Bukefalos 28 år!

När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

En sak till. Iallafall när det gällde den här hästen tror jag det var viktigt att aldrig bli riktigt arg på hästen, iallafall inte visa det, utan sköta den med lugn och vara konsekvent, för att bygga upp förtroendet.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

En sak till. Iallafall när det gällde den här hästen tror jag det var viktigt att aldrig bli riktigt arg på hästen, iallafall inte visa det, utan sköta den med lugn och vara konsekvent, för att bygga upp förtroendet.

Håller med till en viss del. Men för att få hästen att få förtroende måste den ha respekt för människan. Och om hästen beter sig hotfullt och människan bara är lugn och lixom inte bryr sig, får hästen respekt för människan i fråga då ? Jag undrar det. Men det är så himla svårt sånt här ..
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag är också väldigt ställd, fick en förfrågan om att hjälpa tjejen, och visst vill jag det. Men jag har aldrig sett något liknande.. Hon säger att den var snäll när hon köpte den ca 1 år sedan, och att detta i takt blivit värre och värre. Jag kan tänka att den kanske har ett jävligt humör, och tar sin chans när den ges, för såna hästar har jag sett. Tänker att hon kanske inte sagt i från i rätt tid och att detta utvecklats till något mycket värre än det borde...
Hästen verkar inte osäker, den började tramsa med mig, men jag blev förbannad. Då slutade den och stod lungt och gäspade med öronen framåt. Nästa dag är den hyfsat ok med tjejen, för att nästa dag vara värre än någonsin..

Det tror jag också. Jag tycker att det låter som en tuff och stark häst som har flyttat fram positionerna bit för bit.

Vad jag skulle göra är att vakta på de små signalerna. Aldrig låta hästen komma undan med små olydnader (hota med ett bakben, gå ut ur boxen när man inte får, etc etc), då är det lättare att hålla den på mattan. När det nu redan har gått så långt, så kan det kanske behövas en riktig uppgörelse - men då ska man veta att man klarar av det, annars blir ju hästen värre än nånsin.

Jag har ridit en sådan häst, den var snäll med tuffa, tydliga ledare, men direkt farlig med andra. När man skulle longera den strök den öronen bakåt och anföll. Med den gjorde jag så att jag rappade den på mulen när den kom farande (annars hade han förmodligen gjort köttfärs av mig). Efter ett par försök uppförde han sig exemplariskt vid longering. Men ma var tvungen att passa på honom hela tiden. En sån häst är ganska mentalt jobbig att hålla på med, tycker jag.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag kommer väl få halva forumet på halsen nu men eftersom jag har hållt på med hingstar och körning i många år och vet hur viktigt det är att ha lydiga hästar så skriver jag det ändå. Jag ger hästen ett par chanser att göra som jag säger (om jag vet att han fattar men bara inte bryr sig) och gör han ändå inte som jag säger så smäller det (inte i ansiktet). Det är precis samma princip som hästar i flock använder sig av. Ledarhästen varnar ett par gånger och hjälper inte det så trappas varningen upp. Det finns inte en chans att slå en häst lika hårt som dom slår sig själva när dom gör upp vem som bestämmer, dom tål mer än man tror. Sen är det ju självklart skillnad på uppfostran och misshandel. Men som sagt, har man hand om hingstar och är ute på tävling bland andra hingstar så vill det till att dom vet vem som bestämmer, kommer två hingstar lösa som båda står högt i rang så slår dom ihjäl varandra, och det vore ju inte så roligt...

Håller med !!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag tror att det är ett uppfostrings problem, hästar lär sig fort och behöver ett säkert kroppsspråk, som andra redan skrivit så flyttar en del hästar snabbt fram positionerna om ledaren backar, men jag tror att hästar är individer och kräver olika hantering. Vissa behöver ett rapp med spöet när de attackerar vid longering, andra behöver lugn och konskevens och att man säger ifrån bestämt utan våld.
Det är svårt att veta vad som behövs, lär dig läsa din häst. Min nuvarande unghäst har varit väldigt lätt att hantera ledarskapsmässigt, han har aldrig försökt gå över mig, och backar snabbt om jag går emot etc, men ändå så har han provat att hota med en bakhov då han inte förtod vad jag krävde av honom, och häromdagen lyfte han frambenet och sparkade mot mig när jag jobbade honom i paddocken, jag såg det som trots och ett försök att komma undan jobb, men visst är det jobbigt när det händer. Jag tvivlar på mig själv, men säger i från, backar undan honom etc, och kräver att övningen ska göras utan bråk. Tar jag däremot fram ett spö så reagerar han väldigt starkt, å andra sidan är han väldigt känslig och reagerar strakt på mitt kroppspråk så spö behövs inte för framåtdrivningen.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

En person som gör så är lat, okunnig och KORKAD. Enligt mig. I alla situationer.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Klokt och insiktsfullt inlägg, Bim! För oss människor kan det i början tyckas som småsaker att flytta undan ngt steg för hästen, vi ser det inte som den gradvisa förflyttning av gränser som hästen lite omärkligt gör..... "plötsligt" är hästen "svår och omöjlig" fastän tecknen har funnits där länge.

Precis som du skriver behöver det inte handla om några stora fel från den som tillåter detta gränsförflyttande från hästens sida. Som i fallet med din dotter när det handlar om en portion osäkerhet och en portion okunskap. Inga dödssynder direkt! Men något som denna häst kände av och drog nytta av i sitt gränsöverskridande.

Vad skönt att höra att du kunde hantera situationen så bra och "odramatiskt", och även på ett konkret och handfast sätt utbildade din dotter samtidigt som du jobbade med hästen!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Visst kan du ta banka skiten ur hästen men jag tror inte att det hjälper i det långa loppet. Hästen visar ett starkt dominansbeteende, den är ledaren och är inte intresserad av någon form av demokrati i "hans" flock.

Jag skulle gjort så att jag rubbade hans cirklar hela tiden och inte släppte något från hans sida. Ta hjälp av en NH-tränare eller köp lite litteratur för hjälp med övningar. Jag hade mycket hjälp av NH när jag köpte mitt vilt sparkande monster.

Något som jag verkligen hoppas är att du får bra betalt för att hjälpa denna tjejen! Jag ser ingen anledning att du skall riskera din hälsa och ditt välbefinnande på en galen häst. Kroppen är för ömtålig för sånt.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Låter som min häst! Han kunde vara jätte gullig men ibland då det inte passade kunde han vända rumpan till och sparka. När man skulle upp i sadeln, samma sak. Han sparkade även mig i hagen en gång när jag skulle hämta in honom. Allt berodde på att han är en dominant häst, van med att få bestämma. Jag var helt enkelt okonsekvent mot honom, försökte säga ifrån, men han kände min rädsla på sig och tog överhand. Nån gång reagerade jag helt initiativt med att smälla till honom och då hoppade han till och fattade att man menade allvar. Men sen slutade han bry sig om det och då skulle man måsta ta till mer våld...osv. Och det funkar ju inte!!

I ridningen hade jag problem med att han hetsade frammåt, i galoppen drog han iväg i racerfart. Vilket skrämde mej eftersom jag inte gillar hård fart då man dessutom inte har kontroll!

Det bästa som kunde hända var att jag blev utan stallsplats, pga att min häst blev utan kompisar i det lilla stall jag hade honom i. Då kom en tjej ut och provred och tog honom på foder!:) Hos henne är han nästan from som ett lamm! Han provar att tönta sig ibland men eftersom han blir stoppad direkt ger han upp! Hästen blev från rent ur sagt en :devil: till en snäll och duktig häst!

Nu har han tyvärr en tumör och ska snart tas bort pga smärtor:cry:
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Hästen heter inte Magi va :confused:

Vi hade en sån som hette så i vårt förra stall, alla hatade den, ingen kunde gå förbi när den stod på gången, skulle man fodra riskerade man att få kroppen söndersparkad eller biten.

Den såldes.. men vet inte vart :crazy:
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag har själv kommit i kontakt med en häst med liknande beteende.

Detta var ett sto som gick som handikapphäst och fungerade utmärkt, en riktig klippa. Men så fort hon skulle ridas av en erfaren ryttare började hon testa gränser. Vägrade lyssna på vändande hjälper och kunde rätt som det var få för sig att traska ut genom ridhusporten om man inte var fokuserad.

Longering var inte att tala om, då fjantade hon mest runt och vägrade gå på en volt, stannade plötsligt och ville inte gå ut på linan igen och om man försökte leda ut henne igen följde hon efter linföraren istället. Detta trots att hästen varit en framgångsrik körhäst och tävlat höga klasser, och mycket väl visste vad longering gick ut på.

Så en dag fick stallägaren för sig att nu ska hästen bannemig göra som den blir tillsagd! Så ut på lina igen, med longerpisken i högsta hugg. Så fort hästen kände av kraven, blev hon helt galen. Gick till attack och försökte i princip ha ihjäl linföraren med både sparkar och hugg. Enda lösningen för linföraren var att "banka skiten" ur hästen för att inte själv bli ihjälsparkad.

Nu tycker jag inte att det var ritkigt rätt metod, enligt mig föder våld mera våld.
Stallägaren ansåg att hästen bara var respektlös och hade minsann varit väluppfostrad hos tidigare ägare som inte accepterat sådant här beteende över huvud taget.

Okej att hästen var respektlös, det kan jag hålla med om. Det var dessutom ett väldigt dominant sto som inte gav sig i första taget, och backar man då i den konsekventa uppfostran så tar det inte lång tid innan man har tappat all kontroll.

Om den här tjejen är rädd för sin häst kanske hon bör fundera över om hon inte ska sälja/hyra ut den. Man ska trivas med sin häst och inte behöva gå runt och vara rädd.
Hur har hästen det annars, med mat, utevistelse och kompisar? Hästen kanske inte mår bra i sig själv och visar detta genom att bli ilsken? Svårt att veta orsaken till beteendet när man inte vet hela hästens historia.

Lycka till!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag säger nej, du ska inte ens tänka på att slå hästen! Spelar ingen roll hur respektlös den är, den kommer inte precis bli trevligare av att du slår den. Dessutom är hästar, i allmänhet, rejält mycket starkare än människor. Ge dig in i ett slagsmål om du är beredd att offra nacken..
Att "slå hästen till rätta" kanske hjälper ett tag. Men förr eller senare slår de alltid tillbaka. Ofta är det en ond cirkel, hästen kanske avskyr sättet den blir hanterad på? Kanske inte gillar att bli borstad? Vill inte bli riden?
Vad i hela världen ger oss rätt att säga att de ska? De har viljor de med, även om vi inte alltid fattar vad det är som är fel eller rätt. De är levande varelser med egna viljor! Inte någon slags viljelös hjärndöd slav eller maskin som vi har rätt att bestämma över bara för att vi har papper på att vi äger dem.
Sätt dig ner och tänk över hur du är mot hästen egentligen, och verkligen tänk! Tänk i nya banor, och i så många vinklar du bara kan, gärna några till. Det är svårt, men det är ofta där problemen ligger. Hos människan.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Vi har en häst i stallet som beter sig på ett liknande vis. När man rider är han hur snäll som helst, men inne i boxen kan han bete sig helt vidrigt. Många har blivit bitna, intryckta i väggen osv. Ofta beror det nog på att de haft en negativ inställning till honom redan innan de gick in i boxen. Jag försöker alltid vara positiv och inte bry mig om hans bakåtstrukna öron osv. Men så fort han hugger efter mig eller något så blir jag förbannad. När hästen kan vara farlig för dej så ska du försvara dig för allt du har.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Ytterligare ett vettigt inlägg av Nussikan (läste just dennas åsikt om longering). Hästar är stora och kan vara farliga om de släpps för långt. Det är viktigt att inte använda övervåld (absolut inte "banka skiten" ur dem) men däremot sätta tydliga gränser på ett sätt som hästen förstår. Tillrättavisningen måste komma precis vid rätt ögonblick (genast i samband med felbeteendet) och det är viktigt att avsluta genast när hästen "lägger ner" och inte fortsätta bråka med hästen för att ta ut sin egen ilska (hellre en rejäl spark och det är heller inte fel att visa tänderna har jag upptäckt under min långvariga tillvaro med hästar).

Läste en bok av Hempfling där denne uttrycker sig ungefär som att "mer än en vek och snäll hästägare har blivit allt annat än försiktigt smekt av sin älsklings hovar när det hettat till".
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Kan det vara så att hästen får bästämma vid andra tillfällen, te.x att han kliar sej på dej fast du säjer åt eller att han naffsar i dinna händer fast du inte vill?
Försök då att inte låta honom göra det så tror jag räsultaten kommer.. :)
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag skulle aldrig slå en sån häst... eller egentligen inte nån häst överhuvudtaget... Den får ju inte mer respekt för dig för att du slår den... Möjligtvis blir den så rädd att den inte TÖRS göra nåt... Det är inte hästens fel att den beter sig så, om du förstår vad jag menar :crazy: Om en häst är hotfull och arg så är den det av en anledning. Tänk dig ett litet barn som slåss... Man slår ju inte tillbaka, det är självklart för de allra flesta. Man gör helt enkelt inte så och dessutom skulle barnet lära sig att man slåss för att lösa problem... Samma sak... Slår du hästen så känner den att den måste försvara sig mot dig.

Tyvärr har jag inget bra tips mer än som någon redan skrivit om att vara lugn men bestämd. Lycka till!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag har en fråga angående en häst som anfaller, dels genom sparkar och genom att bitas. Den är rikitgt arg helt enkelt, men inte att rida, då är den helt ok. Jag tror inte att den har ont eftersom den beter sig normalt vid ridning, det handlar om ryktning, sadling och i boxen. Då attackerar den. Longerar man vill den gärna gå emot den som longerar för att sparkas. Helt ärligt, är det okej att banka skiten (ursäkta uttrycket) ur denna häst? Jag tror nämligen att det handlar om ren respektlöshet. Tjejen som har hästen vågar inte rikitgt säga ifrån, och har bett mig att hjälpa henne. Hur ska jag gå tillväga? Några tips? Hade det varit min egen hade jag blivit RIKTIGT förbannad, men det är svårare när det gäller andras hästar...

Jag tycker inte det är rätt att använda sig av våld. Tänk dig själv om du skulle betee dig så här, skulle du helt plötsligt bli "snällare" mot folk om någon misshandlade dig. nej, jag skulle inte tro det. det handlar om att åter få respekt, men de får man aldrig genom att slå en häst. Hästar beteer sig inte så här utan en anledning, utan de är omgivningen som formar dom.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag säger nej, du ska inte ens tänka på att slå hästen! Spelar ingen roll hur respektlös den är, den kommer inte precis bli trevligare av att du slår den. Dessutom är hästar, i allmänhet, rejält mycket starkare än människor. Ge dig in i ett slagsmål om du är beredd att offra nacken..
Att "slå hästen till rätta" kanske hjälper ett tag. Men förr eller senare slår de alltid tillbaka. Ofta är det en ond cirkel, hästen kanske avskyr sättet den blir hanterad på? Kanske inte gillar att bli borstad? Vill inte bli riden?
Vad i hela världen ger oss rätt att säga att de ska? De har viljor de med, även om vi inte alltid fattar vad det är som är fel eller rätt. De är levande varelser med egna viljor! Inte någon slags viljelös hjärndöd slav eller maskin som vi har rätt att bestämma över bara för att vi har papper på att vi äger dem.
Sätt dig ner och tänk över hur du är mot hästen egentligen, och verkligen tänk! Tänk i nya banor, och i så många vinklar du bara kan, gärna några till. Det är svårt, men det är ofta där problemen ligger. Hos människan.


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

min andra ponny som jag hade var ett monster at hålla på med och underbar att rida, vi försökte med alla möjliga ledarskapsövningar och inget funkade men en dag så bet han mig när jag skulle sadla honom å det gjorde skjut ont har fortfarande tandmärken efter honom i armen typ 13 år senare, men då iaf ägaren av stallet som var alla vi "småflickors" extramamma gick in till honom och hade med sig ett stigläder i handen å precis när han skulle bita henne så drämde hon till honom över nosryggen, kommer aldrig glömma den smällen var ritkigt obehagligt men det var det som behövdes för honom, han har ALDRIG visat en tendens till dumheter efter det och är världens snällaste ponny fortfarande å blev aldrig rädd utan kommer alltid fram å skulle gosa osv så det var bara en ren dumhet att testa osv, nu är jag den som är helt emot våld mot djur men vissa måste man tydligen visa på det sättet för att dem ska fatta att man inte beter sig så...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 674
Senast: liiinnea
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 766
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp