Bukefalos 28 år!

Moment 22 med igenbommad ridväg

Trist att det återigen är: ett surkart inom ett jaktlag som "kommer ut" som hästhatare.

Bland folk jag mött, och situationer jag varit i, så är det nästan uteslutande enstaka jägare (det finns gott om vettiga jägare också) som visar upp den attityd som TS nu mött.

Mera sällan är det bönder som inte jagar som vill stoppa all ridning, och då har de oftast dåliga erfarenheter i bagaget, som t.ex. tanklösa och okunniga ryttare som tagit genvägar över växande gröda/vallar under tillväxt.

Samtidigt så vet jag att vilda djur (jaktbart vilt) oftast inte blir ett dugg skrämda eller oroade av hästar. Jag ser mycket fler vilda djur, och kommer ofta mycket närmare, när jag rör mig i markerna med häst, än utan. Det är som om de ljud och den lukt som kommer från hästen maskerar att det är frågan om en potentiellt farlig människa.

Snacket om tjyvjakt är antagligen BS, ett svepskäl för att egentligen försöka bryta mot andemeningen runt Allemansrätten, att det ska finnas tillträde för rimliga friluftsaktiviteter.

Mitt tips till TS: Prata med markägaren igen!

Be att få tillgång till vägen åtminstone utanför jaktsäsong, och be markägaren om korrekta kontaktuppgifter för jaktledaren. Skriv mejl istället för att ringa, så att sagt finns på papper.
Erbjud dig att betala ett mindre "arrende" (typ 500 kr/år) för rätten att rida på vägen och ha tillgång till nyckel till låset, och berätta att du mer en gärna har en dialog med jaktlaget (den som står på kontraktet för jaktarrendet/jaktledaren), så att du kan undvika att rida de dagar när man har aktiv jakt i stor grupp på området.

Nu pågår "bockjakten", dvs smygjakt utan hund, sedan pågår jaktsäsongen till januari/februari, förutom för vildsvin och vissa fåglar och diverse småvilt som jagas under hela året/andra tider.

Det borde inte störa jaktlaget ett skvatt, om du rider från mars-mitten av augusti i varje fall.


,
 
@Alexandra_W
Har jag fattat rätt att en person i jaktlaget retar sig på dig så till den grad att du oroar dig för snubbeltråd eller taggtråd?
Det låter för mig som ett större problem än vägbommen.
Njae, det behöver inte vara något personligt, det finns en liten minoritet människor som kan benämnas för "häshatare".

Den lilla minoritet, avskyr allt vad hästar och ridning heter, och kan göra de mest märkliga saker, utan att det finns något annat att ta på än att den ena är "hästhatare" och den andra har/använder en häst.

Möjligtvis ligger rädsla och avundsjuka i bakgrunden, samt ett visst mått av misogyni.
 
Markägarens lås funkar inte att byta. Det är ett stort skogsbolag och de har en uppsjö nissar som jobbar på skogsbolaget, entreprenader etc som ska kunna ha nyckel. Och de har samma nyckel till ALLA sina bommar. Dvs en nyckel ger tillgång till alla bommar.
Så jag har full förståelse skogsbolaget inte kan ge mig en nyckel. Det går heller inte byta lås då det innebär att en massa personer som idag kommer in med sin universalnyckel inte då kommer in utan att kontakta någon och få exakt rätt nyckel. Det är knappast möjligt att hitta ett hänglås som är likadant som alla de som de använder PLUS att det ska gå att låsa upp med än i en, annorlunda, nyckel. Och det är hänglås som gäller tyvärr.

Korta bommen, menar du då flytta stolpen "inåt mitten"? Då kommer inte timmerbilar förbi utan att köra ner stolpen. Ska man flytta nåt skulle man ha en längre bom och sätta den diagonalt så man kom undan den jävla stenbumlingen.

Så just nu är allt tvärlåst och röja väg förbi med grävmaskin mm är enda alternativet....
Jag tyckte det såg ut som att bommen gick en ganska lång bit förbi stolpen med låset, det var den biten jag menade kunde kapas av och att det kanske skulle kunna ge tillräckligt med utrymme att ta sig förbi. Alltså stolpen står kvar men bommen kortas.

För en del fabrikat på lås tror jag det är ganska enkelt att få ett lås som passar två olika nycklar, men det kanske inte går i det här fallet.
 
Trist att det återigen är: ett surkart inom ett jaktlag som "kommer ut" som hästhatare.

Bland folk jag mött, och situationer jag varit i, så är det nästan uteslutande enstaka jägare (det finns gott om vettiga jägare också) som visar upp den attityd som TS nu mött.

,

Dessvärre är min erfarenhet också den motsatta. Många av mina hästbekanta avskyr jägare och jakt :down: synd att det inte alltid fungerar att kompromissa och respektera varandras olika intressen :(
Jag har tur att det i "vårat" jaktlag är det många jägare som är gifta/sambos med hästtjejer så här stöter man sällan på problem av den här sorten.

TS: synd att jaktlaget är så motiga! Om dom är rädda att du ska störa jakten så är det väl bara att ni håller kontakt och dom talar om när dom ska ut och jaga så kan du hålla dig borta den tiden. Borde inte vara svåra än så :grin:
 
@Alexandra_W
Har jag fattat rätt att en person i jaktlaget retar sig på dig så till den grad att du oroar dig för snubbeltråd eller taggtråd?
Det låter för mig som ett större problem än vägbommen.

Nej jag oroar mig inte alls för snubbeltråd i dagsläget. Men jag känner mig inte säker på vad som händer om någon blir förbannad. Alltså om man orsakar en konflikt kring detta. Inte enbart ridning.
 
Svarar flera.

Kapa av utskjutande del hade jag förhoppning om men inte tillräckligt för att komma förbi tyvärr.

Har pratat med markägaren igen. Som inte anser denne kan bestämma vad jaktlaget gör med sina nycklar. Men tycker det borde gå att komma överens. Då berättade jag vad jaktlaget sagt att han sagt. Då blev han lite sur och tyckte de fick väl åtminstone stå för att DE inte vill och inte skylla på skogsbolaget! Sen ringde han och pratade med surpersonen. Ringde tillbaka efter 2 h och konstaterade att nyckel är kört, de vägrar. Men han har talat om för dem jag får rida där och får bereda väg. Och att "du känner väl någon med maskiner som kan hjälpa dig att röja, det borde inte vara så svårt?"
Det gör jag dock inte.

Men där står vi - jag får röja väg förbi med maskin. Men tji nyckel.
 
Kan du inte be att få träffa jaktlaget för att berätta om dig själv och vad du vill använda vägen till? Med inställningen att man fångar många fler flugor med honung än med ättika?

Då kan du förklara att du förstår att de inte vill att viltet störs osv och att du kommer visa hänsyn till det och att de gärna får skicka meddelande när de ska jaga (facebook, sms eller samtal) så håller du dig undan då. De har kanske dåliga erfarenheter av ryttare som inte visat hänsyn och kanske ändrar sig om de får träffa dig personligen. Så kanske ni kan komma överens?
 
Svarar flera.

Kapa av utskjutande del hade jag förhoppning om men inte tillräckligt för att komma förbi tyvärr.

Har pratat med markägaren igen. Som inte anser denne kan bestämma vad jaktlaget gör med sina nycklar. Men tycker det borde gå att komma överens. Då berättade jag vad jaktlaget sagt att han sagt. Då blev han lite sur och tyckte de fick väl åtminstone stå för att DE inte vill och inte skylla på skogsbolaget! Sen ringde han och pratade med surpersonen. Ringde tillbaka efter 2 h och konstaterade att nyckel är kört, de vägrar. Men han har talat om för dem jag får rida där och får bereda väg. Och att "du känner väl någon med maskiner som kan hjälpa dig att röja, det borde inte vara så svårt?"
Det gör jag dock inte.

Men där står vi - jag får röja väg förbi med maskin. Men tji nyckel.

Hur kan de vägra en sådan sak?

Nåväl, det är åtminstone ett steg framåt att få röja väg.
 
Tillägg - störa jakten eller viltet har inte ens nästa förutom av personer i den här tråden. Så det handlar inte om det alls.

Jag har kontaktuppgifter till jaktledare. Jag har sms från honom om ingen nyckel pga markäg förbjuder det. Vilket inte är sant. Men sen slutade personen svara.

Surpersonen har jag mött personligen flera gånger. Har aldrig haft problem med honom alls förrän nu i somras så han skickade sms om att folk klagar på hästbajs på vägen och bad mig åka och ta upp. Jag svarade att jag inte ridit där så jag var oskyldig. Men att jag tidigare varit skyldig men fr.o.m. nu skulle städa upp om hästen bajsade, så bra att han sa till.

Och sen nu det här...

För kanske 3 år sen vägrade ponnyn äta pga magsår. Fick då köpa kosilage av surpersonen. Som var trevlig och inga problem hämta silage.

Så - det är inte så att han är sur för jag är nån helt okänd. Och det är ytterst få ryttare i trakten så inte så att det är någon stor risk annan stört - ska vara om han retat sig på sina nya hästägande grannar då.
 
Senast ändrad:
Kan du inte be att få träffa jaktlaget för att berätta om dig själv och vad du vill använda vägen till? Med inställningen att man fångar många fler flugor med honung än med ättika?

Då kan du förklara att du förstår att de inte vill att viltet störs osv och att du kommer visa hänsyn till det och att de gärna får skicka meddelande när de ska jaga (facebook, sms eller samtal) så håller du dig undan då. De har kanske dåliga erfarenheter av ryttare som inte visat hänsyn och kanske ändrar sig om de får träffa dig personligen. Så kanske ni kan komma överens?

Jovisst, men man undrar ju vad de har att säga till om på en sådan väg? Det är inte deras mark. Det är inte deras väg. De har jakt ett fåtal gånger om året. De vilda djuren är redan vana vid ryttare och häst (som för övrigt stör mindre än en människa som går eller cyklar). De ska inte skjuta på något som inte är vilt. Det är ju liksom förutsättningen för att få jaga.
 
Fast att stänga ute ryttare är väl - tyvärr - inget olagligt?

Beror på. Om du sätter upp något med uttrycklig anledning att stänga av ryttare från att rida på en enskild väg har du problem - det får du inte utan god anledning.

Gråzonen uppstår när den riktiga eller åtminstone officiella anledningen är att stänga ute t ex motorfordon och det som bieffekt/bonus även utestänger ryttare.
 
Du får skaffa jobb hos skogsbolaget så de har anledning att placera en nyckel hos dig!
Avtal med jaktlag och ryttare som vill ha tillgång till vägarna vore kanske ett hett arbetsfält. Nyckel skulle behövas för att kontrollera efterlevnaden av kontrakten. Viss del terrängtransport kravs väl till sådant, och vad vore bättre än en fyrfoting till det.
 
Du får skaffa jobb hos skogsbolaget så de har anledning att placera en nyckel hos dig!
Avtal med jaktlag och ryttare som vill ha tillgång till vägarna vore kanske ett hett arbetsfält. Nyckel skulle behövas för att kontrollera efterlevnaden av kontrakten. Viss del terrängtransport kravs väl till sådant, och vad vore bättre än en fyrfoting till det.

Efterlevnaden av kontrakten... hur tänkte du där egentligen? ;)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Efterlevnaden av kontrakten... hur tänkte du där egentligen? ;)
Rida ut och titta att jaktlagen inte har lämnat trasiga jakttorn, glömmer att låsa bommarna ordentligt (skall feltolkas), att ryttarna i området verkligen sliter på stigarna så de inte växer igen och vad som går att hitta på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag frågade nog här på Buke då också, tror jag. Det är så här att vi bor mitt emot en mosse där det brutits torv för ganska många år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 616
S
Hästmänniskan Jag står i ett stall där en markägare har stängt av sin väg med en vägbom som han satt hänglås på, för att dom inte tycker om att ha...
Svar
9
· Visningar
5 351
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp