Bukefalos 28 år!

När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Z

Ziemona

Jag har en fråga angående en häst som anfaller, dels genom sparkar och genom att bitas. Den är rikitgt arg helt enkelt, men inte att rida, då är den helt ok. Jag tror inte att den har ont eftersom den beter sig normalt vid ridning, det handlar om ryktning, sadling och i boxen. Då attackerar den. Longerar man vill den gärna gå emot den som longerar för att sparkas. Helt ärligt, är det okej att banka skiten (ursäkta uttrycket) ur denna häst? Jag tror nämligen att det handlar om ren respektlöshet. Tjejen som har hästen vågar inte rikitgt säga ifrån, och har bett mig att hjälpa henne. Hur ska jag gå tillväga? Några tips? Hade det varit min egen hade jag blivit RIKTIGT förbannad, men det är svårare när det gäller andras hästar...
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Det är ett mycket märkligt beteende det du beskriver och det är nästan omöjligt att svara på din fråga utan att veta mer om hästen. Det man undrar över är vad har hästen varit med om som gör att den beter sig så? Min erfarenhet är att hästar inte gör så om de inte känner sig mycket hotade och har en massa otrevligt med sig i bagaget. Har den otrevligheter med sig så är det ju bara ett bevis för den att människor är hotfulla och farliga om ni skulle ge den en omgång.

Jag är själv ingen stark ledare. Jag har bara några få principer som jag håller hårt på när det gäller hästhantering. Jag har ändå aldrig varit med om en häst som betett sig på det viset du beskriver. Så tänk er noga för innan ni gör något förhastat för det kan bli riktigt fel annars.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

hej jag hade en häst som var så.. hur underbar som hälst att rida men i boxen var han en djävul. attakerade med mun och ben såfort han kunde.
jag började med att inte låta någon annan vara i närheten av honom och så band jag upp honom i boxen när ja höllpå med honom. jag slog aldrig honom, eller blev våldsam för det var inte vad han behövde. jag var lugn men bestämd och använde rösten.
och sålänge han bara bet och sparkade i luften så ignorerade jag honom. när han blev hotfull mot mej så lckade jag på honom och pratade med honom för att distrahera honom. det tog ca 6 veckor innan det gav resultat men efter det gick det snabbt och nu är han snäll och lugn även i boxen, samt att han har slutat boxvandra! men han är alltid misstänksam mot nya människor, och testar gärna om han kan skrämmas men om man ignorerar honom så slutar han.

min häst var stressad och osäker på människor det var hans problem... inte säkert att denna metod funkar på er häst.
ta reda på varför han gör som han gör innan du blir våldsam...
menar givetvis inte att man inte ska låta honom komma undan med sparkar och hugg, men försök hitta orsaken på det så blir det lättare att få bort!

lycka till!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag är också väldigt ställd, fick en förfrågan om att hjälpa tjejen, och visst vill jag det. Men jag har aldrig sett något liknande.. Hon säger att den var snäll när hon köpte den ca 1 år sedan, och att detta i takt blivit värre och värre. Jag kan tänka att den kanske har ett jävligt humör, och tar sin chans när den ges, för såna hästar har jag sett. Tänker att hon kanske inte sagt i från i rätt tid och att detta utvecklats till något mycket värre än det borde...
Hästen verkar inte osäker, den började tramsa med mig, men jag blev förbannad. Då slutade den och stod lungt och gäspade med öronen framåt. Nästa dag är den hyfsat ok med tjejen, för att nästa dag vara värre än någonsin..
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag har en fråga angående en häst som anfaller, dels genom sparkar och genom att bitas. Den är rikitgt arg helt enkelt, men inte att rida, då är den helt ok. Jag tror inte att den har ont eftersom den beter sig normalt vid ridning, det handlar om ryktning, sadling och i boxen. Då attackerar den. Longerar man vill den gärna gå emot den som longerar för att sparkas. Helt ärligt, är det okej att banka skiten (ursäkta uttrycket) ur denna häst? Jag tror nämligen att det handlar om ren respektlöshet. Tjejen som har hästen vågar inte rikitgt säga ifrån, och har bett mig att hjälpa henne. Hur ska jag gå tillväga? Några tips? Hade det varit min egen hade jag blivit RIKTIGT förbannad, men det är svårare när det gäller andras hästar...

Jag tror inte riktigt att sådant går att bota, och absolut inte med våld, så tillvida ingen har misshandlat honom tidigare, och han har tappat tilliten till människor.
Om ni känner till hans bakgrund och det inte finns något som förklarar hans beteende där skulle jag jobba runt problemet. Hitta sätt att hantera honom som är säkert, inte hantera honom i boxen, osv. Annars får man ta bort en sådan individ.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Man ska tänka sig för både en och två gånger innan man går in i en fysisk kamp med en häst. Visst kan det ge hästen en tankeställare, men det kan också sluta med att människan trampas ner till en blöt fläck på marken.

Jag gissar att hästen inte hanteras särskilt bra (läs: konsekvent) i vardagen och därmed tar sig såna här friheter. Styr man upp den dagliga hanteringen av hästen och är helt galet noga med att hålla på angivna (och stränga) regler så brukar den här typen av beteende dö ut.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Hästen verkar inte osäker, den började tramsa med mig, men jag blev förbannad. Då slutade den och stod lungt och gäspade med öronen framåt. Nästa dag är den hyfsat ok med tjejen, för att nästa dag vara värre än någonsin..


vad jag har sett så är gäspningen ett tecken på att hästen tagit tillsägelsen, och agerar "oberörd" fast den tagit den till sig. Hundar gör ngt liknande.

det är väl tjejen specifikt som hästen tagit över handen över. när då ngn annan kommer och säger ifrån, respekterar hästen denna. inte särskilt konstigt eller unikt. att läxa upp hästen från någon annan hjälper bara tillfälligt, det är tjejen själv som behöver hjälp med sin relation till hästen, för att den ska gå till sig behöver hon själv vara med i bilden.det bästa är om hon kan få hjälp av någon tex NH kunnig som kan jobba med hästen OCH henne parallellt.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag tycker att man ska säga ifrån rejält, helt enkelt "banka skiten" (bli inte jätte sur på mej :cry: )
då om de handlar om respektlöshet, är det att hästen är rädd så ska du inte göra så.. ! lycka till!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag är också väldigt ställd, fick en förfrågan om att hjälpa tjejen, och visst vill jag det. Men jag har aldrig sett något liknande.. Hon säger att den var snäll när hon köpte den ca 1 år sedan, och att detta i takt blivit värre och värre. Jag kan tänka att den kanske har ett jävligt humör, och tar sin chans när den ges, för såna hästar har jag sett. Tänker att hon kanske inte sagt i från i rätt tid och att detta utvecklats till något mycket värre än det borde...
Hästen verkar inte osäker, den började tramsa med mig, men jag blev förbannad. Då slutade den och stod lungt och gäspade med öronen framåt. Nästa dag är den hyfsat ok med tjejen, för att nästa dag vara värre än någonsin..

Låter inte som att den här tjejen och hästen fungerar ihop precis... Hon kanske skulle fundera på att sälja/låna ut den till någon som kan hantera den.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag tror också att det är problemet. hon säger ifrån i olika situationer, ibland och ibland inte. Hon är rädd för hästen, det säger hon själv. Men den förstår inte att hon menar allvar, eller så skiter den i det.
Jag personligen anser inte att det är acceptabelt att ignorera sånt här beteende, då det bara verkar eskalera. När hästen väl inser sin egentliga styrka kan det bli riktigt farligt.Hästen är ett varmblod som hon fått för en billig peng, och ekonomin tillåter väl inte mer antar jag.
Jag känner att jag inte har några problem att hantera denna häst, men det hjälper ju inte henne. Det kvittar om den respekterar mig, hon måste våga säga ifrån och att vara konsekvent. Hur man lär någon detta är ju en annan fråga...
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

:bump: :bump: :bump:

Vilken härlig inställning, hoppas fler kan ta efter detta.


hej jag hade en häst som var så.. hur underbar som hälst att rida men i boxen var han en djävul. attakerade med mun och ben såfort han kunde.
jag började med att inte låta någon annan vara i närheten av honom och så band jag upp honom i boxen när ja höllpå med honom. jag slog aldrig honom, eller blev våldsam för det var inte vad han behövde. jag var lugn men bestämd och använde rösten.
och sålänge han bara bet och sparkade i luften så ignorerade jag honom. när han blev hotfull mot mej så lckade jag på honom och pratade med honom för att distrahera honom. det tog ca 6 veckor innan det gav resultat men efter det gick det snabbt och nu är han snäll och lugn även i boxen, samt att han har slutat boxvandra! men han är alltid misstänksam mot nya människor, och testar gärna om han kan skrämmas men om man ignorerar honom så slutar han.

min häst var stressad och osäker på människor det var hans problem... inte säkert att denna metod funkar på er häst.
ta reda på varför han gör som han gör innan du blir våldsam...
menar givetvis inte att man inte ska låta honom komma undan med sparkar och hugg, men försök hitta orsaken på det så blir det lättare att få bort!

lycka till!
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Dessvärre tror jag inte att du kan göra så mkt mer än att peppa henne att ta tag i sina rädslor och berarbeta dem. Som det är nu så överför hon så mkt på denna stackars häst som får bära alla hennes rädslor. Det är säkert därför den beter sig som den gör.
Hästar är våra speglar ;)

Lycka till!

Jag tror också att det är problemet. hon säger ifrån i olika situationer, ibland och ibland inte. Hon är rädd för hästen, det säger hon själv. Men den förstår inte att hon menar allvar, eller så skiter den i det.
Jag personligen anser inte att det är acceptabelt att ignorera sånt här beteende, då det bara verkar eskalera. När hästen väl inser sin egentliga styrka kan det bli riktigt farligt.Hästen är ett varmblod som hon fått för en billig peng, och ekonomin tillåter väl inte mer antar jag.
Jag känner att jag inte har några problem att hantera denna häst, men det hjälper ju inte henne. Det kvittar om den respekterar mig, hon måste våga säga ifrån och att vara konsekvent. Hur man lär någon detta är ju en annan fråga...
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Försök använda sammma språk som hästen, beter den sig hotfullt mot dig så får du bete dig hotfullt tillbaka. Kanske inte genom att slå utan med kropps språket. Men det är klart, sparkar hästen emot dig så får du juh "sparka" tillbaka. Det är juh så dom gör i flocken. Det är juh deras språk.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Kanske ni skulle ta ut en NH tränare? :idea:
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

vore säkert värt en chans. Men hon har inte pengar till det. Finns nog ingen NH tränare som jobbar för 100 kr i timmen, tyvärr
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag kommer väl få halva forumet på halsen nu men eftersom jag har hållt på med hingstar och körning i många år och vet hur viktigt det är att ha lydiga hästar så skriver jag det ändå. Jag ger hästen ett par chanser att göra som jag säger (om jag vet att han fattar men bara inte bryr sig) och gör han ändå inte som jag säger så smäller det (inte i ansiktet). Det är precis samma princip som hästar i flock använder sig av. Ledarhästen varnar ett par gånger och hjälper inte det så trappas varningen upp. Det finns inte en chans att slå en häst lika hårt som dom slår sig själva när dom gör upp vem som bestämmer, dom tål mer än man tror. Sen är det ju självklart skillnad på uppfostran och misshandel. Men som sagt, har man hand om hingstar och är ute på tävling bland andra hingstar så vill det till att dom vet vem som bestämmer, kommer två hingstar lösa som båda står högt i rang så slår dom ihjäl varandra, och det vore ju inte så roligt...
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Tittade på ett hundprogram för nån dag sedan där hunden blev helt galen vid medicinering. Där var det ägarnas sätt att vara i psyket som påverkade hunden negativt så den blev agresiv å jag menar verkligen agresiv den såg galen ut. Iochmed att ägarna hade psyket felt inställt så ansåg hunden att det var den dominanta. Den ena ägaren gick emot hunden med ett väldigt dominant å aggresivt utstrålning och sätt när den skulle fånga hunden. medans den andra gick en approch åt det helt andra hållet. Men ingen gick fram med en helt neutral aproach där dom varken var dominant eller underlägsen. Så hund tränaren aprochade helt lungt, avslappnat och i samma nivå med hunden (alltså inte lutade sig över hunden vilket gjorde så att hunden ville försvara sig). Utan satt bredvid på marken i samma höjd som hunden.

Låter som en liknande situation. Det hästen visar tycker jag e respektlöshet men vart grundar sig respektlösheten någonstans e vad ajg skulle fråga mig. Vad utsrtålar denna häst. Alla hästar kan ju inte användas samma taktik´på. Abe i stället eller tidde heller för den delen skulle jag aldrig gå på å vissa mitt ledarskap genom att sätta dom på plats med en tillsägelse smäll specielt inte gå på med ridspöet på tidde om jag rider för det e helt fel taktik på honom utan där måste en annan tillvägagångssätt tillsättas. Juppiter däremot har jag inga problem med att säga till ordentligt för han tror att han e den dominanta utan att det ligger någon räddsla bakom utan det e ren jag e ledaren inte du som ligger sär. Den känslan får jag inte från varken abe eller tidde utan dom är mer osäkra i sig själva eller ja abbe iaf tidde vet jag inte har aldrig hanterat elelr ridit honom bara sett hans reaktioner under olika ryttare å olika tillvägagånssätt.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Försök använda sammma språk som hästen, beter den sig hotfullt mot dig så får du bete dig hotfullt tillbaka. Kanske inte genom att slå utan med kropps språket. Men det är klart, sparkar hästen emot dig så får du juh "sparka" tillbaka. Det är juh så dom gör i flocken. Det är juh deras språk.

Håller med! Om hästen sparkar mot dig, varför inte sparka tillbaka? Det är ju så dom kommunicerar och visar vem som bestämmer...
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag är utav den åsikten att det oftast inte är hästen som behöver tränas, utan hästens människa/människor. Hästen gör ju inte fel, den försöker ju bara styra upp situationen, någon måste ju göra det och är det ingen annan som tar på sig denna ledarroll så vad ger man då hästen för val egentligen?

Något direkt våld har jag aldrig funnit nödvändigt, det brukar bara göra hästar nervösa och osäkra. Nyckelordet är konsekvens. Många vill inte vara konsekventa och korrigera sina hästar när de beter sig illa eftersom de känner sig elaka då, men hästar mår betydligt sämre med en inkonsekvent ägare än med en som har stenhårda regler uppsatta på do's and dont's. Sen kan man ju hålla en medellinje om man vill och om det funkar för en och ens häst, det säger jag ingenting om. :) De flesta hästar trivs dock bäst som "underlägsna", de få som inte gör det får man kompromissa med.
 
Sv: När är det okej att bli rikitgt våldsam?

Jag och dottern hade ett varmblod på foder för några år sedan. Hon var också jättesnäll när hon kom. Förutom att hon prövade ryttaren en del, hon var bara 4-5 år och hade inte blivit riden så mycket. Jag lät dottern ta hand om henne då jag kunde låna en annan häst att rida. Min dotter hanterade inte alls hästen HELT fel, men den kände snabbt av hennes osäkerhet och hade snart tagit överhanden. Det räckte med småsaker, som att hon flyttade sig lite om hästen kom för nära vid skötseln och liknande. Det slutade med att hästen sparkade, försökte tränga upp henne mot väggen, högg m.m. Det räckte dock att jag tog över skötseln ca 6 veckor och var mycket envis gentemot hästen. Den skulle flytta sig för mig, högg den när jag skulle kratsa hovarna satte jag upp klacken, bakbenen fick lyftas och hålla hästen i lite obalans till den gav sig osv. Sedan var den till min förvåning världens snällaste både i boxen och i hagen. Hon var också lugn och snäll gentemot dottern, som jag visat lite vad som är viktigt att tänka på. Det behöver tydligen inte vara så allvarligt som det kan verka. En del hästar prövar bara ledarskapet lite mer.
Hoppas det går bra!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 607
Senast: liiinnea
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 616
Senast: Masse
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp