Bukefalos 28 år!

Moment 22 med igenbommad ridväg

Vet du hur själva infästningen på bommen ser ut, tänker att om det ser ut nått liknande med typ kedja genom hålen och sen hänglås så kan man ju har två (eller fler) lås ihopkopplade alternativt att det är en spilt mellan och ett lås överst och ett under.

20140324_artikel_uppbrutet_las_skarsjovagen3.jpg
 
Vet du hur själva infästningen på bommen ser ut, tänker att om det ser ut nått liknande med typ kedja genom hålen och sen hänglås så kan man ju har två (eller fler) lås ihopkopplade alternativt att det är en spilt mellan och ett lås överst och ett under.

20140324_artikel_uppbrutet_las_skarsjovagen3.jpg

Nej. Det är skydd över låset, så såg inga detaljer.
 
Markägaren är väl den som ger lov,om det inte handlar om enstaka tillfällen.
Men att störa viltet, är liksom inte svårt egentligen att kontakt under jakttid. Men svårt med den attityden på jaktledaren.
I övrigt kan det var nog så trevligt att rida där med stängd bom - inte mycket trafik då inte!
 
Fast det ligger inte i markägaren intresse att du ska kunna rida där,däremot ligger det i markägaren intresse att få in jaktarrendet. Så helt ärligt tror jag inte markägaren kommer engagera sig ett skit så kommer du inte överens med jaktlaget får du helt enkelt skapa dig en ridväg in.

Ge inte upp.. Vi ligger i intern strid i ett grustag som vi vill passera... dom lägger stenar så vi inte ska komma in och vi hittar nya vägar .. Det är hästar liksom.. dom har inte fattat att vi kan gå ner för släntar och
Stup så dom kommer aldrig vinna :sneaky:

Det roliga är att den mest uppenbara enklaste vägen in har dom inte spärrat:laugh:
 
Men ett jaktlag kan inte hindra att man rider/cyklar/går på grusade vägar.
Ett jäkla otyg är vad det är.
Tro mig, jag har sett folk göra både det ena och det andra som de egentligen inte får/kan göra. Mitt bästa exempel är fd grannar som spärrade av en grusväg mellan sina två tomter så att ingen kunde använda den för att köra på (sällsynt), rida, cykla eller promenera på. Hur jag än försökte undersöka detta så kom jag ingen vart. Alla höll med om att det var fel, och att de inte fick göra så, men i slutänden hittade jag ingen myndighet som kände att det var deras jobb att ta tag i det. Så fd grannarna "fick" en extra bit tomt, och folk som bodde i området förlorade en viktig bit väg, utan att det gick att göra ett dugg åt det.....
 
Jo, jag bara menade att det inte spelar någon jäkla roll att jaktlaget tycker att man "stör viltet", som @bettysmatte skrev.
Hade jag varit markägaren hade jag tagit tag i detta och sett till att vandrare/ryttare/cyklister kan komma förbi.
Fast varför då? OM nu jaktlaget betalar så är det kanske intressantare att hålla sig god med dem, än de ryttare/cyklister och vandrare som utnyttjar vägen gratis?
 
Fast varför då? OM nu jaktlaget betalar så är det kanske intressantare att hålla sig god med dem, än de ryttare/cyklister och vandrare som utnyttjar vägen gratis?

Cyklister och vandrare ska man som markägare akta sig noga för att stänga ute. Är ytterst få fall det är tillåtet. De flesta markägare har koll på allemansrätt - vilken insyns de flesta jaktlag har i den vet jag inte dock.

Men gående och cyklister kommer förbi om de kan böja sig och krypa under.
 
Jag har varit dit nu. Det är HELT omöjligt att röja en väg förbi. Och det sitter två separata hänglåsc. Konstruktionen medger inte tre lås.
20953296_1396220830473886_9176563381317513548_n.jpg


20915265_1396220893807213_6044520813771899033_n.jpg

20953081_1396220990473870_3815927835145322139_n.jpg


20915376_1396220957140540_828820455530703856_n.jpg


Det fortsätter i samma terräng åtskilligt förbi på båda sidor.
 
Jag har varit dit nu. Det är HELT omöjligt att röja en väg förbi. Och det sitter två separata hänglåsc. Konstruktionen medger inte tre lås.
20953296_1396220830473886_9176563381317513548_n.jpg


20915265_1396220893807213_6044520813771899033_n.jpg

20953081_1396220990473870_3815927835145322139_n.jpg


20915376_1396220957140540_828820455530703856_n.jpg


Det fortsätter i samma terräng åtskilligt förbi på båda sidor.
Trist, det hade ju varit smidigare att kunna röja lite. Då känns det väl som att alternativet är att ringa jaktlaget och på ett så trevligt och bestämt sätt som möjligt säga att "jag har markägarens tillstånd, när kan vi träffas och kopiera nyckeln?" Liksom ställa dem inför faktum och inte ge dem något val.
 
Sen är det trist att behöva hoppa av och mickla med nyckel, väg runt är bekvämare om det går.
 
Fast varför då? OM nu jaktlaget betalar så är det kanske intressantare att hålla sig god med dem, än de ryttare/cyklister och vandrare som utnyttjar vägen gratis?

Fast att hålla sig på god fot med jaktlaget och göra olagliga saker hoppas jag att markägaren säger nej till.
 
I. Korta bommen något så att det går att komma runt stolpen med häst.

II. Köpa nytt hänglås till markägaren som fungerar med dennes nyckel samt med en annan (din) nyckel.

Argument till markägaren: Du håller uppsikt när rider och ser du något skumt rapporterar du till denne.
 
I. Korta bommen något så att det går att komma runt stolpen med häst.

II. Köpa nytt hänglås till markägaren som fungerar med dennes nyckel samt med en annan (din) nyckel.

Argument till markägaren: Du håller uppsikt när rider och ser du något skumt rapporterar du till denne.

Markägarens lås funkar inte att byta. Det är ett stort skogsbolag och de har en uppsjö nissar som jobbar på skogsbolaget, entreprenader etc som ska kunna ha nyckel. Och de har samma nyckel till ALLA sina bommar. Dvs en nyckel ger tillgång till alla bommar.
Så jag har full förståelse skogsbolaget inte kan ge mig en nyckel. Det går heller inte byta lås då det innebär att en massa personer som idag kommer in med sin universalnyckel inte då kommer in utan att kontakta någon och få exakt rätt nyckel. Det är knappast möjligt att hitta ett hänglås som är likadant som alla de som de använder PLUS att det ska gå att låsa upp med än i en, annorlunda, nyckel. Och det är hänglås som gäller tyvärr.

Korta bommen, menar du då flytta stolpen "inåt mitten"? Då kommer inte timmerbilar förbi utan att köra ner stolpen. Ska man flytta nåt skulle man ha en längre bom och sätta den diagonalt så man kom undan den jävla stenbumlingen.

Så just nu är allt tvärlåst och röja väg förbi med grävmaskin mm är enda alternativet....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag frågade nog här på Buke då också, tror jag. Det är så här att vi bor mitt emot en mosse där det brutits torv för ganska många år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 574
S
Hästmänniskan Jag står i ett stall där en markägare har stängt av sin väg med en vägbom som han satt hänglås på, för att dom inte tycker om att ha...
Svar
9
· Visningar
5 343
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp