Mjölkproteinallergi

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 3 352

Bukefalos 30 år!

Vad var det som fick dig att förstå att du var allergisk?

Jag äter inte ute särskilt ofta som tur är, men det var ett bra tips, ännu en faktor faktiskt.

Jag har alltid hört att hårdost funkar när man är laktosintolerant och smör äter jag ju så lite av på mackan, mest bregott där det ändå är lite smör numera, så alltid tänkt att det går bra, men ändå alltid reagerat starkt på vad jag än äter. Jag bara "Knäckemacka med ost?! Knäckemacka med skinka?" Och magen får frispel!" Kan förklara ett och annat, älskar ost!
Jag älskar också ost, så det är nog det enda jag saknar. Jag hade IBS-liknande problem, kronisk magkatarr och kraftig migrän. Det visade sig att jag var allergisk efter ett blodprov. Jag trodde också att jag kanske var laktosintolerant, men vissa sådana produkter mår jag faktiskt ännu sämre av. När jag åt mjölk så hade jag problem med annan mat också, troligen för att magen var känsligare. Jag mådde mycket bättre så snart jag uteslöt mjölkprodukter, så det var uppenbart vad problemet var 😊

Glömde för övrigt att berätta att jag är gastric sleeve opererad och min kost ska bestå av 50% protein (i mitt fall kött) 30 % kolhydrater och endast 20 % grönsaker. Jag är inte vegan, äter inte bönor och linser och kan inte ersätta min kost med bara frukter och grönsaker, utan måste ha proteinet, som i mitt fall är kött. Jag tycker inte det är enklast att utgå från vegansk kost eftersom vegansk kost inte tilltalar mig mer än en eller annan gång då och då och inte var eviga dag i resten av livet. Jag har redan rätt tråkig inställning till mat, försöker tycka att mat ska vara gott och att tvingas äta mat som jag inte tycker om bara för att, känns verkligen som att skjuta sig själv i foten, lika bra att fortsätta som nu i så fall, det har jag gjort i 45 år. Så är bönor och linser och frukt, som jag inte tycker om enda alternativet så blir det ingen förändring tyvärr.

Jag kan inget om mellanösterninspirerad mat, men har svårt för stark mat- och det finns väl mycket curry där dessutom.
Jag utgår alltså från veganska tillbehör, grönsaker och pasta/ris potatis sedan lägger jag till kött eller fisk osv, äter inte särskilt mycket bönor osv. Det jag får skippa är oftast såsen egentligen. Det finns en hel del mjölk i saker man inte räknar med, men står det tex vegansk på chips eller choklad, så kan jag äta det! Det är så jag menade med att utgå från veganskt. Du kommer troligen råka ut för att människor blandar ihop laktosfritt med mjölkfritt, då är det tryggare med veganska alternativ, trist att bli dålig när man inte är hemma...

Just yogurt är svårt att ersätta, tycker jag och iom det så åt jag inte dessa produkter när jag åt veganskt. Däremot så använder jag hellre oatlys havrefraiche när jag lagar mat, för tycker den ger lite mer smak till maten än vanlig fraiche. Jag tänker att du får prova dig fram! Och det krävs lite invänjning, för du är ju van mjölk liksom.
Ja jag kan tänka mig yoghurt är svårt så jag tänker att någon annan mat får ersätta det. Tur i oturen att jag ändå inte vuxit upp med mycket yoghurt, det har varit för dyrt för min familj så jag har som vuxen sällan köpt det regelbundet utan bara då och då. Filen till mina havregryn kan bli svårare att lära sig vara utan dock :D

Ska kolla upp Oatly havrefraiche, använder creme fraiche i matlagning och gillar havre generellt så kanske det går hem ändå. Är ingen storkonsument av mjölk, använder det till mannagrynsgröt bara... resten är matlagningsgrädde och creme graiche, smör och ost och så förstås det som är instucket i produkter man köper. De laktosfria milkshaken med protein är ju bra, men har tänkt min IBSmage haft åsikter, men mättande och bra på språng. Men mejeriprodukter finns ju i mycket mer. Potatismospulver.... jag gör inte egen mos ens.

Ja jag kan tänka mig yoghurt är svårt så jag tänker att någon annan mat får ersätta det. Tur i oturen att jag ändå inte vuxit upp med mycket yoghurt, det har varit för dyrt för min familj så jag har som vuxen sällan köpt det regelbundet utan bara då och då. Filen till mina havregryn kan bli svårare att lära sig vara utan dock :D

Ska kolla upp Oatly havrefraiche, använder creme fraiche i matlagning och gillar havre generellt så kanske det går hem ändå. Är ingen storkonsument av mjölk, använder det till mannagrynsgröt bara... resten är matlagningsgrädde och creme graiche, smör och ost och så förstås det som är instucket i produkter man köper. De laktosfria milkshaken med protein är ju bra, men har tänkt min IBSmage haft åsikter, men mättande och bra på språng. Men mejeriprodukter finns ju i mycket mer. Potatismospulver.... jag gör inte egen mos ens.
Det finns faktiskt mjölkfria varianter av det mesta, jag hatar att laga mat och använder helfabrikat så mkt det går. Var vegetarian men började reagera med eksem på mjölk och ägg, så fick börja äta veganskt. Får-och getmjölk funkar bättre för mig, och veganska spreads är faktiskt helt okej , och jag blev storkonsument av hummus. Dock kan det ibland vara svårt att hitta på vanliga mataffärer, och man får läsa noga...

Jag äter mjölkproteinfri kost sedan snart 5 år tillbaks, och det var en jättetröskel att ta sig över i början när jag skulle lära in mig på vad jag kunde äta eller ej. Tror att det är svårt att komma ifrån att det är krångligt till att börja med. Jag äter dessutom inte vanliga sädesslag heller, så ersättningsprodukter på havre går bort för mig.

De flesta av mina frukostar (och eventuella mellanmål) bygger på frukt, grönsaker, ägg och/eller nötter.
Såser går bra om de är majonnäs-/oljebaserade, som bea och aioli.
Mat på restaurang kan vara svårt, men asiatiskt funkar ofta, och veganskt ibland.
Hemma blir det ofta kött, potatis och bea. :p
Hoppas att det känns lättare för dig i dag i alla fall, måste vara krångligt med sädesslagen ovanpå allt också!

Det känns verkligen som en jättetröskel eftersom jag äter som jag är uppfostrad, svensk husmanskost typ, och den är så himla mjölkbaserad, och jag känner verkligen att det är som att titta i ett rör och inte kunna se något annat runt om, att det inte finns något annat, för jag vet liksom inte/kommer inte på! Jag har inte vidgat mina vuer vad gäller mat, har inget matintresse och skulle gladeligen ta en tablett morgon och kväll för att få dagens matbehov avklarad.

Min operation gör också att det är så mycket jag ska undvika i matväg- som är sällanmat. bea och majonnäs och nötter (är allergis mot jord- och hasselnöt dessutom) är sådant, och det gör också att jag många gånger tappar luften i sånt här. Förslag på sallader och grönsaker är en annan sak som gör att luften går ur mig, sallader och grönsaker ska min middag inte bestå mer av än 20 %, jag vet med mig att jag äter mer än så eftersom grönsaker är gott, men försöker ändå hålla någon generell nivå överlag.

Ägg är bra, det ska jag äta mer av! Har precis lärt mig göra äggröra, det var gott. Men innehåller ju grädde... eh?! :D Äter mycket knäckemackor, men pga två tänder jag knäckt i epanfall och fått ersätta med plastkronor som inte är så hållbara så känner jag att jag får undvika knäckemackor, därför gick jag till dietist... Hon föreslog mackor, men mackor undviker jag eftersom det inte är bra för opererade, därav knäckemackor. Pest eller kolera känns det som, kanske äggmacka väger upp...

Jag gör potatismos på olja och vatten.
Började med det efter typ sjuttonde gången jag stått där och upptäckt att mjölken i kylen inte räcker när jag redan börjat. Först rapsolja för att få upp fetthalten, sedan vatten för att späda konsistensen och sist lite olivolja för smaken.
Dum fråga från mig, då är det alltså riktig mos med potatis och inte pulver du menar?
Borde man inte kunna ha mjölkfritt smör i istället för olja?

Bra tips! Har aldrig tänkt på att man kan göra mos så! Jag smakar ingen direkt skillnad på mammas sås som hon gör helt mjölkfri. Smakar du någon större skillnad på din mos utan mjölk?

Vi äter just nu mjölkprotein-fritt för att utesluta sådan allergi hos vår snart 6-åriga dotter. Vi tycker omställningen har varit helt okej, men då äter vi redan del asiatiskt och det köket är ju väldigt bra. Även indiskt, som innehåller kokosmjölk istället (vilket är en toppen ersättare till grädde i rätt maträtt). Frukost och mellanmål är lite klurigare då hon är inbiten yoghurt-älskare. Även ost saknar hon mycket. Jag ska bara natta dottern så återkommer jag med våra bästa tips! Generellt skulle jag säga att det är svårt att ersätta mejeriprodukter på ett sätt som inte märks i smak, men i vissa maträtter är det mer okej än i andra. Vi jobbar med att äta annan typ av mat istället så man inte jämför t.ex. riktig gräddsås med någon gjord på substitut. Är man van vid riktig gräddsås blir det inte alls detsamma. Likaså med yoghurt etc. Så tänk nytt istället för ersätta!
Vad skönt att det ändå verkar vara okej med omställningen! Hoppingivande!

Kokosmjölk! Det går ner, tycker inte om kokos men kokosmjölk funkar märkligt nog, har inte tänkt på det!

Frukost och mellanmål verkar klurigt, även dietisten hade svårt med ersättning på det när knäckemackor går bort för mig. Jag kände mig lite frustrerad, hela världen äter väl inte yoghurt, macka eller knäckemacka till frukost? Men det sa jag inte.

Det är lite det jag funderade på med tråden, att tänka nytt, för ersätta verkar så krångligt. Och risken är ju faktiskt att jag inte tycker om och då äter jag ju inte, vilket är onödigt för en person som ska äta 6 gånger per dag. Det ska vara enkelt och någorlunda gott, värt det helt enkelt.

Jag älskar också ost, så det är nog det enda jag saknar. Jag hade IBS-liknande problem, kronisk magkatarr och kraftig migrän. Det visade sig att jag var allergisk efter ett blodprov. Jag trodde också att jag kanske var laktosintolerant, men vissa sådana produkter mår jag faktiskt ännu sämre av. När jag åt mjölk så hade jag problem med annan mat också, troligen för att magen var känsligare. Jag mådde mycket bättre så snart jag uteslöt mjölkprodukter, så det var uppenbart vad problemet var 😊
Jag har också migrän och IBS, mår illa varje gång jag äter något, vad det än är. Har gjort viktoperation och det tjatades om att jag åt för fort, drack till maten osv så jag har tagit tid, inte druckit enligt konstens alla regler och ändå har jag stora problem med illamående och rejält magknip. Sitter på toa så fort jag äter. Det jag kan äta en gång kan jag inte äta nästa osv. Jag köper i huvudsak laktosfria produkter men inte allt, för det spelar ingen roll ens, jag reagerar lika, så jag begränsar bara intaget så att säga.

Det ska bli intressant att se om min kropp reagerar som din, jag hoppas det, det vore en befrielse! Synd på osten bara :)

Jag utgår alltså från veganska tillbehör, grönsaker och pasta/ris potatis sedan lägger jag till kött eller fisk osv, äter inte särskilt mycket bönor osv. Det jag får skippa är oftast såsen egentligen. Det finns en hel del mjölk i saker man inte räknar med, men står det tex vegansk på chips eller choklad, så kan jag äta det! Det är så jag menade med att utgå från veganskt. Du kommer troligen råka ut för att människor blandar ihop laktosfritt med mjölkfritt, då är det tryggare med veganska alternativ, trist att bli dålig när man inte är hemma...
Aha! Äter mycket pasta och ris som jag gör matlådor på ihop med någon pastasås av något slag. Det här med såser ja. :) Det är det svåra )
Ja till och med läkaren blandade ju ihop vad jag sa med vad han tyckte jag är :D

Hade för övrigt ingen aning om att chips kunde vara något annat än veganska? :bag:

Aha! Äter mycket pasta och ris som jag gör matlådor på ihop med någon pastasås av något slag. Det här med såser ja. :) Det är det svåra )
Ja till och med läkaren blandade ju ihop vad jag sa med vad han tyckte jag är :D

Hade för övrigt ingen aning om att chips kunde vara något annat än veganska? :bag:
Det är vasslepulver i gaska många kryddblandningar, för att få det att fästa böttre på chipsen.

Det finns faktiskt mjölkfria varianter av det mesta, jag hatar att laga mat och använder helfabrikat så mkt det går. Var vegetarian men började reagera med eksem på mjölk och ägg, så fick börja äta veganskt. Får-och getmjölk funkar bättre för mig, och veganska spreads är faktiskt helt okej , och jag blev storkonsument av hummus. Dock kan det ibland vara svårt att hitta på vanliga mataffärer, och man får läsa noga...
Har smakar getmjölk, det var gott! Funkar det i matlagning, det borde det göra va?

Har smakat några veganska spreads och de har varit goda, men svåra att finna där jag handlar, sjukt irriterande faktiskt. Hummus har jag aldrig smakat, kanske för att den ofta innehållit saker jag inte äter, som vitlök och chili osv, så skippat den.

Det är vasslepulver i gaska många kryddblandningar, för att få det att fästa böttre på chipsen.
Men vad stört!

Men vänta! Fuck! Då går mina ostchips bort, parmesanchispsen! De enda jag äter liksom, nästan, förutom brynt smör och chili och pringles original.... och JULOSTCHIPSEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Åh, herregud! Kan inte tänka mig att det står veganska på dem tyvärr.

När det gäller ersättningsprodukter kan jag bara tipsa dig om att prova, prova, prova. Kanske är mässan Mat för livet något för dig? Där har du möjlighet att prova mjölk- och/eller glutenfria produkter direkt från tillverkarna och handla till mässpriser. Där fick jag till exempel upp ögonen för att rismjölk/risprodukter är djävulens påfund, haha!
Annars skulle jag nog försöka boka om en träff med dietisten utifrån att du faktiskt behöver få tips på mjölkfri kost. De får ju inte rekommendera exakta märken, men kan bidra till lite nya idéer.
Äter du mycket mjölkprodukter idag? När jag själv började fundera så känner jag att det är ganska lite.. Mjölken i kaffet hade jag kunnat göra som på jobbet där vi har havremjölk (eller vänja mig av med helt) smör går att ersätta med margarin eller veganska "spreads", mjölkfri philadelphiaost.. Du kanske inte behöver lägga om kosten helt, utan bara byta ut några huvudprodukter och använda annat för resten.
Ska kolla upp mässan du tipsade om, tack :) Har faktiskt hört fler som tycker illa om risprodukterna så är inte förvånad :D

Träff med dietisten är nog inte så lätt, man ska här ha remiss från läkare, tar en evig tid innan de får tummen ur och så ska det diskuteras på rond osv. Det känns nästan enklare att börja själv först och sedan kanske be om ett blodprov för att kolla upp det och därefter be och dietist för att komplettera?

Jag kan väl inte säga att jag äter mycket mjölkprodukter i dag i sig, det finns i matlagningen, den är mjölkbaserad som vår mat i Sverige ofta är. Sedan smör att steka i, på mackan och ost på och så mejeriprodukter i allt annat man kan komma på var och varannanstans i det man äter.Tycker att smöret man steker och och det på mackan är lätt att ersätta, finns mjölkfria alternativ, i dag långt fler än vad det fanns förr, men det är det i grytor och såser och allt annat. Att köpa saker utan mjölkprodukter i. Jag menar, det är mjölk i choklad, det är mjölk i glass, slår vad om att det är mjölk i dammsugarna jag har. I småsaker jag inte ens tänker på, som jag borde tänka på också, så inte bara mat egentligen. Utan allt.

Mjölkfri philadelhpiaost, den är god, tack för påminnelsen. Har det i min tomatsoppa!

flora och becel har helt ok veganska ”smör”.

ost är ju svårt att ersätta, då tar jag hellre avokado eller någon god röra på mackan(hummus eller muhammara).
Är det inte Flora som ska sluta göras? Och är Becel godare nu än vad det var tidigare? Då smakade det "bränt"/oljigt, tyckte jag och har inte ätit det efter det, då var det nytt på marknaden.

Har Carlshamns veganska just nu, extrasaltat. Har inte hunnit smaka det mer än någon lite småbit av ett kex, kändes ok så långt.

Har också hört att ost inte riktigt går att få till. Kan förstå det, men synd ändå. Men finns ju annat, leverpastej tex.

Brukar äta ägg och bacon till frukost. Oftast stekta ägg men även äggröra och ibland så blir det någon korv med hög kötthalt istället för bacon. Vill du ha grönsaker till så passar gurka och tomat tycker jag.

En del tål inte vanliga A1 komjölken men tål A2 mjölken från kor och/ eller get eller fårmjölk. Nog lättare att hitta get eller fårost än A2 mjölk från kor om du vill ha ost.
För mig skulle ägg och bacon vara krångligt till frukost, men där kan jag ta havregrynsgröt och med tanke på 6 mål kan jag äta ägg och bacon eller oftare ägg och korv vid ett av mellanmålen. gurka och tomat funkar fint. :)

Vad är A1 och A2?

Är det inte Flora som ska sluta göras? Och är Becel godare nu än vad det var tidigare? Då smakade det "bränt"/oljigt, tyckte jag och har inte ätit det efter det, då var det nytt på marknaden.

Har Carlshamns veganska just nu, extrasaltat. Har inte hunnit smaka det mer än någon lite småbit av ett kex, kändes ok så långt.

Har också hört att ost inte riktigt går att få till. Kan förstå det, men synd ändå. Men finns ju annat, leverpastej tex.
Ingen aning om flora ska sluta tillverkas, synd i så fall! Den är min favorit.
Becel finns ju i många olika varianter. Jag tycker den veganska är helt ok!

Jag har alltid, så länge jag levt, haft komplicerat förhållande till mat. IBS-mage och problem med mjölkprodukter där jag tolkat det som laktosintolerant med ibland extrem känslighet och ibland mindre extrem känslighet, kanske beroende på min IBS-mage. Skrek mig igenom de första 18 månaderna av mitt liv och ingen brydde sig egentligen om att utreda vad som var fel. Mamma gjorde till slut ett riktigt allvarligt självmordsförsök och som resultat av det fick hon antidepp och jag sömnmedel så att ...eh... hon fick sova, för att jag sov- och var tyst en stund mellan skrikperioderna i väntan på att jag skulle typ växa ifrån det där hysteriska skrikbeteendet.

Jag tror problemet jag hade då är samma som nu i någon form, krånglig mage och något jag inte tål.

Har under en lång period tänkt på mjölkproteinallergi då att plocka bort laktos ur mejeriprodukterna inte hjälper helt, men aldrig kommit till skott. Inte kan väl jag vara? Det borde vara utrett när jag var liten? Efter ett samtal med mamma insåg jag att det rent faktiskt inte är det, man har inte gjort något. Alls. Jag har som vuxen uteslutit laktos, det är allt. Och utretts för glutintolerans, vilket jag inte är och fått slaskdiagnosen IBS.

Så mitt mål är att testa. Tycker mat verkar snårig för det är så mycket hel- och halvfabrikat som innehåller något med mjölk och ärligt talat, jag har inte ork att stå och laga mat en massa, eller ens kunskap, så det är ju svårt att kunna välja bort saker. Jag är lite låst. Någon föreslog det asiatiska köket, som då mer består av mat utan mejeriprodukter, men jag vet INGET om asiatisk mat- förutom att fyra små rätter och sushi är gott och äts på tok för sällan samt att jag INTE har en aning om hur man gör något av det.... Dock letade jag upp ett recept på koreanska pannkakor och min mage protesterade inte ett dugg, vilket den brukar göra på allt jag äter (allt innehåller på något vis mejeriprodukter, mer eller mindre) och kanske ska jag ge mjölkfri kost en chans.

Men vad är mjölkfri kost? Vad är mjölkfria mellanmål? Vad är mjölkfri frukost?

Träffade nyligen dietist och hon pratade som om jag redan var mjölkproteinallergiker, vilket jag inte förstod förrän efteråt, så vi pratade inte om några sådana tips alls utan bara om just det jag behövde hjälp med då vid tillfället. Komiken inom vården. Jag säger till läkaren att jag är laktosintolerant, han säger till dietisten att jag inte tål mjölkprodukter och hon skriver i remissvar att jag har komjölksproteinallergi. Viskningsleken i den allra renaste formen :D Det var dock sporren till att ta tag i det här, dock fick jag en Smakbox med en massa yoghurt så tänkte äta upp det först under tiden jag förhör mig om mat och sådant, och SEDAN är det läge att ändra vad jag äter.

Tips någon?
Vi äter i stor utsträckning mjölkfritt, godaste "smöret" enligt oss är Carlshamns, vi använder deras havssalt på smörgås, bakar på margarinet och använder det flytande när vi steker.

Oatlys frachie fungerar väldigt bra i matlagning, både kall och varm. Oatlys Imat fungerar bra till såser. Sen gillar vi mandeldryck bättre än havredryck till pannkakor, stuvning osv.

Ost har vi inte hittat någon vi tycker är god så där fuskar sonen som är den som är känslig.

Men i övrigt så finns det mycket som är utan mjölk, potatissallad, potatisgratäng osv.

Senast ändrad:
Plantis sojabaserade yoghurt är jättegod, speciellt jordgubb. Tror dock det är mycket socker i. Var uppmärksam i affären, de har havrebaserad också med liknande förpackning och den är oätlig.

Vi har helt slutat med vanlig matlagningsgrädde och använder bara oatlys imat, märker ingen smakskillnad alls (i maten alltså, smakar man bara rakt upp och ner är det skillnad såklart), mer praktiskt med längre hållbarhet.

För mig skulle ägg och bacon vara krångligt till frukost, men där kan jag ta havregrynsgröt och med tanke på 6 mål kan jag äta ägg och bacon eller oftare ägg och korv vid ett av mellanmålen. gurka och tomat funkar fint. :)

Vad är A1 och A2?
A1 mjölk ger dom flesta kor medan A2 mjölk kommer ifrån får, get, några ko raser. Skillnad finns i proteinet och hur vi bryter ner det i tarmen.

Liknande trådar

• Vad kan vi äta?
  • Laktastabletter
  • Vegansk mat
  • Göra gröt i mikro (hjälp mig...)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat