Bukefalos 28 år!

När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Vilda mustanger använder även de våld till en början. Ston tillrättavisar sina bångstyriga ungdomar och sätter dem på plats och ledarhingstar försvarar sin tron mot hotande konkurrenter.

Min hästflock är lugn, de har sin innebördes rangställning men min häst som ledarhingst. Han är en extremt ranghög ledare som driver sin flock mycket på ont och gott. Ibland blir han för hård mot stona och får sig en smäll fortf idag. Men oftast räcker de små varningarna i flocken, öronen bakåt, svängande med huvudet, ett pip. Men att de inte skulle kämpa om rang. Då undrar jag hur mkt kunskap du har om det verkliga livet i naturen.

Allting handlar om hur mkt energi man måste använda eller spara. Ett djur kämpar oftast en gång, sedan räcker det med minimala tecken.
Detta för att spara energi och undvika onödiga skador. Men i naturen handlar kampen om att få reproducera. Och som ranglåg hingst får du inga avkommer och den saken är värd att slåss och dö för.
Min häst attackerar inte mig, inte heller är han rädd för mig, han bevisar om och om igen i situationer att han litar på mig. Jag förspråkar inte våld, de flesta hästar klarar man av helt utan detta. De flesta inte alla. Och jag har aldrig " bankat skiten ur min häst"
Det handlar om suft förnuft och en tillrättavisning vid rätt tillfälle. Det är inget man upprepar, precis som i det vilda så har jag sagt till på skarpen en gång och nu räcker de små varningarna.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Hej!

Har läst hela tråden nu, du får mycket svar längs hela skalan från "Nej, aldrig" till "Ja, måste man så måste man".
Gissar att du har det minst lika klurigt fortfarande hur du ska göra :crazy:

Till alla er som säger "Nej / Aldrig / våld löser inget" osv. Menar ni på fullaste allvar att ni bara eventuellt morrar åt/härjar på en häst som attackerar er med tänder och hovar?

Det som jag tycker framgår dåligt i tråden är att det trots allt är stora, tunga muskelpaket med egen vilja vi alla handskas med. Jag kan lova att en häst som på fullt allvar attackerar mig får smaka på en ordetlig smäll tillbaks, direkt, utan tvekan. En häst som bara HOTAR nöjer jag mig med att morra åt (bokstavligt talat), dvs. jag hotar tillbaks, direkt, utan tvekan. En häst som direkt ger med sig och med sitt kroppsspråk säger "Ok, jag provade, men du bestämmer" får lika mycket smekningar och kliande och mjuka ord i örat som den goaste kattunge.

Det handlar inte om våld eller icke våld, det är inte misshandel heller. Det handlar heller inte om att få hästen att respektera mig genom hugg och slag, utan det handlar om att vara rättvis.
Med andra ord MÅSTE hästens bakgrund spela roll, den har betydelse. Attack är bästa försvar om ingen utväg finns, absolut. Men det går inte att säga att man aldrig får/ska ta till samma metod som hästen själv använder sig av.

I livshotande situationer, de akuta lägen, när hovarna svischar förbi pannan, när tänderna blixtrar till i ögonvrån och smällen av bettet ekar i örat, då är det jag eller hästen.

I mindre akuta situationer, som problem att ta in från hagen t.ex. då finns ingen anledning att gå i klinch, sök inte faran i närheten av hovarna, utan driv t.ex. istället hästen, låt den veta att den ändå måste göra som du säger, fast du är på avstånd.

För din specifika häst låter det ju som ett resultat av inkonsekvens och svag ledare/stark häst. Bästa rekomendationen jag kan ge är att aldrig vara den som utdelar "första slaget", samt att se till att hästen ALDRIG får sista ordet.

...och för de fall där hästen faktist är mer åsna och är grym på att uthärda stryk, tja, gör aldrig som hästen vill, mjuk och fin hand och mycket smekningar väcker ofta den mest låsta häst, för den förväntar det sig inte.

Det är sant som det sägs; "Där kunskapen slutar, tar våldet vid"
Men kom ihåg att det är skillnad på våld=misshandel och våld=korrigering, VÄLDIG skillnad...

// Mvh ~ Jenny (som faktist slagits med en häst en gång...)

Jag blir impad varje gång någon lyckas komma med ett verkligt bra svar! En sådan här fråga måste besvaras med en rejäl förklaring, och du har ju lyckats fullständigt. hatar alla svar liknande de du beskrev. De säger ju ingenting. är själv väldigt dålig att ta mej tid att ge ett tydligt svar. :bow: :bow:
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Ledarskap är inte något man ska ta för givet, något man bara får utan vidare, och absolut inget man uppnår genom att slåss!
Vissa är, som du sa, födda till ledare, andra inte. Men är man inte det, betyder inte det att man automatiskt har rätt att slå hästen.
Att hästen säger ifrån har ingenting med rangen att göra. Alla hästar har en talan i en folk, det är ingen diktatur. Allt BRA ledarskap handlar om att ta och ge. Man måste ta hänsyn till hästen innan man drämmer till den bara för "den ska lära sig vem som bestämmer".
Hästen kanske är långt klokare än oss, då är det väl vanvett att avvisa allt den säger som respektlöshet? Respekt får man inte, det förtjänar man. Skulle du respektera någon som slår dig när du säger att något är fel eller obehagligt? vad du vill ha i den situationen är väl någon stabil och pålitlig person att luta dig tillbaka mot utan att känna obehag?

Jag håller med dig, respekt är absolut något man förkänar. Men min poäng var att vissa hästar som inte är naturliga ledare, måste slåss för att behålla sitt ledarskap, speciellt om den har starka individer under sig som utmanar den. Lika dant är det med människor, i vissa relationer häst/människa så behöver man inte lyfta ett finger, för man är naturligt en starkare ledare än hästen och den respekterar dig då som sin ledare och litar på dig. Andra hästar är betydligt starkare och utmanar dig på den rollen, då kanske det är nödvändigt att ta i lite mer. Jag håller för tillfället på med två hingstar hemma som är ett praktexemplar på detta, den ena är så ranglåg i sig själv att jag har aldrig behövt lyfta handen åt honom, bara smekt och pysslat med honom för att han ska lita på mig, det räcker. Den andra är superstark i psyket och utmanar mig med jämna mellanrum, och visar man då inte honom vem det är som bestämmer mister han all respekt och tar över utan att blinka.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Hej!

Har läst hela tråden nu, du får mycket svar längs hela skalan från "Nej, aldrig" till "Ja, måste man så måste man".
Gissar att du har det minst lika klurigt fortfarande hur du ska göra :crazy:

Till alla er som säger "Nej / Aldrig / våld löser inget" osv. Menar ni på fullaste allvar att ni bara eventuellt morrar åt/härjar på en häst som attackerar er med tänder och hovar?

Det som jag tycker framgår dåligt i tråden är att det trots allt är stora, tunga muskelpaket med egen vilja vi alla handskas med. Jag kan lova att en häst som på fullt allvar attackerar mig får smaka på en ordetlig smäll tillbaks, direkt, utan tvekan. En häst som bara HOTAR nöjer jag mig med att morra åt (bokstavligt talat), dvs. jag hotar tillbaks, direkt, utan tvekan. En häst som direkt ger med sig och med sitt kroppsspråk säger "Ok, jag provade, men du bestämmer" får lika mycket smekningar och kliande och mjuka ord i örat som den goaste kattunge.

Det handlar inte om våld eller icke våld, det är inte misshandel heller. Det handlar heller inte om att få hästen att respektera mig genom hugg och slag, utan det handlar om att vara rättvis.
Med andra ord MÅSTE hästens bakgrund spela roll, den har betydelse. Attack är bästa försvar om ingen utväg finns, absolut. Men det går inte att säga att man aldrig får/ska ta till samma metod som hästen själv använder sig av.

I livshotande situationer, de akuta lägen, när hovarna svischar förbi pannan, när tänderna blixtrar till i ögonvrån och smällen av bettet ekar i örat, då är det jag eller hästen.

I mindre akuta situationer, som problem att ta in från hagen t.ex. då finns ingen anledning att gå i klinch, sök inte faran i närheten av hovarna, utan driv t.ex. istället hästen, låt den veta att den ändå måste göra som du säger, fast du är på avstånd.

För din specifika häst låter det ju som ett resultat av inkonsekvens och svag ledare/stark häst. Bästa rekomendationen jag kan ge är att aldrig vara den som utdelar "första slaget", samt att se till att hästen ALDRIG får sista ordet.

...och för de fall där hästen faktist är mer åsna och är grym på att uthärda stryk, tja, gör aldrig som hästen vill, mjuk och fin hand och mycket smekningar väcker ofta den mest låsta häst, för den förväntar det sig inte.

Det är sant som det sägs; "Där kunskapen slutar, tar våldet vid"
Men kom ihåg att det är skillnad på våld=misshandel och våld=korrigering, VÄLDIG skillnad...

// Mvh ~ Jenny (som faktist slagits med en häst en gång...)

Håller med dig till 100%
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Hej igen

Jag vet att hästar gör upp rang, det var inte det jag menade. Jag menade bara att hästar kan få fler konflikter med varandra genom att de lever efter våra förhållanden. Visst förekommer det att hästar sparkar varandra, speciellt då hingstar som slåss om ston. Men frågan är om en häst uppfattar en människas spark på samma sätt som en annan hästs...

Jag sa aldrig att jag var expert, jag ville bara skriva ner mina funderingar :idea:

Som jag även sa tidigare, alla människor har sina idéer om hur hästar ska hanteras!

Hej hopp
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Ja, det kan vi ju aldrig veta eftersom dom inte kan prata... :)

Men som sagt, jag tror inte det finns något rätt eller fel, man får försöka hitta den väg som passar en själv och sin häst bäst.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Tycker som många andra att du gett ett skitbra svar. Det är faktiskt så att ibland måste man markera ordentligt. Det innebär inte misshandel utan är helt enkelt för säkerhetens skull. Används till och med inom NH-metoden som så många (inklusive jag själv) är så imponerade av. Jag skulle heller aldrig ge mig till att bara morra åt en häst som biter eller sparkar efter mig. Försöker de så smäller det. Men aldrig på ett sådant sätt så att det kan kallas misshandel eller innebär att det är jag själv som slår ur mig ilska.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Citat: Men min poäng var att vissa hästar som inte är naturliga ledare, måste slåss för att behålla sitt ledarskap, speciellt om den har starka individer under sig som utmanar den.

Är en häst inte en naturlig ledare, är han inte heller ledare. Så enkelt är det.
Och som det sas högre upp i tråden, hästarna i hagen slåss för vi tvingar dem att gå i hagar och ihop med de vi väljer.

Vad menar ni med "på ett sätt som inte innebär misshandel"? Var går gränsen? Kan man verkligen slå "för säkerhets skull"? Har inte en häst rätt att ha en dålig dag? Och den kan faktiskt vara så enkelt som att man inte passar ihop med just den hästen.

Ja, det händer att man slår inom NH. Inom vissa inriktningar. Det finns massvis med olika NH-teorier, men ingen går ut på att slå hästen till lydnad, respekt eller förståelse. Det finns såna som använder såna metoder inom NH också, givetvis, men frågan är hur bra det blir i slutändan. Du kanske har en häst som inte biter eller sparkar och uppför sig väl, bara för den befinner sig i en egen liten drömvärld långt borta. Sådana hästar träffar jag ofta. Och jag mår lika dåligt varje gång jag ser det..
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jodå, det blir han/hon visst, om det i flocket inte finns någon annan naturlig ledare, vilket det inte alltid finns oavsett om vi människor bildat flocken eller inte. Vad tror du händer om två naturliga ledare möts, hur löser dom det?

Självklart finns det fall där människa och häst helt enkelt inte går ihop, precis som det finns vissa hästar som inte går ihop.

Vet man inte var gränser går mellan misshandel och tillrättavisande, då förstår jag att man är emot att slå hästen, oavsett situation.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Hej, har haft liknande problem med mitt sto. Högg alla som gick in i bxen eller förbi utanför, sparkade, hotade, rusade emot en, you name it. gick sedan en kurs i klicker för häst. och börjad träna, mkt, och enträget. gick även en kurs i naturlig häst hantering, och lärde mig vikten av att INTE backa osv. även detta tog vi åt oss, och nu, efter ett år av mkt träning, är hon världens goaste häst att ha att göra med. Brister i ledarskapet gjorde att hon tog över den roll, nån skulle ju bestämma?
kanske nåt att tänka över? Lycka till=)
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jodå, det blir han/hon visst, om det i flocket inte finns någon annan naturlig ledare, vilket det inte alltid finns oavsett om vi människor bildat flocken eller inte. Vad tror du händer om två naturliga ledare möts, hur löser dom det?

Självklart finns det fall där människa och häst helt enkelt inte går ihop, precis som det finns vissa hästar som inte går ihop.

Vet man inte var gränser går mellan misshandel och tillrättavisande, då förstår jag att man är emot att slå hästen, oavsett situation.

Självklart kan såna situationer uppstå, men en (psykiskt) svag individ blir aldrig ledare. Det finns tamhästflockar utan någon riktig ledare, ingen speciellt harmonisk flock..

Var går då gränsen? När har man rätt att slå? Självförsvar? Men hur vet du att inte hästen slog i självförsvar? Jag kan förstå att människor slår sina hästar när de blir rädda, så gör vi människor ofta. Men det är bara en dålig ursäkt. En ledarroll ska alltid förtjänas, oavsett om hästen är starkare psykiskt eller ej. En psykiskt stark häst är en oerhörd utmaning! Jag tror vi måste tänka om radikalt i vårt umgänge med djur. Se dem som kompletta varelser utan att förmänskliga dem, och inte trycka ner dem bara för de inte talar samma språk som vi.
En häst läser inte bara av utsidan, den vet vad som försigår inom oss också.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Håller med! Om hästen sparkar mot dig, varför inte sparka tillbaka? Det är ju så dom kommunicerar och visar vem som bestämmer...

Ja precis... det är ju så dom gör mot varandra i hagen...

// M
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Självklart kan såna situationer uppstå, men en (psykiskt) svag individ blir aldrig ledare. Det finns tamhästflockar utan någon riktig ledare, ingen speciellt harmonisk flock..

Var går då gränsen? När har man rätt att slå? Självförsvar? Men hur vet du att inte hästen slog i självförsvar? Jag kan förstå att människor slår sina hästar när de blir rädda, så gör vi människor ofta. Men det är bara en dålig ursäkt. En ledarroll ska alltid förtjänas, oavsett om hästen är starkare psykiskt eller ej. En psykiskt stark häst är en oerhörd utmaning! Jag tror vi måste tänka om radikalt i vårt umgänge med djur. Se dem som kompletta varelser utan att förmänskliga dem, och inte trycka ner dem bara för de inte talar samma språk som vi.
En häst läser inte bara av utsidan, den vet vad som försigår inom oss också.

Att vara psykiskt svag och att inte vara en naturlig ledare är inte samma sak. Det finns hästar som är psykiskt starka som ändå inte är naturliga ledare och därför får fajtas lite om ledarrollen, men ändå är utmärkta ledare och skapar en harmonisk flock.

Man har rätt att slå när man känner hästen så väl att man vet att denna vet vad som gäller men ändå testar gränserna. Min ena hingst hemma är superstark och han respekterar mig som ledare, men med jämna mellanrum så testar han om han kanske kan få ta över den rollen och börjar "dumma" sig. Han vet precis hur långt han kan gå och går han över den gränsen utan att bry sig om mina varningar så smäller det, utan tvekan. Han hade blivit en livsfarlig individ om man inte "satte honom på plats" när han testade en, han hade tagit över direkt. En sådan hingst vill inte jag ha med mig ut bland andra hästar... Så länge han sköter sig skulle jag aldrig drömma om att slå honom, ofta när han dummar sig i hagen när någon snygging (eller rival) går förbi så räcker det att sätta upp handen som "stopp" och han lyssnar då på mitt kroppsspråk och accepterar det.

Misshandel är att gång på gång bestraffa sin häst för något den gör men inte förstår och sedan inte berömma när den gör rätt, jag tycker det är en avsevärd skillnad.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Nussikan, nu har vi helt lämnat själva ämnet :smirk: vad det handlade om var att verkligen SLÅ hästen, inte att vara "pedagogisk" och varna på ett sätt man vet att hästen känner till innan. Vad tråden handlar om var att SLÅ, "banka skiten ur", och jag gav min syn på det. Jag säger, nej aldrig slå. Och det står jag fast vid. Att ge ett sk "kattaslag", ja det händer att jag gör på människor också. Det är ett sådant slag som bara låter men knappt känns. Lika otäckt för det.

Vi säger samma saker, fast med olika ord. kanske dags att släppa tråden? :smirk:
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag tycker inte alls det var att lämna själva ämnet, TS frågade när det var ok att bli riktigt våldsam och jag svarade vad jag tyckte, då svarade någon att det var misshandel att slå hästen så nu svarade jag på vad jag tycker det är för skillnad på att slå hästen och på att misshandla den. (Väldigt kortfattat)

Det är ju bara bra att vi tycker lika i grunden, men jag tycker det är roligt att diskutera och höra andras åsikter och vinklingar, tycker det är det forumet är till för. Så än stannar jag kvar i tråden :)
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Hej!

jag har haft/har samma problem med mitt varmblodsto.
Det handlar om att hästen inte har respekt för ägaren.
Jag och min kompis delar på hästen och för min kompis är hästen cool lugn och är jätte kelen och glad.
Men med mig så försökte hon sparka mig så fort ja skulle borsta hovarna där bak eller kratsa hovarna.
Varje gång ja går förbi henne så ska hon bitas.

Vi tog dit en horsemanship till stallet, och hon berättade saker som man aldrig tänkte på.
Det hjälpte för man skulle göra övningar, ja måste erkäna ja har inte varit så aktiv med dessa övningar men andra ägaren har gjort de och våran häst är helt anorlunda nu.
Visst hon försöker bitas ibland och hugger i luften och ibland försöker hon sparkas med frambenet om man ska borsta. Men det handlar om att man ska sätta hästen på plats. Inte att slå den men att sätta sig högre i rang! Man måste visa på något sätt att man bestämer! för egentligen som ja såg i några trådar ovanför så har hästarna en ledare i flocken och lyder den ledaren . Man måste vara den ledaren för att hästen ska följa en och vara lydig!

Lycka till :);)
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag är också väldigt ställd, fick en förfrågan om att hjälpa tjejen, och visst vill jag det. Men jag har aldrig sett något liknande.. Hon säger att den var snäll när hon köpte den ca 1 år sedan, och att detta i takt blivit värre och värre. Jag kan tänka att den kanske har ett jävligt humör, och tar sin chans när den ges, för såna hästar har jag sett. Tänker att hon kanske inte sagt i från i rätt tid och att detta utvecklats till något mycket värre än det borde...
Hästen verkar inte osäker, den började tramsa med mig, men jag blev förbannad. Då slutade den och stod lungt och gäspade med öronen framåt. Nästa dag är den hyfsat ok med tjejen, för att nästa dag vara värre än någonsin..

Jag tkr att det låter som att hästen är väldigt ranghög och har tagit över, vet inget om hästen men som du beskriver så..
Om man tänker så här: Om det var en flock med hästar och en häst försöker ta över ledarens plats, vad händer? Jo, ledaren försvarar sin plats och visar att den andra hästen inte har en chans. Även om hästar är mkt starkare än oss så tänker dom annorlunda, är man lugn i sig själv och hästen respekterar en så är det oftast inte några problem.

Nu struntar jag i vad ni tkr om det men jag skulle ge hästen en rejäl omgång (inte stryk), öven om det känns elakt
En häst är ett stort djur och om man inte har kontroll över det så kan det vara ganska kört, det kan hända allvarliga olyckor!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Helt ärligt, är det okej att banka skiten (ursäkta uttrycket) ur denna häst? Jag tror nämligen att det handlar om ren respektlöshet.

Jag tror det också handlar om ren respektlöshet, men att banka skiten ur hästen kommer inte direkt ge något resultat. Vad jag tror är att hästen behöver grundläggande ledarskapsövningar á la Monty Roberts... Hästen verkar ju synnerligen vara flockledaren istället för följeslagaren. När hästen och ryttaren byter roller finns det ingen anledning att ta till våld, det värsta en häst kan utsättas för är att bli utfryst ur flocken och då har slag ingen effekt. Det är aldrig okej att använda våld på en häst, tycker inte det är schysst horsemanship direkt.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Hej!

Har läst hela tråden nu, du får mycket svar längs hela skalan från "Nej, aldrig" till "Ja, måste man så måste man".
Gissar att du har det minst lika klurigt fortfarande hur du ska göra :crazy:

Till alla er som säger "Nej / Aldrig / våld löser inget" osv. Menar ni på fullaste allvar att ni bara eventuellt morrar åt/härjar på en häst som attackerar er med tänder och hovar?

Det som jag tycker framgår dåligt i tråden är att det trots allt är stora, tunga muskelpaket med egen vilja vi alla handskas med. Jag kan lova att en häst som på fullt allvar attackerar mig får smaka på en ordetlig smäll tillbaks, direkt, utan tvekan. En häst som bara HOTAR nöjer jag mig med att morra åt (bokstavligt talat), dvs. jag hotar tillbaks, direkt, utan tvekan. En häst som direkt ger med sig och med sitt kroppsspråk säger "Ok, jag provade, men du bestämmer" får lika mycket smekningar och kliande och mjuka ord i örat som den goaste kattunge.

Det handlar inte om våld eller icke våld, det är inte misshandel heller. Det handlar heller inte om att få hästen att respektera mig genom hugg och slag, utan det handlar om att vara rättvis.
Med andra ord MÅSTE hästens bakgrund spela roll, den har betydelse. Attack är bästa försvar om ingen utväg finns, absolut. Men det går inte att säga att man aldrig får/ska ta till samma metod som hästen själv använder sig av.

I livshotande situationer, de akuta lägen, när hovarna svischar förbi pannan, när tänderna blixtrar till i ögonvrån och smällen av bettet ekar i örat, då är det jag eller hästen.

I mindre akuta situationer, som problem att ta in från hagen t.ex. då finns ingen anledning att gå i klinch, sök inte faran i närheten av hovarna, utan driv t.ex. istället hästen, låt den veta att den ändå måste göra som du säger, fast du är på avstånd.

För din specifika häst låter det ju som ett resultat av inkonsekvens och svag ledare/stark häst. Bästa rekomendationen jag kan ge är att aldrig vara den som utdelar "första slaget", samt att se till att hästen ALDRIG får sista ordet.

...och för de fall där hästen faktist är mer åsna och är grym på att uthärda stryk, tja, gör aldrig som hästen vill, mjuk och fin hand och mycket smekningar väcker ofta den mest låsta häst, för den förväntar det sig inte.

Det är sant som det sägs; "Där kunskapen slutar, tar våldet vid"
Men kom ihåg att det är skillnad på våld=misshandel och våld=korrigering, VÄLDIG skillnad...

// Mvh ~ Jenny (som faktist slagits med en häst en gång...)

Är det inte bättre att försöka göra så att hästen aldrig bits/sparkas? Jag tror inte direkt man löser några problem genom att "korrigera" en häst. Det är ju uppenbart att någonting är fel när hästen beter sig på ett sådan agressivt sätt. Förhållandet mellan en ryttare och en häst ska bygga på förtroende och jag tror inte direkt man vinner ett ärligt sådant om man tillämpar våld för att tillrättavisa en häst... NH-träning för hela slanten är snarare att rekomendera, enligt min åsikt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 674
Senast: liiinnea
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 769
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp