När har man feber?

Varför behöver du veta din häst eller ditt barns normala temp ?

Varför behöver man veta vad feber är ? Är man sjuk är man ju sjuk enligt dej...
Ursäkta men du fattar alltså inte på riktigt varför det kan va bra att veta vad sina normala värden är ?
Varför tar man blodtryck ? Okej nu erkänner jag ... Jag har dålig koll på mitt egna blodtryck men personer som har avvikande blodtryck brukar veta sitt blodtryck tex.. Så de kan svara på om de värdena som sjukvården får är normala eller inte... Varför ska man då inte ha koll på nåt så "enkelt" som sin normala kroppstemp ?

Den stora skillnaden mellan att känna till din hunds/hästs normaltemperatur jämfört med dig själv är att en hund/häst är sämre på att kommunicera om denne känner sig hängig/subfebril. Känner du dig febrig så tränar du inte. Det behöver du ju inte ta tempen för att avgöra, men för att veta om det är sunt att belasta en häst eller hund som kanske inte riktigt verkar vara med på noterna så ser det ju lite annorlunda ut.

Kroppstemperatur och blodtryck är så vitt skilda att jag inte kan se poängen med jämförelsen. Du känner ju inte själv om du har högt blodtryck, vilket du gör om du har feber eller är lätt subfebril.
 
Det beror väl på varför man är inlagd?
Nja. Iaf i min region är det obligatoriskt att ta temp i en första undersökning. Tillsammans med puls,blodtryck, andningsfrekvens och syremättnad. Detta görs på alla patienter redan av ambulanspersonal om de är första vårdkontakt.

Jag personligen (i egenskap av ambulanssk) räknar definitivt subfebril som ett observandum. I synnerhet tillsammans med andra avvikande fynd. Däremot har jag nog aldrig sett någon livshotande dålig pga infektion som inte samtidigt haft temp> 38.5 grader. Eller för den delen tagit febernedsättande som kan maskera en annars hög temp. Men helst vill en ju fånga upp patienterna innan de blir livshotande sjuka.
 
Det beror väl på varför man är inlagd?

OAVSETT varför jag har varit inlagd så tas alltid tempen på morronen när jag varit inlagd på sjukhus.
Och jag har haft väldigt olika anledningar till att vara inlagd.
Gäller då Huddinge sjukhus och Södertälje sjukhus.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 634
Senast: Sirap
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 180
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 121
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp