Minkutsläpp - och hästar också!!

Apropå päls - finns det verkligen några modernt tänkande människor som har päls i dag? Den enda i min omgivning som jag kan komma på är min fin-i-kanten-granne som blev 97. Men modernare folk?
Hennes päls är ju säkert typ 75 år gammal också så den är kanske preskriberad vid det här laget.

Men det pratades om Ryssland och Kina..
 
Våra hundraser är ju inte naturliga heller, inte hästraserna likaså. Så då får de fasas bort också. Så att enbart vildhundar av typ Dingo "får finnas", ursprungshästarna typ Przewalskijs osv. Resten ska då släppas ut till vilt (för dem onaturligt) tillstånd och få självdö. Enligt de extremaste aktivisterna.
Mmm jag håller med jag är ganska säker på att vi har lyckats odla fram både hästar och hundar där majoriteten individer gillar människor och som tycker om att samarbeta med oss. Så jag tror inte ens de flesta skulle bli glada över att bli utslängda i skogen. Utom då kanske Gotlandsruss och där tittar man ju på det alternativet att ha dem vilda också. Dock tror jag att med tanke på att till och med de "vilda" är hyggligt tillmötesgående så verkar de också ändå "gilla" människor.

https://mitti.se/nyheter/hon-ska-tamja-en-mustang-pa-100-dagar/
http://www.luckyrider.se/fangelsehastarna/ (fängelseinterner som aldrig sett en häst tämjer vildhästar i USA, som terapi)

Inga helt vilda hästraser finns längre, inte en enda. Inte ens Przewalskis häst har visat sig fri från tamgener. Om man jämför att försöka tämja en Zebra med att försöka med en "vildhäst" så kan folk få supertrevliga och samarbetsvilliga individer från vildhästar, men Zebror sägs vara hopplöst svårtämjda och svårhanterliga även som "tämjda".http://www.ponyville.se/zebra.html
 
Senast ändrad:
Hennes päls är ju säkert typ 75 år gammal också så den är kanske preskriberad vid det här laget.

Men det pratades om Ryssland och Kina..

Men jag pratade inte om Ryssland och Kina, jag undrade om oss. Det kanske inte var tydligt även om jag pratade om ”min omgivning”. .

Min granne är död, vart hennes pälsar tog vägen vet jag inte. Men hade jag varit anhörig arvinge hade jag inte använt dem, jag hade inte sett dem som preskriberade.
Min mamma har en minkpäls som hon fick för sådär 20 år sedan när en minkfarm i området lades ner. Jag tycker gott hon kan använda pälsen även om jag har svårt att se henne köpa en päls idag.

Hennes val förstås, men jag skulle inte göra det. Det signalerar något jag inte skulle vilja.
 
Men jag pratade inte om Ryssland och Kina, jag undrade om oss. Det kanske inte var tydligt även om jag pratade om ”min omgivning”. .

Min granne är död, vart hennes pälsar tog vägen vet jag inte. Men hade jag varit anhörig arvinge hade jag inte använt dem, jag hade inte sett dem som preskriberade.


Hennes val förstås, men jag skulle inte göra det. Det signalerar något jag inte skulle vilja.
Jo men det är inte så många hos oss. Mest äldre.

Jag skulle mycket väl ha kunnat använda dem, jag hade kunnat sy in dem i ett medeltidsplagg eller liknande. Många som håller på med reenactment letar och använder begagnad päls i plagg för att inte gå på marknaden för ny. (mormors gamla kaninpäls tex kanske jag syr in i någonting, iofs inte samma sak, man äter kanin men.)
 
Jo men det är inte så många hos oss. Mest äldre.

Jag skulle mycket väl ha kunnat använda dem, jag hade kunnat sy in dem i ett medeltidsplagg eller liknande. Många som håller på med reenactment letar och använder begagnad päls i plagg för att inte gå på marknaden för ny. (mormors gamla kaninpäls tex kanske jag syr in i någonting, iofs inte samma sak, man äter kanin men.)
Medeltidsplagg tänkte jag inte på, utan på folk som har päls för att det är päls. Kappor och jackor.

Ja kanin tycker jag är annorlunda, de föds väl upp för köttet i första hand.
 
Medeltidsplagg tänkte jag inte på, utan på folk som har päls för att det är päls. Kappor och jackor.

Ja kanin tycker jag är annorlunda, de föds väl upp för köttet i första hand.
Jo jag skulle inte heller gå runt i en minkpäls även om den är gammal. Men det är ju dels för att jag inte gillar stilen och dels inte vill uppmuntra grejen. Det är ju betydligt svårare tex att välja bort en riktigt fin sälskinnsjacka som mormor också lämnat bakom sig, figurskuren och nätt. Men jag har ändå inte valt så.

Kanin föds nog upp för både kött, päls och skinn. Men huvudsaken för mig är nog att man också äter dem. Man stickar ju tröjor av angora. En granne på sommarstället födde upp angorakaniner och vanliga för länge sedan och jag skulle nog inte hålla mina kaniner så, i bur, om jag hade (en vän hade en frihoppandes) men många har ju tamkaniner för barn på samma sätt, alltså har dem i en bur.
 
Jo jag skulle inte heller gå runt i en minkpäls även om den är gammal. Men det är ju dels för att jag inte gillar stilen och dels inte vill uppmuntra grejen. Det är ju betydligt svårare tex att välja bort en riktigt fin sälskinnsjacka som mormor också lämnat bakom sig, figurskuren och nätt. Men jag har ändå inte valt så.

Kanin föds nog upp för både kött, päls och skinn. Men huvudsaken för mig är nog att man också äter dem. Man stickar ju tröjor av angora. En granne på sommarstället födde upp angorakaniner och vanliga för länge sedan och jag skulle nog inte hålla mina kaniner så, i bur, om jag hade (en vän hade en frihoppandes) men många har ju tamkaniner för barn på samma sätt, alltså har dem i en bur.
Men angora, hur får de av dem pälsen? Har för mig någon skandal kring det, att den rycktes medan de levde.
 
Men angora, hur får de av dem pälsen? Har för mig någon skandal kring det, att den rycktes medan de levde.
Utomlands behandlas kaninerna illa och pälsen rycks av. Helt fruktansvärt. Jag råkade se på en video med det och mådde fruktansvärt dåligt efteråt. I Sverige (och andra länder med vettig syn på djur) så klipps pälsen av med en vanlig sax (alternativt klippmaskin). Angorakaninen måste klippas var tredje månad då pälsen växer hela tiden. Om man inte klipper så kommer kaninen att tappa aptiten och sluta äta. Pälsen blir också ohanterlig.

Klippningen är behaglig för kaninen. Man börjar på ryggen och när magen ska klippas så lägger man dem i knät upp och ner, med huvudet mellan kropp och arm. De ligger helt lugnt. Någon enstaka gång kan de sprattla till med det är sällsynt.

Mvh, fd. angorakaninägare och uppfödare.
 
Jag har haft gutefår i många år och ungbaggarna slaktar man eller säljer eftersom den "gamle" baggen annars kan stånga ihjäl dem om de går kvar i flocken. Varje flock har en bagge och en ledartacka. Naturligtvis tar man vara på skinnen, vore väldigt slöseri annars.
 
Men angora, hur får de av dem pälsen? Har för mig någon skandal kring det, att den rycktes medan de levde.
Oj, jag har jättesvårt att se framför mig att vår snälla granne skulle rycka pälsen av levande kaniner (hon hade typ 10 st i sin lada). Gissar att de antingen klipptes eller åts upp? De var jättesnälla, kaninerna alltså, så.

Men det kan säkert vara så att någon annan gör så, någon annanstans. Folk verkar inte alltid välja det rimliga eller det effektiva.

Finns ju en typ av utrotningshotad antilop som ger en fantastisk ull som tidigare samlades för hand från buskar och vävdes till en brudsjal. Men som man rätt och slätt skjuter ned och skalar nuförtiden, sjalen går till berömdheter i USA. https://en.wikipedia.org/wiki/Shahtoosh
 
Senast ändrad:
Angorakaniner måste klippas, annars tovar deras supermjuka päls ihop. Skulle man släppa dem i "frihet" skulle de inte kunna röra sig efter ett par månader, hela kaninen blir en enda tova. Men visst, det gör att de blir lätta byten för rovdjur och slipper dö den långsammare törst- och svältdöden.
 
Oj, jag har jättesvårt att se framför mig att vår snälla granne skulle rycka pälsen av levande kaniner (hon hade typ 10 st i sin lada). Gissar att de antingen klipptes eller åts upp? De var jättesnälla, kaninerna alltså, så.

Men det kan säkert vara så att någon annan gör så, någon annanstans. Folk verkar inte alltid välja det rimliga eller det effektiva.

Finns ju en typ av utrotningshotad antilop som ger en fantastisk ull som tidigare samlades för hand från buskar och vävdes till en brudsjal. Men som man rätt och slätt skjuter ned och skalar nuförtiden, sjalen går till berömdheter i USA. https://en.wikipedia.org/wiki/Shahtoosh
Som jag sa så klipps angorakaniner. Kaninerna är helt lugna vid klippningen.

Angorakaniner måste klippas, annars tovar deras supermjuka päls ihop. Skulle man släppa dem i "frihet" skulle de inte kunna röra sig efter ett par månader, hela kaninen blir en enda tova. Men visst, det gör att de blir lätta byten för rovdjur och slipper dö den långsammare törst- och svältdöden.
Ja, de går en säker död till mötes om de skulle släppas fria.
 
Idag, med alla larm kring microplast som hamnar i havet från bl.a. fleece-kläder, tror jag att ull kommer att bli allt populärare. Och jag ser inga problem med det, så länge fåren föds upp till goda liv och klipps utan rädsla och ångest. En av de "utnyttjanden" av djur som jag anser är helt ok.

Men de hemska avarterna i hantering och inte minst export gör att många inte ens vill tänka tanken på ull.
 
Idag, med alla larm kring microplast som hamnar i havet från bl.a. fleece-kläder, tror jag att ull kommer att bli allt populärare. Och jag ser inga problem med det, så länge fåren föds upp till goda liv och klipps utan rädsla och ångest. En av de "utnyttjanden" av djur som jag anser är helt ok.

Men de hemska avarterna i hantering och inte minst export gör att många inte ens vill tänka tanken på ull.
...Och därför är det väldigt tråkigt att den svenska ullindustrin inte existerar längre.

Det finns idag ett embryo till återfödd svensk ullindustri, och alltfler småspinnerier lyckas överleva, men för att majoriteten av den svenska ullen ska tas tillvara, och det ska uppstå produkter av svensk ull som är något mindre dyra än premiumsegmentet, så behövs en mer storskalig hantering.
Merparten av den svenska ullen slängs idag, fåren måste dock klippas minst en gång om året...

Om man tittar tillbaka historiskt, så fram t.o.m. 2:a världskriget i runda slängar, så hölls det får i Sverige med huvudsyftet att producera ull till textilier, kött och skinn var i mångt och mycket en biprodukt.

Ska vi "få bort" en massa plast med fossilt ursprung från kläderna, så rekommenderar jag varmt att ersätta fleecetröjorna med ylletröjor gjorda på svensk ull, från får som lever och klipps enligt svenska djurskyddsbestämmelser.
 
...Och därför är det väldigt tråkigt att den svenska ullindustrin inte existerar längre.

Det finns idag ett embryo till återfödd svensk ullindustri, och alltfler småspinnerier lyckas överleva, men för att majoriteten av den svenska ullen ska tas tillvara, och det ska uppstå produkter av svensk ull som är något mindre dyra än premiumsegmentet, så behövs en mer storskalig hantering.
Merparten av den svenska ullen slängs idag, fåren måste dock klippas minst en gång om året...

Om man tittar tillbaka historiskt, så fram t.o.m. 2:a världskriget i runda slängar, så hölls det får i Sverige med huvudsyftet att producera ull till textilier, kött och skinn var i mångt och mycket en biprodukt.

Ska vi "få bort" en massa plast med fossilt ursprung från kläderna, så rekommenderar jag varmt att ersätta fleecetröjorna med ylletröjor gjorda på svensk ull, från får som lever och klipps enligt svenska djurskyddsbestämmelser.

Jag har börjat köpa svensk ull och stickar tröjor, strumpor osv till mig själv för att få bort alla plagg med fleece jag har i garderoben! Tar massor med tid, men det känns bra mycket bättre i längden. :)
 
...Och därför är det väldigt tråkigt att den svenska ullindustrin inte existerar längre.

Det finns idag ett embryo till återfödd svensk ullindustri, och alltfler småspinnerier lyckas överleva, men för att majoriteten av den svenska ullen ska tas tillvara, och det ska uppstå produkter av svensk ull som är något mindre dyra än premiumsegmentet, så behövs en mer storskalig hantering.
Merparten av den svenska ullen slängs idag, fåren måste dock klippas minst en gång om året...

Om man tittar tillbaka historiskt, så fram t.o.m. 2:a världskriget i runda slängar, så hölls det får i Sverige med huvudsyftet att producera ull till textilier, kött och skinn var i mångt och mycket en biprodukt.

Ska vi "få bort" en massa plast med fossilt ursprung från kläderna, så rekommenderar jag varmt att ersätta fleecetröjorna med ylletröjor gjorda på svensk ull, från får som lever och klipps enligt svenska djurskyddsbestämmelser.
Jag hoppas att dessa kanske kan gå ihop och köra kampanjer för den här goda sakens skull, så de får igång verksamheterna och produktionen och att folk får upp ögonen för dem och deras produkter. Att företagen som tillverkar inte minst friluftskläder gör detta till nåt positivt som de är stolta över och som blir till ett plus i försäljningsargumenten. Jag tror det kan bli jättestort, och hoppas att fårägarna och spinnerierna håller ut. Nya vindar blåser.....
 
Nejdå, de får inte läggas ut i skogen, så på den punkten kan du vara lugn iallafall:D
Angående mitt tidigare svar så kan jag ha haft föråldrade uppgifter, så det är inte sagt att kropparna får användas till foder idag. I de fall som kropparna använts(och används än?) till foder så har det varit så att det inte fått användas till samma arts foder, d.v.s. inte mink till mink, räv till räv o.s.v.
Biodiesel tror jag görs av både mink- och rävfett.
Jag hade inte haft något direkt emot om det hade lagts ut i skogen även om det inte hade varit klokt i och med att rävarna skulle ha svårare att klara sig själva. Jag tänkte snarare på det ramaskri som skulle ske :angel::p
Jag menade att om man föder upp rävar också, vad går deras kroppar till då, för jag gissar att isåfall föder man upp dem för deras päls också :meh::banghead:
Det blir ju bara en kedja av pälsfarmar som ger varandra köttet, och även om köttet isåfall skulle komma till nytta så känns det inte helt okej det heller.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 383
Senast: Juli0a
·
Anläggning Dom flesta av oss har nog någon gång hamnat i stall med konstigt folk eller kanske en märklig stallägare. Jag personligen tycker att...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
31 028
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 240
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp