När har man feber?

pepp

Trådstartare
Har normalt en temp på 36.5 eller lägre. Känner mig lite småfebrig med vallningar..

Hur många grader över brukar ni ligga på för "febergräns"? Och vilken metod använder ni?
 
Har normalt en temp på 36.5 eller lägre. Känner mig lite småfebrig med vallningar..

Hur många grader över brukar ni ligga på för "febergräns"? Och vilken metod använder ni?

Jag har "vanligtvis" mellan 36,7-36,9 i morgontemp. Så för mej är 37,5 på morronen en "lätt feber" 37,8 är feber och 38,5 hög feber (morron temp alltså)
Har jag vart igång under dagen är 37,5 inte feber, men 38 är feber...
Jag tar i rumpan =)
 
Definitionsmässigt är feber en temperatur >38,5 grader, oavsett vad man har för normaltemperatur. (Mätt rektalt).
Personligen känner jag mig febrig vid 37,8+ (iaf när jag var tonåring, har ingen febertermometer... :) ).
 
Har normalt en temp på 36.5 eller lägre. Känner mig lite småfebrig med vallningar..

Hur många grader över brukar ni ligga på för "febergräns"? Och vilken metod använder ni?
Ungefär en grad högre än normal gör att jag känner mig febrig. Har typ 36 låga i vanliga fall och vid 37,5 är de defintivt feber, för mig.
 
Jag har en normaltemp på 36,2-36,4 och känner av redan vid 37. Vid 37,3 är jag sjuk.

Ungefär som jag då!
Intressant att det kan vara så olika.. känns så fel att säga att man ligger hemma med feber när man "bara" har 37.5 exempelvis...
 
Ungefär som jag då!
Intressant att det kan vara så olika.. känns så fel att säga att man ligger hemma med feber när man "bara" har 37.5 exempelvis...
Jag har runt 36,4 i normaltemp på morgonen. En grad över det så är jag riktigt risig, en och en halv så är jag rejält sjuk. Jag brukar undvika att nämna ordet feber när jag är sjuk, är jag sjuk behöver folk oftast inte veta detaljerna. Ska jag av någon anledning prata om kroppstemperatur med vårdpersonal så säger jag oftast x grader över normaltemperatur.
 
Över 38 grader i vila anses som feber har jag fått lära mig, men jag som normalt ligger kring 36,4-36,7 känner mig definitivt febrig vid 37,5. Har haft 38-38,5 hela förra veckan och då klassar jag det som "hög feber" för mig. För egentligen är ju inte exakta gradantal så viktigt, utan hur man mår.
 
Ungefär som jag då!
Intressant att det kan vara så olika.. känns så fel att säga att man ligger hemma med feber när man "bara" har 37.5 exempelvis...
Men måste du nämna för andra vilken temp du har? Jag brukar bara säga att jag har feber, vilket gradantal det är har ingen (utom ev vårdpersonal) med att göra.
 
Jag har låg normaltemp och känner mig definitivt påverkad vid 37,5, men som någon ovan skrev är det ju definitionsmässigt inte feber. Påverkad och hängig kan man ju känna sig oavsett :) Vid 38 har jag feberdrömmar och mår riktigt kasst.
 
Kanske vården borde se över vad som är normaltemp. ;) Det är rätt många som ligger väldigt lågt, inklusive jag själv. Allt över 37,5 för mig är feber. Sedan får vårdpersonal säga vad de vill. Har jag 38 kommer jag inte ur sängen.
 
När jag har legat på sjukhus har de tagit det som feber när min temperatur har höjts med en grad.
 
Har normalt en temp på 36.5 eller lägre. Känner mig lite småfebrig med vallningar..

Hur många grader över brukar ni ligga på för "febergräns"? Och vilken metod använder ni?

@Laa har redan berättat vad som ÄR feber.
Feber är inte något som definieras av vad var och en TYCKER utan det är ett ord med en bestämd betydelse/innebörd.
Fast jag erkänner att jag trodde att gränsen går vid 38 grader. Mätt i ändtarmen.

Jag anser att jag har feber när jag har 38 eller högre.
Ligger jag under 38 men över min normala temp (ca 36.0) så har jag förhöjd temp men inte feber.

När jag har feber, går jag inte till jobbet.
När jag inte har feber, pallrar jag mig som regel till jobbet.
 
Över 38 grader i vila anses som feber har jag fått lära mig, men jag som normalt ligger kring 36,4-36,7 känner mig definitivt febrig vid 37,5. Har haft 38-38,5 hela förra veckan och då klassar jag det som "hög feber" för mig. För egentligen är ju inte exakta gradantal så viktigt, utan hur man mår.

Hög feber för mig är över 39 grader. Senast jag hade så pass hög feber var för 16 år sedan när jag hade influensan. Då var tempen 39.8 grader och jag var inte värst pigg, nej.
 
@Laa har redan berättat vad som ÄR feber.
Feber är inte något som definieras av vad var och en TYCKER utan det är ett ord med en bestämd betydelse/innebörd.
Fast jag erkänner att jag trodde att gränsen går vid 38 grader. Mätt i ändtarmen.

Jag anser att jag har feber när jag har 38 eller högre.
Ligger jag under 38 men över min normala temp (ca 36.0) så har jag förhöjd temp men inte feber.

När jag har feber, går jag inte till jobbet.
När jag inte har feber, pallrar jag mig som regel till jobbet.

Pallra mig till jobbet är det inte fråga om, vaknade i en svettpöl inatt och fick ringa in mig sjuk..
Har dock ett väldigt aktivt, tungt jobb så skulle nog bara bli sjukare om jag åkte...
 
Men måste du nämna för andra vilken temp du har? Jag brukar bara säga att jag har feber, vilket gradantal det är har ingen (utom ev vårdpersonal) med att göra.

Nä det måste jag ju inte, förutom till kompis/pojkvän. Jobbet brukar aldrig efterfråga nånting specifikt. :)
 
lägsta jag mätt upp på mig själv (jepp gjorde flera mätningar efter varann är 34,6, ligger i vanliga fall mellan 35,5-36 typ, haft diskussioner med dryga företagshälsovårdssnubbar som prompt skulle veta att jag hade feber då jag var förkyld och dom hävdar att "det är inte feber" då har jag legat och kallsvettats, haft feberont överallt och allmänt haft febersymtom + ja högre temp än jag har i vanliga fall.

Har jag 38 så känner jag mig mer eller mindre döende!
 
lägsta jag mätt upp på mig själv (jepp gjorde flera mätningar efter varann är 34,6, ligger i vanliga fall mellan 35,5-36 typ, haft diskussioner med dryga företagshälsovårdssnubbar som prompt skulle veta att jag hade feber då jag var förkyld och dom hävdar att "det är inte feber" då har jag legat och kallsvettats, haft feberont överallt och allmänt haft febersymtom + ja högre temp än jag har i vanliga fall.

Har jag 38 så känner jag mig mer eller mindre döende!

Fast grejen är ju att du helt klart hade förhöjd temp. Och du var sjuk.
Men du hade inte FEBER som är ett ord med definierat innehåll.

Vissa ord har ett definierat innehåll, och det blir missförstånd när människor vill lägga in tolkningar i sådana ord.
 
Fast grejen är ju att du helt klart hade förhöjd temp. Och du var sjuk.
Men du hade inte FEBER som är ett ord med definierat innehåll.

Vissa ord har ett definierat innehåll, och det blir missförstånd när människor vill lägga in tolkningar i sådana ord.

Förresten.

Att säga "jag har feber när jag har temp 37.6" är ungefär lika korrekt som att säga "min D-ponny är 136 cm hög men det är en D-ponny för jag tycker det".
 
"Ett omfattande kunskapsunderlag visar att kroppstemperaturen varierar såväl mellan som inom individer och att äldre personer med fysisk och/eller kognitiv funktionsnedsättning har lägre kroppstemperatur.

Den rådande normen är trots detta att feber definieras som >38 °C och normal temperatur som 37 °C, vilket skapar osäkerhet vid bedömning av om patienten är febril eller inte.

För att främja evidensbaserad praxis föreslår vi att kroppstemperatur ska bedömas relaterat till individuellt basvärde och att samma mätställe, utan justeringar till andra mätställen, ska användas.

Eftersom normal temperatur varierar betydligt är det rimligt att anta att detsamma gäller för feber, dvs bedömningen av om patienten har feber eller inte måste ses i relation till hans/hennes normala kroppstemperatur."

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=14345

Det är väl mer rimligt att bedöma efter individuell kroppstemperatur och symtomen (förhöjd temperatur) än huruvida det står 37,9 eller 38 på en termometer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 638
Senast: Sirap
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 182
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 122
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp