Bukefalos 28 år!

När slutade era ungar på Fritids?

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lejonflickan

Min son fyller 11 till sommarn och har helt klart deklarerat att han inte vill gå på fritids mer till hösten. "Inga andra ska vara kvar" heter det, även om när jag kollat med föräldrar så är det under diskussion även där. Fritidspersonalen tror helt klart att han ska klara sej, och håller med om att han känner sej " för stor". Och visst kan en 11 åring klara sej 3 timmar på eftermiddagen,käka några mackor eller så...Men jag tror risken är stor att han bara sitter och spelar TV-spel hela tiden (med eller utan polare). Vad tror ni? Jag har väl nästan beslutat mej för att säga upp platsen, om inte annat så på prov, men vad tycker ni andra? Vad har ni för erfarenheter?
"Äldrefritids" som det heter här i stan, får man eg. ha upp till och med sjätte klass, min son börjar 5:an till hösten.
 
Sv: När slutade era ungar på Fritids?

Mina har faktiskt inte gått på frita sedan de gick i 1:an resp. 2:an. De har gått hem själva, men då har de ju varit två, varav den äldre är väldigt ordningssam. Nu när de är 11 resp.13 så sköter de sig själva även på morgonen eftersom vi åker innan de går upp.
En 11-åring klarar absolut av att gå hem och äta lite mellanmål. Vi har tidigare haft som regel att man inte har kompisar hemma när man är ensam, men nu på senare tid har de fått ha det och det har gått bra. Risken är ju att det blir lite väl livligt om det är 5 st 11-åringar utan någon vuxen och då är en 11-åring för lite för att kunna hantera det.
Vi har TV, TV-spel och datorförbud om det är fin väder och det sköter de faktiskt ganska bra. Vi har haft diskussioner om vad som är dåligt väder. Den yngre kan hävda att ett moln på himlen är dåligt, så vi har definierat det att dåligt väder är när det är nederbörd.
Du kanske kan gå med på att han får sluta på frita på prov, men tala om för honom vilka regler som gäller ang. TV-spel och sedan säga att om det inte fungerar så får ni kanske överväga frita igen. Hanfår själv ta ansvar för att det kommer att fungera. Och ni kanske kan ha en regel i början om att han får ta in max en kompis. Man får börja lite strikt och sedan släppa till när man märker att det fungerar. Bara det här med att ha ansvar för en egen nyckel är stort och viktigt.
Någon gång har det väl hänt att mjölken stått kvar framme, men annars är de duktiga på att plocka undan efter att de har ätit mellanmål.
 
Sv: När slutade era ungar på Fritids?

Tv-spel går oftast att ta bort sladdar på om man är orolig att den skall gå varm ;)
Annars gick jag själv på fritids tills jag började 4:an (hela trean ut).
Dottern har aldrig gått på fritids pga att jag alltid är hemma (är sjukpensionär).
Så är det bara tv-spelande som ororar dig och du tror att sonen inte gör som du säger där så går ju det att fixa lätt genom att ta med dig sladdarna till jobbet ev. låsa i dom i någon låda.
 
Sv: När slutade era ungar på Fritids?

Mina tjejer går hem själva 8,10 år. Iof är jag hemma på dagarna då jag jobbar natt men när de kommer hem så lämnar jag småbröderna till dem och själv drar jag till stallet för någon timma. Det funkar super. De äter mellis med pojkarna och sedan kopplar de av antingen framför dataspel el framför tvn. Det är deras enda chans till att göra vad de vill inomhus för när jag kommer hem så är det ridning / städning eller leka utomhus med lillebror 1 som gäller. Här slutar barnen på fritis när de slutar 3an
 
Sv: När slutade era ungar på Fritids?

Jag svarar för mig själv, har ju inga barn ;)

På mitt fritids fick vi inte välja. man fick gå kvar to. 3.an, punkt slut. Efter det var det många föräldrar som tyckte att barnen var för små för att gå hem själva, så de startade ett eftermiddagshem (föräldrakoop.) där jag gick i kanske 2 år till. 10-11 år tycker jag är ganska lagom, men det beror ju förstås mest på barnets mognad, om h*n är rädd för att vara ensam, klarar att fixa mat åt sig själv osv.

Jag tycker också det är skillnad om barnen får gå hem kanske någon timme själv och äta mellanmål, eller om båda föräldrarna jobbar tills det har blivit mörkt/inte hinner hjälpa med läxor osv.
 
Sv: När slutade era ungar på Fritids?

Min flicka knorrar redan om att hon inte vill gå på fritids. Hon går i förskoleklass. Vi har sagt att när de börjar i trean är de stora nog att gå hem själva från busshållsplatsen. De dagar maken inte är hemma tänkte vi försöka pussla så jag kan sluta tidigare så de inte behöver vara hemma själva så länge. När jag var liten så fanns inte fritids så jag är "nyckelbarn" och gick hem själv från och med lekis. Då var jag bara hemma en timme själv. När jag sen började andra klass så kunde det vara upp till 5 timmar men, det funkade det med. (I ettan var mamma hemma med min lillebror.)
 
Sv: När slutade era ungar på Fritids?

Där jag bor börjar barnen som regel fasa ut från fritids efter jul i tvåan.
Ingen vill vara där eftersom det är för många barn, för små lokaler och för lite lugn och ro. Nu snackar jag ju om en liten ort med ca 2000 innevånare så det är tämligen riskfritt att klara sig själv.
Vi som är uppväxta före fritids tillkomst har ju också överlevt! Jag tror att vi många gånger är för överbeskyddande och inte låter ungarna lära sig klara saker själv.
 
Sv: När slutade era ungar på Fritids?

Jag förstar honom... Jag slutade pa fritids nar jag började 4:an tror jag. jag gick hem, at kalaspuffar och laste KP. Jatteskönt att vara hemma sjalv tyckte jag.
 
Sv: När slutade era ungar på Fritids?

Mina barn går i trean och 6-års och går på fritids. Ibland går de hem efter skolan tillsammans, men då finns jag hemma. Jag frågade 10-åringen om hon vill sluta på fritids till 4:an, men det vill hon inte, hon gillar den personal som jobbar med de äldre barnen så mycket. Så vi behåller nog båda platserna ett tag till i alla fall.
 
Sv: När slutade era ungar på Fritids?

Jag slutade när jag började fyran. Gick hur bra som helst och vad SKÖNT det var!
 
Sv: När slutade era ungar på Fritids?

Jag slutade när jag gick i tvåan, trivdes inte på fritis och tyckte det var mycket skönare att vara hemma själv..=)
 
Sv: När slutade era ungar på Fritids?

Jisses vad ni har varit aktiva! :love:

Tack allihop för era superbra svar!

Så - nu har jag fått lite kött på benen och konstaterat att han väl kanske kan få prova att sluta då. Han går ju hem själv redan nu, och är hemma nån halvtimme-timme innan jag är hemma. Det stöniga är väl att han kommer dimpa in här halv sju på onsdagsmornarna när hans pappa ska börja jobba (han är hos honom på tisdagar)....det är väl så där lagom kul. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Äldsta barnet blir 10 år i februari och har börjat påtala att han vill sluta på fritids, men jag tycker det är svårt att veta när man...
2
Svar
25
· Visningar
2 859
Senast: escodobe
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 460
Senast: Hedinn
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 299
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 006
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp