Minkutsläpp - och hästar också!!

Om du såg så anser jag att djur ska kunna utöva naturliga beteenden.
Och det kan inte innekatter, hästar i fyrkantshagar och minkar i bur - så nä, jag ser ingen skillnad.

Dom hålls enbart så för att människan satt sig över deras behov.

Jag skrev också att dom inte mår dåligt trots detta.

Jag har alltså inte innekatt, köper inte päls och skulle inte ställa min häst i ett stall där den inte kan sträcka ut i galopp i hagen i en flock och inte få beta.
Ja, i alla ovanstående exempel så sätter sig människan över djurens behov, men innekatter och hästar i små hagar har det fortfarande drägligare än en mink i en bur? Hur kan du likställa levnadsstandarden?
 
Minkarnas kroppar får bl.a. användas i rävfoder. Det görs även biodiesel av kropparna.

Edit: ja, och minkolja förstås
Åhå. Fast när du tog upp exemplet, vad användas rävarna som får rävfodret till? För jag antar att det inte läggs ut ute i skogen :cautious:

Att barnarbete är förbjudet i Sverige hjälper ju inte barn i de länder där det förekommer.
Jag tänkte inte ge mig in i den här jämförelsen men vill komma med en liten "input" här. Man föregår ju faktiskt med en slags förebild i de fallen och på långt sikte ger dem en bild på hur det kan vara, även med minkfarmarna. Det kanske inte hjälper dem som finns där just nu, men i framtiden. Detta gäller absolut barnarbetet, och det kan även gälla andra marknader.

Katten får inte jaga o smyga, minken får inte simma. hästen får inte ens beta....och alla tre är det djur som rör sig över STOOOOORA ytor i fritt tillstånd.
Har du innekatt o hästen i fyrkantshage?
Jag kan inte tala för de andra djuren då jag har noll erfarenhet av dem. Men katter, så länge man leker med dem och ger dem utrymme (vilket kan vara även på höjden i en mindre lägenhet) så lever de fullgott. De kan även smyga och jaga inomhus, vilket jag kan lova att nästan alla katter gör inomhus så det är inte så att de hejdas från det för att de är inne.
Och så vill jag tillägga att dagens huskatt är ett sådant djur som inte rör sig som vilda katter, speciellt de lugnare raskatterna även om det är olika från individ och individ. Det finns bondkatter som föredrar att hålla sig alltid inne även när de har möjligheten att gå ut. Min ragdoll får på sommaren gå ut i sommarstugan och hon går verkligen inte långt från ytterdörren. De längsta promenaderna i trädgården är då bara när hon följer med mig på promenad runt. Dessutom så går vissa kattägare ut med sina katter på koppelpromenader även när de bor i lägenhet.
Men resten av året är min katt innekatt och tusentals andra katter lever så. Det låter nästan på dig som att det är något "fel"?
 
Ja, i alla ovanstående exempel så sätter sig människan över djurens behov, men innekatter och hästar i små hagar har det fortfarande drägligare än en mink i en bur? Hur kan du likställa levnadsstandarden?

@Luff jag svarar på ditt svar till mig via att använda @EmmaBovary s citat.

Jo det är skillnad.
Vad nu ”skillnaderna” eller ”jämförelserna” egentligen har att göra med nåt ang minkarna.
Minkar har det helt fruktansvärt i sina burar i pälsindustrin i Sverige .
 
@Luff jag svarar på ditt svar till mig via att använda @EmmaBovary s citat.

Jo det är skillnad.
Vad nu ”skillnaderna” eller ”jämförelserna” egentligen har att göra med nåt ang minkarna.
Minkar har det helt fruktansvärt i sina burar i pälsindustrin i Sverige .
Jag skulle bli glad om minkarna hade det som de flesta innekatter idag med lika mycket yta och behov tillförsedda som katternas.
Tama illrar kanske skulle vara en bättre jämförelse än katter dock. Och jag törs slå vad om att tama illrar har det långt bättre än minkarna också.
 
Åhå. Fast när du tog upp exemplet, vad användas rävarna som får rävfodret till? För jag antar att det inte läggs ut ute i skogen :cautious:

Nejdå, de får inte läggas ut i skogen, så på den punkten kan du vara lugn iallafall:D
Angående mitt tidigare svar så kan jag ha haft föråldrade uppgifter, så det är inte sagt att kropparna får användas till foder idag. I de fall som kropparna använts(och används än?) till foder så har det varit så att det inte fått användas till samma arts foder, d.v.s. inte mink till mink, räv till räv o.s.v.
Biodiesel tror jag görs av både mink- och rävfett.
 
Jag skulle bli glad om minkarna hade det som de flesta innekatter idag med lika mycket yta och behov tillförsedda som katternas.
Tama illrar kanske skulle vara en bättre jämförelse än katter dock. Och jag törs slå vad om att tama illrar har det långt bättre än minkarna också.

Klok reflektion - jag instämmer !
 
Bara en undran - använder man minkarnas kött alls? Tex till djurfoder om inget annat?


Vill tillägga att jag är emot päls och skinn som kommer från vilda djur och/eller såna man föder upp enbart för det. För mig personligen känns det bättre om man nyttjar hela djuren av de djur som vi redan slaktar för mat.

En liten del av kropparna från pälsdjursindustrin används i veterinärutbildningens anatomiutbildning.
 
Jag tänkte inte ge mig in i den här jämförelsen men vill komma med en liten "input" här. Man föregår ju faktiskt med en slags förebild i de fallen och på långt sikte ger dem en bild på hur det kan vara, även med minkfarmarna. Det kanske inte hjälper dem som finns där just nu, men i framtiden. Detta gäller absolut barnarbetet, och det kan även gälla andra marknader.

Men dålig djurhållning är ju ingen förebild bara för att annan djurhållnlng är sämre? Den bästa förebilden vore väl i så fall att förbjuda pälsdjursuppfödning.
 
Ja ok, ja då blev det otydligt . Jag tog din fråga ang minkarna och hur de förstör gravt ang djurlivet som seriöst , men när jag svarade fick jag som svar från dig att ”ja jag vet - har varit i Australien ☺️

Då antog jag att jag missat något att du varit ironisk i din originalpost osv .

Eftersom du nu svarat att du inte var ironisk så ja då kvarstår mitt originalsvar ang minkarna och naturen och att du kan googla mer på ämnet utöver det så hittar du väldigt lätt 👍

Australien har ju fler arter som är samma problematik runt fö - primär är Agapaddan.
Ja den paddan såg vi mängder av när vi åkte hem från ett försök mitt i natten. Australiensaren i sällskapet gjorde en sport av att försöka köra över så många som möjligt med bilen ”it’s an invasive species”. Vi andra tyckte mest det var äckligt.
 
Åhå. Fast när du tog upp exemplet, vad användas rävarna som får rävfodret till? För jag antar att det inte läggs ut ute i skogen :cautious:


Jag tänkte inte ge mig in i den här jämförelsen men vill komma med en liten "input" här. Man föregår ju faktiskt med en slags förebild i de fallen och på långt sikte ger dem en bild på hur det kan vara, även med minkfarmarna. Det kanske inte hjälper dem som finns där just nu, men i framtiden. Detta gäller absolut barnarbetet, och det kan även gälla andra marknader.


Jag kan inte tala för de andra djuren då jag har noll erfarenhet av dem. Men katter, så länge man leker med dem och ger dem utrymme (vilket kan vara även på höjden i en mindre lägenhet) så lever de fullgott. De kan även smyga och jaga inomhus, vilket jag kan lova att nästan alla katter gör inomhus så det är inte så att de hejdas från det för att de är inne.
Och så vill jag tillägga att dagens huskatt är ett sådant djur som inte rör sig som vilda katter, speciellt de lugnare raskatterna även om det är olika från individ och individ. Det finns bondkatter som föredrar att hålla sig alltid inne även när de har möjligheten att gå ut. Min ragdoll får på sommaren gå ut i sommarstugan och hon går verkligen inte långt från ytterdörren. De längsta promenaderna i trädgården är då bara när hon följer med mig på promenad runt. Dessutom så går vissa kattägare ut med sina katter på koppelpromenader även när de bor i lägenhet.
Men resten av året är min katt innekatt och tusentals andra katter lever så. Det låter nästan på dig som att det är något "fel"?
Innekattsägare använder exakt samma argument som minkuppfödarna och frimärkshästarnas ägare.
Jag tror absolut att innekatterna har det ok, dom vet ju inget annat om. Men naturligt är det inte.
 
Innekattsägare använder exakt samma argument som minkuppfödarna och frimärkshästarnas ägare.
Jag tror absolut att innekatterna har det ok, dom vet ju inget annat om. Men naturligt är det inte.

Jag ber om ursäkt för OT, men snacka om att dra saker och ting till sin spets. Naturligt är knappast att gå med hund i koppel eller rida på häst heller. Eller kossa i mjökmaskin eller får som måste klippas.
"Inte naturligt" kan appliceras på så gott som alla våra husdjur, det innebär inte att det går jämföra med hur minkar i pälsproduktion har det.
 
Jag ber om ursäkt för OT, men snacka om att dra saker och ting till sin spets. Naturligt är knappast att gå med hund i koppel eller rida på häst heller. Eller kossa i mjökmaskin eller får som måste klippas.
"Inte naturligt" kan appliceras på så gott som alla våra husdjur, det innebär inte att det går jämföra med hur minkar i pälsproduktion har det.
Jag tycker inte det är spetsigt alls. Det är den tråkiga sanningen. Vi håller djur för att nyttja dom.
 
Apropå päls - finns det verkligen några modernt tänkande människor som har päls i dag? Den enda i min omgivning som jag kan komma på är min fin-i-kanten-granne som blev 97. Men modernare folk?
För några år sedan var det ju hysteri för att Vickan hade en stickad mössa med en tofs i päls, varenda idiot köpte en likadan. Pälsbrämat är ju inte helt ovanligt på kläder och handskar men det pågår ett upprop mot de stora modehusen att helt skippa pälsdetaljer i modet.
 
För några år sedan var det ju hysteri för att Vickan hade en stickad mössa med en tofs i päls, varenda idiot köpte en likadan. Pälsbrämat är ju inte helt ovanligt på kläder och handskar men det pågår ett upprop mot de stora modehusen att helt skippa pälsdetaljer i modet.
Aha, ja detaljer finns ju förstås. Men hela pälsjackor/kappor låter så fel.
 
Innekattsägare använder exakt samma argument som minkuppfödarna och frimärkshästarnas ägare.
Jag tror absolut att innekatterna har det ok, dom vet ju inget annat om. Men naturligt är det inte.

Var har du hört innekattsägare påstå att livet som innekatt är naturligt?
De jag har på något vis haft kontakt med (troligen över tio tusen under åren) så säger alla att man försöker efterlikna det naturliga så mycket som möjligt. I Sverige finns katten inte i faunan egentligen, så ska man tänka så så ska katten bort från Sverige helt. Eftersom den inte finns här naturligt.
Även hundar ska bort med ditt tankesätt. Finns inte heller naturligt i Sverige, utan är införda hit av just människan.
 
Var har du hört innekattsägare påstå att livet som innekatt är naturligt?
De jag har på något vis haft kontakt med (troligen över tio tusen under åren) så säger alla att man försöker efterlikna det naturliga så mycket som möjligt. I Sverige finns katten inte i faunan egentligen, så ska man tänka så så ska katten bort från Sverige helt. Eftersom den inte finns här naturligt.
Även hundar ska bort med ditt tankesätt. Finns inte heller naturligt i Sverige, utan är införda hit av just människan.
Våra hundraser är ju inte naturliga heller, inte hästraserna likaså. Så då får de fasas bort också. Så att enbart vildhundar av typ Dingo "får finnas", ursprungshästarna typ Przewalskijs osv. Resten ska då släppas ut till vilt (för dem onaturligt) tillstånd och få självdö. Enligt de extremaste aktivisterna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 396
Senast: Juli0a
·
Anläggning Dom flesta av oss har nog någon gång hamnat i stall med konstigt folk eller kanske en märklig stallägare. Jag personligen tycker att...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
31 028
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 243
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp