När har man feber?

"Ett omfattande kunskapsunderlag visar att kroppstemperaturen varierar såväl mellan som inom individer och att äldre personer med fysisk och/eller kognitiv funktionsnedsättning har lägre kroppstemperatur.

Den rådande normen är trots detta att feber definieras som >38 °C och normal temperatur som 37 °C, vilket skapar osäkerhet vid bedömning av om patienten är febril eller inte.

För att främja evidensbaserad praxis föreslår vi att kroppstemperatur ska bedömas relaterat till individuellt basvärde och att samma mätställe, utan justeringar till andra mätställen, ska användas.

Eftersom normal temperatur varierar betydligt är det rimligt att anta att detsamma gäller för feber, dvs bedömningen av om patienten har feber eller inte måste ses i relation till hans/hennes normala kroppstemperatur."

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=14345

Det är väl mer rimligt att bedöma efter individuell kroppstemperatur och symtomen (förhöjd temperatur) än huruvida det står 37,9 eller 38 på en termometer.

Sedär, mina lärare har lurat mig :D

Håller med dig i sak, det viktiga är att gå på hur någon mår, men som med @kryddelydd s liknelse: gränsen för feber är lika definitiv som en mankhöjdsgräns.
Så, allas vår lärdom: jag mår dåligt och har förhöjd kroppstemperatur. :)
 
"Ett omfattande kunskapsunderlag visar att kroppstemperaturen varierar såväl mellan som inom individer och att äldre personer med fysisk och/eller kognitiv funktionsnedsättning har lägre kroppstemperatur.

Den rådande normen är trots detta att feber definieras som >38 °C och normal temperatur som 37 °C, vilket skapar osäkerhet vid bedömning av om patienten är febril eller inte.

För att främja evidensbaserad praxis föreslår vi att kroppstemperatur ska bedömas relaterat till individuellt basvärde och att samma mätställe, utan justeringar till andra mätställen, ska användas.

Eftersom normal temperatur varierar betydligt är det rimligt att anta att detsamma gäller för feber, dvs bedömningen av om patienten har feber eller inte måste ses i relation till hans/hennes normala kroppstemperatur."

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=14345

Det är väl mer rimligt att bedöma efter individuell kroppstemperatur och symtomen (förhöjd temperatur) än huruvida det står 37,9 eller 38 på en termometer.

Artikeln är drygt fem år gammal och har inte fått genomslag i sjukvården.
Kan alltså inte ses som fakta, utan som ett inlägg i en debatt.
Termen feber är inte omdefinierad enligt den här artikelns resonemang.

Men håller med @Laa om att det lämpliga torde vara att människor accepterar att termen feber har ett fast innehåll, och inte påstår sig ha feber och när sjukvårdspersonalen frågar "hur hög?" behöver svara "37.2" för då blir det ganska tokigt.
 
Artikeln är drygt fem år gammal och har inte fått genomslag i sjukvården.
Kan alltså inte ses som fakta, utan som ett inlägg i en debatt.
Termen feber är inte omdefinierad enligt den här artikelns resonemang.

Men håller med @Laa om att det lämpliga torde vara att människor accepterar att termen feber har ett fast innehåll, och inte påstår sig ha feber och när sjukvårdspersonalen frågar "hur hög?" behöver svara "37.2" för då blir det ganska tokigt.
Ja, det står ju "vi föreslår" i artikeln. Har det inte fått genomslag så är det väl fortfarande 38 som gäller.

Själv är jag döende vid 37.5. Men jag kallar det inte feber.
 
Jag kan räkna upp flertalet gånger jag blivit nekad vård eller fått nästan som en liten klapp på huvudet och ett "nej men lilla gumman, så farligt kan det väll ändå inte vara" då jag i princip ALDRIG når över den magiska 38-gränsen.. Det börjar komma till den punkten att jag ljuger och säger att jag minsann nått en kroppstemp på 38 för att sjukvården överhuvudtaget ska ta mig på allvar, vilket jag inte direkt är stolt över! Inte ens när jag låg inlagd efter en omfattande operation där jag var riktigt dålig nådde jag denna kroppstemperatur, läkarna bara kollade på tempmätaren och skakade på huvudet och sa att jag faktiskt borde ha något högre kroppstemperatur.

Självfallet förstår jag att feber är ett ord med en specifik betydelse, men jag börjar bli trött på att inte få den vård jag behöver då jag inte sedan jag var barn nått upp i "feber".
 
Jag har kollat febern mycket få antal gånger i livet, de flesta på sjukhus. Jag har ingen aning om normaltemp eller när jag börjar känna mig risig. Är jag sjuk så är jag, typ.

Är det viktigt att veta det här med grader och grejer?
 
Artikeln är drygt fem år gammal och har inte fått genomslag i sjukvården.
Kan alltså inte ses som fakta, utan som ett inlägg i en debatt.
Termen feber är inte omdefinierad enligt den här artikelns resonemang.

Men håller med @Laa om att det lämpliga torde vara att människor accepterar att termen feber har ett fast innehåll, och inte påstår sig ha feber och när sjukvårdspersonalen frågar "hur hög?" behöver svara "37.2" för då blir det ganska tokigt.


Men hur kan det vara ens hjälpsamt att febergränsen ska vara en exakt siffra, när temperaturen är högst individuell? Vad får man ut av att temperaturen är en halv grad lägre än en gräns som inte har en direkt förankring i hur sjuk patienten är? Markören av att "nånting händer" är just att temperaturen höjs från personens normala, och har man normalt 37.5 så är det inte en jätteskillnad till 38.

Jag förstår inte alls vad det är som blir "ganska tokigt" vid 37.2 . Däremot så är frågan av "hur hög?" feber, lite som att fråga hur långt är ett snöre. Det är inget speciellt som inträffar just vid 38 grader celsius. Det är väl först lite senare.

Min man får just "praktexempel" av feber. Han blir inte ens lite hängig innan har har 39. En gång när han blev ordentligt sjuk så mätte vi 40-40.5 (munnen) fyra dagar i stäck. Då tyckte jag att vi fick ändå gå till läkare, man blir ju lite orolig. Han körde, och såg som värst lite blek ut. Sjuksköterskan trodde oss inte ens, innan de fick tempa själva!
Själv är jag på motsatt sida. Jag börjar hallucinera vid 39 grader (influensa, oftast) men det var säkert minst 10 år sen sist jag har haft över 38 graders feber. Så vad får man ut av det? Slutar jag smitta om det inte är 38? Slutar jag vara icke arbetsför? Jag kanske slutar vara sjuk helt? Det vore ju fantastiskt, synd bara att man ändå "känner sig" sjuk och däckar.

Men kanske bara de som har blivit begåvade med "riktig" feber får vara hemma när de är sjuka.
 
Senast ändrad:
Men hur kan det vara ens hjälpsamt att febergränsen ska vara en exakt siffra, när temperaturen är högst individuell? Vad får man ut av att temperaturen är en halv grad lägre än en gräns som inte har en direkt förankring i hur sjuk patienten är? Markören av att "nånting händer" är just att temperaturen höjs från personens normala, och har man normalt 37.5 så är det inte en jätteskillnad till 38.

Men kanske bara de som har blivit begåvade med "riktig" feber får vara hemma när de är sjuka.

Ställ frågan till TS.
Det var TS som undrar när vi "får feber".

Och jo, feber eller inte har sin betydelse: ingen feber, troligast virusinfektion.
Feber runt 39 grader och uppåt hos vuxna, troligast influensa.
Feber runt 39 grader hos barn, oftast förkylningsvirus.
 
Jag kan räkna upp flertalet gånger jag blivit nekad vård eller fått nästan som en liten klapp på huvudet och ett "nej men lilla gumman, så farligt kan det väll ändå inte vara" då jag i princip ALDRIG når över den magiska 38-gränsen.. Det börjar komma till den punkten att jag ljuger och säger att jag minsann nått en kroppstemp på 38 för att sjukvården överhuvudtaget ska ta mig på allvar, vilket jag inte direkt är stolt över! Inte ens när jag låg inlagd efter en omfattande operation där jag var riktigt dålig nådde jag denna kroppstemperatur, läkarna bara kollade på tempmätaren och skakade på huvudet och sa att jag faktiskt borde ha något högre kroppstemperatur.

Självfallet förstår jag att feber är ett ord med en specifik betydelse, men jag börjar bli trött på att inte få den vård jag behöver då jag inte sedan jag var barn nått upp i "feber".
Fast det är väl sällan som just febern avgör om man får vård eller inte?
 
Och vilken metod använder ni?

Sist använde jag "stektermometer-i-munnen-metoden". Fast det var ju en högst ovetenskaplig och oviktig mätning ;)

När jag var liten har jag för mig att man sa att allt över 37,5° var feber (fanns t.o.m en röd markering vid 37,5° på rumptermometern i mitt föräldrahem) men vid 38° skulle man stanna hemma, typ. Jag håller nog fortfarande på det där med 38° även om jag har ganska låg normaltemp - feber är feber.
 
Fast det är väl sällan som just febern avgör om man får vård eller inte?
För mig har det varit så. Jag kan ringa sjukvårdsupplysningen eller vårdcentralen med en lista av symptom och de låter förstående eller "intresserade" tills frågan om feber dyker upp, då svänger samtalet helt plötsligt och jag får känna efter ett par dagar till och återkomma om feber uppstår.
Hade andningssvårigheter pga vätskefyllda lungor typ (det gurglade som tusan när jag andades) men jag fick slemlösande hostmedicin och uppmaningen att höra av mig igen om jag hade feber, hade sådan fruktansvärd huvudvärk i över en vecka med synbortfall och hallucinationer och maxad dos av naproxen men även där var svaret "vänta ett par dagar och hör av dig om du får feber"...
När jag får "feber" får jag svettningar, blir ömhudad, får hallucinationer och sömnsvårigheter men når fan aldrig upp i det magiska gradantalet. #jagärintebitter :o:D
 
För mig har det varit så. Jag kan ringa sjukvårdsupplysningen eller vårdcentralen med en lista av symptom och de låter förstående eller "intresserade" tills frågan om feber dyker upp, då svänger samtalet helt plötsligt och jag får känna efter ett par dagar till och återkomma om feber uppstår.
Hade andningssvårigheter pga vätskefyllda lungor typ (det gurglade som tusan när jag andades) men jag fick slemlösande hostmedicin och uppmaningen att höra av mig igen om jag hade feber, hade sådan fruktansvärd huvudvärk i över en vecka med synbortfall och hallucinationer och maxad dos av naproxen men även där var svaret "vänta ett par dagar och hör av dig om du får feber"...
När jag får "feber" får jag svettningar, blir ömhudad, får hallucinationer och sömnsvårigheter men når fan aldrig upp i det magiska gradantalet. #jagärintebitter :o:D
:D

Fast frågan är väl om det funnits någon behandling som kunnat bota det du beskriver.
 
En allmän fråga; varför håller man man på och tempar sig själv? Jag har ingen aning om min normaltemp eller vid vilken temperatur jag har feberkänsla och håller inte på och tempar mig själv när jag är sjuk. Är jag sjuk så är jag sjuk, vad spelar tempen för roll?

Ett undantag hade väl varit om jag var så sjuk att jag låg och krampade eller yrade.
 
En allmän fråga; varför håller man man på och tempar sig själv? Jag har ingen aning om min normaltemp eller vid vilken temperatur jag har feberkänsla och håller inte på och tempar mig själv när jag är sjuk. Är jag sjuk så är jag sjuk, vad spelar tempen för roll?

Ett undantag hade väl varit om jag var så sjuk att jag låg och krampade eller yrade.

Jag tycker att det är bra att följa tempen när man är sjuk.
Om tempen nämligen börjar sjunka (morgontempen syftar jag på nu) efter några dagar kan man som regel, även om man känner sig rätt risig, dra slutsatsen att infektionen är på väg att hävas.

Däremot ser jag ingen vits med att hålla på att kolla sin temp när man känner sig frisk.
 
En allmän fråga; varför håller man man på och tempar sig själv? Jag har ingen aning om min normaltemp eller vid vilken temperatur jag har feberkänsla och håller inte på och tempar mig själv när jag är sjuk. Är jag sjuk så är jag sjuk, vad spelar tempen för roll?

Ett undantag hade väl varit om jag var så sjuk att jag låg och krampade eller yrade.
Jag gör det när jag känner mig febrig och vill tycka extra synd om mig själv! När den aldrig visar på feber så tror jag att det är fel på termometern :cautious:
 
jag har slutat ta febernedsättande när jag tror/vet att jag har feber för att det ska gå över fortare. En gång var jag fruktansvärt dålig i influensa och då hade jag närmare 40. Så nu vet jag om jag har mycket feber, lite gör ju inte så mycket.
 
Fast grejen är ju att du helt klart hade förhöjd temp. Och du var sjuk.
Men du hade inte FEBER som är ett ord med definierat innehåll.

Vissa ord har ett definierat innehåll, och det blir missförstånd när människor vill lägga in tolkningar i sådana ord.
Fast jag tycker att det är fullt rimligt att feber dels är ett vanligt vardagligt talspråksord som i likhet med väldigt många andra sådana inte har en tydlig definition, dels i vissa sammanhang snarare är ett slags fackterm som definieras precist. Jag antar att de flesta menar "känner mig febrig" när de säger att de har feber. Det räcker ju gott och väl i normalfallet.
 
Jag är också lågtempad och har typ aldrig så hög temp att det räknas som feber enligt sjukvården. Men jag brukar säga typ "känner mig febrig", och sen bryr jag mig inte så mkt om just gradantalen.
Jag äger ingen febertemp men ibland kollar jag på jobbet (sån temp man tar i örat) om jag börjar känna mig riktigt risig under arbetsdag eller som när jag hade satt in spiral och började må skit och oroade mig för infektion.
Sen låter jag inte feber eller inte styra, mår jag för dåligt för att fixa jobbet så stannar jag hemma oavsett vad en ev termometer skulle visa.
 
Jag nådde onte upp i *feber* ens när jag hade lunginflammation förra året. Inte haft feber sedan jag var 21 och hade runt 40 i en vecka. Närmar jag mig 38 är jag jättedålig. Har en bra vc numera och sost det var aktuellt, när jag hade lunginflammation, så var frågan om feber rätt liten i sammanhanget.
Jag går på hur jag mår.
 
En allmän fråga; varför håller man man på och tempar sig själv? Jag har ingen aning om min normaltemp eller vid vilken temperatur jag har feberkänsla och håller inte på och tempar mig själv när jag är sjuk. Är jag sjuk så är jag sjuk, vad spelar tempen för roll?

Ett undantag hade väl varit om jag var så sjuk att jag låg och krampade eller yrade.
Jag tänker samma sak.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 299
Senast: manda
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 760
Senast: Sirap
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
6 781
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 206
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp