Moment 22 med igenbommad ridväg

Beror på. Om du sätter upp något med uttrycklig anledning att stänga av ryttare från att rida på en enskild väg har du problem - det får du inte utan god anledning.

Gråzonen uppstår när den riktiga eller åtminstone officiella anledningen är att stänga ute t ex motorfordon och det som bieffekt/bonus även utestänger ryttare.
Jag uttryckte mig nog fel. Det jag menade var att det väl egentligen bara måste gå att cykla och promenera förbi/under bommen. Ridning behöver man väl inte ta hänsyn till? Det är i alla fall vad jag har fått höra när jag har startat liknande trådar. Man kunde böja sig under, och också vinkla en cykel under, bommen där jag bodde förut. Inte bekvämt, men det gick. Däremot gick det inte att rida vid sidan av pga taggtråd (som låg i täta hoprullade härvor) och djupa diken. Men det antar jag var helt okej i sammanhanget - tyvärr?
 
Vägra vilket?

Röja väg fick jag ju igår med. Men jag har ingen grävmaskin..
Det kostar visserligen att hyra en maskin med förare, men det kanske ridvägen är värd? Ta och hör med någon vägentrepenör.

Annars tycker jag att löftet om en eventuell ny väg in på jaktlagets arrenderade mark ger dig en utmärkt förhandlingsposition gentemot dem. Röjer du väg kommer alla traktens ryttare in, och kanske de som kör fyrhjulingar också. Jaktlaget får välja på att lämna ut en nyckel så att endast du kommer in på marken, eller att du ordnar så att vem som helst med häst eller terrängfordon får tillträde.
 
@Alexandra_W fy vad tråkigt alltså !

Såg bilderna med - de stenarna var ju inte att leka med :(
Spånar lite i @Tora s spår :
Skulle det gå att typ fylla igen med sand/grus/stenmjöl eller nåt mellan stenarna och typ toppa med ngt cementaktigt som en liten upphöjd backe brevid vägbommen några meter bara ?
 
Det kostar visserligen att hyra en maskin med förare, men det kanske ridvägen är värd? Ta och hör med någon vägentrepenör.

Annars tycker jag att löftet om en eventuell ny väg in på jaktlagets arrenderade mark ger dig en utmärkt förhandlingsposition gentemot dem. Röjer du väg kommer alla traktens ryttare in, och kanske de som kör fyrhjulingar också. Jaktlaget får välja på att lämna ut en nyckel så att endast du kommer in på marken, eller att du ordnar så att vem som helst med häst eller terrängfordon får tillträde.

Jo ska försöka kolla vad det kostar sen. Det finna dock inte så många ryttare här att det är ett argument är jag rädd, det är jag och två till som har häst övht i närområdet.
 
Jo ska försöka kolla vad det kostar sen. Det finna dock inte så många ryttare här att det är ett argument är jag rädd, det är jag och två till som har häst övht i närområdet.
Nej, men tjuvjägarna kommer in med sina fyrhjulingar för att forsla i väg de tjuvskjutna älgarna!
 
Nej, men tjuvjägarna kommer in med sina fyrhjulingar för att forsla i väg de tjuvskjutna älgarna!

Nej det kommer inte komma in fyrhjulingar. Så brett handlar det inte om och det är överenskommelsen - att inte sätta bommens funktion ur spel.
Så enda skillnaden blir att moped och mc nog tar sig förbi (de klarar sig väl med hästbredd?)
 
Svarar flera.

Kapa av utskjutande del hade jag förhoppning om men inte tillräckligt för att komma förbi tyvärr.

Har pratat med markägaren igen. Som inte anser denne kan bestämma vad jaktlaget gör med sina nycklar. Men tycker det borde gå att komma överens. Då berättade jag vad jaktlaget sagt att han sagt. Då blev han lite sur och tyckte de fick väl åtminstone stå för att DE inte vill och inte skylla på skogsbolaget! Sen ringde han och pratade med surpersonen. Ringde tillbaka efter 2 h och konstaterade att nyckel är kört, de vägrar. Men han har talat om för dem jag får rida där och får bereda väg. Och att "du känner väl någon med maskiner som kan hjälpa dig att röja, det borde inte vara så svårt?"
Det gör jag dock inte.

Men där står vi - jag får röja väg förbi med maskin. Men tji nyckel.
Eftersom det är jaktlagets lås så är det ju riktigt i princip att markägaren inte kan bestämma vad de ska göra med nycklarna. Men han bestämmer ju vem som får spärra av vägen, vem som inte ska stängas ute och på vika villkor det får göras.

Han KAN bestämma att jaktlaget bara får låsa bommen om de ordnar så att andra som har lov från markägaren ska kunna komma fram. Så vill han kan han säga till jaktlaget att antingen hittar de en lösning som fungerar ihop med dig eller så får det ta bort låset. Sen är det kanske en annan sak ifall han orkar driva igenom det ifall de bara skiter i vad han säger, verkar vara risk att det är dit det kan gå.
 
Inte världens bästa bilder men

Översikt. Syns dåligt men tv dolt av sly är en brant stenig slänt. Th precis utanför bild stupar det rakt nerför mot en å.

21014154_1395874737175162_5868340777331144717_o.jpg


Vä sidan, sten.
21013774_1395873443841958_5715908239252809986_o.jpg


Hö sidan, sten
20992911_1395873433841959_310143434178710308_n.jpg


Så enda väggen förbi är uppför/nedför slänten. Om det ens är ridbart och inte består av stenbumlingar på stenbumlingar (tyvärr vanligt här).

Tillägg - någon som är sugen på att hoppa den nu? Med den käcka sneda, klena "överliggaren"
Funderar på stenen på höger sida.
Om man kunde spränga eller spräcka sönder den skulle det blir tillräckligt utrymme då?
 
Frustrerande! Jag vet inte hur man ska kunna lösa det, annat än som någon skrev be om ett möte med jaktlaget, kanske dyka upp på deras årsmöte eller liknande, och prata för dig på ett vänligt sätt. Kanske surgubben inte vågar öppna käften i resten av gruppen, om du visar hur välvillig och förstående du är?
 
Eftersom det är jaktlagets lås så är det ju riktigt i princip att markägaren inte kan bestämma vad de ska göra med nycklarna. Men han bestämmer ju vem som får spärra av vägen, vem som inte ska stängas ute och på vika villkor det får göras.

Han KAN bestämma att jaktlaget bara får låsa bommen om de ordnar så att andra som har lov från markägaren ska kunna komma fram. Så vill han kan han säga till jaktlaget att antingen hittar de en lösning som fungerar ihop med dig eller så får det ta bort låset. Sen är det kanske en annan sak ifall han orkar driva igenom det ifall de bara skiter i vad han säger, verkar vara risk att det är dit det kan gå.

Jo jag vet. Därför jag skrev att han anser att... dvs han tänker inte ta krig mot jaktlaget. Ville han kunde han kräva de ordnade passage för i, inte låste mm.
 
Ska man försöka göra ett lite smithål på sidanav är det nog bättre att komma bort från bommen så det inte skyltar med var stigen går.
 
I den terrängen så syns inte en stig särskilt bra som bara några få ryttare använder, smiter den in några tiotal m före och efter grinden och snirklar fram där det är som allra minst att göra för att få det gåbart för häst så är nog risken liten att någon tänker på att försöka köra där med mc eller moped.
 
I den terrängen så syns inte en stig särskilt bra som bara några få ryttare använder, smiter den in några tiotal m före och efter grinden och snirklar fram där det är som allra minst att göra för att få det gåbart för häst så är nog risken liten att någon tänker på att försöka köra där med mc eller moped.

Aha. Det är inte möjligt tyvärr. Jag tror inte du förstår hur marken ser ut. Vi talar behov av seriös markberedning. Så enklast är att försöka skapa utrymme precis vid sidan av bommen.
 
Funderar på stenen på höger sida.
Om man kunde spränga eller spräcka sönder den skulle det blir tillräckligt utrymme då?

Jajamen. Man skulle behöva fylla igen eller schakta lite innan med dock då det ligger stenbumlingar huller och buller där.

Men ta bort halva stenen på höger sida och det finns plats att passera!
 
Delar av skogarna i Roslagen och Gästrikland är inte att leka med. Där rider man inte gärna på sidan av stigen och det är rejält med stenskravel på sina håll, så pass att det kan vara svårt att ta sig fram till fots, så att fylla igen för hand utan schaktmaskin så det går att rida kommer ge @Alexandra_W jobb i några år. ;)

Precis. Jag tror många inte förstår hur marken ser ut och hur jävligt den är - och vilket jobb det innebär att "fixa den". Och att man knappt kan gå där till fots.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag frågade nog här på Buke då också, tror jag. Det är så här att vi bor mitt emot en mosse där det brutits torv för ganska många år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 566
S
Hästmänniskan Jag står i ett stall där en markägare har stängt av sin väg med en vägbom som han satt hänglås på, för att dom inte tycker om att ha...
Svar
9
· Visningar
5 336
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp