När har man feber?

:D

Fast frågan är väl om det funnits någon behandling som kunnat bota det du beskriver.
Fast om man GÅNG på GÅNG blir nekad vård på grund utav att man inte har feber så kanske man börjar ifrågasätta? Alltså visst, jag är inte sjukvårdskunniga men jag börjar ju ana att någonting är "fel" när det aldrig spelar någon roll vad man har för symptom, har jag inte 38 grader i temp får jag ingen vård! Nu gav jag bara två exempel jag kom ihåg nu, men när läkare till och med har sagt åt mig att jag vid vissa tillfällen mer eller mindre SKA ha feber trotts att jag inte kommer upp i temp blir jag fundersam. Det är liksom "ja, det låter ju som du har det här, men du har ju inte feber så då är du antagligen inte sjuk" som stör mig. Feber verkar vara det enda symptom som har någon egentlig verkan hos den sjukvård jag varit i kontakt med.
Jag är tydligen en supermänniska som inte kan få en enda sjukdom utan konstant är frisk och kry, har aldrig i mitt liv blivit påverkad av ett virus eller matförgiftning (som enligt 1177 kan vara orsaker till feber)...
 
Fast om man GÅNG på GÅNG blir nekad vård på grund utav att man inte har feber så kanske man börjar ifrågasätta? Alltså visst, jag är inte sjukvårdskunniga men jag börjar ju ana att någonting är "fel" när det aldrig spelar någon roll vad man har för symptom, har jag inte 38 grader i temp får jag ingen vård! Nu gav jag bara två exempel jag kom ihåg nu, men när läkare till och med har sagt åt mig att jag vid vissa tillfällen mer eller mindre SKA ha feber trotts att jag inte kommer upp i temp blir jag fundersam. Det är liksom "ja, det låter ju som du har det här, men du har ju inte feber så då är du antagligen inte sjuk" som stör mig. Feber verkar vara det enda symptom som har någon egentlig verkan hos den sjukvård jag varit i kontakt med.
Jag är tydligen en supermänniska som inte kan få en enda sjukdom utan konstant är frisk och kry, har aldrig i mitt liv blivit påverkad av ett virus eller matförgiftning (som enligt 1177 kan vara orsaker till feber)...

Har samma erfarenhet som du. Har man inte feber är det oerhört svårt att bli tagen på allvar av "gatekeepern" (1177 eller sköterska på VC). När jag väl fått tid har det däremot aldrig varit problem hos läkaren, men att få komma dit har ibland varit svårt. Jag fick tjata mig till sjukhuset senast, och fick till slut lösa det själv i vilket fall. Jag behövde absoluuuut inte åka in enligt sköterskan hos 1177 (jag hade ju inte, gissa vad? Just det, feber :cautious:). När jag väl kom dit var det dock inte nån tvekan om omedelbar inläggning, och låg där en vecka.

Att man är en individ som aldrig har feber verkar inte spelar någon roll, det är ändå normalgränsen som styr.
 
Har samma erfarenhet som du. Har man inte feber är det oerhört svårt att bli tagen på allvar av "gatekeepern" (1177 eller sköterska på VC). När jag väl fått tid har det däremot aldrig varit problem hos läkaren, men att få komma dit har ibland varit svårt. Jag fick tjata mig till sjukhuset senast, och fick till slut lösa det själv i vilket fall. Jag behövde absoluuuut inte åka in enligt sköterskan hos 1177 (jag hade ju inte, gissa vad? Just det, feber :cautious:). När jag väl kom dit var det dock inte nån tvekan om omedelbar inläggning, och låg där en vecka.

Att man är en individ som aldrig har feber verkar inte spelar någon roll, det är ändå normalgränsen som styr.
Kan man inte vid sådana tillfällen få inskrivet i journalen eller nåt att temperatur x ska tas som feber?
 
Nu har ju jag inte en standardsituation men jag behöver ha koll på min normala kroppstemperatur och när den blir förhöjd (jag ligger lågt normalt och kommer inte upp i 38 ofta så det är sällan jag har "feber"). Förhöjd temp utan förkylning/influensa/infekterat sår betyder att jag ska åka till akuten för då har min Crohns ballat ur (det är på min läkares order kan jag tillägga). När jag blev inlagd pga magen i en vecka mådde jag riktigt skräp och kom in med en temp på 37,8.

Att ha koll på sin normala kroppstemperatur ser jag inget konstigt med.
 
Nu har ju jag inte en standardsituation men jag behöver ha koll på min normala kroppstemperatur och när den blir förhöjd (jag ligger lågt normalt och kommer inte upp i 38 ofta så det är sällan jag har "feber"). Förhöjd temp utan förkylning/influensa/infekterat sår betyder att jag ska åka till akuten för då har min Crohns ballat ur (det är på min läkares order kan jag tillägga). När jag blev inlagd pga magen i en vecka mådde jag riktigt skräp och kom in med en temp på 37,8.

Att ha koll på sin normala kroppstemperatur ser jag inget konstigt med.
Nej, det låter mycket riktigt inte som en standardsituation.
 
Läste du vad jag citerade? Personen (personerna) blev nekad vård pga bristen på feber trots att dessa varit väldigt sjuka och i behov av vården.
Innebär det verkligen att gränsen för feber bör vara individuell?

Personen du citerar behövde tydligen vård. När det gäller personen hon citerade är det väl inte klarlagt om hon behövde.
 
Jag har också låg normaltemp, igår hade jag feber för mig på 38, idag hade jag 37,1, men kände ändå sån där feberfrossa, att jag frös fast jag låg under tjocka dubbla täcken.
Jag tror definitivt att feber kan vara olika från person till person, även om det finns en standard för vad som är feber.
 
Kanske vården borde se över vad som är normaltemp. ;) Det är rätt många som ligger väldigt lågt, inklusive jag själv. Allt över 37,5 för mig är feber. Sedan får vårdpersonal säga vad de vill. Har jag 38 kommer jag inte ur sängen.
Den skola jag arbetade på för tre år sedan var med som en av mängder skolor där man (med tillåtelse av föräldrar så klart) mätte "alla" elevers temp. Det man ville ha var nya referensramar för normaltemperatur. Man ville visa/undersöka att en normaltemperatur är mkt individuell. Och att den är vidare än 37.0.

Bra, tycker jag.
 
lägsta jag mätt upp på mig själv (jepp gjorde flera mätningar efter varann är 34,6, ligger i vanliga fall mellan 35,5-36 typ, haft diskussioner med dryga företagshälsovårdssnubbar som prompt skulle veta att jag hade feber då jag var förkyld och dom hävdar att "det är inte feber" då har jag legat och kallsvettats, haft feberont överallt och allmänt haft febersymtom + ja högre temp än jag har i vanliga fall.

Har jag 38 så känner jag mig mer eller mindre döende!

Jag är tyvärr som dig. Hopplöst när man har 37,5 lr 38 grader och mår som motsvarande 39.5 lr 40 Hua.
 
Innebär det verkligen att gränsen för feber bör vara individuell?

Personen du citerar behövde tydligen vård. När det gäller personen hon citerade är det väl inte klarlagt om hon behövde.
Varför inte? Om man får in det i journalen är det väl ganska troligt att en läkare i så fall håller med om att det är lite för hög temperatur för just den individen och att det bör tas på allvar?
 
Varför inte? Om man får in det i journalen är det väl ganska troligt att en läkare i så fall håller med om att det är lite för hög temperatur för just den individen och att det bör tas på allvar?
I de fall där man har en sjukdom fungerar som t ex @athena_arabians - ja.

Men att random bukefalist med ÖLI skulle ha egen fastställd febergräns - nja. Man dör oftast inte av feber heller. Och många tillstånd som ger feber går väl ändå inte att behandla med annat än febernedsättande, vilket man kan göra själv.

Att vården frågar efter feber kan ju vara för att hitta de som gått med hög feber så länge att det skvallrar om ett allvarligare tillstånd i kroppen.
 
Ja alltså, jag tar för givet att när man bli nekad vård pga avsaknad av feber så är det för att ens tillstånd helt enkelt inte är allvarligt nog. Att man mår skit är ju en sak, att det börjar bli farligt för kroppen något helt annat.
 
@mandalaki @MiniLi
Det kanske är normalt att ha andningssvårigheter på grund utav att ha så mycket slem i lungorna (det gurglade som tusan när jag andades, kunde knappt gå mellan sängen och WC utan att det kändes som att jag skulle svimma) och att ha sådan huvudvärk att jag stundtals förlorade synen och mådde piss i en vecka med max-dos på Naproxen och andra värktabletter, vad vet jag? Jag är tydligen bara en bukefalist som klagar..

Självfallet, återigen, förstår jag att allting inte går att behandla och att man får vänta ut, men i detta fall är det själva bemötandet jag ifrågasätter. Jag berättar hur det står till, 1177/VC tycker att det låter allvarligt och är precis på väg att få träffa läkare när den magiska feber-frågan dyker upp. Jag svarar nej, jag kommer aldrig upp i 38-grader och då svänger samtalet och tonfallet och jag ska höra av mig om en vecka om symptomen fortfarande kvarstår. Återigen, allt kan kanske inte lösas och jag orkar inte räkna upp alla gånger jag har fått kalla handen så jag nämner bara två, men det är ändå frustrerande. Som jag sa, inte ens efter att ha genomgått en stor operation där jag knappt vaknade ur narkosen och var jätte-dålig hade jag feber vilket läkarna tyckte var underligt.
 
@mandalaki @MiniLi
Det kanske är normalt att ha andningssvårigheter på grund utav att ha så mycket slem i lungorna (det gurglade som tusan när jag andades, kunde knappt gå mellan sängen och WC utan att det kändes som att jag skulle svimma) och att ha sådan huvudvärk att jag stundtals förlorade synen och mådde piss i en vecka med max-dos på Naproxen och andra värktabletter, vad vet jag? Jag är tydligen bara en bukefalist som klagar..

Självfallet, återigen, förstår jag att allting inte går att behandla och att man får vänta ut, men i detta fall är det själva bemötandet jag ifrågasätter. Jag berättar hur det står till, 1177/VC tycker att det låter allvarligt och är precis på väg att få träffa läkare när den magiska feber-frågan dyker upp. Jag svarar nej, jag kommer aldrig upp i 38-grader och då svänger samtalet och tonfallet och jag ska höra av mig om en vecka om symptomen fortfarande kvarstår. Återigen, allt kan kanske inte lösas och jag orkar inte räkna upp alla gånger jag har fått kalla handen så jag nämner bara två, men det är ändå frustrerande. Som jag sa, inte ens efter att ha genomgått en stor operation där jag knappt vaknade ur narkosen och var jätte-dålig hade jag feber vilket läkarna tyckte var underligt.

Tack, huvudvärk som vården inte kan göra mycket åt vet jag det mesta om. All huvudvärk lindras inte av värktabletter, oavsett hur mycket Naproxen du tar.

Men tror du inte att skillnaden kan vara att dina symtom är antingen farliga eller behandlingsbara eller både och OM du har feber, inte förhöjd temp, men inte annars?
 
En liten parentes: Jag kom på en till situation där man tar tempen och har koll på sin normaltemperatur. Fertilitet, dvs när man har ägglossning, oavsett om man kör med "säkra" perioder eller vill ha barn.
 
Tack, huvudvärk som vården inte kan göra mycket åt vet jag det mesta om. All huvudvärk lindras inte av värktabletter, oavsett hur mycket Naproxen du tar.

Men tror du inte att skillnaden kan vara att dina symtom är antingen farliga eller behandlingsbara eller både och OM du har feber, inte förhöjd temp, men inte annars?
Jo men när det är VARJE gång jag hör av mig. Är jag någon supermänniska som aldrig blir sjuk, eller snarare behandlingsbart sjuk? De frågade inte ens om jag blivit utredd för migrän eller liknande (jag påtalade att jag brukar få sådana anfall men efter 1-2 naproxen och/eller spy samt 1 dagars vila brukar göra susen, men att ha migränliknande huvudvärk, synbortfall och hallucinationer i en vecka tycker inte jag låter normalt. Men jag skulle bara fortsätta dricka vatten, ta 5 naproxen om dagen och vila typ.

Förlåt att jag går så hårt på, men jag blir så trött på att bli behandlad som att jag fejkar när jag är dålig bara för att jag inte får feber.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 636
Senast: Sirap
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 181
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 121
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp