När stallägaren motarbetar...

Sv: När stallägaren motarbetar...

Om man nu upplever att stallet är illa skött, varför flyttar man inte då till något mer passande, när det nu inte hjälper att prata om saken?

Jag har inte inackorderingsstall idag då jag flyttat hemmifrån, men vi hade ett tag regeln att allt grovfoder skulle köpas genom oss. Anledningen var att hyresgäster hade fodrat med dåligt hö, vilket säkerligen var billigt för dem men det kändes absolut inte okej... Dessutom fanns det inte plats för 15 pers att förvara en årsförbrukning. Det blev väldiga diskussioner när det infördes då det blev dyrare för en del, vi satte kvalitet före pris. Men det var faktiskt ingen som flyttade pga detta, jag tror att de förstod. Och inget mer mögligt hö till hästarna! :laugh:

Så ja, jag kan förstå stallägaren till viss del angående just detta med höet. Svårt dock att sitta och bedömma bakom en datorskärm för jag har lite svårt att uppfatta hela situationen genom dina inlägg, men gillar man inte läget så får man väl flytta. Jag skulle inte stå kvar i ett stall där jag inte trivs.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

"hagar som faller sönder" Ja, denna vinter har jag haft massor av snö, varpå hagarna rasar ihop, trots att jag gör mitt allra bästa för att de ska vara uppe. En sådan grej kan ju också bero på att någon häst helt enkelt går igenom staketen gång på gång.

Fast jag tycker inte att hagar som faller sönder pga snö är en godtagbar ursäkt från den som är ansvarig för hagarna och dess stängsel.

Här har vi också massvis av snö, som det blir varje år...
Men jag har aldrig problem med mina hagar, men jag ser till att sätta i fräscha och rejäla trästolp som är inpregnerade och oftast antingen oljade eller tjärade för att hålla ännu bättre, rejäla isolatorer och riktigt bra tråd oftast i 4 eller 5 rader och rejält högt (1,8-2 m högt) men med såhär mycket snö så är det inte speciellt högt längre...
Elen går fram överallt och inte ens utrytarkungen har gått ut efter att jag började med det på vintrarna...

Jag personligen förstår inte alla dessa människor som har djur men inte går igenom sina hagar det sista de gör innan det blir tjäle i marken och dessutom ofta har stängsel i knähöjd på djuren vintertid pga snön inte undra på att stängslet går sönder och att djuren går ut då.
Och att fixa ett trasigt staket mitt i vintern är varken kul eller speciellt lätt så jag föredrar att ha gjort det i tid och slipper då problem mitt i vintern...

Om ett par månader har jag förhoppningsvis en egen gård och då kommer det vara 3 radigt trästaket + eltråd runt åtminstone vinterhagen för att det ska kännas riktigt bra :)
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

det finns gott om stall,flytta.Ponnyn är viktigare
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Fast jag tycker inte att hagar som faller sönder pga snö är en godtagbar ursäkt från den som är ansvarig för hagarna och dess stängsel.

)

Meterhög snö gör det svårt att alltid ha stänslet i det skcik som det är på sommaren, nu har jag inga inhyrda, endast mina egna, vilket funkar utmärkt, kommer aldrig att ta in några heller, då man på forumet läst sådana skräckexpemel på hyresgäster att man inte vill riskera att få sådana på halsen.

Helst ska allt vara gratis och i bästa kvalite.! ;)

Jag kan inte ha trästaket, pga av att min äldste, 29 år i år är krubbitare, därför måste jag ha elband, på dessa band som är av den bredaste sorten samlas snö när det kommer blötsnö, man får dra av dessa varje morgon, ligger det kvar, ja då tyngs dom ju ner..

Jag har aldrig haft trästaket men jag kan tänka mig att dom går sönder om det rasar träd över, vilket kan hända, om man inte har hagar på öppet fält såklart..
Jag föredrar att ha träd på min gård.. Ger både vind och regnskydd åt hästarna.

Det brukar vara så att när man är inhyrd, då tänker man inte ett dugg på alla de saker som måste fixas i ett stall, det märker man sen, då man får eget, så var det för mig..
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Hur orkar man ens stå kvar i ett stall som drivs av en sådan diktator?
Skrämmande att man ej får använda det hö man vill.
Är det platsbrist så är det ju en helt annan sak men då får ni väl hitta ett annat ställe att förvara det på och ta me di mindre mängder.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Meterhög snö gör det svårt att alltid ha stänslet i det skcik som det är på sommaren, nu har jag inga inhyrda, endast mina egna, vilket funkar utmärkt, kommer aldrig att ta in några heller, då man på forumet läst sådana skräckexpemel på hyresgäster att man inte vill riskera att få sådana på halsen.

Helst ska allt vara gratis och i bästa kvalite.! ;)

Jag kan inte ha trästaket, pga av att min äldste, 29 år i år är krubbitare, därför måste jag ha elband, på dessa band som är av den bredaste sorten samlas snö när det kommer blötsnö, man får dra av dessa varje morgon, ligger det kvar, ja då tyngs dom ju ner..

Jag har aldrig haft trästaket men jag kan tänka mig att dom går sönder om det rasar träd över, vilket kan hända, om man inte har hagar på öppet fält såklart..
Jag föredrar att ha träd på min gård.. Ger både vind och regnskydd åt hästarna.

Det brukar vara så att när man är inhyrd, då tänker man inte ett dugg på alla de saker som måste fixas i ett stall, det märker man sen, då man får eget, så var det för mig..

Som jag skrev så har jag just nu endast eltråd, när jag har min egen gård kommer det vara trä och el - är inte speciellt svårt att sätta eltråden så hästarna inte kan tugga/krubbita på träet utan att få sig en rejäl stöt.

Rejält spända trådar och fjädrar med jämna mellanrum gör att det inte hänger trots snö ;)
Jag har minst lika mycket snö som dig om inte mer och här fungerar det ju uppenbarligen utan att rasa det minsta.

Mina hästar står också i skogshagar, jag skulle aldrig vilja ha hagar utan skog.
Men tråd eller elband håller inte heller om träd rasar över.
Dock ser jag till att hålla skogen i bra skick så att risken att det rasar ett träd över stängslet är väldigt liten.
På de dryga 20 år jag har haft häst har det ännu inte hänt...

Sen beror det helt på vilken sorts människa man har som inhyrd, jag är själv inhyrd just nu medan jag och sambon min letar gård men jag är väl medveten om vad det kostar och vad som behövs och hur jätte mycket arbete det är att hålla en vettig standard.

Men tyvärr är väldigt mycket hästfolk dumsnåla och de gör OFTA halvdanna sk tillfälliga paniklösningar som blir sittande sen istället för att göra rejält och ordentligt från början och sällan behöva underhålla det.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Det finns ju alltid 2 sidor på en historia. Stallägarens är antagligen en annan version.
Kan inte förstå att någon stallägare skulle neka någon att ge annat foder. Däremot kan jag absolut förstå att du inte skulle få något prisavdrag för det som redan ingår i hyran eller tillredas lagringsutrymme för att ta in eget foder. Och då får man väl problem hursomhelst?
MEN, det finns en enkel lösning.....flytta din häst om du inte kan få det som du vill för din häst. För att ni plötsligt skulle komma överens är nog uteslutet.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

kl..

Jag har ett inackorderingsstall. Mitt viktigaste jobb är att alla ska trivas att vara där, hästarna skall må bra, och allt som görs skall kunna göras på ett säkert sätt! Just nu går det 9 mycket harmoniska hästar i hagarna. Ingen hästägare har gnällt på nåt. Men man kan inte bara sitta på arslet o hoppas på att nån ska göra jobbet!! Nu har jag bara haft stall i 2 år, men man måste ändå ha några rutiner. Varje höst går jag igenom alla hagar, sätter ny stolp, slår ner de som inte kom ner tillräckligt året innan, byter dåliga isolatorer. När första snön kom så töjdes banden, då gick jag o min kompis runt o sträckte dem, klipper bort buskar som tynger ner banden osv. Jag köper in allt som behövs, mina inackorderingar betalar för det de tar månaden efter. JAg köper in allt med hög kvalitet! gör foderanalyser, och erbjuder hjälp med foderstat om de vill ha det. I min stallhyra ingår även linfröolja på vintern som en försiktighetsåtgärd mot kolik. Det är också mitt jobb att alltid ha en nyharvad paddock. Det är mitt jobb att ta tag i saker innan de blir konflikter. MEN!!! VIKTIGT! JAG ÄR INGEN HITLER!! Det är ett stort problem! Jag har själv jobbat med det. Som stallägare är man chef. MAn måste ta beslut, man måste jobba mest av alla, och man måste alltid ha pengar till att åtgärda det som krävs. Man får inte vara kaxig, eller elak, bara för att man bestämmer. Man måste vara tydlig, försiktig och ödmjuk. Man måste få sina inackorderade att förstå vad man vill, man måste diskutera om allt. De har mkt troligt några riktigt bra ideér om året!

Trivs man inte, och man har försökt att lösa konflikten utan framgång så är de nog bäst för alla att flytta! Jag vet att de kan vara svårt att hitta stallplatser som har det man vill ha. Men att behöva må dåligt för att åka till stallet, dagens höjdpunkt, ska ingen behöva genomlida!
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Som jag skrev så har jag just nu endast eltråd, när jag har min egen gård kommer det vara trä och el - är inte speciellt svårt att sätta eltråden så hästarna inte kan tugga/krubbita på träet utan att få sig en rejäl stöt.

Rejält spända trådar och fjädrar med jämna mellanrum gör att det inte hänger trots snö ;)
Jag har minst lika mycket snö som dig om inte mer och här fungerar det ju uppenbarligen utan att rasa det minsta.

Mina hästar står också i skogshagar, jag skulle aldrig vilja ha hagar utan skog.
Men tråd eller elband håller inte heller om träd rasar över.
Dock ser jag till att hålla skogen i bra skick så att risken att det rasar ett träd över stängslet är väldigt liten.
På de dryga 20 år jag har haft häst har det ännu inte hänt...

Sen beror det helt på vilken sorts människa man har som inhyrd, jag är själv inhyrd just nu medan jag och sambon min letar gård men jag är väl medveten om vad det kostar och vad som behövs och hur jätte mycket arbete det är att hålla en vettig standard.

Men tyvärr är väldigt mycket hästfolk dumsnåla och de gör OFTA halvdanna sk tillfälliga paniklösningar som blir sittande sen istället för att göra rejält och ordentligt från början och sällan behöva underhålla det.

Där jag bodde inna, där var det eltråd.. huvva..

Har sett så ruskiga skador av just eltråd att jag aldrig i livet skulle ha mina hästar innnanför det, skär igenom som smör..

Kommer en älg, vildsvin eller vad det nu kan vara, och skrämmer hästarna så dom skenar ur, då tycker jag att det är viktigt att tråden går av, vilket den gör lättare med elband o de där grejerna man sätter för att de ska pajja vid lite tryck..

Hellre lösa hästar än strimlade hästar..

Jag anser inte att jag är snål för det, inte direkt billigt med elbanden, har fri tillgång till plankor och skulle lätt kunna tillverka eget staket, egen skog och sågverk, men har det hellre såhär då det funkar..
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Tvärtom, elband och elrep är det absolut sämsta du kan ha ur den säkerhetssynpunkt. Det har funnit en hel del artiklar om detta genom åren. Det rekommenderas ALLTID eltråd (metall) till hästar, om man inte med väldig täthet monterar säkerhetsdetaljer som skär av rep/band om det kommer belastning.

Att eltråd dessutom leder strömmen outstanding bäst är också ett faktum.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Råttorna kom sig av att personen ifråga inte orkade tömma sophögen... gårdsägaren blev tvungen att gå ut och fota det och säga till henne på skarpen innan det hände något. Och inte heller råttorna är från vintern, om man säger så.

Denna punkten är jag intresserad av. Det finns alltså både en stallägare/hyresvärd och en gårdsägare? Hur kan en gårdsägare tåla ett sånt förfall av hagar? Kan man inte då få gårdsägaren att sparka ut stallägaren/hyresvärden? Och sätta upp riktiga villkor och underhåll efter alla hyresgästers önskemål?
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Tvärtom, elband och elrep är det absolut sämsta du kan ha ur den säkerhetssynpunkt. Det har funnit en hel del artiklar om detta genom åren. Det rekommenderas ALLTID eltråd (metall) till hästar, om man inte med väldig täthet monterar säkerhetsdetaljer som skär av rep/band om det kommer belastning.

Att eltråd dessutom leder strömmen outstanding bäst är också ett faktum.

Det kan vara så, men jag går på det jag sett med egna ögon, har aldrig haft en skada med banden, däremot har jag sett åtskilliga ruskiga skador med eltråd, skador som jag aldrig vill ha om jag kan undvika..

Så det får finnas hur många artiklar det vill, jag går på egen erfarenhet.. det är nog bäst.

Det funkar med banden, den leder ström bra och hästarna håller sig i hagen, om det inte rasat ner något träd eller så, men det är gånger som det hänt under alla år med eget stall, där jag var uppstallad hade vi rörstaket, inget vidare, dock stabilt.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Meterhög snö gör det svårt att alltid ha stänslet i det skcik som det är på sommaren, nu har jag inga inhyrda, endast mina egna, vilket funkar utmärkt, kommer aldrig att ta in några heller, då man på forumet läst sådana skräckexpemel på hyresgäster att man inte vill riskera att få sådana på halsen.

Helst ska allt vara gratis och i bästa kvalite.! ;)

Jag kan inte ha trästaket, pga av att min äldste, 29 år i år är krubbitare, därför måste jag ha elband, på dessa band som är av den bredaste sorten samlas snö när det kommer blötsnö, man får dra av dessa varje morgon, ligger det kvar, ja då tyngs dom ju ner..

Jag har aldrig haft trästaket men jag kan tänka mig att dom går sönder om det rasar träd över, vilket kan hända, om man inte har hagar på öppet fält såklart..
Jag föredrar att ha träd på min gård.. Ger både vind och regnskydd åt hästarna.

Det brukar vara så att när man är inhyrd, då tänker man inte ett dugg på alla de saker som måste fixas i ett stall, det märker man sen, då man får eget, så var det för mig..

Tycker att du raljerer lite väl över inhyrda!
Betalar man en summa där vissa saker SKA ingå och FUNGERA så SKA de sakerna FUNGERA. Om man inte skrivit i kontraktet att hyresgästen ansvarar för alla staket, skottning på gården,hö körningen. Mocka stallägarens hage.Eller att det inhyrdas hästar ska ha mindre hö en sina egna?Eller kan man dra av på hyran då? Tyvärr har jag stått i två sådana stall så då får man väl de hyresgäster man förtjänar.(Jag hoppas verkligen hon råkar ut för MARDRÖMS hyresgäster:devil:):eek:

Jag är själv uppväxt på gård och vet hur jobbigt allt kan vara. MEN de gårdar jag haft mina hästar inhyrda på är stadsbor som inte vet om hur man sköter en gård. Tex dunka ner 1,30 stolp till hagen. 20cm ner i marken= 1.10 ovan jord. Fäst elrepen 1 dec nedanför stolptoppen och vips har hopphästarna på vintern 70cm staket och russet har ca 30-40cm högt.
Eller att hyresgästerna får skotta om dom ska åka ner till stallet på egen risk när det snöat och då menar jag inte LITE snö. (tur jag har fyrhjulsdrift)
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Hur kan ett proteinhögt ensilage vara dåligt för en äldre häst? Jag har haft hästar i åldar 0-25 och alla har mått bra av hög proteinhalt. Faller de ur så måste man ge mer Mj. Till en del äldre hästar så har vi gett Krafft rehab som funkat ypperligt till högt SmRp ensilage.

Jag har under åren fick stått i både helinackorderingstall + kollektivstall. Det som var jobbigast var i kollektivstallet där alla köpte in sitt hö själva, vilket liv det var om utrymmet. Tillslut fick vi mäta upp utrymmet så ingen fick mer plats än någon annan. Jag måste erkänna att jag tycker det är jätteskönt att ensilaget ingår i min stallhyra numera. Fri tillgång och de hästar som kräver lite mer får stödfodring. Har aldrig sett mina hästar så runda o fina förut!

Då det är dyrt att ha häst så skulle jag aldrig stanna i ett stall som jag inte trivdes med. Det ska vara avkopplande o roligt att åka till stallet! Trivs man inte med några i stallet så är det bara att se sig om efter nytt stall. Stallplatser finns det oftast gott om, om man är villig att åka en liten bit och betala för det!
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Jag har inte läst hela tråden... Men jag tycker att får man inte ge sin häst det fodret man vill och får man inte sköta sin häst som man vill så ska man ge sig av därifrån.
Jag själv stod inhyrd i ett stall i flera år och trivdes jättebra i början. Tills jag skaffade min andra häst, då började trakasserierna. Men jag tänkte på hästen bästa och flyttade båda hästarna till uppfödaren. Längre att köra, iofs lite billigare men det blev dyrare ändå pga bensinpengarna. Men det var det värt.
Så för hästen skull... Flytta!!
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

kl..

Jag har ett inackorderingsstall. Mitt viktigaste jobb är att alla ska trivas att vara där, hästarna skall må bra, och allt som görs skall kunna göras på ett säkert sätt! Just nu går det 9 mycket harmoniska hästar i hagarna. Ingen hästägare har gnällt på nåt. Men man kan inte bara sitta på arslet o hoppas på att nån ska göra jobbet!! Nu har jag bara haft stall i 2 år, men man måste ändå ha några rutiner. Varje höst går jag igenom alla hagar, sätter ny stolp, slår ner de som inte kom ner tillräckligt året innan, byter dåliga isolatorer. När första snön kom så töjdes banden, då gick jag o min kompis runt o sträckte dem, klipper bort buskar som tynger ner banden osv. Jag köper in allt som behövs, mina inackorderingar betalar för det de tar månaden efter. JAg köper in allt med hög kvalitet! gör foderanalyser, och erbjuder hjälp med foderstat om de vill ha det. I min stallhyra ingår även linfröolja på vintern som en försiktighetsåtgärd mot kolik. Det är också mitt jobb att alltid ha en nyharvad paddock. Det är mitt jobb att ta tag i saker innan de blir konflikter. MEN!!! VIKTIGT! JAG ÄR INGEN HITLER!! Det är ett stort problem! Jag har själv jobbat med det. Som stallägare är man chef. MAn måste ta beslut, man måste jobba mest av alla, och man måste alltid ha pengar till att åtgärda det som krävs. Man får inte vara kaxig, eller elak, bara för att man bestämmer. Man måste vara tydlig, försiktig och ödmjuk. Man måste få sina inackorderade att förstå vad man vill, man måste diskutera om allt. De har mkt troligt några riktigt bra ideér om året!

Trivs man inte, och man har försökt att lösa konflikten utan framgång så är de nog bäst för alla att flytta! Jag vet att de kan vara svårt att hitta stallplatser som har det man vill ha. Men att behöva må dåligt för att åka till stallet, dagens höjdpunkt, ska ingen behöva genomlida!

:bow::bow::bow::bow:
Härligt !!! skulle flytta till ditt stall om jag inte köpte eget ;);););)
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Tycker att du raljerer lite väl över inhyrda!
)

Raljerar?

För att jag läst skräckexemple på forumet i åratl?
Nä, det tycker jag inte.

Visst ska man få det man betalar för, inget snack om det.
Men man kan inte förvänta sig stall a la lyxmodell för tex 1500/månad, som vissa tror.. Då inklusive fullskötsel m mockning osv

Jag har haft tur med de inhyrad jag haft här, mycket tur.. :love:
Nu bebos stallet av mina egna och det passar mig bra, har en plats över, men den kan likabra stå tom, tills den rätta dyker upp..
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Jag hade bytt stall om jag var er och det omedelbart.. :o
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Raljerar?

För att jag läst skräckexemple på forumet i åratl?
Nä, det tycker jag inte.

Visst ska man få det man betalar för, inget snack om det.
Men man kan inte förvänta sig stall a la lyxmodell för tex 1500/månad, som vissa tror.. Då inklusive fullskötsel m mockning osv

Jag har haft tur med de inhyrad jag haft här, mycket tur.. :love:
Nu bebos stallet av mina egna och det passar mig bra, har en plats över, men den kan likabra stå tom, tills den rätta dyker upp..

Håller med dig Grängesberg till fullo! För det är mycket vanligt att folk förväntar sig precis samma service som i ett stall man betalar 4000:- för som om man betalar 1500:- Skulle jag stå för 1500:- i mån skulle jag förvänta mig att jag måste överse med att snön inte kan försvinna direkt, att jag måste acceptera andra saker också.....och troligen pga att jag trivdes så bra med hur hästen hade det så hade jag glatt o villigt hjälpt till med mycket. Nu har jag tack o lov eget stall, skulle kunna hyra ut massa platser, men vill inte för då behöver jag inte ursäkta att man jobbat och inte hunnit ploga, sanda...bla,bla....på en gång när snön landade! Och tack o lov behöver vi inte hyra ut för att klara vår existens på gården!
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Hur löser man det här på ett... vuxet... sätt?

Alternativ 1: man byter stall.

Alternativ 2: ge olja eller något annat med mycket MJ, eftersom det är vad som fattas i grovfodret. Proteinöverskott från grovfoder är inget problem.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 222
Senast: Madick
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 178
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp