När stallägaren motarbetar...

S

Schuldig

Vi har en stackars ponny som här i december månad gått ner rejält i vikt. I slutet av december fick han kolik, och har sedan dess fullkomligt rasat i vikt, så ny syns både revben och ryggrad.

Vid en närmare titt på höanalysen som gjordes tidigare i år såg vi att vårt silage innehåller för lite energi och för mycket protein till en häst på vår ålder. Då en av tjejerna på gården hade annat köpt annat hö eftersom hennes häst också började bli hängig tänkte vi prova detta. Dock ska man visst ha tillstånd från henne vi hyr boxen av för att få köpa hö (mycket lägligt, då det kostar dubbelt så mycket som allt annat hö men inte direkt är något att hurra för) från någon annan - och det får vi inte!! Två andra i stallet har fått "tillstånd" då deras hästar haft diarré, men idag ringde tjejen med hösilaget och hälsade från henne vi hyr från att hon hade skickat oss ett mail (vilket för övrigt var lögn) om att vi inte fick köpa något annat hö.

Vi har tidigare haft fräckheten att klaga på hagarna, som håller på att rasa ihop, samt vara 10 dagar sena med hyran en gång p.g.a. krånglande nätbank (varpå vi blev skickade till Inkasso) - så jag kan inte annat än att tro att hon gör det här för att komma åt oss och struntar i att hästen börjar likna en benget.

Hur löser man det här på ett... vuxet... sätt?


(Det ska tilläggas att ja, han har blivit kollad för mask.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När stallägaren motarbetar...

Måste ni köpa ALLT hö därifrån ? Hur många kg ger ni ? Kan ni inte enas om att t.ex köpa 6-7 kg från henne och sedan köpa till ex klippt lucern i säck ?
Lucern är ju bra att ge när hästen har svårt att hålla hull.
Har stallägaren köpt in X antal ton till hästarna i stallet så ka hon ju inte bara kasta det. Är det ok för övrigt så är det väl inte mycket att säga om det.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Varför skulle hon vilja ´komma åt´ er ???
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Först och främst har jag svårt att se att den grunden ni nämner (näringsvärden) ska ha någon verklig bärighet. I vilka fall är det en nackdel med hög kvot till en äldre häst?

Det vuxna sättet att lösa detta är att flytta. Ni kommer aldrig att komma överens och stallägaren har sista ordet. Vad som gäller för er står i kontraktet, och vill stallägaren ändra något bör denne iakta uppsägningstid innan förändringen sker.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Vi har en stackars ponny som här i december månad gått ner rejält i vikt. I slutet av december fick han kolik, och har sedan dess fullkomligt rasat i vikt, så ny syns både revben och ryggrad.

Vid en närmare titt på höanalysen som gjordes tidigare i år såg vi att vårt silage innehåller för lite energi och för mycket protein till en häst på vår ålder. Då en av tjejerna på gården hade annat köpt annat hö eftersom hennes häst också började bli hängig tänkte vi prova detta. Dock ska man visst ha tillstånd från henne vi hyr boxen av för att få köpa hö (mycket lägligt, då det kostar dubbelt så mycket som allt annat hö men inte direkt är något att hurra för) från någon annan - och det får vi inte!! Två andra i stallet har fått "tillstånd" då deras hästar haft diarré, men idag ringde tjejen med hösilaget och hälsade från henne vi hyr från att hon hade skickat oss ett mail (vilket för övrigt var lögn) om att vi inte fick köpa något annat hö.

Vi har tidigare haft fräckheten att klaga på hagarna, som håller på att rasa ihop, samt vara 10 dagar sena med hyran en gång p.g.a. krånglande nätbank (varpå vi blev skickade till Inkasso) - så jag kan inte annat än att tro att hon gör det här för att komma åt oss och struntar i att hästen börjar likna en benget.

Hur löser man det här på ett... vuxet... sätt?


(Det ska tilläggas att ja, han har blivit kollad för mask.)

Låter ju helt sanslöst..
Byt stall så fort som möjligt var min första tanke tills dess sätt hårt mot hårt det skulle jag göra, hästkraken ska inte behöva lida för stallägarens dumhet(girighet, elakhet, småaktighet?)
Hur ni ska lösa det?, går det att ha en sansat samtal med stallägaren? Så försök men undvik sms, mail är mitt råd
Varför vill hon komma åt er är min andra tanke..
Att skicka till inkasso efter 10 dagar låter också konstigt, först påminnelse och hjälper inte det så inkasso men annars brukar ju vanligt folkvett hjälpa dvs att man har en konversation om läget och att vara sen EN gång med hyran pga sådant man inte kan rå för det är ingen anledning att försöka sätta dit någon
Blir sur när jag läser om sånt här:mad:
Hoppas det löser sig för er
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Varför skulle hon vilja ´komma åt´ er ???

Som sagt, vi har varit lite fräcka och velat ha den service som utlovat för de pengar vi betalar... senast klagade vi på att staketet i en av hagarna hade vält.

Japp, vi är kan enbart köpa silage på gården, d.v.s. från henne. Vår ponny får samma mängd som han alltid fått, men flera av hästarna i stallet mår inte bra av det silaget och har visat klar förbättring med den andra varianten.

@Lovisaleonora_: Jo, visst kan vi flytta... men hur kul är det för att stallägaren av okänd anledning vill tvinga oss att köpa vad som för oss är rent skitfoder...? Till saken hör att det inte står något i vårt kontrakt om silage, men hon har skrivit in det för hand i några av de andras.

Vår häst får inte nog energi, därav problemet med nuvarande silage.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Ärligt talat har jag lite svårt att se problemet med energin, det är ju lätt och billigt att tillsätta. Det är dyrt och krångligt att tillsätta protein däremot, och det är ju väldigt sällan man hittar det optimala fodret för alla sina inackorderade hästar om man är stallägare.

Just detta att grunden för grovfoderbytet är lite lös, kan ju ställa till det när det gäller er motivering att få till stånd ett byte av foder. Eftersom ni inte kommer överens med stallägaren på andra plan heller, tror jag inte ni vinner något på att fortsätta argumentera. Bättre att flytta till ett ställe där ni och stallägaren trivs med varandra.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Ärligt talat har jag lite svårt att se problemet med energin, det är ju lätt och billigt att tillsätta. Det är dyrt och krångligt att tillsätta protein däremot, och det är ju väldigt sällan man hittar det optimala fodret för alla sina inackorderade hästar om man är stallägare.

Ja, det hade varit lätt och billigt att ersätta om vi inte redan lade en förmögenhet i ren kallhyra + att hästen har fång och inte reagerar så mycket på de flesta energitillskott... :(

Just detta att grunden för grovfoderbytet är lite lös, kan ju ställa till det när det gäller er motivering att få till stånd ett byte av foder. Eftersom ni inte kommer överens med stallägaren på andra plan heller, tror jag inte ni vinner något på att fortsätta argumentera. Bättre att flytta till ett ställe där ni och stallägaren trivs med varandra.

Grunden är inte lös; grovfoderbytet har fungerat på andra hästar med samma problem, annars hade jag ju inte brytt mig så mycket om det. Vi tittar på andra stall, men det känns ju som en sorglig lösning på att vi har en stallägare som inte vill låta oss köpa annat hö av annat än princip och girighet (2,30 kostar detta speciella silage, 1,70 kostar det som faktiskt får hästarna att må bra)...
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

jag skulle vilja veta värdena på silaget. Om hästen magrar av pga energibrist så är det ju bara att tillsätta olja i kraftfodret. Personligen tror jag det är nått annat som spökar med hästen. Du skriver att den blivit kollad för mask, men tänderna då?
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Precis som arabia säger så är det ju både enkelt och billigt att tillsätta olja för att få upp energinivån. Jag har full förståelse för stallägaren som kalkylerat och köpt in silage som sedan inte äts.

Jag ser det inte alls som "en sorglig lösning", ni kommer ju inte överens med stallägaren, det är dennes stall och det är ju osannolikt att ni helt plötsligt skulle vakna en dag och vara eniga. Eftersom stallägaren inte flyttar på sig är det väl bäst för alla parter att ni hittar ett ställe som passar er och era behov, tydligen så funkar ju inte det stallägaren erbjuder för just er.

Personligen hade jag nog trott att NI ville byta för att hitta en billigare lösning för ER. För det kan väl inte vara girighet att stallägaren idag betalar MER (2,30 kr) och kan betala mindre (1,70 kr) med er lösning?
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Om du vill lösa detta på ett vuxet vis ska du tala om för stallägaren att du ger din häst vilket foder du vill och att du börjar redan imorgon. INGEN hyresvärd kan tvinga dig att fodra din häst med dennes foder. Stallägarens kontring blir förmodligen: Du får ordna med egen förvaring av ditt hö. Enbart din häst ska äta av detta hö = din häst måste gå i en egen hage. En hage som du får iordningställa på egen hand. Eller så säger hon upp dig från stallplatsen.

Och detta är konsekvenser du måste ta. Man måste ju för guds skull kunna välja foder till sin häst.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Precis som arabia säger så är det ju både enkelt och billigt att tillsätta olja för att få upp energinivån. Jag har full förståelse för stallägaren som kalkylerat och köpt in silage som sedan inte äts.

Det hade jag också haft om det inte varit för att vi redan hade betalat för silaget denna månad och alltså istället skulle behöva betala dubbelt hö - vi har faktiskt inte haft problem med "överflödigt" silage så länge jag har stått där då foderstaterna skiftar ganska ofta.

Jag ser det inte alls som "en sorglig lösning", ni kommer ju inte överens med stallägaren, det är dennes stall och det är ju osannolikt att ni helt plötsligt skulle vakna en dag och vara eniga. Eftersom stallägaren inte flyttar på sig är det väl bäst för alla parter att ni hittar ett ställe som passar er och era behov, tydligen så funkar ju inte det stallägaren erbjuder för just er.

Där får vi nog vara eniga om att vara oeniga... jag håller inte med om att det är vårt problem att det finns en enkel och bra lösning som funkar för vår häst, men som vi inte får lov att använda oss av - hade det dessutom varit det enda som inte fungerar på det stället hade det kanske gått att komma runt, men nu skulle ju tråden inte handla om det...

Personligen hade jag nog trott att NI ville byta för att hitta en billigare lösning för ER. För det kan väl inte vara girighet att stallägaren idag betalar MER (2,30 kr) och kan betala mindre (1,70 kr) med er lösning?

Det är vi som betalar 2,30 per kilo - vad det kostar att köpa har jag ingen aning om. För min egen del hade jag gärna betalat det dubbla om det hade gynnat hästen. ;)


Om du vill lösa detta på ett vuxet vis ska du tala om för stallägaren att du ger din häst vilket foder du vill och att du börjar redan imorgon. INGEN hyresvärd kan tvinga dig att fodra din häst med dennes foder. Stallägarens kontring blir förmodligen: Du får ordna med egen förvaring av ditt hö. Enbart din häst ska äta av detta hö = din häst måste gå i en egen hage. En hage som du får iordningställa på egen hand. Eller så säger hon upp dig från stallplatsen.

Och detta är konsekvenser du måste ta. Man måste ju för guds skull kunna välja foder till sin häst.

Oj, här går det fort! Måste redigera... Jo, tyvärr finns där restriktioner. Hon som jag köpt det nya silaget av nu törs inte låta mig fortsätta av rädsla för konsekvenserna, och jag kan visst tänka mig att vi åker ut med huvudet först om vi fortsätter (nej, det fungerar inte riktigt som på andra stall...) Så vi letar stallplats, just in case.

@arabia: Hans tänder ser fina ut, men faktum är att man ser skillnad på honom redan, efter 2,5 dag med annat silage, så jag lutar åt att det i alla fall är det som spökar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När stallägaren motarbetar...

Om det är gällande regler för stallet - ni ska köpa det grovfoder som tillhandahålls av stallägaren - är det ju reglerna ni får följa. Att andra får göra undantag tyder ju också på att det är personligt riktat mot er, och förmodligen en ansats att få er att flytta.

Jag har full förståelse för stallägaren i det här fallet. När man flyttar till stallet accepterar man de regler som finns. Ändras reglerna under tiden har man att acceptera eller flytta. Så enkelt är det faktiskt.

Det är alltså helt enkelt en billigare lösning - för ER.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

OINGEN hyresvärd kan tvinga dig att fodra din häst med dennes foder.

Helt rätt. Men stallägaren har rätt att kräva att fodret ska köpas av denna. Vill man ha annat foder får man flytta någon annanstans där detta tillåts.

Det är många, många ställen som har dessa regler.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Hej!

Jag har stått i flera stall där vi endast fått ge det hö som stallägaren tillhandahåller- ja eller, stallägaren fodrar bara med det höet och har endast plats för sagda hö. Det har aldrig varit ett problem för mej. Förra stallet fick vi betala 4 kr/kg om vi ville ha mer hö än det som ingick och vi fick inte ta in eget. Vi fick heller inte bestämma antal kg/fodring vilket ledde till att min tjej var på gränsen till för smal då hagkompisarna satte i sej massor av hennes mat.

När jag insåg detta och efter att såklart pratat med stallägaren om detta (och att det var ett problem för oss) och fått ett helt oförstående svar började jag leta stallplats.

Det finns ingen orsak att stå kvar i ett stall om man inte kommer överens med stallägaren. Det slutar alltid med att man flyttar och då kan man lika gärna bespara sej lidandet som varit under tiden. Om nu dessutom hästen far illa hade jag inte väntat en dag.

/Lavinia
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Om det är gällande regler för stallet - ni ska köpa det grovfoder som tillhandahålls av stallägaren - är det ju reglerna ni får följa. Att andra får göra undantag tyder ju också på att det är personligt riktat mot er, och förmodligen en ansats att få er att flytta.

Jag har full förståelse för stallägaren i det här fallet. När man flyttar till stallet accepterar man de regler som finns. Ändras reglerna under tiden har man att acceptera eller flytta. Så enkelt är det faktiskt.

Det är alltså helt enkelt en billigare lösning - för ER.

Reglerna har inte ändrats - de har tillagts i andras kontrakt, för hand. Det står dock inte i vårt kontrakt.

Att det ska finnas regler är jag helt med på, men hade jag själv ägt ett stall hade jag aldrig i livet satt dessa framför djurens välbefinnande. (Det finns dessutom en annan detalj som gör hela den här situationen helt menlös, men då den gäller personen vi hyr av och inte är officiell kan jag inte gå in på den... suck.)
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Men allt det du säger är ju en stor tydlig skylt: flytta.

Ni kommer ju aldrig att komma överens, ni vill ha andra saker än den här stallägare erbjuder.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Men allt det du säger är ju en stor tydlig skylt: flytta.

Ni kommer ju aldrig att komma överens, ni vill ha andra saker än den här stallägare erbjuder.

Ja... friska djur, hållna löften och ett trevligt bemötande... :devil: Surt bara att det är hon som får "rätt" och vi som får böket...
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Helt rätt. Men stallägaren har rätt att kräva att fodret ska köpas av denna. Vill man ha annat foder får man flytta någon annanstans där detta tillåts.

Det är många, många ställen som har dessa regler.

Hmmm många ställen??
Jag har aldrig råkat på ett sådant ställe.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Och jag har nästan uteslutande stått i dylika stall. Beror ju också på vad man väljer, kallhyrestall t ex är ju alltid exkl. foder och där brukar man få ta dit vad man önskar, i mån av plats.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 222
Senast: Madick
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 178
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp