men det är för att hästar är olika stora. Så kommer inspektören till de som har för små hagar måste ägaren göra en större annars blir det påföljder.
Så upplever du att du har hästar i din närhet som inte får alla villkor uppfyllda så ring till länsstyrelsen.
Så du har inte sett rasthagar utanför de flesta större ridanläggningar? Vem har sagt att dom är för små för lagen?
Ingen häst får upp fart där och inte går dom i flock heller. Men det är godkänt, precis som innekatter i en trång etta och minkar i bur.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 388
Senast: Juli0a
·
Anläggning Dom flesta av oss har nog någon gång hamnat i stall med konstigt folk eller kanske en märklig stallägare. Jag personligen tycker att...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
31 028
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 242
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp